Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 stycznia 2023
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
2023 Porsche Cayenne test
42
Ocena Evo
Cena:
od 398 000 zł
najlepiej jeżdżący SUV poza klasą luksusową; unikalny feeling Porsche; bezbłędna jakość montażu
ociężałe modele hybrydowe; wersja Coupe nie wnosi nic wartościowego

Porsche Cayenne pojawiło się po raz pierwszy w 2004 roku i wśród entuzjastów motoryzacji wzbudziło masę kontrowersji. Trzy generacje później nie ma już po nich śladu i śmiało można powiedzieć, że był to jeden z prekursorów klasy luksusowych SUV-ów. Na przestrzeni lat gama największego Porsche rozrosła się o kolejne ciekawe wersje silnikowe, a ostatnio dołączyło nadwozie typu Coupe.

Przez te wszystkie lata Cayenne nie zmienił się znacząco pod kątem rozmiarów ani dynamiki, za to model ten przeszedł żmudny proces dopracowywania szczegółów, przez co wiele konkurencyjnych marek uznało Porsche za swoisty wzór sportowo-luksusowego SUV-a i zaczęło go naśladować.

Porsche Cayenne - tył
42

Porsche jest znane ze swojego kunsztu inżynieryjnego, dlatego Cayenne wyposażono w szereg nowoczesnych jednostek benzynowych, niektóre w połączeniu z wyrafinowanym napędem hybrydowym typu plug-in (diesel został wycofany na początku sprzedaży obecnej generacji), a aktualna gama tego modelu umożliwia bardzo szeroki wybór w kwestii zarówno osiągów jak i wyposażenia. Na szczycie gamy stoi niedawny debiutant - model Turbo GT, w którym dział GT Porsche przeprowadził intensywne przeróbki podwozia i układu napędowego.

Przez 20 lat na rynku Cayenne stało się synonimem dużego, sportowo-luksusowego SUV-a.

Oczywiście główną zaletą i punktem ciężkości Porsche Cayenne na tle konkurencji zawsze były jego właściwości jezdne. Od początku produkcji niemal 20 lat temu samochód ten górował nad całym segmentem w kwestii dynamiki jazdy. Pytanie brzmi czy obecnie ten status został podtrzymany i Cayenne nadal wyznacza standardy?

Porsche Cayenne - kabina LHD
42

2023 Porsche Cayenne - kategorie:

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne - gama Porsche zawiera turbodoładowane V6 i V8 z opcjonalnym hybrydowym wspomaganiem.

Osiągi i czas 0-100 - Cayenne na ogół prezentuje się imponująco, choć modele hybrydowe są szybkie tylko na papierze.

Prowadzenie i tłumienie - Cayenne GTS i Turbo jeżdżą doskonale, o wiele lepiej niż ociężałe hybrydy.

Zużycie paliwa i koszty eksploatacji -  silniki benzynowe są dużym obciążeniem w codziennym użytkowaniu, chyba że wybierzesz hybrydę i będziesz ją regularnie ładował.

Wnętrze i technologia - wspaniała jakość i ergonomia jak przystało na Porsche. Materiały, spasowanie i technologia na najwyższym poziomie.

Design - dziś to jeden z ładniejszych SUV-ów. Porsche udanie maskuje masę i rozmiary za pomocą lekkiego designu i świetnych detali.

Reklama
Reklama

Porsche Cayenne - detal koła

Ceny, wyposażenie i konkurencja

Czasy, gdy SUV-y tego segmentu były oferowane w dwóch-trzech wersjach, dawno minęły. Jak zawsze w przypadku nowoczesnego Porsche gama zawiera bardzo wiele opcji napędów, więc nikt nie będzie narzekał na brak różnorodności. Podstawowe Cayenne kosztuje od 398 tys. złotych i jest to wersja napędzana turbodoładowanym 3-litrowym V6 o mocy 340 KM. Za kwotę 434 tys. złotych można mieć pierwszy z hybrydowych modeli, w którym ten sam silnik połączono z systemem plug-in i baterią 13.1 kWh.

Dalej mamy Cayenne S (od 499 tys. zł) z mniejszym silnikiem o pojemności 2.9 l, ale już z dwoma turbinami i mocą 440 KM. Ten sam motor można spotkać w Panamerze i niektórych modelach Audi RS. Powyżej niego jest GTS - pierwszy z ośmiocylindrowych Cayenne w cenie od 589 tys. zł. Na szczycie gamy znajduje się wersja Turbo w dwóch odmianach. Pierwsza to kosztujące 744 tys. zł podstawowe, niehybrydowe Turbo z silnikiem V8 o mocy 550 KM, a drugie to wersja Turbo S E-Hybrid z napędem typu plug-in i mocą systemową 680 KM w cenie 895 tys. zł, czyli dwukrotnością najtańszej wersji. Każda z dotychczasowych odmian dostępna jest także jako Coupe, a różnica w cenie wynosi mniej więcej 20-30 tys. zł w analogicznych wersjach. Najdroższym dostępnym wariantem Cayenne jest obecnie Turbo GT dostępne tylko jako Coupe. To wersja specjalna stworzona aby przejąć tytuł “najlepiej prowadzącego się SUV-a na rynku” od Lamborghini UrusaAston Martina DBX. Cena Turbo GT przekracza 1 mln złotych, a z opcjami może wynieść trzykrotność ceny podstawowego Cayenne. Nie przeszkadza nawet fakt, że jest to model słabszy niż Turbo S E-Hybrid, za to dopieszczaniem jego podwozia zajmował się departament GT odpowiedzialny za 911 GT3 i modele RS.

Porsche nigdy nie jest ubogie, ale będziecie zaskoczeni za co w Cayenne trzeba dopłacać.

Żadne Cayenne, nawet bez opcji, nie występuje w “wersji bieda”, ale i tak będziecie zaskoczeni za jakie dodatki trzeba dopłacać. W tym luksusowym SUV-ie opcją jest m.in. system bezkluczykowy, adaptacyjny tempomat i wszelkie kamery wspomagające parkowanie. Wyposażenie z wysokiej półki, takie jak audio Burmester czy system kamer 360 stopni, to dodatki wymagające słonej dopłaty nawet w najwyższych wersjach Turbo S E-Hybrid.

Porsche Cayenne E-Hybrid statyczne prawy przód
42

Porsche wyceniło Cayenne na takim poziomie, a dostępnych wariantów jest tak dużo, że trudno porównywać go z bardziej popularnymi SUV-ami premium od Audi, BMW czy Mercedesa. Jest od nich zauważalnie droższe, więc bliżej mu do niszowego i bardzo eleganckiego Range Rovera Sport.

Sytuacja ma się podobnie na szczycie gamy, gdzie model Turbo o mocy 550 KM wyraźnie przewyższa ceną Audi RSQ8 (od 664 700 zł) i BMW X5M Competition (od 691 200 zł). Oba wymienione modele wyglądają przy Porsche jak okazja, gdyż mają odpowiednio 600 i 625 KM i lepsze wyposażenie wyjściowe za mniejsze pieniądze.

Tymczasem 680-konne Turbo S E-Hybrid trudno wpisać w jakiekolwiek ramy - nie jest to model bezpośrednio konkurujący z żadnym Audi, Mercedesem czy BMW (do czasu wejścia hybrydowego XM), a rolę flagowca pełni Turbo GT. Właśnie ono ma za zadanie nawiązać rywalizację rynkową z Lamborghini Urusem, Aston Martinem DBX i pośrednio z Mercedesem-AMG G63.  Wartością Porsche jest znacznie niższa cena i lepsze właściwości jezdne, choć z całą pewnością auto nie przyciąga aż tyle uwagi na drodze, co może być kluczowym czynnikiem dla klienta decydującego się na tak drogi zakup.

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Ferrari SC40 design
Ferrari / SC40
Ferrari SC40 - unikat na miarę legendy F40

Dział projektów specjalnych Ferrari przedstawia SC40 - one-off jawnie inspirowany kultowym F40.

20 października 2025
2026 Alfa Romeo Tonale prezentacja
Alfa Romeo / Tonale
Nowa Alfa Romeo Tonale - więcej stylu, technologii i emocji

Stylowy SUV Alfy Romeo przeszedł lifting obejmujący wygląd, wyposażenie i technologie pokładowe.

20 października 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025
Honda NSX italdesign koncept
Honda / NSX
Honda NSX powróci? Mamy oficjalną zapowiedź!

Studio Italdesign wkrótce zaprezentuje nowy projekt inspirowany kultowym japońskim supersamochodem.

15 października 2025
Bańka i Możdżer - koncert
Kultura
Bańka i Możdżer w Archicom Collection – kultura premium pełna poezji

Małgorzata Bańka i Leszek Możdżer zaprezentowali album „Będę drżała” w galerii Archicom Collection w Warszawie.

15 października 2025
Mercedes-Benz Vision Iconic koncept
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Iconic - pomost między tradycją, a nowoczesnością

Mercedes chwali się własną wizją mobilności… w postaci steampunkowego konceptu rodem z filmu sci-fi.

14 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ferrari Elettrica EV platforma
Ferrari / Elettrica
Ferrari Elettrica na horyzoncie. Poznaliśmy parametry architektury EV

Ferrari przedstawiło szczegóły nowej autorskiej platformy dedykowanej do samochodów elektrycznych.

13 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025
Honda NSX używane poradnik
Honda / NSX
Używana Honda NSX (1990-2006) - pierwszy prawdziwy japoński supercar

35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.

30 września 2025
2026 Porsche Cayenne EV wnętrze
Porsche / Cayenne
Poznaliśmy wnętrze nowego Porsche Cayenne. “Ekranoza” na całego

W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.

30 września 2025