Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Lamborghini Urus S - brutal w każdym calu

Po pięciu latach SUV Lamborghini zyskał cenne aktualizacje. Od niedawna bazową wersją jest Urus S.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 września 2023
Lamborghini Urus S podczas testów
12
Ocena Evo
Cena:
od 1,2 mln zł
poprawki podwozia nieco polepszyły prowadzenie
napęd nadal jest gwałtowny jak otwieranie jajka Fabergé młotem pneumatycznym

Ostatnie Lamborghini, któremu można przypisać cechę taką jak “subtelność” jest już zamierzchłą przeszłością, a nowy Urus wcale nie zmieni tego stanu rzeczy. Po pozytywnym zaskoczeniu jakim był model Performante (oczywiście przy zachowaniu proporcji), nieco ugrzeczniony Urus S również okazuje się znacznym krokiem naprzód względem poprzednika. Podkreślam - wszystko należy tu osadzić w pewnym kontekście.

Lamborghini Urus S 2023
12

Po liftingu przeprowadzonym na początku roku po raz pierwszy mamy w gamie Urusa dwie stałe pozycje. Obie wersje - S i Performante - korzystają z 4-litrowego silnika V8 twin turbo, tego samego co w plejadzie innych aut, od Bentleya Flying Spur do Porsche Panamera i Audi RS6. Kluczowe parametry w obu odmianach SUV-a Lamborghini to 666 KM i 850 Nm - 16 KM więcej niż wcześniej przy tym samym momencie obrotowym. Różnica polega więc na kwestiach kosmetycznych (np. maska w S jest lakierowana, w Performante z gołego karbonu), wybranych elementach osprzętu (Performante ma wydech Akrapovic) oraz zawieszeniu (S zachowało zawieszenie pneumatyczne; Performante ma o 20 mm niższe sprężyny stalowe).

Po raz pierwszy Urus rozdzielił się na dwie linie - jest podstawowy S i bardziej ekstremalny Performante.

Od momentu gdy Urus S z potężnym rykiem (ku uciesze sąsiadów) uruchomi wszystkie swoje 8 cylindrów staje się jasne, że delikatność nie leży w jego naturze. Reakcja na gaz w najłagodniejszym trybie Strada jest tak ostra, jak w innych autach koncernu VAG po włączeniu ustawienia Sport. Podobnie skrzynia - jej najbardziej przyjazne ustawienia pokrywają się z tym, co zwykle jest o poziom wyżej. Wymaga to przeprogramowania pamięci mięśniowej, aby operować pedałami bardziej łagodnie. W przeciwnym wypadku jesteś zdany na łaskę i niełaskę napędu, który rzadko działa na mniej niż 100 procent.

Lamborghini Urus S - wnętrze
12

Przełączenie na Sport jeszcze zwiększa agresję, utrudnia wyważone operowanie gazem i sprawia, że każda zmiana biegów jest odczuwalna na plecach. W którymś momencie pewnie pomyśleliście, że tryb Corsa musi być niezłą zabawą, ale na drodze to właśnie największy wróg Urusa S. Podobnie bez sensu jak konieczność przeklikania znowu wszystkich trybów, aby wrócić do ustawienia Comfort.

Na szczęście podwozie nie jest tak ordynarne. Pneumatyka w parze z układem czterech kół skrętnych i systemem torque vectoring zintegrowanym z dyferencjałem zapewnia Urusowi S niespodziewaną zręczność wzbudzającą spory kredyt zaufania. Tłumienie wypada przyzwoicie, nawet na kiepskiej drodze, co może imponować zważywszy na opony w rozmiarze 22 cali i profilu 40. Z drugiej strony jest na tyle twardo, że samochód ma niewielkie przechyły w zakrętach, więc zapewnia odpowiednie czucie przyczepności tam, gdzie inne SUV-y tej klasy nie potrafią ukryć swojej ogromnej masy.

Reklama
Lamborghini Urus S 2023 - tył auta
12

Urus S jeździ lepiej, ale nie pozbył się przesadnych reakcji na gaz nawet w trybie Comfort.

Gdy przesadzisz w zakręcie przednia oś, zgodnie z oczekiwaniami, pojedzie w sobie tylko znanym kierunku, wystarczy jednak podnieść nogę z gazu, aby tył wyrównał i odzyskał stabilność. Z pewnością nie jest to maszyna łatwa do opanowania na limicie. Dodatkowo gdy aura jest akurat chłodna i wilgotna, zimne opony Pirelli P Zero Corsa (w 2.2-tonowym SUV-ie!) ślizgają się po asfalcie nie robiąc sobie nic z masy wgniatającej je w nawierzchnię.

Lamborghini Urus S - podstawowe dane

Silnik: 3996 ccm, V8 twin turbo
Moc: 666 KM / 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 850 Nm / 2300-4500 obr./min.
Masa: 2200 kg (303 KM / tonę)
0-100 km/h: 3,5 s
Prędkość: 305 km/h
Cena: od 1,2 mln zł

Łatwo jest krytykować Urusa. Począwszy od nadmiernie ekspresyjnego wyglądu zewnętrznego i kokpitu, aż po atencyjne nastawienie i ten przesadzony efekt gotowości do działania w każdej chwili. W tym natłoku wrażeń łatwo przeoczyć co naprawdę chcieli osiągnąć inżynierowie Lamborghini. To nie jest samochód w naszym stylu, ale jego świetna sprzedaż (ponad 20 tysięcy dostarczonych egzemplarzy) daje firmie z Sant’Agata solidne finansowe podstawy do budowy kolejnych brutalnych supersamochodów, które tak bardzo kochamy.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025