Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Mercedes CLE - Stuttgart szykuje konkurenta dla BMW 4

Mercedes-Benz optymalizuje ofertę coupe wprowadzając nowy model CLE zastępujący dwa inne.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 lipca 2022
Nowy Mercedes CLE
7

Ten dość interesująco wyglądający prototyp wkrótce pojawi się na rynku jako Mercedes-Benz CLE zastępując dwudrzwiowe odmiany klasy C i E. Model ma rozmiarem plasować się pomiędzy segmentami, a potem jego gamę uzupełni kabriolet, który również widziano już w kamuflażu. Wisienką na torcie będą odmiany AMG 63 wykorzystujące nowatorski napęd hybrydowy połączony z silnikiem czterocylindrowym analogicznie jak w nowej klasie C od AMG.

Nowy Mercedes CLE - front auta
7

Coupe CLE będzie w dużej mierze oparty na klasie C W207, która została wprowadzona na rynek w zeszłym roku, a więc skorzysta z typowo tylnonapędowej platformy. Oprócz nowej nazwy będzie charakteryzował się całkowicie indywidualnym designem bez elementów wspólnych z modelami C i E, co widać na przykładzie tego prototypu, w którym zastosowano specjalne reflektory i silnie opadającą linię boczną.

Dostępne silniki prawdopodobnie będą kalką oferty aktualnej klasy C, co oznacza warianty wyłącznie czterocylindrowe z różnym stopniem hybrydyzacji. Podobnie jak w przypadku Klasy C, brak opcji sześcio- lub ośmiocylindrowych wynika z dwóch głównych powodów. Po pierwsze, AMG chce podkreślić swoją technologię hybrydową E-Performance, a w połączeniu z M197 V8 przyniosłoby to poziom wydajności, kosztów i złożoności przerastające pozycjonowanie rynkowe CLE.

Nowy Mercedes CLE - widok z boku
7

Sześciocylindrowe jednostki napędowe Mercedesa nie zostaną wykorzystane z innego, bardziej prozaicznego powodu. Rzędowe silniki są fizycznie zbyt długie, aby zmieścić się w podwoziu CLE opartym na klasie C. Inżynierowie Mercedesa potwierdzili już, że upakowanie sześciocylindrowej jednostki napędowej w tym nadwoziu wymagałoby przesunięcia przedniej osi o kolejne 50 mm do przodu, co byłoby zbyt daleko idącym wymogiem konstrukcyjnym, nieopłacalnym w przypadku niszowej wersji nie będącej topowym wariantem.

Wróćmy więc do opcji czterocylindrowych. Najsłabszy wariant AMG noszący oznaczenie 43 zapewne wykorzysta jednostkę czterocylindrową M139l wyposażoną w opatentowaną przez AMG turbosprężarkę o napędzie elektrycznym. W klasie C ten wariant ma 408 KM, co daje delikatną przewagę mocy nad odchodzącą klasą C w analogicznej wersji. Później powinna pojawić się topowa odmiana CLE63 S z tym samym silnikiem spalinowym, ale połączonym z elektryczną tylną osią. Przewidywana moc takiego układu to ponad 600 KM.

Reklama
Nowy Mercedes CLE - zbliżenie na tył auta
7

Rywalem CLE od AMG będzie najlepsze niemieckie coupe tej klasy - M4 Competition - model o wiele bardziej tradycyjny i analogowy, ale też daleki od liczb jakie będzie zapewniać hybryda AMG. Z kolei następca obecnego Audi RS5 stoi pod znakiem zapytania. Producent z Ingolstadt ma swoje własne problemy polegające na udanym zintegrowaniu gamy produktów e-tron z tradycyjnymi liniami modelowymi. Na pewno powstanie nowe RS4 Avant, ale dalekie od zadowalających wyniki sprzedaży RS5 sprawiają, że następca jest mniej prawdopodobny niż kiedykolwiek wcześniej.

Rozpoczęty przez Mercedesa proces konsolidacji rozległej gamy  jak na razie postępuje bardzo wolno z powodu linii EQ rozwijającej się równolegle z tradycyjnymi modelami. Upraszczając gamę Mercedes będzie mógł zwolnić część zasobów, a uplasowanie CLE powyżej klasy C pozwoli marce na ustalenie wyższych progów cenowych, co idealnie wpisze się w strategię skupienia na wyższych, wysokomarżowych segmentach.

Nie wiadomo jeszcze kiedy Mercedes zaprezentuje nam CLE coupekabriolet, ale wygląd uchwyconego prototypu jest już na zaawansowanym etapie. Premiera powinna więc nastąpić pod koniec roku lub w pierwszym kwartale 2023.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024
Alfa Romeo Giulia / Stelvio Super Sport premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo wprowadza limitowane modele Giulia i Stelvio Super Sport

Łącznie powstanie 450 sztuk Giulii i Stelvio Quadrifoglio z dopiskiem Super Sport.

15 maja 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024
Caterham Seven 485 Final Edition premiera
Caterham / Seven
Caterham kończy produkcję ostatniego Sevena bez doładowania

Caterham stworzy 85 sztuk modelu Seven 485 zanim wycofa ten wyjątkowy model z rynku europejskiego.

9 maja 2024
Bentley W12 - V8
Bentley
W12 Bentleya zostanie zastąpione 750-konną hybrydą z V8

Produkcja silnika W12 ma się ku końcowi, ale Bentley ma już dla niego godne, hybrydowe zastępstwo.

9 maja 2024
Lamborghini V10 - EV
Lamborghini
Elektryczne Lamborghini będą równie emocjonujące co te z V10?

Szef inżynierii Lamborghini podzielił się z mediami kontrowersyjną tezą na temat przyszłości marki.

9 maja 2024
2024 BMW X5 M Competition test
BMW / X5
2024 BMW X5 M Competition - próba podważenia pozycji Porsche Cayenne

Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?

8 maja 2024
2024 Land Rover Defender lifting
Land Rover / Defender
Land Rover Defender po liftingu jest mocniejszy i bardziej luksusowy

Defender otrzymał pakiet aktualizacji, w tym uproszczenie oferty, mocnego diesla i luksusowe fotele.

8 maja 2024
2024 BMW M4 CS G82 drift
BMW / M4 CS
Nowe BMW M4 CS - mocniejsze, lżejsze i szybsze niż M4 Competition

Większa moc, mniejsza masa i ulepszone zawieszenie mają pomóc BMW M4 CS rywalizować z Porsche 911.

8 maja 2024
Bentley Batur Convertible design
Bentley / Batur
Bentley Batur Convertible to najmocniejszy kabriolet w historii marki

Batur Convertible z silnikiem W12 jest trzecim modelem specjalnym Bentleya w ostatnich latach.

7 maja 2024
Volvo XC40 Recharge test
Volvo / XC40
Volvo XC40 Recharge - chiński szwedzki elektryk

Volvo coraz mniej wspólnego ma ze Szwecją, ale ciągle uchodzi za premium.

5 maja 2024