Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Poznaliśmy specyfikację nowego BMW X5M Competition i X6M Competition

Dzięki odświeżeniu najszybsze SUV-y BMW mają skutecznie rywalizować z Porsche Cayenne Turbo GT.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 lutego 2023
2023 BMW X6 M Competition lift
13

Po premierze standardowego X5 i X6 BMW odsłoniło karty w sprawie najmocniejszych wersji swoich SUV-ów: X5 MX6 M Competition. Oba nowe modele wyróżniają się poprawioną stylistyką i wnętrzem, a także subtelnymi zmianami w układzie jezdnym. Znamy już cenniki obu aut - X5 M Competition kosztuje od 700 000 zł, a za X6 M Competition trzeba zapłacić 30 tysięcy złotych więcej.

X5 i X6 w wersji M nadal dysponują 4.4-litrowym silnikiem V8 wspomaganym dwoma turbosprężarkami. Jedyna różnica jest taka, że dodano moduł mild hybrid, który zastępuje alternator i rozrusznik oraz wspomaga główny silnik gdy jest to potrzebne. Bateria zasilająca ten system zmieściła się pod maską, więc przeróbka nie wpływa w żaden sposób na objętość wnętrza.

BMW X5 M / X6 M Competition po liftingu zyskało moduł mild hybrid i szereg innych drobnych zmian pod maską.

Sam silnik także przeszedł szereg małych modyfikacji. Ulepszono między innymi kolektor wydechowy, który w BMW jest umieszczony nietypowo, bo między głowicami silnika. Poza tym pojawił się wzmocniony wał korbowy, przeprojektowana miska olejowa, nowa pompa oleju oraz drobne poprawki turbosprężarek. Nowe są też katalizatory układu wydechowego.

2023 BMW X5 M Competition tył dynamiczne
13

Parametry pozostały takie same jak przed liftingiem, ale moc na poziomie 625 KM przy 6000 obr./min. i moment obrotowy 750 Nm od 1800 do 5800 obrotów to nadal ścisła czołówka segmentu. Zwłaszcza duży moment dostępny w tak szerokim zakresie sprawia, że oba auta wydają się szybsze niż są w rzeczywistości. A są naprawdę szybkie - 100 km/h pojawia się po 3,9 s, a 200 km/h po 13,8 s. Bardziej aerodynamiczne X6 M jest w tym drugim parametrze lepsze o 0,2 s. Prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h, ale po wykupieniu pakietu M Driver (12 000 zł) limiter jest przesunięty na 290 km/h.

Cała ta moc jest przekazywana na koła poprzez system napędu na obie osie xDrive. Akurat w sportowych modelach X5 M i X6 M system ten ma dwa tryby działania, oba faworyzujące tylną oś w rozkładzie momentu obrotowego.  W przeciwieństwie do wielu rywali w BMW jest także elektronicznie sterowany tylny dyferencjał zapobiegający poślizgom tylnych kół i rozdzielający moment obrotowy pomiędzy prawe i lewe koło.

Nowe BMW X5 M Competition rozpędza się do 290 km/h pod warunkiem wykupienia pakietu M Driver.

W użyciu nadal jest skrzynia automatyczna z ośmioma biegami, choć BMW dopracowało jej konstrukcję. Teraz ma nową magistralę olejową, zmienione przełożenia, poprawioną hydraulikę wewnętrzną i aktywne mocowania. Dzięki temu skrzynia ma być jeszcze bardziej szybka i responsywna.

2023 BMW X6 M Competition kokpit
13
Reklama

X5 M i X6 M Competition wyróżniają się w jeszcze jednym aspekcie - w konstrukcji zawieszenia. BMW opracowało system oparty na stalowych sprężynach w połączeniu z adaptacyjnymi amortyzatorami oraz aktywnym systemem niwelowania przechyłów. W tej klasie na ogół samochody wyposażone są w nowoczesne systemy pneumatyczne, choć obserwujemy mały renesans klasycznych sprężyn, choćby na przykładzie Lamborghini Urus Performante. Bazowy układ zawieszenia w BMW to podwójne wahacze z przodu i pięciowahaczowy układ z tyłu. Zmieniono jedynie kąty zbieżności kół i ustawienia adaptacyjnych amortyzatorów.

Usztywnienie newralgicznych punktów karoserii będzie miało istotny wpływ na prowadzenie nowych modeli X5 M / X6 M.

Sama karoseria w modelach M przeszła konkretne wzmocnienie względem standardowego X5/X6. Dodano poziome rozpórki w rejonie komory silnika, boczne wsporniki z tyłu i kolejny w rejonie wydechu. Producent zmienił ustawienia elektrycznego wspomagania kierownicy i sterowania hamulcami, przy czym rozmiary tarcz nie zmieniły się. Z przodu pracują stalowe tarcze o średnicy 395 mm, a z tyłu zastosowano mniejsze o średnicy 308 mm. Koła standardowo mają rozmiar 21 cali z przodu i 22 cali z tyłu, a opony odpowiednio 295 i 315 mm szerokości. Ile to wszystko waży? Oficjalnie nie podano jeszcze masy własnej odświeżonych SUV-ów z rodziny M. Dotychczasowe X5 M waży 2335 kg.

2023 BMW X6 M Competition profil lewy
13

Pozostałe zmiany odpowiadają wprost modelom X5 i X6 z mniejszymi silnikami. Po lifcie oba duże SUV-y BMW mają identyczny przód i różnią się tylko tylną częścią karoserii. Kokpit dostosowano do najnowszego standardu BMW, czyli pojawił się zakrzywiony, podwójny ekran centralny. Do najnowszego stylu firmy dostosowano także ofertę dostępnych kolorów nadwozia oraz opcji wykończenia wnętrza.

Zmiany przeprowadzone w BMW X5 M i X6 M Competition pomogą tym modelom skutecznie rywalizować z całą plejadą rywali z Audi RSQ8 i Porsche Cayenne na czele. W pewnym sensie za rywala można uznać również Lamborghini Urus po niedawnym liftingu.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024
Alfa Romeo Giulia / Stelvio Super Sport premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo wprowadza limitowane modele Giulia i Stelvio Super Sport

Łącznie powstanie 450 sztuk Giulii i Stelvio Quadrifoglio z dopiskiem Super Sport.

15 maja 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024
Caterham Seven 485 Final Edition premiera
Caterham / Seven
Caterham kończy produkcję ostatniego Sevena bez doładowania

Caterham stworzy 85 sztuk modelu Seven 485 zanim wycofa ten wyjątkowy model z rynku europejskiego.

9 maja 2024
Bentley W12 - V8
Bentley
W12 Bentleya zostanie zastąpione 750-konną hybrydą z V8

Produkcja silnika W12 ma się ku końcowi, ale Bentley ma już dla niego godne, hybrydowe zastępstwo.

9 maja 2024
Lamborghini V10 - EV
Lamborghini
Elektryczne Lamborghini będą równie emocjonujące co te z V10?

Szef inżynierii Lamborghini podzielił się z mediami kontrowersyjną tezą na temat przyszłości marki.

9 maja 2024
2024 BMW X5 M Competition test
BMW / X5
2024 BMW X5 M Competition - próba podważenia pozycji Porsche Cayenne

Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?

8 maja 2024
2024 Land Rover Defender lifting
Land Rover / Defender
Land Rover Defender po liftingu jest mocniejszy i bardziej luksusowy

Defender otrzymał pakiet aktualizacji, w tym uproszczenie oferty, mocnego diesla i luksusowe fotele.

8 maja 2024
2024 BMW M4 CS G82 drift
BMW / M4 CS
Nowe BMW M4 CS - mocniejsze, lżejsze i szybsze niż M4 Competition

Większa moc, mniejsza masa i ulepszone zawieszenie mają pomóc BMW M4 CS rywalizować z Porsche 911.

8 maja 2024
Bentley Batur Convertible design
Bentley / Batur
Bentley Batur Convertible to najmocniejszy kabriolet w historii marki

Batur Convertible z silnikiem W12 jest trzecim modelem specjalnym Bentleya w ostatnich latach.

7 maja 2024
Volvo XC40 Recharge test
Volvo / XC40
Volvo XC40 Recharge - chiński szwedzki elektryk

Volvo coraz mniej wspólnego ma ze Szwecją, ale ciągle uchodzi za premium.

5 maja 2024