Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes klasy C - rywal BMW 3 powraca w dobrym stylu

Nowy Mercedes dostarcza twardych dowodów na to, że długa ewolucja inżynieryjna przynosi znakomite efekty. Mercedes klasy C nigdy nie był tak dobry.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 stycznia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Mercedes C test
15
Ocena Evo
Cena:
od 176 200 zł
układ jezdny z dużym potencjałem; duża poprawa w dziedzinie napędów
postawiono tylko na silniki 4-cylindrowe; sporo drobiazgów, do których trzeba się przyzwyczaić

W gąszczu niezliczonych nowych odmian samochodów, które branża motoryzacyjna forsuje w imię marketingu i postępującej elektryfikacji jest coś kojącego w tym, że właśnie zadebiutował nowy model, który nie zmienił swojej koncepcji od niemal 40 lat. Mercedes klasy C jest jednym z takich samochodów, który wciąż ma w sobie ducha wszystkich swoich poprzedników i wciąż stanowi pierwsze “poważne” drzwi do świata Mercedesa.

Proszę jednak nie mylić tej trwałej niezmienności z brakiem innowacji, bo to byłby poważny błąd. Ewolucja klasy C przez te wszystkie lata doprowadziła do sytuacji, że wszystkie jej niedoskonałości zostały wyeliminowane. W swojej piątej generacji klasa C stała się genialnym średnim sedanem lub kombi, który jakością prawdopodobnie przewyższa oczekiwania swoich nabywców, którzy dostają naprawdę świetny samochód jak na cenę jaką trzeba za niego zapłacić.

Oczywiście nie obyło się bez pewnych ustępstw związanych z obecnym obrazem rynku motoryzacyjnego. Klasa C jest teraz dostępna tylko z jednostkami 4-cylindrowymi i każdy z nich ma jakąś formę elektryfikacji. Większość modeli wyposażono w miękkie hybrydy EQ Boost, ale są także warianty plug-in. To pierwszy taki moment, gdy elektryfikacja wszystkiego rzeczywiście zaczyna przynosić realne korzyści. Doprowadzono rozwój napędów hybrydowych do takiego punktu, że przynoszą one prawdziwe oszczędności w kwestii spalania i emisji CO2, a jednocześnie tak dobrze współpracują z samochodem, że wielu kierowców zapomni jak to jest jeździć z tradycyjnym napędem. Motoryzacja mainstreamowa idzie w kierunku czystych napędów elektrycznych, ale w tym momencie niewiele jest lepszych sposobów na przemieszczanie się niż to, co oferuje klasa C.

Mercedes Klasy C w mieście
15

Ceny, wyposażenie i konkurencja

Mercedes klasy C W206 jest oferowany tylko z jednostkami czterocylindrowymi, ale to nie przeszkodziło producentowi zastosować typową obecnie taktykę wysokich cen katalogowych, bo i tak zdecydowana większość aut sprzedaje się w formie leasingu. Do tej pory w polskim konfiguratorze można znaleźć siedem głównych wersji silnikowych, niektóre z nich z opcjonalnym napędem 4Matic - razem 11 konfiguracji napędu. Samochody można konfigurować w liniach Avantgarde lub AMG-line z późniejszymi dodatkami w postaci pakietu Premium i Premium Plus.

W Polsce podstawową wersją silnikową jest C180 w linii Avantgarde w cenie od 176 200 zł. Najtańszy diesel C200d w tej samej linii stylistycznej kosztuje 187 500 zł. Modele benzynowe i diesla z liczbą “300” w nazwie jak C300 i C300d można konfigurować tylko jako AMG-line, ale hybryda o oznaczeniu C300e jest dostępna także jako Avantgarde. Benzynowe C300 kosztuje od 223 100 zł, a diesel C300d 236 000 zł, co czyni go zauważalnie droższym od hybrydy w cenie od 225 500 zł. Wszystkie nowe klasy C mają już na pokładzie centralny ekran systemu MBUX o przekątnej 11,9 cala, wirtualne zegary, podgrzewane fotele, reflektory przednie LED i kamerę cofania. Wybór wersji AMG-line oznacza dodatkowe zewnętrzne wyposażenie takie jak zmodyfikowane zderzaki, detale i 18-calowe alufelgi. We wnętrzu wersje te różnią się m.in. kierownicą i wykończeniem deski rozdzielczej.

Reklama

Dokupienie pakietu Premium za 15 457 zł dodaje do wyposażenia auta sporo atrakcyjnych opcji. Wśród nich są takie rzeczy jak elektrycznie regulowane fotele przednie z pamięcią ustawień, oświetlenie ambientowe premium, kamera 360, system bezkluczykowy i inne. Największym dodatkiem jest jednak oświetlenie DIGITAL LIGHT, które debiutowało w najnowszej klasie S. Z kolei wybór pakietu Premium Plus za 27 961 zł wiąże się z tymi samymi opcjami i jeszcze dodatkowo klient dostaje duży wyświetlacz head-up, klimatyzację 4-strefową i dach panoramiczny. Wersja kombi dostępna jest z tymi samymi wersjami napędu co limuzyna i z tymi samymi opcjami i pakietami, a dopłata do bardziej praktycznego nadwozia wynosi 6700 zł.

Mercedes klasy C kokpit
15

Co proponuje konkurencja? Najpoważniejszym konkurentem wydaje się jak zawsze BMW serii 3, a specyfikacje obu tych modeli w sporej części się pokrywają. Mimo to na polskim rynku BMW jest sporo tańsze - nawet do ponad 20 tys. zł w porównywalnych wersjach. Być może wpływ ma fakt,  że w BMW większość silników nie ma dodatku w postaci miękkiej hybrydy. Zaletą serii 3 jest też możliwość kupna wersji 6-cylindrowych M340i i M340d zarówno jako sedan i kombi. W przyszłości pojawi się wersja klasy C AMG, która będzie prostym odpowiednikiem modeli M340, ale znowu - tylko z silnikiem R4 i jakąś formą elektryfikacji. W bezpośrednim porównaniu wersji plug-in parametry obu samochodów są dość podobne jeśli chodzi o moc i osiągi, ale Mercedes ma przewagę jeśli zasięgu na elektryczności dochodzący do ponad 100 km, czego BMW z dwukrotnie mniejszą baterią z pewnością nie potrafi. Mimo to po raz kolejny 330e jest tańsze niż hybryda Mercedesa.

Drugim oczywistym wyborem byłoby Audi A4, które jednak wychodzi na ring z jedną ręką za plecami, gdyż jest to model schodzący z rynku i nie ma do zaproponowania żadnej wersji hybrydowej. A4 nadal prowadzi się dobrze i ma świetnie wykonane wnętrze, ale BMW i Merc mają nad nim techniczną przewagę w niemal każdym aspekcie. Jeśli jednak szukasz uniwersalnego auta z 6-cylindrowym dieslem to A4 Avant 3.0 TDI quattro jest modelem do rozważenia.

Alfa Romeo Giulia świetnie jeździ, ale technologicznie wydaje się kilka generacji do tyłu za Niemcami. To samo można powiedzieć o Jaguarze XE.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024
Alfa Romeo Giulia / Stelvio Super Sport premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo wprowadza limitowane modele Giulia i Stelvio Super Sport

Łącznie powstanie 450 sztuk Giulii i Stelvio Quadrifoglio z dopiskiem Super Sport.

15 maja 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024
Caterham Seven 485 Final Edition premiera
Caterham / Seven
Caterham kończy produkcję ostatniego Sevena bez doładowania

Caterham stworzy 85 sztuk modelu Seven 485 zanim wycofa ten wyjątkowy model z rynku europejskiego.

9 maja 2024
Bentley W12 - V8
Bentley
W12 Bentleya zostanie zastąpione 750-konną hybrydą z V8

Produkcja silnika W12 ma się ku końcowi, ale Bentley ma już dla niego godne, hybrydowe zastępstwo.

9 maja 2024
Lamborghini V10 - EV
Lamborghini
Elektryczne Lamborghini będą równie emocjonujące co te z V10?

Szef inżynierii Lamborghini podzielił się z mediami kontrowersyjną tezą na temat przyszłości marki.

9 maja 2024
2024 BMW X5 M Competition test
BMW / X5
2024 BMW X5 M Competition - próba podważenia pozycji Porsche Cayenne

Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?

8 maja 2024
2024 Land Rover Defender lifting
Land Rover / Defender
Land Rover Defender po liftingu jest mocniejszy i bardziej luksusowy

Defender otrzymał pakiet aktualizacji, w tym uproszczenie oferty, mocnego diesla i luksusowe fotele.

8 maja 2024
2024 BMW M4 CS G82 drift
BMW / M4 CS
Nowe BMW M4 CS - mocniejsze, lżejsze i szybsze niż M4 Competition

Większa moc, mniejsza masa i ulepszone zawieszenie mają pomóc BMW M4 CS rywalizować z Porsche 911.

8 maja 2024
Bentley Batur Convertible design
Bentley / Batur
Bentley Batur Convertible to najmocniejszy kabriolet w historii marki

Batur Convertible z silnikiem W12 jest trzecim modelem specjalnym Bentleya w ostatnich latach.

7 maja 2024
Volvo XC40 Recharge test
Volvo / XC40
Volvo XC40 Recharge - chiński szwedzki elektryk

Volvo coraz mniej wspólnego ma ze Szwecją, ale ciągle uchodzi za premium.

5 maja 2024