Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Lamborghini Urus S - brutal w każdym calu

Po pięciu latach SUV Lamborghini zyskał cenne aktualizacje. Od niedawna bazową wersją jest Urus S.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 września 2023
Lamborghini Urus S podczas testów
12
Ocena Evo
Cena:
od 1,2 mln zł
poprawki podwozia nieco polepszyły prowadzenie
napęd nadal jest gwałtowny jak otwieranie jajka Fabergé młotem pneumatycznym

Ostatnie Lamborghini, któremu można przypisać cechę taką jak “subtelność” jest już zamierzchłą przeszłością, a nowy Urus wcale nie zmieni tego stanu rzeczy. Po pozytywnym zaskoczeniu jakim był model Performante (oczywiście przy zachowaniu proporcji), nieco ugrzeczniony Urus S również okazuje się znacznym krokiem naprzód względem poprzednika. Podkreślam - wszystko należy tu osadzić w pewnym kontekście.

Lamborghini Urus S 2023
12

Po liftingu przeprowadzonym na początku roku po raz pierwszy mamy w gamie Urusa dwie stałe pozycje. Obie wersje - S i Performante - korzystają z 4-litrowego silnika V8 twin turbo, tego samego co w plejadzie innych aut, od Bentleya Flying Spur do Porsche Panamera i Audi RS6. Kluczowe parametry w obu odmianach SUV-a Lamborghini to 666 KM i 850 Nm - 16 KM więcej niż wcześniej przy tym samym momencie obrotowym. Różnica polega więc na kwestiach kosmetycznych (np. maska w S jest lakierowana, w Performante z gołego karbonu), wybranych elementach osprzętu (Performante ma wydech Akrapovic) oraz zawieszeniu (S zachowało zawieszenie pneumatyczne; Performante ma o 20 mm niższe sprężyny stalowe).

Po raz pierwszy Urus rozdzielił się na dwie linie - jest podstawowy S i bardziej ekstremalny Performante.

Od momentu gdy Urus S z potężnym rykiem (ku uciesze sąsiadów) uruchomi wszystkie swoje 8 cylindrów staje się jasne, że delikatność nie leży w jego naturze. Reakcja na gaz w najłagodniejszym trybie Strada jest tak ostra, jak w innych autach koncernu VAG po włączeniu ustawienia Sport. Podobnie skrzynia - jej najbardziej przyjazne ustawienia pokrywają się z tym, co zwykle jest o poziom wyżej. Wymaga to przeprogramowania pamięci mięśniowej, aby operować pedałami bardziej łagodnie. W przeciwnym wypadku jesteś zdany na łaskę i niełaskę napędu, który rzadko działa na mniej niż 100 procent.

Lamborghini Urus S - wnętrze
12

Przełączenie na Sport jeszcze zwiększa agresję, utrudnia wyważone operowanie gazem i sprawia, że każda zmiana biegów jest odczuwalna na plecach. W którymś momencie pewnie pomyśleliście, że tryb Corsa musi być niezłą zabawą, ale na drodze to właśnie największy wróg Urusa S. Podobnie bez sensu jak konieczność przeklikania znowu wszystkich trybów, aby wrócić do ustawienia Comfort.

Na szczęście podwozie nie jest tak ordynarne. Pneumatyka w parze z układem czterech kół skrętnych i systemem torque vectoring zintegrowanym z dyferencjałem zapewnia Urusowi S niespodziewaną zręczność wzbudzającą spory kredyt zaufania. Tłumienie wypada przyzwoicie, nawet na kiepskiej drodze, co może imponować zważywszy na opony w rozmiarze 22 cali i profilu 40. Z drugiej strony jest na tyle twardo, że samochód ma niewielkie przechyły w zakrętach, więc zapewnia odpowiednie czucie przyczepności tam, gdzie inne SUV-y tej klasy nie potrafią ukryć swojej ogromnej masy.

Reklama
Reklama
Lamborghini Urus S 2023 - tył auta
12

Urus S jeździ lepiej, ale nie pozbył się przesadnych reakcji na gaz nawet w trybie Comfort.

Gdy przesadzisz w zakręcie przednia oś, zgodnie z oczekiwaniami, pojedzie w sobie tylko znanym kierunku, wystarczy jednak podnieść nogę z gazu, aby tył wyrównał i odzyskał stabilność. Z pewnością nie jest to maszyna łatwa do opanowania na limicie. Dodatkowo gdy aura jest akurat chłodna i wilgotna, zimne opony Pirelli P Zero Corsa (w 2.2-tonowym SUV-ie!) ślizgają się po asfalcie nie robiąc sobie nic z masy wgniatającej je w nawierzchnię.

Lamborghini Urus S - podstawowe dane

Silnik: 3996 ccm, V8 twin turbo
Moc: 666 KM / 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 850 Nm / 2300-4500 obr./min.
Masa: 2200 kg (303 KM / tonę)
0-100 km/h: 3,5 s
Prędkość: 305 km/h
Cena: od 1,2 mln zł

Łatwo jest krytykować Urusa. Począwszy od nadmiernie ekspresyjnego wyglądu zewnętrznego i kokpitu, aż po atencyjne nastawienie i ten przesadzony efekt gotowości do działania w każdej chwili. W tym natłoku wrażeń łatwo przeoczyć co naprawdę chcieli osiągnąć inżynierowie Lamborghini. To nie jest samochód w naszym stylu, ale jego świetna sprzedaż (ponad 20 tysięcy dostarczonych egzemplarzy) daje firmie z Sant’Agata solidne finansowe podstawy do budowy kolejnych brutalnych supersamochodów, które tak bardzo kochamy.

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Samochód sportowy zabezpieczony powłokami Ceramic Pro z linią kosmetyków Spectrum na tylnym skrzydle
Prezentacja Partnera
Czy to początek nowej ery zabezpieczania samochodów?

Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Przedni widok GAC Hyptec HT na brukowanej drodze, ujęcie 3/4
Prezentacja Partnera
GAC Hyptec HT – chiński elektryczny SUV, który rozumie Europę

Testujemy GAC Hyptec HT – elektrycznego SUV-a z Chin, który stawia na komfort, jakość i dojrzały styl. 

16 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025