Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Mercedes CLE - Stuttgart szykuje konkurenta dla BMW 4

Mercedes-Benz optymalizuje ofertę coupe wprowadzając nowy model CLE zastępujący dwa inne.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 lipca 2022
Nowy Mercedes CLE
7

Ten dość interesująco wyglądający prototyp wkrótce pojawi się na rynku jako Mercedes-Benz CLE zastępując dwudrzwiowe odmiany klasy C i E. Model ma rozmiarem plasować się pomiędzy segmentami, a potem jego gamę uzupełni kabriolet, który również widziano już w kamuflażu. Wisienką na torcie będą odmiany AMG 63 wykorzystujące nowatorski napęd hybrydowy połączony z silnikiem czterocylindrowym analogicznie jak w nowej klasie C od AMG.

Nowy Mercedes CLE - front auta
7

Coupe CLE będzie w dużej mierze oparty na klasie C W207, która została wprowadzona na rynek w zeszłym roku, a więc skorzysta z typowo tylnonapędowej platformy. Oprócz nowej nazwy będzie charakteryzował się całkowicie indywidualnym designem bez elementów wspólnych z modelami C i E, co widać na przykładzie tego prototypu, w którym zastosowano specjalne reflektory i silnie opadającą linię boczną.

Dostępne silniki prawdopodobnie będą kalką oferty aktualnej klasy C, co oznacza warianty wyłącznie czterocylindrowe z różnym stopniem hybrydyzacji. Podobnie jak w przypadku Klasy C, brak opcji sześcio- lub ośmiocylindrowych wynika z dwóch głównych powodów. Po pierwsze, AMG chce podkreślić swoją technologię hybrydową E-Performance, a w połączeniu z M197 V8 przyniosłoby to poziom wydajności, kosztów i złożoności przerastające pozycjonowanie rynkowe CLE.

Nowy Mercedes CLE - widok z boku
7

Sześciocylindrowe jednostki napędowe Mercedesa nie zostaną wykorzystane z innego, bardziej prozaicznego powodu. Rzędowe silniki są fizycznie zbyt długie, aby zmieścić się w podwoziu CLE opartym na klasie C. Inżynierowie Mercedesa potwierdzili już, że upakowanie sześciocylindrowej jednostki napędowej w tym nadwoziu wymagałoby przesunięcia przedniej osi o kolejne 50 mm do przodu, co byłoby zbyt daleko idącym wymogiem konstrukcyjnym, nieopłacalnym w przypadku niszowej wersji nie będącej topowym wariantem.

Wróćmy więc do opcji czterocylindrowych. Najsłabszy wariant AMG noszący oznaczenie 43 zapewne wykorzysta jednostkę czterocylindrową M139l wyposażoną w opatentowaną przez AMG turbosprężarkę o napędzie elektrycznym. W klasie C ten wariant ma 408 KM, co daje delikatną przewagę mocy nad odchodzącą klasą C w analogicznej wersji. Później powinna pojawić się topowa odmiana CLE63 S z tym samym silnikiem spalinowym, ale połączonym z elektryczną tylną osią. Przewidywana moc takiego układu to ponad 600 KM.

Reklama
Nowy Mercedes CLE - zbliżenie na tył auta
7

Rywalem CLE od AMG będzie najlepsze niemieckie coupe tej klasy - M4 Competition - model o wiele bardziej tradycyjny i analogowy, ale też daleki od liczb jakie będzie zapewniać hybryda AMG. Z kolei następca obecnego Audi RS5 stoi pod znakiem zapytania. Producent z Ingolstadt ma swoje własne problemy polegające na udanym zintegrowaniu gamy produktów e-tron z tradycyjnymi liniami modelowymi. Na pewno powstanie nowe RS4 Avant, ale dalekie od zadowalających wyniki sprzedaży RS5 sprawiają, że następca jest mniej prawdopodobny niż kiedykolwiek wcześniej.

Rozpoczęty przez Mercedesa proces konsolidacji rozległej gamy  jak na razie postępuje bardzo wolno z powodu linii EQ rozwijającej się równolegle z tradycyjnymi modelami. Upraszczając gamę Mercedes będzie mógł zwolnić część zasobów, a uplasowanie CLE powyżej klasy C pozwoli marce na ustalenie wyższych progów cenowych, co idealnie wpisze się w strategię skupienia na wyższych, wysokomarżowych segmentach.

Nie wiadomo jeszcze kiedy Mercedes zaprezentuje nam CLE coupekabriolet, ale wygląd uchwyconego prototypu jest już na zaawansowanym etapie. Premiera powinna więc nastąpić pod koniec roku lub w pierwszym kwartale 2023.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Dziewiąte wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w dziewiątym wydaniu magazynu EVO?

Startujemy materiałem okładkowym z Audi R8 V10 performance RWD w roli głównej.

6 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Rodin FZero prototyp testy
Rodin / FZero
Rodin FZero może wkrótce stać się najszybszym torowym hypercarem

Nowozelandzki rywal Aston Martina Valkyrie Rodin FZero właśnie wchodzi w kluczową fazę rozwoju.

7 grudnia 2023
Dziewiąte wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w dziewiątym wydaniu magazynu EVO?

Startujemy materiałem okładkowym z Audi R8 V10 performance RWD w roli głównej.

6 grudnia 2023
Morgan XP-1 prototyp EV
Morgan / Super 3
Morgan XP-1 wyznacza początek drogi Morgana do elektryfikacji

Brytyjski Morgan stworzył elektrycznego trójkołowca na bazie Super 3, aby eksplorować możliwości napędu EV.

6 grudnia 2023
Mercedes-AMG CLE53 Coupe główne
Mercedes / CLE
Mercedes-AMG CLE53 - sześciocylindrowe AMG, na które czekaliśmy

Zadebiutowała pierwsza odmiana Mercedesa CLE od AMG, ale topowy model wciąż jest w drodze…

6 grudnia 2023
2023 Hyundai Ioniq 5 N test
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N - skomplikowany, fascynujący i genialny jednocześnie

Hyundai wykorzystał każdy możliwy trik, aby stworzyć fun z jazdy EV. Rezultat jest oszałamiający.

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
Renault / Austral
Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

5 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
Tesla / Cybertruck
Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

4 grudnia 2023
Renault 5 EV 2024 teaser
Renault / R5 EV
Nowe Renault 5 może być pierwszym naprawdę udanym hatchbackiem EV

Francuzi opublikowali pierwsze zdjęcia zapowiadające Renault 5 EV, nowego konkurenta dla Mini EV.

3 grudnia 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023