Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Mercedes CLE - Stuttgart szykuje konkurenta dla BMW 4

Mercedes-Benz optymalizuje ofertę coupe wprowadzając nowy model CLE zastępujący dwa inne.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 lipca 2022
Nowy Mercedes CLE
7

Ten dość interesująco wyglądający prototyp wkrótce pojawi się na rynku jako Mercedes-Benz CLE zastępując dwudrzwiowe odmiany klasy C i E. Model ma rozmiarem plasować się pomiędzy segmentami, a potem jego gamę uzupełni kabriolet, który również widziano już w kamuflażu. Wisienką na torcie będą odmiany AMG 63 wykorzystujące nowatorski napęd hybrydowy połączony z silnikiem czterocylindrowym analogicznie jak w nowej klasie C od AMG.

Nowy Mercedes CLE - front auta
7

Coupe CLE będzie w dużej mierze oparty na klasie C W207, która została wprowadzona na rynek w zeszłym roku, a więc skorzysta z typowo tylnonapędowej platformy. Oprócz nowej nazwy będzie charakteryzował się całkowicie indywidualnym designem bez elementów wspólnych z modelami C i E, co widać na przykładzie tego prototypu, w którym zastosowano specjalne reflektory i silnie opadającą linię boczną.

Dostępne silniki prawdopodobnie będą kalką oferty aktualnej klasy C, co oznacza warianty wyłącznie czterocylindrowe z różnym stopniem hybrydyzacji. Podobnie jak w przypadku Klasy C, brak opcji sześcio- lub ośmiocylindrowych wynika z dwóch głównych powodów. Po pierwsze, AMG chce podkreślić swoją technologię hybrydową E-Performance, a w połączeniu z M197 V8 przyniosłoby to poziom wydajności, kosztów i złożoności przerastające pozycjonowanie rynkowe CLE.

Nowy Mercedes CLE - widok z boku
7

Sześciocylindrowe jednostki napędowe Mercedesa nie zostaną wykorzystane z innego, bardziej prozaicznego powodu. Rzędowe silniki są fizycznie zbyt długie, aby zmieścić się w podwoziu CLE opartym na klasie C. Inżynierowie Mercedesa potwierdzili już, że upakowanie sześciocylindrowej jednostki napędowej w tym nadwoziu wymagałoby przesunięcia przedniej osi o kolejne 50 mm do przodu, co byłoby zbyt daleko idącym wymogiem konstrukcyjnym, nieopłacalnym w przypadku niszowej wersji nie będącej topowym wariantem.

Wróćmy więc do opcji czterocylindrowych. Najsłabszy wariant AMG noszący oznaczenie 43 zapewne wykorzysta jednostkę czterocylindrową M139l wyposażoną w opatentowaną przez AMG turbosprężarkę o napędzie elektrycznym. W klasie C ten wariant ma 408 KM, co daje delikatną przewagę mocy nad odchodzącą klasą C w analogicznej wersji. Później powinna pojawić się topowa odmiana CLE63 S z tym samym silnikiem spalinowym, ale połączonym z elektryczną tylną osią. Przewidywana moc takiego układu to ponad 600 KM.

Reklama
Nowy Mercedes CLE - zbliżenie na tył auta
7

Rywalem CLE od AMG będzie najlepsze niemieckie coupe tej klasy - M4 Competition - model o wiele bardziej tradycyjny i analogowy, ale też daleki od liczb jakie będzie zapewniać hybryda AMG. Z kolei następca obecnego Audi RS5 stoi pod znakiem zapytania. Producent z Ingolstadt ma swoje własne problemy polegające na udanym zintegrowaniu gamy produktów e-tron z tradycyjnymi liniami modelowymi. Na pewno powstanie nowe RS4 Avant, ale dalekie od zadowalających wyniki sprzedaży RS5 sprawiają, że następca jest mniej prawdopodobny niż kiedykolwiek wcześniej.

Rozpoczęty przez Mercedesa proces konsolidacji rozległej gamy  jak na razie postępuje bardzo wolno z powodu linii EQ rozwijającej się równolegle z tradycyjnymi modelami. Upraszczając gamę Mercedes będzie mógł zwolnić część zasobów, a uplasowanie CLE powyżej klasy C pozwoli marce na ustalenie wyższych progów cenowych, co idealnie wpisze się w strategię skupienia na wyższych, wysokomarżowych segmentach.

Nie wiadomo jeszcze kiedy Mercedes zaprezentuje nam CLE coupekabriolet, ale wygląd uchwyconego prototypu jest już na zaawansowanym etapie. Premiera powinna więc nastąpić pod koniec roku lub w pierwszym kwartale 2023.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

15 stycznia 2025
TAG Heuer w Formule 1
Formuła 1
TAG Heuer Oficjalnym Czasomierzem Formuły 1

Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
Subaru
Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

11 stycznia 2025
Mazda MX-5 Racing Spirit Roadster 12R design
Mazda / MX-5
Mazda MX-5 Spirit Racing 12R - japońskie ekstremum

Wersja Spirit Racing 12R to roadster Mazdy doprowadzony do skrajności. Spoiler: tylko na Japonię.

10 stycznia 2025
Subaru WRX STI S210
Subaru / WRX STI
Nowe sportowe Subaru WRX S210 STI dostało skrzynię CVT

Subaru WRX STI w wersji S210 próbuje podtrzymać ducha dawnej Imprezy, ale jest w nim jeden haczyk.

10 stycznia 2025
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition prezentacja
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition - EV stworzone do driftu

Specjalna wersja DK Edition jeszcze podkręca emocje jakie za kierownicą daje Hyundai Ioniq 5 N.

10 stycznia 2025
Toyota GR Yaris silnik centralny
Toyota / Yaris GR
Czy centralnosilnikowy GR Yaris M to tak naprawdę prototyp nowej MR2?

GR Yaris M z silnikiem pośrodku posłuży Toyocie do testów nowego silnika… a może to coś więcej?

10 stycznia 2025
Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera S 992.2 lifting
Porsche / 911 Carrera S
Nowe Porsche 992.2 Carrera S przyspiesza szybciej niż GT3

Jest już dostępne poliftowe Porsche 992.2 Carrera S, czyli model pośredni w dolnej części gamy 911.

8 stycznia 2025
Honda 0 Saloon Concept główne
Honda / 0 Saloon
Honda 0 Saloon Concept jest lekka, szybka i… ma na pokładzie Asimo

Generacja elektrycznych modeli 0 Series Hondy wystartuje w 2026 roku.

8 stycznia 2025