Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche 911 GT3 2021 - czy generacja 992 jest szczytem możliwości?

Niewiele aut świata musi mierzyć się z takimi oczekiwaniami klientów jak właśnie Porsche 911 GT3. Nowe 992 nie zawiodło.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 listopada 2021
Porsche 911 GT3 2021
21
Ocena Evo
Cena:
od 883 000 zł
Topowe brzmienie i prowadzenie na torze
Może nazbyt torowy?

Siódma odsłona 911 GT3 - na to wszyscy czekaliśmy z zapartym tchem. Wygląda niebywale agresywnie, a funkcja ma przewagę nad formą jak nigdy wcześniej. I choć niektóre aspekty wydają się poprawione w niewielkim wymiarze lub wcale, to z testów na pewnym niemieckim torze wyścigowym wiemy, że auto jest sporo szybsze od poprzednika. W GT3 chodzi o orgię zmysłów – ważne jest prowadzenie, ale także napęd, dlatego jego konstruktorzy pozostali przy wolnossącym silniku, z opcją zamówienia manualnej przekładni. 

Jeśli chodzi o silnik i skrzynię biegów, to znajdziemy tu sporo rozwiązań zapożyczonych od poprzednika. Czterolitrowy bokser posiada indywidualne korpusy przepustnicy, układ wydechowy wyposażono w filtry cząstek stałych, a cały wydech jest lżejszy o 10 kg. Słowem, mamy tu do czynienia z mechaniką bardzo bliską dotychczasowego 911 Speedster 991. Moc wyjściowa wzrosła ledwie o 10 KM i 10 Nm do 510 KM i 470 Nm, co przekłada się na te same osiągi (przy wyborze skrzyni PDK) - 3,4 s do setki i 319 km/h. PDK to siedmiobiegowy dwusprzęgłowy automat zastosowany w tym modelu (w pozostałych 911 generacji 992 zastosowano 8-stopniową skrzynię), który połączono z elektronicznie sterowanym dyferencjałym o ograniczonym poślizgu. 

Konstruktorzy włożyli ogrom wysiłku w trzy obszary - zmniejszenie masy, aerodynamikę i zawieszenie. Elementy takie jak lżejsze szkło, nowe przednie koła, lżejsze tylne panele nadwozia, akumulator LiFePO4, czy pokrywa z włókna węglowego pomogly, mimo zastosowania ciężkiej skrzyni PDK, zachować masę zbliżoną do poprzednika – nowe 992 jest od niego cięższe o zaledwie 5 kg. Poprawie uległa natomiast aerodynamika - tylne skrzydło w kształcie łabędziej szyi i imponujący dyfuzor pomogły zwiększyć siłę docisku o 50% przy prędkości 200 km/h. Zarówno spoiler, jak i przedni splitter są ręcznie regulowane - ich agresywne nastawy mogą generować nawet 385 kg docisku, czyli 150% więcej niż w poprzedniku. I sporo więcej niż w 991 GT3 RS. Najwięcej uwagi poświęcono jednak przedniemu zawieszeniu. Postawiono na regulowane rozwiązanie z podwójnymi wahaczami, a nie kolumnami MacPhersona - coś, co wcześniej miało miejsce wyłącznie w wyścigowych 911. Dodatkowo wszystko połączone jest przegubami kulowymi.

Porsche 911 GT3 2021 test
21

Po zajęciu miejsca kierowcy od razu zwraca uwagę dźwignia zmiany biegów, która nawet w przypadku skrzyni PDK, wygląda jakby pochodziła z auta z manualem. W przeciwieństwie do pozostałych 992 z automatem, tu istnieje możliwość przerzucania biegów dźwignią. Nowością w 992 jest też opcja Track Screen, która kreśli linię jazdy bezpośrednio przed Twoimi oczami. Jeśli rozprasza Cię cyfrowy ekran centralny, możesz zamówić pakiet Club Sport - wtedy robi się naprawdę wyścigowo. Wiele nie zmieniło się też w aspektach dźwiękowych. Już sam start silnika jeży włos na głowie. Porsche wolało postawić na przebieg mocy i momentu obrotowego niż walkę o kolejne ich dawki, wysilając motor i pewnie musząc zrezygnować z wolnossącej jednostki. Ta gimnastyka się opłaciła. Nie trzeba jechać szybko, by radować się dźwiękiem silnika.

Reklama

Kiedy opony Cup 2 się nagrzeją, zapominasz że prowadzisz drogowy samochód. Układ kierowniczy początkowo wydaje się lekki, ale reakcja na jego działanie jest niesamowita. Czuć, że auto bardziej pracuje na oponie niż zawieszeniu - to doznania rodem z wyścigówek. Trzeba naprawdę się napracować, by zmusić tylną oś z oponami 315 mm do odklejenia się. Lekka niepewność na pedale gazu i delikatne jego odpuszczenie na ułamek sekundy sprawi, że auto od razu odzyska przyczepność. To właśnie cecha nowego GT3 - reakcja na komendy i pewność siebie przy wysokich prędkościach. Stabilność uspokaja i pozwala angażować się w pogłębianie swoich limitów. Zmiana biegów skrzyni PDK jest tak płynna, że nie zachwieje samochodem choćby na ułamek sekundy w środku zakrętu. Podobnie rzecz ma się z hamowaniem - łatwo wyczuć limit, a nawet ABS został tak skalibrowany, by nie wyprowadzać auto z równowagi w zakręcie.

Porsche 911 GT3 2021
21

Poza torem czuć jednak, że auto jest znacznie bardziej sztywne od poprzednika. Jeśli chodzi o reakcję na nawierzchnię, bliżej mu do poprzedniego GT3 RS. Może nie do końca mówimy tu o surowości, bardziej o koncentracji na wyczynie. Ciekawym zjawiskiem jest to, że przednia oś ma tendencję do podskakiwania, ale daje się wyczuć co do milimetra dopiero przy bardzo szybkiej jeździe.

Bazowe GT3 to wydatek 883 000 zł. Oczywiście nie jest problemem  zwiększyć rachunek. Dorzućmy choćby ceramiczne hamulce, dach z włókna węglowego, podnoszenie przedniej osi, pełne carbonowe kubły, specjalny lakier i nagle auto drożeje o ponad 130 000 zł. Wciąż jest to mniej niż Lamborghini Huracan Evo RWD czy inne ekscentryczne auto z Włoch czy Wielkiej Brytanii, bo Niemcy zazwyczaj odpowiednio wyceniają swoje samochody. Nie pieniądze będą jednak tu problemem a popyt, który zdecydowanie przewyższy podaż.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025