Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Lamborghini Urus S - brutal w każdym calu

Po pięciu latach SUV Lamborghini zyskał cenne aktualizacje. Od niedawna bazową wersją jest Urus S.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 września 2023
Lamborghini Urus S podczas testów
12
Ocena Evo
Cena:
od 1,2 mln zł
poprawki podwozia nieco polepszyły prowadzenie
napęd nadal jest gwałtowny jak otwieranie jajka Fabergé młotem pneumatycznym

Ostatnie Lamborghini, któremu można przypisać cechę taką jak “subtelność” jest już zamierzchłą przeszłością, a nowy Urus wcale nie zmieni tego stanu rzeczy. Po pozytywnym zaskoczeniu jakim był model Performante (oczywiście przy zachowaniu proporcji), nieco ugrzeczniony Urus S również okazuje się znacznym krokiem naprzód względem poprzednika. Podkreślam - wszystko należy tu osadzić w pewnym kontekście.

Lamborghini Urus S 2023
12

Po liftingu przeprowadzonym na początku roku po raz pierwszy mamy w gamie Urusa dwie stałe pozycje. Obie wersje - S i Performante - korzystają z 4-litrowego silnika V8 twin turbo, tego samego co w plejadzie innych aut, od Bentleya Flying Spur do Porsche Panamera i Audi RS6. Kluczowe parametry w obu odmianach SUV-a Lamborghini to 666 KM i 850 Nm - 16 KM więcej niż wcześniej przy tym samym momencie obrotowym. Różnica polega więc na kwestiach kosmetycznych (np. maska w S jest lakierowana, w Performante z gołego karbonu), wybranych elementach osprzętu (Performante ma wydech Akrapovic) oraz zawieszeniu (S zachowało zawieszenie pneumatyczne; Performante ma o 20 mm niższe sprężyny stalowe).

Po raz pierwszy Urus rozdzielił się na dwie linie - jest podstawowy S i bardziej ekstremalny Performante.

Od momentu gdy Urus S z potężnym rykiem (ku uciesze sąsiadów) uruchomi wszystkie swoje 8 cylindrów staje się jasne, że delikatność nie leży w jego naturze. Reakcja na gaz w najłagodniejszym trybie Strada jest tak ostra, jak w innych autach koncernu VAG po włączeniu ustawienia Sport. Podobnie skrzynia - jej najbardziej przyjazne ustawienia pokrywają się z tym, co zwykle jest o poziom wyżej. Wymaga to przeprogramowania pamięci mięśniowej, aby operować pedałami bardziej łagodnie. W przeciwnym wypadku jesteś zdany na łaskę i niełaskę napędu, który rzadko działa na mniej niż 100 procent.

Lamborghini Urus S - wnętrze
12

Przełączenie na Sport jeszcze zwiększa agresję, utrudnia wyważone operowanie gazem i sprawia, że każda zmiana biegów jest odczuwalna na plecach. W którymś momencie pewnie pomyśleliście, że tryb Corsa musi być niezłą zabawą, ale na drodze to właśnie największy wróg Urusa S. Podobnie bez sensu jak konieczność przeklikania znowu wszystkich trybów, aby wrócić do ustawienia Comfort.

Na szczęście podwozie nie jest tak ordynarne. Pneumatyka w parze z układem czterech kół skrętnych i systemem torque vectoring zintegrowanym z dyferencjałem zapewnia Urusowi S niespodziewaną zręczność wzbudzającą spory kredyt zaufania. Tłumienie wypada przyzwoicie, nawet na kiepskiej drodze, co może imponować zważywszy na opony w rozmiarze 22 cali i profilu 40. Z drugiej strony jest na tyle twardo, że samochód ma niewielkie przechyły w zakrętach, więc zapewnia odpowiednie czucie przyczepności tam, gdzie inne SUV-y tej klasy nie potrafią ukryć swojej ogromnej masy.

Reklama
Lamborghini Urus S 2023 - tył auta
12

Urus S jeździ lepiej, ale nie pozbył się przesadnych reakcji na gaz nawet w trybie Comfort.

Gdy przesadzisz w zakręcie przednia oś, zgodnie z oczekiwaniami, pojedzie w sobie tylko znanym kierunku, wystarczy jednak podnieść nogę z gazu, aby tył wyrównał i odzyskał stabilność. Z pewnością nie jest to maszyna łatwa do opanowania na limicie. Dodatkowo gdy aura jest akurat chłodna i wilgotna, zimne opony Pirelli P Zero Corsa (w 2.2-tonowym SUV-ie!) ślizgają się po asfalcie nie robiąc sobie nic z masy wgniatającej je w nawierzchnię.

Lamborghini Urus S - podstawowe dane

Silnik: 3996 ccm, V8 twin turbo
Moc: 666 KM / 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 850 Nm / 2300-4500 obr./min.
Masa: 2200 kg (303 KM / tonę)
0-100 km/h: 3,5 s
Prędkość: 305 km/h
Cena: od 1,2 mln zł

Łatwo jest krytykować Urusa. Począwszy od nadmiernie ekspresyjnego wyglądu zewnętrznego i kokpitu, aż po atencyjne nastawienie i ten przesadzony efekt gotowości do działania w każdej chwili. W tym natłoku wrażeń łatwo przeoczyć co naprawdę chcieli osiągnąć inżynierowie Lamborghini. To nie jest samochód w naszym stylu, ale jego świetna sprzedaż (ponad 20 tysięcy dostarczonych egzemplarzy) daje firmie z Sant’Agata solidne finansowe podstawy do budowy kolejnych brutalnych supersamochodów, które tak bardzo kochamy.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Porsche 718 Boxster Spyder RS w trakcie jazdy
Porsche / 718 Spyder RS
Porsche 718 Boxster Spyder RS - intensywność wrażeń za kierownicą

Spyder RS to pożegnanie ze spalinowym Boxsterem w kompletnie bezkompromisowym stylu.

15 sierpnia 2023
Renault Megane R.S. - front auta
Renault / Megane RS
Renault Megane R.S. - czy to samochód dla każdego!

Przy dużych prędkościach łatwiej się obrócić za kierownicą Renault Megane R.S. niż w wielu tylnonapędowych autach.

12 sierpnia 2023
Alkomat AlcoSense podczas pomiaru
Prezentacja Partnera
Jechać czy nie jechać? Oto jest pytanie!

Z którym z alkomatów dostępnych w Polsce warto „jechać”? Sprawdzamy w grupowym teście!

10 lipca 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
2024 Audi Q8 lift główne
Audi / Q8
Audi wprowadza odświeżone Q8 na rok modelowy 2024

Nowe Audi Q8 na rok 2024 wyróżnia się poprawionym designem i wydłużoną listą wyposażenia.

22 września 2023
Zakaz rejestracji samochodów spalinowych 2035 zdjęcie główne
ICE/EV
Zakaz rejestracji samochodów spalinowych w UK przesunięty do 2035 roku

Premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak zdecydował o przełożeniu zakazu rejestracji nowych aut ICE o 5 lat.

21 września 2023
Frontline LE60 MG B restomod
Restomod
Frontline LE60 - nowy restomod MG B z V8 o mocy 375 KM

Specjaliści z firmy Frontline stworzyli efektownego restomoda z mocnym V8 na bazie klasycznego MG B.

21 września 2023
Audi S6 Avant e-tron spyshot
Audi / A6
Audi pracuje nad nową generacją S6 Avant e-tron z napędem elektrycznym

Nadchodzące Audi A6/S6 z napędem elektrycznym będzie oferowane także jako praktyczny Avant.

20 września 2023
Album „Kronika Porsche. Polskie historie”
Książka
„Kronika Porsche. Polskie historie” to gratka dla miłośników motoryzacji.

Z okazji 75-lecia marki Porsche, odbyła się premiera wyjątkowego albumu pt. „Kronika Porsche. Polskie historie”

19 września 2023
Porsche Taycan Turbo GT spyshot główne
Porsche / Taycan
Nadchodzi najbardziej sportowe EV na rynku - Porsche Taycan Turbo GT

Na Nürburgringu trwają testy najbardziej ekstremalnej wersji Taycana - otrzyma on nazwę Turbo GT.

13 września 2023
2024 BMW M4 CS
BMW / M4
Nowe BMW M4 CS pojawi się w 2024 roku

W przyszłym roku zadebiutuje nowe BMW M4 CS z zawieszeniem i napędem przejętym od M3 CS.

13 września 2023
Mini fabryka Oksford
MINI
BMW zainwestuje 600 milionów funtów w fabrykę MINI w Oksfordzie

Od 2030 roku zakład MINI w Oksfordzie będą opuszczać wyłącznie pojazdy elektryczne.

11 września 2023
ELegend EL1 Quattro Sport glówne
Quattro
ELegend EL1 to elektryczne Audi Quattro naszych czasów

Za rok rynek wejdzie ELegend EL1 - współczesna interpretacja Audi Sport Quattro z napędem EV.

9 września 2023
2024 Lotus Emeya zdjęcie główne
Lotus / Emeya
Nowy Lotus Emeya - 900-konne EV celuje w pozycję Porsche Taycana

Elektryczny sedan Lotusa - Emeya - zawiera najnowszą technologię napędu w nadwoziu zgrabnego GT.

8 września 2023
Lamborghini Urus S podczas testów
Lamborghini / Urus
Lamborghini Urus S - brutal w każdym calu

Po pięciu latach SUV Lamborghini zyskał cenne aktualizacje. Od niedawna bazową wersją jest Urus S.

7 września 2023
Ford Mustang Mach-E Rally główne
Ford / Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E Rally - elektryczna rajdówka wchodzi do produkcji

Ford przerobił elektrycznego Mustanga Mach-E na styl rajdowy i jest to samochód w pełni produkcyjny.

7 września 2023