Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Bentley Batur - limitowany model specjalny od Mullinera

Bentley Batur od Mullinera powstał, aby pokazać kierunek stylizacji przyszłych modeli EV Bentleya.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 sierpnia 2022
Nowy Bentley Batur
13

Niestety to nie jest pierwsza prezentacja nowej generacji Continentala GT, która zrywałaby z krągłościami na rzecz bardziej zdecydowanych linii. Batur to projekt specjalny stworzony przez Mullinera, czyli ludzi odpowiedzialnych m.in. za kabriolet Bentley Bacalar. Celem projektu było zdefiniowanie nowego języka designu, który Bentley będzie rozwijał przy tworzeniu nowych, elektrycznych modeli. Z drugiej strony Batur ma być swoistym hołdem dla jednostki W12 stosowanej w Bentleyach od 2003 roku. Samochód trafi do produkcji w liczbie 18 egzemplarzy. Cena? Minimum 1,65 mln funtów (9,3 mln zł).

Bentley Mulliner Batur - tył auta
13

Pod szytą na miarę karoserią kryją się podzespoły zupełnie seryjnego Continentala GT Speed. Batur ma dokładnie to samo zawieszenie pneumatyczne z trójkomorowymi poduszkami, 48-woltową instalację, aktywny system stabilizacji przechyłu, skrętną tylną oś i elektroniczny dyferencjał. Oczywiście za napęd odpowiada 6-litrowe W12 wyposażone w nowy osprzęt taki jak turbosprężarki, intercoolery, dolot i wykonany z tytanu wydech. Samochód ma aż 740 KM i 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co stanowi duży krok naprzód względem CGT Speed z mocą 659 KM i momentem 900 Nm. Minie jeszcze kilka lat zanim W12 stanie się niezgodne z normami emisji, więc można śmiało się zakładać, że to właśnie silnik Batura trafi do ostatniej spalinowej serii Bentleyów wkrótce przed wycofaniem ich z produkcji.

Bentley Batur ma aż 740 KM i 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego

Bentley Batur jest pierwszym projektem stworzonym pod okiem nowego dyrektora działu designu Andreasa Mindta, który dołączył do brytyjskiego producenta na początku 2021 roku. Jego głównym zadaniem jest przeprowadzenie transformacji kluczowych modeli na ich elektryczne odpowiedniki (pierwszy ma się pojawić w 2026 r.), ale Mindt był także kluczową postacią w tworzeniu czystych i łagodnych linii Batura.

Bentley Mulliner Batur - sylwetka
13

Istnieją oczywiście motywy projektowe, do których Batur się odnosi, a są to (bez chichotania tam z tyłu): "bestia w spoczynku", "prosta elegancja" i "niekończąca się maska". Pierwszy z nich oznacza, że Batur został zaprojektowany tak, aby przypominał odpoczywającego drapieżnika. Drugi motyw koncentruje się wokół przedniego grilla, co nadaje “twarzy” Bentleya trochę prostoty i świeżości. Wreszcie filozofia "niekończącej się maski" oznacza sylwetkę o środku ciężkości przesuniętym mocno do tyłu w celu uzyskania płynnej i dynamicznej linii.

Reklama
Bentley Mulliner Batur - front auta
13

W świetle studia fotograficznego widać, że wyszedł z tego o wiele bardziej agresywny design niż ten, do którego Bentley nas przyzwyczaił. Osiągnięto pożądaną świeżość stylistyczną bez uciekania się do prostackich zabiegów jak spoilery, lotki i wloty powietrza, a przy tym sylwetka auta nadal wygląda nad wyraz atletycznie. Z tyłu widać pewne podobieństwo do Aston Martina Vantage Zagato, ale to akurat komplement. Z profilu Batur wydaje się niższy niż jest, a iluzję tę osiągnięto bez wymyślnych trików optycznych. Zespół Mindta wykonał też świetną pracę z przodu auta, bo udało się skomponować mniej kontrowersyjny wygląd niż w seryjnym GT, bardziej agresywny, ale z poszanowaniem tradycyjnych dla Bentleya motywów jak charakterystyczna kratka grilla.

Bentley Mulliner Batur - niesamowite wnętrze
13

Wnętrze to raj dla materiałowych fetyszystów. Przełącznik trybów jazdy wykończono złotem, skórzana tapicerka o niskiej zawartości węgla została stworzona w ekologicznym procesie garbowania i jest połączona z naturalnymi fornirami, a na desce rozdzielczej umieszczono ilustrację ścieżki dźwiękowej silnika W12. Ostateczną kolorystykę i kompozycję detali wnętrza pozostawiono do wyboru każdemu z klientów.

Od lat Bentley chce trafić do młodszej klienteli i Batur wydaje się udanym krokiem w tym kierunku, nawet jeśli powstanie tylko 18 sztuk tego modelu. Jeśli jednak uda się przełożyć pewne cechy jego designu na obecne i przyszłe auta Bentleya cel ten może być znacznie łatwiejszy do zrealizowania.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022