Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Oficjalnie: Porsche 718 Cayman GT4 RS już jest i ma silnik 911 GT3

To Cayman, na jakiego czekaliśmy. GT4 RS jest tutaj i nie rozczarowuje.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 listopada 2021
porsche-718-cayman-gt4-rs wizualizacja
46

Porsche właśnie pokazało swój najbardziej ekscytujący i ekstremalny samochód stworzony na bazie centralnosilnikowego Caymana. Musieliśmy najpierw poczekać dwie generacje na odmianę GT4 i choć jest to niesamowity samochód sportowy (dwukrotny samochód roku evo), zawsze była z tyłu głowy myśl i pytanie, jak wyglądałby potencjalny Cayman z motorem Porsche 911 GT3?

To już nie jest teoria, ten samochód istnieje naprawdę. Nazywa się Cayman GT4 RS - to odelżony, przezbrojony, 500-konny pogromca supersamochodów z czerwonym polem przy 9000 obr./min. i najlepszym zespołem ludzi z motorsportu za plecami. 

porsche-718-cayman-gt4-rs światowa premiera
46

Napęd i osiągi

Najlepiej będzie zacząć od najbardziej ekscytującego elementu GT4 RS, a jest to silnik. Pochodzący z rodziny Carrera silnik GT4 poszedł w odstawkę, a zamiast niego jest wolnossący motor z 911 GT3 (992) o pojemności 3996 cm3. Moc i moment obrotowy są nieznacznie zmniejszone względem GT3 - 500 KM i 450 Nm (odjęto 10 KM i 20 Nm), ale liczby i tak są znacząco poprawione względem GT4, które ma 80 KM i 30 Nm mniej.

Silnik kręci się o cały 1000 obrotów wyżej niż w zwykłym GT4, bo aż do 9000. Tak jak wszystkie nowoczesne RS-y ma zmodyfikowany dolot, który pobiera powietrze już nie tylko z dolnych skrzeli, ale też z wlotów w miejscu tylnego okienka. Przez te otwory powietrza trafi do kabiny, a stamtąd do airboxa umieszczonego pod specjalną pokrywą. W tytanowym wydechu pracują co prawda filtry cząstek stałych GPF, ale Porsche na przykładzie GT3 już nauczyło się robić je tak, by nie zakłócały dźwięków.

porsche-718-cayman-gt4-rs silnik od 911 GT3
46

Jedyna dostępna skrzynia biegów to 7-biegowe PDK, a moc trafia oczywiście na tylną oś poprzez dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Korzystając z funkcji launch control można tym samochodem przyspieszać do 100 km/h w 3,4 s. To o pół sekundy szybciej niż Cayman GT4 z PDK i tyle samo co 911 GT3 992. Prędkość maksymalna wynosi 315 km/h.

Układ jezdny i aerodynamika

Typowo dla RS wyższa moc idzie tu w parze z niższą masą. Oficjalna wartość według normy DIN (z pełnym zbiornikiem paliwa) to 1415 kg, o 35 mniej niż GT4 z PDK i 20 kg mniej niż 911 GT3 PDK. To z pewnością czynnik, który pozwala w sprintach równać się z dojrzalszym GT3, a to niemałe osiągnięcie zważywszy na szersze gumy w 911 i silnik dociskający tylną oś w czasie przyspieszania.

Główne elementy układu zawieszenia są takie same jak w GT4 - podwójne wahacze z przodu i wielowahaczowy układ z tyłu. Ustawienia i geometria są za to inne, bo trzeba było przystosować podwozie do większej mocy i zaawansowanej aerodynamiki. Samochód stoi 30 mm niżej nad ziemią niż GT4, a standardowe adaptacyjne amortyzatory mają trochę inne ustawienia przepływu. Sprężyny są twardsze, a stabilizatory grubsze.

Reklama

GT4 RS ma dość rozbudowaną aerodynamikę zdominowaną przez stały tylny spoiler z mocowaniami od góry, a także błotnikami ze skrzelami na szczycie. Sam kształt błotników przednich jest trochę inny, by poprawić przepływ powietrza w nadkolach i tym samym zredukować efekt podnoszenia przodu przy dużej prędkości. Porsche deklaruje 10-procentowy wzrost siły docisku w trybie drogowym i aż 60-procentową poprawę w trybie Performance przeznaczonym na tor.

porsche-718-cayman-gt4-rs zdjęcia z premiery
46

Przednia klapa i błotniki są zrobione z plastiku wzmacnianego włóknem węglowym, a oszczędność masy poszła w takie detale, że plastikowe logotypy stały się naklejkami. Opcjonalnie będzie można zamówić do tego RS-a jeszcze pakiet Weissach (+81 351 zł), który wyróżnia się elementami z gołego włókna węglowego - maska, wloty powietrza, airbox i tylne skrzydło są z tego materiału. Za kolejną dopłatą będzie można do pakietu Weissach dobrać jeszcze magnezowe koła o nowym wzorze (+76 515 zł), ale standardem są 20-calowe obręcze aluminiowe ubrane w opony Michelin Cup 2.

Wnętrze jest odarte z wszelkich luksusów. Tapicerka to materiał o nazwie Race-Tex i porywa nie tylko deskę rozdzielczą i fotele z niebieskimi przeszyciami, ale też kierownicę, podsufitkę, boczki drzwi i inne. Za kabiną Porsche znalazło miejsce na tytanową pół-klatkę bezpieczeństwa, której część widać z zewnątrz przez tylną szybę.

porsche-718-cayman-gt4-rs wnętrze
46

Ceny

Bazowa kwota za Caymana GT4 RS na rynku polskim to 731 000 zł. Różnica względem 911 GT3 to prawie równe 200 tysięcy złotych, ale Cayman ma ten sam problem, co wszystkie RS-y. Tu nie chodzi nawet o pieniądze, ale o sam fakt zapisania się na jeden z egzemplarzy. Pomijając nieuniknioną walkę o zdobycie slotu produkcyjnego, fakt, że Porsche w końcu pozbyło się frustrującej niechęci, aby naprawdę popchnąć Caymana do granic jego możliwości, jest powodem do ekscytacji, nawet jeśli może to sugerować, że koniec sportowego samochodu Porsche z silnikiem pośrodku jest bliski.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025