Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Porsche Cayenne Turbo GT - jak poradzi sobie z presją DBX707?

Dzięki zaangażowaniu departamentu GT najbardziej ekstremalne Porsche Cayenne jest także najlepsze.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 lutego 2022
Porsche Cayenne Turbo GT na drodze
21
Ocena Evo
Cena:
od 987 000 zł
Silnik, skrzynia biegów i układ jezdny to techniczny majstersztyk
Koncepcja auta nadal wprawia nas w zakłopotanie

Gdyby Porsche Cayenne Turbo GT było figurą w talii kart, to zastępowałoby Jokera. 640 KM i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego to o 90 KM i 80 Nm więcej niż w normalnym Cayenne Turbo Coupe. Właściwie to zestaw liczb mogących wnieść nową jakość nawet do segmentu superlimuzyn w stylu BMW M5. Tak samo jak 3,3 s do 100 km/h (0,6 s szybciej niż Turbo) i równe 300 km/h prędkości maksymalnej. Cayenne Turbo GT potrafi też okrążyć pewien specyficzny tor w Niemczech o długości 20,8 km w czasie 7 min. 38,9 s - szybciej od najmocniejszych hothatchy z napędem na cztery koła!

640 KM i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego

Odłóżmy na bok zdolność do wygrania partii w karty i zastanówmy się jaki jest sens SUV-a o masie 2220 kg, który dodatkowo został podrasowany, dopieszczony i ulepszony przez tych samych specjalistów-cudotwórców, którzy na co dzień budują 911 GT3 i jemu podobne? Pewnie zrobili to, bo po prostu mogli sobie na to pozwolić, ale osobiście skłaniam się ku opcji, że istnieje wystarczająco dużo ludzi skłonnych wydać milion złotych, by podreperować roczny zysk firmy Porsche.

Porsche Cayenne Coupe Turbo GT z boku na tle krajobrazu
21

Gdy mówię, że tym samochodem zajmował się departament GT, to nie mam na myśli, że ci ludzie zrobili parę kółek w Weissach i wprowadzili pięć nowych linijek w kodzie oprogramowania silnika. Podwójnie doładowany 4-litrowy silnik V8 jest tu gruntownie przebudowany. Ma inny wtrysk paliwa, zmodyfikowane turbosprężarki, wałki rozrządu, tłoki, korbowody i łańcuch rozrządu. Te wszystkie podzespoły albo są istotnie poprawione, albo zostały stworzone od nowa specjalnie dla potrzeb Turbo GT.

Efektem tej pracy są imponujące liczby - moc, moment obrotowy - ale przede wszystkim chodziło o maksymalne możliwe poprawienie reakcji na gaz silnika V8 i minimalizację turbodziury. Byłaby to zbędna robota bez poprawienia 8-biegowej skrzyni ZF i systemu przeniesienia napędu na wszystkie koła, które muszą nadążać za nową charakterystyką silnika. Między innymi dlatego pojawiła się dodatkowa chłodnica oleju skrzyni biegów.

Silnik Porsche Cayenne Turbo GT
21

Te wszystkie czynności składają się na SUV-a, który pozostawia w szczerym polu wszystko, jeśli tylko znajdziecie miejsce, gdzie da się uwolnić cały jego potencjał (łatwo powiedzieć, trudniej zrobić). Zazwyczaj szybkie SUV-y maskują swoją masę i niezdarność poprzez nieprawdopodobnie wysoką moc i moment obrotowy. Pozwala im to rozbrajać kierowcę przyspieszeniem z funkcją launch control, która jednocześnie torturuje cały układ przeniesienia napędu, ale ich sprint szybko przeradza się w trucht, zwłaszcza gdy pojawia się zakręt.

Akurat Turbo GT umie temu zjawisku przeciwdziałać. Podczas przyspieszenia obroty rosną i rosną, a tempo przemieszczania się wskazówek wcale nie maleje. Podobnie jak włoski kuzyn Porsche, Lamborghini Urus, ten samochód wysyła wszystkie pozostałe SUV-y do niższej ligi. Trudno mieć cokolwiek do zarzucenia gdy automat zmienia biegi tak szybko, że zawstydza niektóre dwusprzęgłówki, a samochód śmiga po drodze w takim tempie, że mózg kierowcy nie nadąża przetwarzać danych. Być może łatwiej będzie to zrozumieć wiedząc, że Cayenne Turbo GT ma prawie taki sam stosunek mocy do masy, co Porsche 718 Cayman GT4.

Porsche Cayenne Coupe Turbo GT kierownica z alkantary i sportowe zegary
21

Na szczęście modyfikacje przeprowadzone w dziale GT nie ograniczyły się tylko do silnika, bo dotyczą w równej mierze układu jezdnego. Samochód stoi niżej o 17 mm niż Cayenne Turbo i przeprogramowano główne układy odpowiedzialne za jazdę. Przede wszystkim pneumatyczne zawieszenie z trójkomorowymi miechami jest o 15% sztywniejsze, adaptacyjne amortyzatory dostały indywidualne ustawienia oraz wyostrzono reakcje układu kierowniczego i skrętnej tylnej osi.

System aktywnego niwelowania przechyłów pracuje na nowym oprogramowaniu, w przedniej osi zastosowano sztywniejsze połączenia metalowo-gumowe, a system rozdziału momentu obrotowego pozwala na wyższy stopień zablokowania dyferencjałów. Przednie koła są o cal szersze niż w Turbo i o 0.45 stopnia bardziej pochylone, a ubrano je w specjalnie opracowane do tego modelu opony Pirelli P Zero Corsa w rozmiarze 22 cali. Do większych kół i sporo wyższej mocy trzeba było dostosować też rozmiar i sposób działania karbonowo-ceramicznych hamulców przy przedniej osi.

Reklama
Reklama
Porsche Cayenne Coupe Turbo GT z przodu na ulicy
21

Wszystkie te zmiany mają niebagatelne znaczenie, bo dzięki nim nawet najwięksi przeciwnicy takich aut, na których nie robi wrażenia moc ponad 600 KM, będą pod wrażeniem. Cayenne Turbo GT jest najostrzejszym SUV-em jakim kiedykolwiek jeździliśmy. Nie jest pozbawiony naturalnego czucia, które w tego typu autach jest maskowane przez masę, ani nie cierpi na brak finezji w zestrojeniu podwozia. Śmiało można powiedzieć, że Turbo GT tak samo dobrze jeździ i trzyma kierowcę w napięciu jak Aston Martin DBX. Różnica polega na tym, że Aston robi to bardziej w stylu GT, podczas gdy Porsche zdecydowanie bardziej przypomina typowy samochód sportowy.

Porsche zapewnia szaleńcze prędkości w zakrętach i nie ma tu praktycznie żadnego opóźnienia między momentem skrętu, a momentem ponownego otwarcia przepustnicy w celu wyprowadzenia celnej i szybkiej kontry na wyjściu. Precyzja jego działania w ogóle nie przypomina SUV-a. To samo można powiedzieć o tendencji do wysyłania sporego momentu obrotowego na tylną oś, co prowadzi do nieoczekiwanej zabawy w poślizgi na wyjściach z zakrętów. Turbo GT ma tę samą cechę co DBX - można w nim złapać naturalny rytm jazdy i dać mu się ponieść. W innych szybkich SUV-ach można popuścić wodze fantazji wyłącznie na prostej.

Samochody takie jak Cayenne Turbo GT nie są dla każdego. Ja nie potrafię się nim ekscytować, ale jako przykład niecodziennej inżynierii stanowi niebagatelne osiągnięcie. To wielki, ciężki SUV, który został doprowadzony do tego samego poziomu perfekcji w dziedzinie jazdy, co każde inne Porsche opatrzone kultowym symbolem GT.

Ceny i konkurencja

Jeśli pragniecie mieć absolutnie najmocniejszego SUV-a z grupy VAG to musicie sięgnąć po Lamborghini Urus mające 10 KM więcej niż Porsche Cayenne Turbo GT. Różnica polega na tym, że GT kosztuje od 987 000 zł, a Lambo… jakieś 0,7 mln więcej. Z tego powodu wolałbym wziąć Porsche i zaoszczędzić trochę pieniędzy, albo wybrać DBX-a.

Zostając przy temacie Aston Martina, to właśnie zaprezentowano nową odmianę DBX707, która może zawiesić wysoko poprzeczkę w segmencie bardzo mocnych SUV-ów. “707” przewyższa Cayenne parametrami niemal w każdej dziedzinie oprócz przyspieszenia do 100 km/h - tutaj jest remis po 3,3 s. Czas pokaże czy Aston Martin dorównuje Porsche na drodze.

W szerokim spektrum SUV-ów warto wymienić Bentleya Bentayga V8 kosztującego mniej więcej 1,2 mln zł. Jego silnik V8 to dobrze znana w grupie VAG 4-litrowa jednostka o mocy 550 KM. Nie oferuje osiągów ani wrażeń z jazdy porównywalnych do Porsche czy Aston Martina, za to bardzo mocną stroną Bentleya jest prestiż i przywiązanie do najmniejszych detali we wnętrzu, czego niestety nie można powiedzieć o zewnętrznej aparycji tego modelu.

Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Honda NSX italdesign koncept
Honda / NSX
Honda NSX powróci? Mamy oficjalną zapowiedź!

Studio Italdesign wkrótce zaprezentuje nowy projekt inspirowany kultowym japońskim supersamochodem.

15 października 2025
Bańka i Możdżer - koncert
Kultura
Bańka i Możdżer w Archicom Collection – kultura premium pełna poezji

Małgorzata Bańka i Leszek Możdżer zaprezentowali album „Będę drżała” w galerii Archicom Collection w Warszawie.

15 października 2025
Mercedes-Benz Vision Iconic koncept
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Iconic - pomost między tradycją, a nowoczesnością

Mercedes chwali się własną wizją mobilności… w postaci steampunkowego konceptu rodem z filmu sci-fi.

14 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ferrari Elettrica EV platforma
Ferrari / Elettrica
Ferrari Elettrica na horyzoncie. Poznaliśmy parametry architektury EV

Ferrari przedstawiło szczegóły nowej autorskiej platformy dedykowanej do samochodów elektrycznych.

13 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025
Honda NSX używane poradnik
Honda / NSX
Używana Honda NSX (1990-2006) - pierwszy prawdziwy japoński supercar

35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.

30 września 2025
2026 Porsche Cayenne EV wnętrze
Porsche / Cayenne
Poznaliśmy wnętrze nowego Porsche Cayenne. “Ekranoza” na całego

W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.

30 września 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
Toyota / GR GT3
Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

27 września 2025
Zagato Capricorn hypercar teaser
Zagato
Zagato szykuje hypercara. Zbudują go twórcy silnika Porsche 911 GT3

Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.

27 września 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025