Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Oficjalnie: Porsche 718 Cayman GT4 RS już jest i ma silnik 911 GT3

To Cayman, na jakiego czekaliśmy. GT4 RS jest tutaj i nie rozczarowuje.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 listopada 2021
porsche-718-cayman-gt4-rs wizualizacja
46

Porsche właśnie pokazało swój najbardziej ekscytujący i ekstremalny samochód stworzony na bazie centralnosilnikowego Caymana. Musieliśmy najpierw poczekać dwie generacje na odmianę GT4 i choć jest to niesamowity samochód sportowy (dwukrotny samochód roku evo), zawsze była z tyłu głowy myśl i pytanie, jak wyglądałby potencjalny Cayman z motorem Porsche 911 GT3?

To już nie jest teoria, ten samochód istnieje naprawdę. Nazywa się Cayman GT4 RS - to odelżony, przezbrojony, 500-konny pogromca supersamochodów z czerwonym polem przy 9000 obr./min. i najlepszym zespołem ludzi z motorsportu za plecami. 

porsche-718-cayman-gt4-rs światowa premiera
46

Napęd i osiągi

Najlepiej będzie zacząć od najbardziej ekscytującego elementu GT4 RS, a jest to silnik. Pochodzący z rodziny Carrera silnik GT4 poszedł w odstawkę, a zamiast niego jest wolnossący motor z 911 GT3 (992) o pojemności 3996 cm3. Moc i moment obrotowy są nieznacznie zmniejszone względem GT3 - 500 KM i 450 Nm (odjęto 10 KM i 20 Nm), ale liczby i tak są znacząco poprawione względem GT4, które ma 80 KM i 30 Nm mniej.

Reklama

Silnik kręci się o cały 1000 obrotów wyżej niż w zwykłym GT4, bo aż do 9000. Tak jak wszystkie nowoczesne RS-y ma zmodyfikowany dolot, który pobiera powietrze już nie tylko z dolnych skrzeli, ale też z wlotów w miejscu tylnego okienka. Przez te otwory powietrza trafi do kabiny, a stamtąd do airboxa umieszczonego pod specjalną pokrywą. W tytanowym wydechu pracują co prawda filtry cząstek stałych GPF, ale Porsche na przykładzie GT3 już nauczyło się robić je tak, by nie zakłócały dźwięków.

porsche-718-cayman-gt4-rs silnik od 911 GT3
46

Jedyna dostępna skrzynia biegów to 7-biegowe PDK, a moc trafia oczywiście na tylną oś poprzez dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Korzystając z funkcji launch control można tym samochodem przyspieszać do 100 km/h w 3,4 s. To o pół sekundy szybciej niż Cayman GT4 z PDK i tyle samo co 911 GT3 992. Prędkość maksymalna wynosi 315 km/h.

Układ jezdny i aerodynamika

Typowo dla RS wyższa moc idzie tu w parze z niższą masą. Oficjalna wartość według normy DIN (z pełnym zbiornikiem paliwa) to 1415 kg, o 35 mniej niż GT4 z PDK i 20 kg mniej niż 911 GT3 PDK. To z pewnością czynnik, który pozwala w sprintach równać się z dojrzalszym GT3, a to niemałe osiągnięcie zważywszy na szersze gumy w 911 i silnik dociskający tylną oś w czasie przyspieszania.

Główne elementy układu zawieszenia są takie same jak w GT4 - podwójne wahacze z przodu i wielowahaczowy układ z tyłu. Ustawienia i geometria są za to inne, bo trzeba było przystosować podwozie do większej mocy i zaawansowanej aerodynamiki. Samochód stoi 30 mm niżej nad ziemią niż GT4, a standardowe adaptacyjne amortyzatory mają trochę inne ustawienia przepływu. Sprężyny są twardsze, a stabilizatory grubsze.

Reklama

GT4 RS ma dość rozbudowaną aerodynamikę zdominowaną przez stały tylny spoiler z mocowaniami od góry, a także błotnikami ze skrzelami na szczycie. Sam kształt błotników przednich jest trochę inny, by poprawić przepływ powietrza w nadkolach i tym samym zredukować efekt podnoszenia przodu przy dużej prędkości. Porsche deklaruje 10-procentowy wzrost siły docisku w trybie drogowym i aż 60-procentową poprawę w trybie Performance przeznaczonym na tor.

porsche-718-cayman-gt4-rs zdjęcia z premiery
46

Przednia klapa i błotniki są zrobione z plastiku wzmacnianego włóknem węglowym, a oszczędność masy poszła w takie detale, że plastikowe logotypy stały się naklejkami. Opcjonalnie będzie można zamówić do tego RS-a jeszcze pakiet Weissach (+81 351 zł), który wyróżnia się elementami z gołego włókna węglowego - maska, wloty powietrza, airbox i tylne skrzydło są z tego materiału. Za kolejną dopłatą będzie można do pakietu Weissach dobrać jeszcze magnezowe koła o nowym wzorze (+76 515 zł), ale standardem są 20-calowe obręcze aluminiowe ubrane w opony Michelin Cup 2.

Wnętrze jest odarte z wszelkich luksusów. Tapicerka to materiał o nazwie Race-Tex i porywa nie tylko deskę rozdzielczą i fotele z niebieskimi przeszyciami, ale też kierownicę, podsufitkę, boczki drzwi i inne. Za kabiną Porsche znalazło miejsce na tytanową pół-klatkę bezpieczeństwa, której część widać z zewnątrz przez tylną szybę.

porsche-718-cayman-gt4-rs wnętrze
46

Ceny

Bazowa kwota za Caymana GT4 RS na rynku polskim to 731 000 zł. Różnica względem 911 GT3 to prawie równe 200 tysięcy złotych, ale Cayman ma ten sam problem, co wszystkie RS-y. Tu nie chodzi nawet o pieniądze, ale o sam fakt zapisania się na jeden z egzemplarzy. Pomijając nieuniknioną walkę o zdobycie slotu produkcyjnego, fakt, że Porsche w końcu pozbyło się frustrującej niechęci, aby naprawdę popchnąć Caymana do granic jego możliwości, jest powodem do ekscytacji, nawet jeśli może to sugerować, że koniec sportowego samochodu Porsche z silnikiem pośrodku jest bliski.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Genesis GV60 Magma debiut
Genesis / GV60
Genesis GV60 Magma - koreański sposób na połączenie luksusu i osiągów

Genesis GV60 Magma bazuje na rozwiązaniach Hyundaia Ioniq 5 N, ale aspiruje do segmentu premium.

21 listopada 2025
Lotus Emeya moc ładowania
Lotus / Emeya
Lotus Emeya z rekordem mocy ładowania wśród EV

443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.

19 listopada 2025
Porsche Cayenne Electric premiera
Porsche / Cayenne
Nowe Porsche Cayenne Electric - sport i luksus w elektrycznym SUV-ie

Z mocą 1156 KM nowe Cayenne w wersji Turbo jest najmocniejszym seryjnym Porsche w historii.

19 listopada 2025
McLaren 750S Project Viva premiera
McLaren / 750S
McLaren 750S Spider "Project Viva" - design skrojony pod Las Vegas

Podczas Grand Prix Las Vegas McLaren zaprezentuje wyjątkowy model 750S Spider od MSO.

17 listopada 2025
Cupra Leon VZ TCR premiera
Cupra / Leon
Cupra Leon VZ TCR - cywilna wersja torowego hot hatcha

Limitowany model Leon VZ TCR to najbardziej torowo nastawiona Cupra w historii.

17 listopada 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025