Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin DBX707 - detronizacja Porsche Cayenne Turbo GT?

DBX707 jest wielki, mocny i wyzywający, ale też zaskakująco zwinny - czy to będzie sukces Aston Martina?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

18 kwietnia 2022
Aston Martin DBX707 sylwetka
19
Ocena Evo
Cena:
ok. 1,2 mln zł
Moc i moment obrotowy silnika V8; angażujące, wyrafinowane podwozie
Nikt tak naprawdę nie potrzebuje 700-konnego SUV-a, oprócz samego producenta

Ostatnią rzeczą jakiej świat w tym momencie potrzebuje jest ważący 2245 kg, 700-konny SUV. Właściwie nigdy nie był potrzebny. No chyba, że dla samych producentów i ogólnie pojętego przemysłu motoryzacyjnego, wtedy tak. Dzieje się tak, bo producenci chcą skorzystać z każdej okazji, aby dotrzeć do bogatego klienta, który nie był zainteresowany żadnym z poprzednich produktów - to zwiastun dobrego zarobku. Aston Martin potrzebuje zarówno nowych klientów, jak i szybkich pieniędzy, dlatego stworzono DBX707 - nowy model, na który można narzucić spore marże.

Poza tym argumentem trudno znaleźć sens istnienia tego typu samochodów, ale z biznesowego punktu widzenia jeszcze trudniej jest odwieść producentów od ich tworzenia. DBX707 po prostu musiał się pojawić, ale daleko mu do mało ambitnych projektów typu “podkręć turbo i jakoś to będzie”. To fakt, że pod maską znajdziemy dobrze znany, 4-litrowy silnik Mercedes-AMG wykorzystywany w każdym modelu AM jak i w topowych Mercedesach z literkami AMG. Różnica polega na tym, że specjalnie dla DBX jego hardware został gruntownie przebudowany.

Aston Martin DBX707 na drodze
19

Większe łożyska kulkowe w dwóch turbosprężarkach zapewniają krótszy czas reakcji i bardziej dostępną, wyższą moc, co wymusiło również zmianę mapowania wtrysku i zaworów w celu optymalizacji zwiększonych osiągów. Opracowano też nowy układ wydechowy, którego zadaniem jest jak najszybsze odprowadzenie węglowodorów z układu.

Sporo większa moc (707 KM) i moment obrotowy (900 Nm) wcale nie powoduje, że “707”  brzmi lepiej podczas ruszania albo na biegu jałowym, więc słychać nawet brzęczenie silniczków elektrycznych podczas ustawiania nowych, sportowych foteli. Kolejnym krokiem jest zapoznanie się z odświeżonym systemem wyboru trybu jazdy. Zniknęły przyciski na konsoli środkowej, a zamiast nich jest pokrętło podobne do tych stosowanych w nowych modelach AMG.

W domyślnym trybie GT silnik V8 reaguje z nieco większym zapałem niż w zwykłym DBX, szybciej się wkręca na obroty, pracuje z większą werwą, ale nie traci przy tym gładkości i spokoju standardowego V8. Dodatkowe 157 KM i 200 Nm daje się odczuć dopiero po przełączeniu trybów pracy silnika. W trybie Sport “707” reaguje się tak szybko i agresywnie jak normalny DBX po wybraniu Sport+. Podczas przyspieszania z łatwością da się wyczuć drzemiącą pod stopami potęgę. Nowa skrzynia z mokrym sprzęgłem wyraźnie bardziej ochoczo przerzuca kolejne z dziewięciu przełożeń.

Aston Martin DBX707 w ruchu
19

Z kolei gdy ustawisz tryb Sport+, DBX707 zaczyna się zachowywać jak diabeł wcielony. Silnik grzmi złowrogo, a szybkość w linii prostej słusznie imponuje. Nie chodzi nawet o to, że ponad 2-tonowy SUV osiągający “setkę” w 3,1 s z natury wywołuje jednocześnie strach i podziw. Chodzi o to, że wykonuje tę operację raz za razem bez towarzyszącego mu odczucia zmagania się z siłami natury, bo tak to wygląda w innych supermocnych SUV-ach.

Krzywa momentu obrotowego nie jest jednak całkiem płaska, bo szczyt osiąga od 2600 do 4500 obrotów, za to na niższych obrotach jest więcej momentu obrotowego niż w standardowym DBX. Do tego gdy już znika moment obrotowy, pojawia się moc, więc ogólna dynamika w “707” jest dość przyjazna dla kierowcy. Daje to poczucie, że mamy do czynienia z dopracowaną maszyną sportową, a nie ciężarówką obszytą skórą.

Silnik jest świetny, ale największe wrażenie zrobiło na nas ustawienie układu jezdnego. Usztywnione górne mocowania zawieszenia i zamontowana na przedniej osi podłużna tuleja hydrostatyczna poprawiają stabilność amortyzatora, a nowe zawory w wyżej wymienionych elementach sprawiają, że samochód prowadzi się z niespotykanym dotąd spokojem, nawet po zamontowaniu 23-calowych kół.

Aston Martin DBX707 silnik v8
19

Inżynierowie na nowo skalibrowali pneumatyczne amortyzatory, a aktywny system przeciwdziałający przechyłom może przenieść do 50% więcej momentu obrotowego niż w standardowym modelu. Daje to dodatkową porcję wyczucia i opanowania - zjawisko mile widziane, gdy droga robi się kręta, a V8 robi swoje. Tylko w niektórych zakrętach samochód wydaje się nienaturalnie sztywny, wtedy wyczucie co się dzieje z kołami jest mocno ograniczone, choć to typowe zjawisko dla SUV-ów.

Tym samochodem się wjeżdża w zakręt po idealnie dobranej linii, nie trzeba celować przodem mniej więcej w pożądanym kierunku z nadzieją na pozytywny skutek. Gdy już się znajdzie w środku zakrętu, zachowuje stabilność i spokojnie mija punkt krytyczny, bez zbędnej dramaturgii. Samochody o aparycji takiej jak DBX po prostu nie powinny być aż tak dobre - świadczą o tym prawa fizyki, ale i twoja, i moja podświadomość. Mimo to “707” nie jest zmieszany ani zawstydzony, gdy się od niego wymaga naprawdę ostrej jazdy.

Reklama

Sporo uwagi poświęcono aerodynamice, ale nie dla zwiększenia docisku, a do powstrzymania siły nośnej. Niektóre rozwiązania są dość dyskretne, jak otwory w tylnych nadkolach łagodzące turbulencje wokół kół, inne mniej, jak dyfuzor, który ma własne skrzydło dopasowane do głównego spoilera na szczycie klapy bagażnika. Część nowinek służy jeszcze bardziej praktycznym celom, jak na przykład większy o 25% przedni grill wspomagający chłodzenie silnika i hamulców. Same hamulce to karbonowo-ceramiczny zestaw odpowiedni do jazdy torowej, dający dobre wyczucie i odporność na brutalne traktowanie.

Aston Martin DBX707 na drodze na tle gór
19

Aston Martin DBX707 nie jest tym autem, które zastąpi typowo sportowy wóz w czyimś garażu. To raczej daily driver dla wszystkich tych, których nie zadowala normalny DBX, albo po prostu chcą mieć świadomość, że wybrali model, który ma więcej mocy, momentu i wszystkiego. Wielu klientów jest w stanie za tą świadomość sporo zapłacić i właśnie na to liczy Aston Martin, albo raczej jego księgowi.

Świat nie potrzebuje tak mocnych SUV-ów, ale Aston Martin owszem. Teraz jest moment, kiedy rynek bardzo dobrze przyjmuje wszelkie tego typu samochody, a dobra sprzedaż to dla AM sprawa życia lub śmierci. A jeśli jesteś klientem, który chce najlepszego mocnego SUV-a na rynku, wybierz właśnie tego: DBX707.

Aston Martin DBX707 wnętrze
19

Ceny i konkurencja

Aston Martin DBX707 kosztuje w UK od 189 tys. funtów (1,06 mln zł), choć w naszym kraju jego cena raczej będzie bliższa 1,2 mln zł bez opcji. Większość egzemplarzy jakie pojawią się na drogach będą kosztowały pewnie jeszcze więcej - 1,4-1,5 mln zł, choć nie muszą, bo teoretycznie wyposażenie tej wersji jest bardzo bogate już za cenę bazową. Najbliższym konkurentem Aston Martina pod względem osiągów i możliwości jest Porsche Cayenne Turbo GT zaczynające się od 987 tys. zł. 640-konne, flagowe Cayenne jest jeszcze bardziej energetyczne i zwinne na drodze, za to brakuje mu tego charakteru w stylu GT jakie oferuje DBX. Porsche, choć ekskluzywne, przegrywa też we wnętrzu, gdzie brytyjski wóz oferuje po prostu więcej przepychu z najwyższej półki.

Pozostali rywale to m.in. Lamborghini Urus (ok. 1,7 mln zł), które pomimo dzielenia rozwiązań technicznych z Porsche, nie zbliża się do niego w kwestii radości z jazdy oraz kosztuje sporo więcej. Z przeciwnego bieguna można zaproponować Bentleya Bentayga S - ten krążownik bryluje jeśli chodzi o jakość wykonania i luksus, za to w kategoriach dynamicznych zostaje daleko z tyłu za innymi SUV-ami.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024
2024 Porsche Cayenne GTS prezentacja
Porsche / Cayenne
2024 Porsche Cayenne GTS - nowy konkurent dla X5M i X6M

Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.

22 kwietnia 2024
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe premiera
Mercedes / AMG GT63 S
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - najszybsze AMG w historii

Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.

22 kwietnia 2024
Aston Martin DB12 Volante test
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Volante - brytyjski pogromca Ferrari?

Jeździmy najnowszym DB12 Volante, którego misją jest przywrócić Aston Martina na właściwe tory.

18 kwietnia 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024
2024 Chevrolet Corvette C8 ZR1 teaser
Chevrolet / Corvette C8
Nowy Chevrolet Corvette ZR1 zadebiutuje w najbliższe lato

Zbliża się debiut najmocniejszej Corvette w historii - nowego ZR1 generacji C8.

12 kwietnia 2024
Pagani Alisea koncept
Pagani
Pagani Alisea - wyjątkowy koncept na 25-lecie Zondy

Pagani wraz z Instituto Europeo di Design stworzyło wizję Zondy w roli hipersamochodu przyszłości.

11 kwietnia 2024
Toyota GR86 v GT86 porównanie
Toyota / GR86
Toyota GT86 v GR86 - genialny koncept Toyoty na tanie coupe

Toyota GT86 zmieniła rynek sportowych coupe, a późniejsze GR86 doprowadziło tę formułę do perfekcji.

10 kwietnia 2024
Morgan Plus Four MY2024 lifting
Morgan / Plus 4
Morgan Plus Four otrzymał pakiet poprawek na rok 2024

W nowym Plus Four Morgan poprawił podwozie i wnętrze, ale pozostawił legendarny design z lat 30.

10 kwietnia 2024
Lamborghini Huracán STJ news
Lamborghini / Huracan STJ
Lamborghini Huracán STJ - 10 sztuk na zakończenie produkcji V10

Jeśli żegnać kultowe V10 Lamborghini to w takim stylu - limitowanym, torowym modelem opartym na STO.

10 kwietnia 2024