Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche 911 GT3 2021 - czy generacja 992 jest szczytem możliwości?

Niewiele aut świata musi mierzyć się z takimi oczekiwaniami klientów jak właśnie Porsche 911 GT3. Nowe 992 nie zawiodło.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 listopada 2021
Porsche 911 GT3 2021
21
Ocena Evo
Cena:
od 883 000 zł
Topowe brzmienie i prowadzenie na torze
Może nazbyt torowy?

Siódma odsłona 911 GT3 - na to wszyscy czekaliśmy z zapartym tchem. Wygląda niebywale agresywnie, a funkcja ma przewagę nad formą jak nigdy wcześniej. I choć niektóre aspekty wydają się poprawione w niewielkim wymiarze lub wcale, to z testów na pewnym niemieckim torze wyścigowym wiemy, że auto jest sporo szybsze od poprzednika. W GT3 chodzi o orgię zmysłów – ważne jest prowadzenie, ale także napęd, dlatego jego konstruktorzy pozostali przy wolnossącym silniku, z opcją zamówienia manualnej przekładni. 

Jeśli chodzi o silnik i skrzynię biegów, to znajdziemy tu sporo rozwiązań zapożyczonych od poprzednika. Czterolitrowy bokser posiada indywidualne korpusy przepustnicy, układ wydechowy wyposażono w filtry cząstek stałych, a cały wydech jest lżejszy o 10 kg. Słowem, mamy tu do czynienia z mechaniką bardzo bliską dotychczasowego 911 Speedster 991. Moc wyjściowa wzrosła ledwie o 10 KM i 10 Nm do 510 KM i 470 Nm, co przekłada się na te same osiągi (przy wyborze skrzyni PDK) - 3,4 s do setki i 319 km/h. PDK to siedmiobiegowy dwusprzęgłowy automat zastosowany w tym modelu (w pozostałych 911 generacji 992 zastosowano 8-stopniową skrzynię), który połączono z elektronicznie sterowanym dyferencjałym o ograniczonym poślizgu. 

Konstruktorzy włożyli ogrom wysiłku w trzy obszary - zmniejszenie masy, aerodynamikę i zawieszenie. Elementy takie jak lżejsze szkło, nowe przednie koła, lżejsze tylne panele nadwozia, akumulator LiFePO4, czy pokrywa z włókna węglowego pomogly, mimo zastosowania ciężkiej skrzyni PDK, zachować masę zbliżoną do poprzednika – nowe 992 jest od niego cięższe o zaledwie 5 kg. Poprawie uległa natomiast aerodynamika - tylne skrzydło w kształcie łabędziej szyi i imponujący dyfuzor pomogły zwiększyć siłę docisku o 50% przy prędkości 200 km/h. Zarówno spoiler, jak i przedni splitter są ręcznie regulowane - ich agresywne nastawy mogą generować nawet 385 kg docisku, czyli 150% więcej niż w poprzedniku. I sporo więcej niż w 991 GT3 RS. Najwięcej uwagi poświęcono jednak przedniemu zawieszeniu. Postawiono na regulowane rozwiązanie z podwójnymi wahaczami, a nie kolumnami MacPhersona - coś, co wcześniej miało miejsce wyłącznie w wyścigowych 911. Dodatkowo wszystko połączone jest przegubami kulowymi.

Porsche 911 GT3 2021 test
21

Po zajęciu miejsca kierowcy od razu zwraca uwagę dźwignia zmiany biegów, która nawet w przypadku skrzyni PDK, wygląda jakby pochodziła z auta z manualem. W przeciwieństwie do pozostałych 992 z automatem, tu istnieje możliwość przerzucania biegów dźwignią. Nowością w 992 jest też opcja Track Screen, która kreśli linię jazdy bezpośrednio przed Twoimi oczami. Jeśli rozprasza Cię cyfrowy ekran centralny, możesz zamówić pakiet Club Sport - wtedy robi się naprawdę wyścigowo. Wiele nie zmieniło się też w aspektach dźwiękowych. Już sam start silnika jeży włos na głowie. Porsche wolało postawić na przebieg mocy i momentu obrotowego niż walkę o kolejne ich dawki, wysilając motor i pewnie musząc zrezygnować z wolnossącej jednostki. Ta gimnastyka się opłaciła. Nie trzeba jechać szybko, by radować się dźwiękiem silnika.

Reklama

Kiedy opony Cup 2 się nagrzeją, zapominasz że prowadzisz drogowy samochód. Układ kierowniczy początkowo wydaje się lekki, ale reakcja na jego działanie jest niesamowita. Czuć, że auto bardziej pracuje na oponie niż zawieszeniu - to doznania rodem z wyścigówek. Trzeba naprawdę się napracować, by zmusić tylną oś z oponami 315 mm do odklejenia się. Lekka niepewność na pedale gazu i delikatne jego odpuszczenie na ułamek sekundy sprawi, że auto od razu odzyska przyczepność. To właśnie cecha nowego GT3 - reakcja na komendy i pewność siebie przy wysokich prędkościach. Stabilność uspokaja i pozwala angażować się w pogłębianie swoich limitów. Zmiana biegów skrzyni PDK jest tak płynna, że nie zachwieje samochodem choćby na ułamek sekundy w środku zakrętu. Podobnie rzecz ma się z hamowaniem - łatwo wyczuć limit, a nawet ABS został tak skalibrowany, by nie wyprowadzać auto z równowagi w zakręcie.

Porsche 911 GT3 2021
21

Poza torem czuć jednak, że auto jest znacznie bardziej sztywne od poprzednika. Jeśli chodzi o reakcję na nawierzchnię, bliżej mu do poprzedniego GT3 RS. Może nie do końca mówimy tu o surowości, bardziej o koncentracji na wyczynie. Ciekawym zjawiskiem jest to, że przednia oś ma tendencję do podskakiwania, ale daje się wyczuć co do milimetra dopiero przy bardzo szybkiej jeździe.

Bazowe GT3 to wydatek 883 000 zł. Oczywiście nie jest problemem  zwiększyć rachunek. Dorzućmy choćby ceramiczne hamulce, dach z włókna węglowego, podnoszenie przedniej osi, pełne carbonowe kubły, specjalny lakier i nagle auto drożeje o ponad 130 000 zł. Wciąż jest to mniej niż Lamborghini Huracan Evo RWD czy inne ekscentryczne auto z Włoch czy Wielkiej Brytanii, bo Niemcy zazwyczaj odpowiednio wyceniają swoje samochody. Nie pieniądze będą jednak tu problemem a popyt, który zdecydowanie przewyższy podaż.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025
Porsche wyniki 2024 rok
Porsche
Zwrot w sprawie EV sprawia, że pojawi się więcej benzynowych Porsche

Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.

13 marca 2025
2025 Lexus RZ 550e F-Sport premiera
Lexus / RZ
Lexus RZ 550e F-Sport ma 408 KM i wirtualny układ kierowniczy

Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.

13 marca 2025
2025 Morgan Supersport premiera
Morgan / Supersport
Debiutuje Morgan Supersport - rdzennie brytyjski rywal Porsche Cayman

Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.

11 marca 2025
Alpine A110 EV detale
Alpine / A110
Znamy kolejne szczegóły na temat elektrycznego Alpine A110

Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.

10 marca 2025
Maserati MC20 folgore odwołane
Maserati / MC20
Elektryczny supersamochód Maserati MC20 Folgore odwołany

Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.

10 marca 2025
Mercedes-AMG SUV spyshot
Mercedes-AMG
Mercedes-AMG intensyfikuje prace nad 1000-konnym elektrycznym SUV-em

Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.

6 marca 2025
2025 Lotus Emira Turbo SE lifting
Lotus / Emira
Lotus Emira z nową wersją Turbo SE o mocy 400 KM

Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.

5 marca 2025
2025 Audi A6 Avant prezentacja
Audi / A6
2025 Audi A6 Avant - znamy wszystkie szczegóły nowej generacji A6

Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.

4 marca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Lanzante pracuje nad własnym hipersamochodem inspirowanym McLarenem F1

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

4 marca 2025
EuroNCAP normy 2026
EURONCAP
EuroNCAP przyczyni się do powrotu fizycznych przycisków w samochodach?

Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.

3 marca 2025