Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche Cayenne Turbo GT - jak poradzi sobie z presją DBX707?

Dzięki zaangażowaniu departamentu GT najbardziej ekstremalne Porsche Cayenne jest także najlepsze.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 lutego 2022
Porsche Cayenne Turbo GT na drodze
21
Ocena Evo
Cena:
od 987 000 zł
Silnik, skrzynia biegów i układ jezdny to techniczny majstersztyk
Koncepcja auta nadal wprawia nas w zakłopotanie

Gdyby Porsche Cayenne Turbo GT było figurą w talii kart, to zastępowałoby Jokera. 640 KM i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego to o 90 KM i 80 Nm więcej niż w normalnym Cayenne Turbo Coupe. Właściwie to zestaw liczb mogących wnieść nową jakość nawet do segmentu superlimuzyn w stylu BMW M5. Tak samo jak 3,3 s do 100 km/h (0,6 s szybciej niż Turbo) i równe 300 km/h prędkości maksymalnej. Cayenne Turbo GT potrafi też okrążyć pewien specyficzny tor w Niemczech o długości 20,8 km w czasie 7 min. 38,9 s - szybciej od najmocniejszych hothatchy z napędem na cztery koła!

640 KM i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego

Odłóżmy na bok zdolność do wygrania partii w karty i zastanówmy się jaki jest sens SUV-a o masie 2220 kg, który dodatkowo został podrasowany, dopieszczony i ulepszony przez tych samych specjalistów-cudotwórców, którzy na co dzień budują 911 GT3 i jemu podobne? Pewnie zrobili to, bo po prostu mogli sobie na to pozwolić, ale osobiście skłaniam się ku opcji, że istnieje wystarczająco dużo ludzi skłonnych wydać milion złotych, by podreperować roczny zysk firmy Porsche.

Porsche Cayenne Coupe Turbo GT z boku na tle krajobrazu
21

Gdy mówię, że tym samochodem zajmował się departament GT, to nie mam na myśli, że ci ludzie zrobili parę kółek w Weissach i wprowadzili pięć nowych linijek w kodzie oprogramowania silnika. Podwójnie doładowany 4-litrowy silnik V8 jest tu gruntownie przebudowany. Ma inny wtrysk paliwa, zmodyfikowane turbosprężarki, wałki rozrządu, tłoki, korbowody i łańcuch rozrządu. Te wszystkie podzespoły albo są istotnie poprawione, albo zostały stworzone od nowa specjalnie dla potrzeb Turbo GT.

Efektem tej pracy są imponujące liczby - moc, moment obrotowy - ale przede wszystkim chodziło o maksymalne możliwe poprawienie reakcji na gaz silnika V8 i minimalizację turbodziury. Byłaby to zbędna robota bez poprawienia 8-biegowej skrzyni ZF i systemu przeniesienia napędu na wszystkie koła, które muszą nadążać za nową charakterystyką silnika. Między innymi dlatego pojawiła się dodatkowa chłodnica oleju skrzyni biegów.

Silnik Porsche Cayenne Turbo GT
21

Te wszystkie czynności składają się na SUV-a, który pozostawia w szczerym polu wszystko, jeśli tylko znajdziecie miejsce, gdzie da się uwolnić cały jego potencjał (łatwo powiedzieć, trudniej zrobić). Zazwyczaj szybkie SUV-y maskują swoją masę i niezdarność poprzez nieprawdopodobnie wysoką moc i moment obrotowy. Pozwala im to rozbrajać kierowcę przyspieszeniem z funkcją launch control, która jednocześnie torturuje cały układ przeniesienia napędu, ale ich sprint szybko przeradza się w trucht, zwłaszcza gdy pojawia się zakręt.

Akurat Turbo GT umie temu zjawisku przeciwdziałać. Podczas przyspieszenia obroty rosną i rosną, a tempo przemieszczania się wskazówek wcale nie maleje. Podobnie jak włoski kuzyn Porsche, Lamborghini Urus, ten samochód wysyła wszystkie pozostałe SUV-y do niższej ligi. Trudno mieć cokolwiek do zarzucenia gdy automat zmienia biegi tak szybko, że zawstydza niektóre dwusprzęgłówki, a samochód śmiga po drodze w takim tempie, że mózg kierowcy nie nadąża przetwarzać danych. Być może łatwiej będzie to zrozumieć wiedząc, że Cayenne Turbo GT ma prawie taki sam stosunek mocy do masy, co Porsche 718 Cayman GT4.

Porsche Cayenne Coupe Turbo GT kierownica z alkantary i sportowe zegary
21

Na szczęście modyfikacje przeprowadzone w dziale GT nie ograniczyły się tylko do silnika, bo dotyczą w równej mierze układu jezdnego. Samochód stoi niżej o 17 mm niż Cayenne Turbo i przeprogramowano główne układy odpowiedzialne za jazdę. Przede wszystkim pneumatyczne zawieszenie z trójkomorowymi miechami jest o 15% sztywniejsze, adaptacyjne amortyzatory dostały indywidualne ustawienia oraz wyostrzono reakcje układu kierowniczego i skrętnej tylnej osi.

System aktywnego niwelowania przechyłów pracuje na nowym oprogramowaniu, w przedniej osi zastosowano sztywniejsze połączenia metalowo-gumowe, a system rozdziału momentu obrotowego pozwala na wyższy stopień zablokowania dyferencjałów. Przednie koła są o cal szersze niż w Turbo i o 0.45 stopnia bardziej pochylone, a ubrano je w specjalnie opracowane do tego modelu opony Pirelli P Zero Corsa w rozmiarze 22 cali. Do większych kół i sporo wyższej mocy trzeba było dostosować też rozmiar i sposób działania karbonowo-ceramicznych hamulców przy przedniej osi.

Reklama
Porsche Cayenne Coupe Turbo GT z przodu na ulicy
21

Wszystkie te zmiany mają niebagatelne znaczenie, bo dzięki nim nawet najwięksi przeciwnicy takich aut, na których nie robi wrażenia moc ponad 600 KM, będą pod wrażeniem. Cayenne Turbo GT jest najostrzejszym SUV-em jakim kiedykolwiek jeździliśmy. Nie jest pozbawiony naturalnego czucia, które w tego typu autach jest maskowane przez masę, ani nie cierpi na brak finezji w zestrojeniu podwozia. Śmiało można powiedzieć, że Turbo GT tak samo dobrze jeździ i trzyma kierowcę w napięciu jak Aston Martin DBX. Różnica polega na tym, że Aston robi to bardziej w stylu GT, podczas gdy Porsche zdecydowanie bardziej przypomina typowy samochód sportowy.

Porsche zapewnia szaleńcze prędkości w zakrętach i nie ma tu praktycznie żadnego opóźnienia między momentem skrętu, a momentem ponownego otwarcia przepustnicy w celu wyprowadzenia celnej i szybkiej kontry na wyjściu. Precyzja jego działania w ogóle nie przypomina SUV-a. To samo można powiedzieć o tendencji do wysyłania sporego momentu obrotowego na tylną oś, co prowadzi do nieoczekiwanej zabawy w poślizgi na wyjściach z zakrętów. Turbo GT ma tę samą cechę co DBX - można w nim złapać naturalny rytm jazdy i dać mu się ponieść. W innych szybkich SUV-ach można popuścić wodze fantazji wyłącznie na prostej.

Samochody takie jak Cayenne Turbo GT nie są dla każdego. Ja nie potrafię się nim ekscytować, ale jako przykład niecodziennej inżynierii stanowi niebagatelne osiągnięcie. To wielki, ciężki SUV, który został doprowadzony do tego samego poziomu perfekcji w dziedzinie jazdy, co każde inne Porsche opatrzone kultowym symbolem GT.

Ceny i konkurencja

Jeśli pragniecie mieć absolutnie najmocniejszego SUV-a z grupy VAG to musicie sięgnąć po Lamborghini Urus mające 10 KM więcej niż Porsche Cayenne Turbo GT. Różnica polega na tym, że GT kosztuje od 987 000 zł, a Lambo… jakieś 0,7 mln więcej. Z tego powodu wolałbym wziąć Porsche i zaoszczędzić trochę pieniędzy, albo wybrać DBX-a.

Zostając przy temacie Aston Martina, to właśnie zaprezentowano nową odmianę DBX707, która może zawiesić wysoko poprzeczkę w segmencie bardzo mocnych SUV-ów. “707” przewyższa Cayenne parametrami niemal w każdej dziedzinie oprócz przyspieszenia do 100 km/h - tutaj jest remis po 3,3 s. Czas pokaże czy Aston Martin dorównuje Porsche na drodze.

W szerokim spektrum SUV-ów warto wymienić Bentleya Bentayga V8 kosztującego mniej więcej 1,2 mln zł. Jego silnik V8 to dobrze znana w grupie VAG 4-litrowa jednostka o mocy 550 KM. Nie oferuje osiągów ani wrażeń z jazdy porównywalnych do Porsche czy Aston Martina, za to bardzo mocną stroną Bentleya jest prestiż i przywiązanie do najmniejszych detali we wnętrzu, czego niestety nie można powiedzieć o zewnętrznej aparycji tego modelu.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022