Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin DBX707 - detronizacja Porsche Cayenne Turbo GT?

DBX707 jest wielki, mocny i wyzywający, ale też zaskakująco zwinny - czy to będzie sukces Aston Martina?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

18 kwietnia 2022
Aston Martin DBX707 sylwetka
19
Ocena Evo
Cena:
ok. 1,2 mln zł
Moc i moment obrotowy silnika V8; angażujące, wyrafinowane podwozie
Nikt tak naprawdę nie potrzebuje 700-konnego SUV-a, oprócz samego producenta

Ostatnią rzeczą jakiej świat w tym momencie potrzebuje jest ważący 2245 kg, 700-konny SUV. Właściwie nigdy nie był potrzebny. No chyba, że dla samych producentów i ogólnie pojętego przemysłu motoryzacyjnego, wtedy tak. Dzieje się tak, bo producenci chcą skorzystać z każdej okazji, aby dotrzeć do bogatego klienta, który nie był zainteresowany żadnym z poprzednich produktów - to zwiastun dobrego zarobku. Aston Martin potrzebuje zarówno nowych klientów, jak i szybkich pieniędzy, dlatego stworzono DBX707 - nowy model, na który można narzucić spore marże.

Poza tym argumentem trudno znaleźć sens istnienia tego typu samochodów, ale z biznesowego punktu widzenia jeszcze trudniej jest odwieść producentów od ich tworzenia. DBX707 po prostu musiał się pojawić, ale daleko mu do mało ambitnych projektów typu “podkręć turbo i jakoś to będzie”. To fakt, że pod maską znajdziemy dobrze znany, 4-litrowy silnik Mercedes-AMG wykorzystywany w każdym modelu AM jak i w topowych Mercedesach z literkami AMG. Różnica polega na tym, że specjalnie dla DBX jego hardware został gruntownie przebudowany.

Aston Martin DBX707 na drodze
19

Większe łożyska kulkowe w dwóch turbosprężarkach zapewniają krótszy czas reakcji i bardziej dostępną, wyższą moc, co wymusiło również zmianę mapowania wtrysku i zaworów w celu optymalizacji zwiększonych osiągów. Opracowano też nowy układ wydechowy, którego zadaniem jest jak najszybsze odprowadzenie węglowodorów z układu.

Sporo większa moc (707 KM) i moment obrotowy (900 Nm) wcale nie powoduje, że “707”  brzmi lepiej podczas ruszania albo na biegu jałowym, więc słychać nawet brzęczenie silniczków elektrycznych podczas ustawiania nowych, sportowych foteli. Kolejnym krokiem jest zapoznanie się z odświeżonym systemem wyboru trybu jazdy. Zniknęły przyciski na konsoli środkowej, a zamiast nich jest pokrętło podobne do tych stosowanych w nowych modelach AMG.

W domyślnym trybie GT silnik V8 reaguje z nieco większym zapałem niż w zwykłym DBX, szybciej się wkręca na obroty, pracuje z większą werwą, ale nie traci przy tym gładkości i spokoju standardowego V8. Dodatkowe 157 KM i 200 Nm daje się odczuć dopiero po przełączeniu trybów pracy silnika. W trybie Sport “707” reaguje się tak szybko i agresywnie jak normalny DBX po wybraniu Sport+. Podczas przyspieszania z łatwością da się wyczuć drzemiącą pod stopami potęgę. Nowa skrzynia z mokrym sprzęgłem wyraźnie bardziej ochoczo przerzuca kolejne z dziewięciu przełożeń.

Aston Martin DBX707 w ruchu
19

Z kolei gdy ustawisz tryb Sport+, DBX707 zaczyna się zachowywać jak diabeł wcielony. Silnik grzmi złowrogo, a szybkość w linii prostej słusznie imponuje. Nie chodzi nawet o to, że ponad 2-tonowy SUV osiągający “setkę” w 3,1 s z natury wywołuje jednocześnie strach i podziw. Chodzi o to, że wykonuje tę operację raz za razem bez towarzyszącego mu odczucia zmagania się z siłami natury, bo tak to wygląda w innych supermocnych SUV-ach.

Krzywa momentu obrotowego nie jest jednak całkiem płaska, bo szczyt osiąga od 2600 do 4500 obrotów, za to na niższych obrotach jest więcej momentu obrotowego niż w standardowym DBX. Do tego gdy już znika moment obrotowy, pojawia się moc, więc ogólna dynamika w “707” jest dość przyjazna dla kierowcy. Daje to poczucie, że mamy do czynienia z dopracowaną maszyną sportową, a nie ciężarówką obszytą skórą.

Silnik jest świetny, ale największe wrażenie zrobiło na nas ustawienie układu jezdnego. Usztywnione górne mocowania zawieszenia i zamontowana na przedniej osi podłużna tuleja hydrostatyczna poprawiają stabilność amortyzatora, a nowe zawory w wyżej wymienionych elementach sprawiają, że samochód prowadzi się z niespotykanym dotąd spokojem, nawet po zamontowaniu 23-calowych kół.

Aston Martin DBX707 silnik v8
19

Inżynierowie na nowo skalibrowali pneumatyczne amortyzatory, a aktywny system przeciwdziałający przechyłom może przenieść do 50% więcej momentu obrotowego niż w standardowym modelu. Daje to dodatkową porcję wyczucia i opanowania - zjawisko mile widziane, gdy droga robi się kręta, a V8 robi swoje. Tylko w niektórych zakrętach samochód wydaje się nienaturalnie sztywny, wtedy wyczucie co się dzieje z kołami jest mocno ograniczone, choć to typowe zjawisko dla SUV-ów.

Tym samochodem się wjeżdża w zakręt po idealnie dobranej linii, nie trzeba celować przodem mniej więcej w pożądanym kierunku z nadzieją na pozytywny skutek. Gdy już się znajdzie w środku zakrętu, zachowuje stabilność i spokojnie mija punkt krytyczny, bez zbędnej dramaturgii. Samochody o aparycji takiej jak DBX po prostu nie powinny być aż tak dobre - świadczą o tym prawa fizyki, ale i twoja, i moja podświadomość. Mimo to “707” nie jest zmieszany ani zawstydzony, gdy się od niego wymaga naprawdę ostrej jazdy.

Reklama

Sporo uwagi poświęcono aerodynamice, ale nie dla zwiększenia docisku, a do powstrzymania siły nośnej. Niektóre rozwiązania są dość dyskretne, jak otwory w tylnych nadkolach łagodzące turbulencje wokół kół, inne mniej, jak dyfuzor, który ma własne skrzydło dopasowane do głównego spoilera na szczycie klapy bagażnika. Część nowinek służy jeszcze bardziej praktycznym celom, jak na przykład większy o 25% przedni grill wspomagający chłodzenie silnika i hamulców. Same hamulce to karbonowo-ceramiczny zestaw odpowiedni do jazdy torowej, dający dobre wyczucie i odporność na brutalne traktowanie.

Aston Martin DBX707 na drodze na tle gór
19

Aston Martin DBX707 nie jest tym autem, które zastąpi typowo sportowy wóz w czyimś garażu. To raczej daily driver dla wszystkich tych, których nie zadowala normalny DBX, albo po prostu chcą mieć świadomość, że wybrali model, który ma więcej mocy, momentu i wszystkiego. Wielu klientów jest w stanie za tą świadomość sporo zapłacić i właśnie na to liczy Aston Martin, albo raczej jego księgowi.

Świat nie potrzebuje tak mocnych SUV-ów, ale Aston Martin owszem. Teraz jest moment, kiedy rynek bardzo dobrze przyjmuje wszelkie tego typu samochody, a dobra sprzedaż to dla AM sprawa życia lub śmierci. A jeśli jesteś klientem, który chce najlepszego mocnego SUV-a na rynku, wybierz właśnie tego: DBX707.

Aston Martin DBX707 wnętrze
19

Ceny i konkurencja

Aston Martin DBX707 kosztuje w UK od 189 tys. funtów (1,06 mln zł), choć w naszym kraju jego cena raczej będzie bliższa 1,2 mln zł bez opcji. Większość egzemplarzy jakie pojawią się na drogach będą kosztowały pewnie jeszcze więcej - 1,4-1,5 mln zł, choć nie muszą, bo teoretycznie wyposażenie tej wersji jest bardzo bogate już za cenę bazową. Najbliższym konkurentem Aston Martina pod względem osiągów i możliwości jest Porsche Cayenne Turbo GT zaczynające się od 987 tys. zł. 640-konne, flagowe Cayenne jest jeszcze bardziej energetyczne i zwinne na drodze, za to brakuje mu tego charakteru w stylu GT jakie oferuje DBX. Porsche, choć ekskluzywne, przegrywa też we wnętrzu, gdzie brytyjski wóz oferuje po prostu więcej przepychu z najwyższej półki.

Pozostali rywale to m.in. Lamborghini Urus (ok. 1,7 mln zł), które pomimo dzielenia rozwiązań technicznych z Porsche, nie zbliża się do niego w kwestii radości z jazdy oraz kosztuje sporo więcej. Z przeciwnego bieguna można zaproponować Bentleya Bentayga S - ten krążownik bryluje jeśli chodzi o jakość wykonania i luksus, za to w kategoriach dynamicznych zostaje daleko z tyłu za innymi SUV-ami.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
Mazda Iconic SP koncept główne
Mazda
Mazda Iconic SP ma zielone światło do produkcji. Czy to nowe RX-7?

Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.

9 listopada 2024
Bentley EV teaser
Bentley
Bentley odkłada pełną elektryfikację, ale pierwsze EV zobaczymy w 2026

Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.

9 listopada 2024
2025 Morgan Plus Four lifting
Morgan / Plus 4
Morgan Plus Four ze znaczącymi poprawkami na 2025 rok

Morgan wprowadza istotny lifting całej gamy Plus Four. Model ten po raz pierwszy trafi do USA.

8 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Pirelli Cyber Tyre
Prezentacja Partnera
Pirelli Cyber Tyre - wkraczamy w erę danych

Pirelli i Bosch dążą do wykorzystania technologii MEMS Boscha w aplikacjach wewnątrzoponowych.

6 listopada 2024
Toyota GR86 Rally Legacy Concept
Toyota / GR86
Toyota GR86 Rally - koncept współczesnej Celiki GT-Four

Napęd na cztery koła z Corolli GR zrobił z GR86 unikalną współczesną wersję Celiki GT-Four.

5 listopada 2024