Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 stycznia 2023
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
2023 Porsche Cayenne test
42
Ocena Evo
Cena:
od 398 000 zł
najlepiej jeżdżący SUV poza klasą luksusową; unikalny feeling Porsche; bezbłędna jakość montażu
ociężałe modele hybrydowe; wersja Coupe nie wnosi nic wartościowego

Porsche Cayenne pojawiło się po raz pierwszy w 2004 roku i wśród entuzjastów motoryzacji wzbudziło masę kontrowersji. Trzy generacje później nie ma już po nich śladu i śmiało można powiedzieć, że był to jeden z prekursorów klasy luksusowych SUV-ów. Na przestrzeni lat gama największego Porsche rozrosła się o kolejne ciekawe wersje silnikowe, a ostatnio dołączyło nadwozie typu Coupe.

Przez te wszystkie lata Cayenne nie zmienił się znacząco pod kątem rozmiarów ani dynamiki, za to model ten przeszedł żmudny proces dopracowywania szczegółów, przez co wiele konkurencyjnych marek uznało Porsche za swoisty wzór sportowo-luksusowego SUV-a i zaczęło go naśladować.

Porsche Cayenne - tył
42

Porsche jest znane ze swojego kunsztu inżynieryjnego, dlatego Cayenne wyposażono w szereg nowoczesnych jednostek benzynowych, niektóre w połączeniu z wyrafinowanym napędem hybrydowym typu plug-in (diesel został wycofany na początku sprzedaży obecnej generacji), a aktualna gama tego modelu umożliwia bardzo szeroki wybór w kwestii zarówno osiągów jak i wyposażenia. Na szczycie gamy stoi niedawny debiutant - model Turbo GT, w którym dział GT Porsche przeprowadził intensywne przeróbki podwozia i układu napędowego.

Przez 20 lat na rynku Cayenne stało się synonimem dużego, sportowo-luksusowego SUV-a.

Oczywiście główną zaletą i punktem ciężkości Porsche Cayenne na tle konkurencji zawsze były jego właściwości jezdne. Od początku produkcji niemal 20 lat temu samochód ten górował nad całym segmentem w kwestii dynamiki jazdy. Pytanie brzmi czy obecnie ten status został podtrzymany i Cayenne nadal wyznacza standardy?

Porsche Cayenne - kabina LHD
42

2023 Porsche Cayenne - kategorie:

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne - gama Porsche zawiera turbodoładowane V6 i V8 z opcjonalnym hybrydowym wspomaganiem.

Osiągi i czas 0-100 - Cayenne na ogół prezentuje się imponująco, choć modele hybrydowe są szybkie tylko na papierze.

Prowadzenie i tłumienie - Cayenne GTS i Turbo jeżdżą doskonale, o wiele lepiej niż ociężałe hybrydy.

Zużycie paliwa i koszty eksploatacji -  silniki benzynowe są dużym obciążeniem w codziennym użytkowaniu, chyba że wybierzesz hybrydę i będziesz ją regularnie ładował.

Wnętrze i technologia - wspaniała jakość i ergonomia jak przystało na Porsche. Materiały, spasowanie i technologia na najwyższym poziomie.

Design - dziś to jeden z ładniejszych SUV-ów. Porsche udanie maskuje masę i rozmiary za pomocą lekkiego designu i świetnych detali.

Reklama

Porsche Cayenne - detal koła

Ceny, wyposażenie i konkurencja

Czasy, gdy SUV-y tego segmentu były oferowane w dwóch-trzech wersjach, dawno minęły. Jak zawsze w przypadku nowoczesnego Porsche gama zawiera bardzo wiele opcji napędów, więc nikt nie będzie narzekał na brak różnorodności. Podstawowe Cayenne kosztuje od 398 tys. złotych i jest to wersja napędzana turbodoładowanym 3-litrowym V6 o mocy 340 KM. Za kwotę 434 tys. złotych można mieć pierwszy z hybrydowych modeli, w którym ten sam silnik połączono z systemem plug-in i baterią 13.1 kWh.

Dalej mamy Cayenne S (od 499 tys. zł) z mniejszym silnikiem o pojemności 2.9 l, ale już z dwoma turbinami i mocą 440 KM. Ten sam motor można spotkać w Panamerze i niektórych modelach Audi RS. Powyżej niego jest GTS - pierwszy z ośmiocylindrowych Cayenne w cenie od 589 tys. zł. Na szczycie gamy znajduje się wersja Turbo w dwóch odmianach. Pierwsza to kosztujące 744 tys. zł podstawowe, niehybrydowe Turbo z silnikiem V8 o mocy 550 KM, a drugie to wersja Turbo S E-Hybrid z napędem typu plug-in i mocą systemową 680 KM w cenie 895 tys. zł, czyli dwukrotnością najtańszej wersji. Każda z dotychczasowych odmian dostępna jest także jako Coupe, a różnica w cenie wynosi mniej więcej 20-30 tys. zł w analogicznych wersjach. Najdroższym dostępnym wariantem Cayenne jest obecnie Turbo GT dostępne tylko jako Coupe. To wersja specjalna stworzona aby przejąć tytuł “najlepiej prowadzącego się SUV-a na rynku” od Lamborghini UrusaAston Martina DBX. Cena Turbo GT przekracza 1 mln złotych, a z opcjami może wynieść trzykrotność ceny podstawowego Cayenne. Nie przeszkadza nawet fakt, że jest to model słabszy niż Turbo S E-Hybrid, za to dopieszczaniem jego podwozia zajmował się departament GT odpowiedzialny za 911 GT3 i modele RS.

Porsche nigdy nie jest ubogie, ale będziecie zaskoczeni za co w Cayenne trzeba dopłacać.

Żadne Cayenne, nawet bez opcji, nie występuje w “wersji bieda”, ale i tak będziecie zaskoczeni za jakie dodatki trzeba dopłacać. W tym luksusowym SUV-ie opcją jest m.in. system bezkluczykowy, adaptacyjny tempomat i wszelkie kamery wspomagające parkowanie. Wyposażenie z wysokiej półki, takie jak audio Burmester czy system kamer 360 stopni, to dodatki wymagające słonej dopłaty nawet w najwyższych wersjach Turbo S E-Hybrid.

Porsche Cayenne E-Hybrid statyczne prawy przód
42

Porsche wyceniło Cayenne na takim poziomie, a dostępnych wariantów jest tak dużo, że trudno porównywać go z bardziej popularnymi SUV-ami premium od Audi, BMW czy Mercedesa. Jest od nich zauważalnie droższe, więc bliżej mu do niszowego i bardzo eleganckiego Range Rovera Sport.

Sytuacja ma się podobnie na szczycie gamy, gdzie model Turbo o mocy 550 KM wyraźnie przewyższa ceną Audi RSQ8 (od 664 700 zł) i BMW X5M Competition (od 691 200 zł). Oba wymienione modele wyglądają przy Porsche jak okazja, gdyż mają odpowiednio 600 i 625 KM i lepsze wyposażenie wyjściowe za mniejsze pieniądze.

Tymczasem 680-konne Turbo S E-Hybrid trudno wpisać w jakiekolwiek ramy - nie jest to model bezpośrednio konkurujący z żadnym Audi, Mercedesem czy BMW (do czasu wejścia hybrydowego XM), a rolę flagowca pełni Turbo GT. Właśnie ono ma za zadanie nawiązać rywalizację rynkową z Lamborghini Urusem, Aston Martinem DBX i pośrednio z Mercedesem-AMG G63.  Wartością Porsche jest znacznie niższa cena i lepsze właściwości jezdne, choć z całą pewnością auto nie przyciąga aż tyle uwagi na drodze, co może być kluczowym czynnikiem dla klienta decydującego się na tak drogi zakup.

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Land Rover Defender Soft Top V8 prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender V8 Soft Top - terenowy kabriolet z dudniącym V8

Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.

25 kwietnia 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Duchowy następca 458 Speciale - Ferrari 296 VS - coraz bliżej premiery

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

25 kwietnia 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025