Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Bentley Batur - limitowany model specjalny od Mullinera

Bentley Batur od Mullinera powstał, aby pokazać kierunek stylizacji przyszłych modeli EV Bentleya.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 sierpnia 2022
Nowy Bentley Batur
13

Niestety to nie jest pierwsza prezentacja nowej generacji Continentala GT, która zrywałaby z krągłościami na rzecz bardziej zdecydowanych linii. Batur to projekt specjalny stworzony przez Mullinera, czyli ludzi odpowiedzialnych m.in. za kabriolet Bentley Bacalar. Celem projektu było zdefiniowanie nowego języka designu, który Bentley będzie rozwijał przy tworzeniu nowych, elektrycznych modeli. Z drugiej strony Batur ma być swoistym hołdem dla jednostki W12 stosowanej w Bentleyach od 2003 roku. Samochód trafi do produkcji w liczbie 18 egzemplarzy. Cena? Minimum 1,65 mln funtów (9,3 mln zł).

Bentley Mulliner Batur - tył auta
13

Pod szytą na miarę karoserią kryją się podzespoły zupełnie seryjnego Continentala GT Speed. Batur ma dokładnie to samo zawieszenie pneumatyczne z trójkomorowymi poduszkami, 48-woltową instalację, aktywny system stabilizacji przechyłu, skrętną tylną oś i elektroniczny dyferencjał. Oczywiście za napęd odpowiada 6-litrowe W12 wyposażone w nowy osprzęt taki jak turbosprężarki, intercoolery, dolot i wykonany z tytanu wydech. Samochód ma aż 740 KM i 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co stanowi duży krok naprzód względem CGT Speed z mocą 659 KM i momentem 900 Nm. Minie jeszcze kilka lat zanim W12 stanie się niezgodne z normami emisji, więc można śmiało się zakładać, że to właśnie silnik Batura trafi do ostatniej spalinowej serii Bentleyów wkrótce przed wycofaniem ich z produkcji.

Bentley Batur ma aż 740 KM i 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego

Bentley Batur jest pierwszym projektem stworzonym pod okiem nowego dyrektora działu designu Andreasa Mindta, który dołączył do brytyjskiego producenta na początku 2021 roku. Jego głównym zadaniem jest przeprowadzenie transformacji kluczowych modeli na ich elektryczne odpowiedniki (pierwszy ma się pojawić w 2026 r.), ale Mindt był także kluczową postacią w tworzeniu czystych i łagodnych linii Batura.

Bentley Mulliner Batur - sylwetka
13

Istnieją oczywiście motywy projektowe, do których Batur się odnosi, a są to (bez chichotania tam z tyłu): "bestia w spoczynku", "prosta elegancja" i "niekończąca się maska". Pierwszy z nich oznacza, że Batur został zaprojektowany tak, aby przypominał odpoczywającego drapieżnika. Drugi motyw koncentruje się wokół przedniego grilla, co nadaje “twarzy” Bentleya trochę prostoty i świeżości. Wreszcie filozofia "niekończącej się maski" oznacza sylwetkę o środku ciężkości przesuniętym mocno do tyłu w celu uzyskania płynnej i dynamicznej linii.

Reklama
Bentley Mulliner Batur - front auta
13

W świetle studia fotograficznego widać, że wyszedł z tego o wiele bardziej agresywny design niż ten, do którego Bentley nas przyzwyczaił. Osiągnięto pożądaną świeżość stylistyczną bez uciekania się do prostackich zabiegów jak spoilery, lotki i wloty powietrza, a przy tym sylwetka auta nadal wygląda nad wyraz atletycznie. Z tyłu widać pewne podobieństwo do Aston Martina Vantage Zagato, ale to akurat komplement. Z profilu Batur wydaje się niższy niż jest, a iluzję tę osiągnięto bez wymyślnych trików optycznych. Zespół Mindta wykonał też świetną pracę z przodu auta, bo udało się skomponować mniej kontrowersyjny wygląd niż w seryjnym GT, bardziej agresywny, ale z poszanowaniem tradycyjnych dla Bentleya motywów jak charakterystyczna kratka grilla.

Bentley Mulliner Batur - niesamowite wnętrze
13

Wnętrze to raj dla materiałowych fetyszystów. Przełącznik trybów jazdy wykończono złotem, skórzana tapicerka o niskiej zawartości węgla została stworzona w ekologicznym procesie garbowania i jest połączona z naturalnymi fornirami, a na desce rozdzielczej umieszczono ilustrację ścieżki dźwiękowej silnika W12. Ostateczną kolorystykę i kompozycję detali wnętrza pozostawiono do wyboru każdemu z klientów.

Od lat Bentley chce trafić do młodszej klienteli i Batur wydaje się udanym krokiem w tym kierunku, nawet jeśli powstanie tylko 18 sztuk tego modelu. Jeśli jednak uda się przełożyć pewne cechy jego designu na obecne i przyszłe auta Bentleya cel ten może być znacznie łatwiejszy do zrealizowania.

Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Callum Jaguar C-X75 one-off
Callum / C-X75
Callum zbudował unikalnego Jaguara C-X75 z homologacją drogową

Zbudowany przez Calluma drogowy Jaguar C-X75 jest ilustracją niewykorzystanego potencjału tego auta.

30 października 2024
McLaren sprzedaż
McLaren
McLaren Automotive może wkrótce zmienić właściciela

Fundusz CYVN Holdings z Abu Zabi chce przejąć dział samochodów drogowych McLarena.

30 października 2024
992.2 Porsche 911 Carrera T
Porsche / 911 Carrera T
2024 Porsche 911 Carrera T - uproszczona, odchudzona i tylko z manualem

Lekka, purystyczna Carrera T 992.2 może być najciekawszą wersją w dolnej części gamy Porsche 911.

29 października 2024
2024 Abarth 600e debiut
Abarth / 600e
Abarth 600e oferuje 240 lub 280 elektrycznych koni

Elektryczny crossover 600e jest modelem inspirowanym barwną wyścigową historią marki Abarth.

29 października 2024
Porsche 911 GT3 Andreas Preuninger
Porsche / 911 GT3
Dlaczego nowe Porsche 911 GT3 nie jest hybrydą?

Andreas Preuninger wyjaśnia dlaczego był przeciwny hybrydyzacji Porsche 911 GT3.

28 października 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro test
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT 63 Pro - czteromiejscowy rywal Porsche GT3?

Mercedes-AMG GT z dopiskiem Pro jest drogi, ale wprowadzone w nim zmiany docenisz na torze.

26 października 2024
Hyundai RN24 koncept
Hyundai N
Hyundai RN24 - elektryczny Frankenstein z napędem Ioniq’a 5 N

RN24 nie przypomina aut drogowych, ale jego technologia może trafić do sportowych modeli Hyundaia.

25 października 2024
Recykling opon
Warto wiedzieć
Co zrobić ze zużytymi oponami?

Koniec, czyli początek nowych możliwości. Partnerem artykułu jest marka Continental

24 października 2024
2024 Bentley Continental GT Speed test
Bentley / Continental GT
2024 Bentley Continental GT Speed - pierwsze hybrydowe GT Bentleya

Najnowszy Continental GT rozpoczyna erę plug-in w Bentleyu. Czy to nadal wzorowy Gran Tourer?

24 października 2024
Premium jakiego w Polsce do tej pory nie było
Prezentacja Partnera
Premium jakiego w Polsce do tej pory nie było

Wywiad z Rafałem Kulą, Prezesem i Współzałożycielem NOHO Investment

24 października 2024
2025 Morgan Plus Six Pinnacle
Morgan / Plus Six
Morgan Plus Six Pinnacle - koniec pewnej ery

Plus Six Pinnacle to ostatni klasyczny, mocny Morgan przed przyszłorocznym debiutem następcy.

23 października 2024
2025 Mini John Cooper Works spalinowe
Mini / John Cooper Works
2025 Mini John Cooper Works - więcej stylu, tyle samo mocy

Krótko po debiucie Mini JCW Electric producent pokazał również spalinową wersję swojego hot hatcha.

23 października 2024