Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin DBX707 - jeździliśmy prototypem rywala Lamborghini Urus

Aston przeprowadził w DBX solidną kurację wzmacniającą. Sprawdziliśmy jak jeździ prototypowy DBX 707.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 marca 2022
Pierwsza jazda Aston Martinem DBX 707
10

Kiedyś było nie do pomyślenia, że na krętej drodze SUV może się równać z hothatchami. Wszystko zmieniło się za sprawą pierwszego Porsche Cayenne Turbo sprzed niemal 20 lat. Od tamtej pory technologia poszła mocno do przodu, a i tak nikt nie oczekiwał, że SUV-em będzie można driftować jak w rasowym aucie tylnonapędowym. Taka wizja wydawała się wręcz niedorzeczna, ale nagle stała się rzeczywistością za sprawą Porsche Cayenne Turbo GT, o czym sami mieliśmy okazję się przekonać w zaciszu toru wyścigowego w Bedford. Porsche naprawdę wysoko zawiesiło poprzeczkę, ale zza kierownicy prototypu Aston Martina DBX 707 stwierdzam z całym przekonaniem, że ten nowy model podnosi poziom jeszcze trochę wyżej. Skręt, gaz do dechy, kontra do oporu i znikasz w kłębach dymu z opon. To naprawdę nie powinno być fizycznie możliwe w samochodzie ważącym 2,3 tony…

Aston Martin DBX 707 driftuje na torze
10

Pytanie “czy to wszystko ma jakiś sens?" samo ciśnie się na usta, ale zajmiemy się tym trochę później. Teraz przyjrzyjmy się bliżej nowemu “707”. Liczba w nazwie oznacza oczywiście moc maksymalną silnika i po raz kolejny odnosimy wrażenie, że dla Tobiasa Moersa, szefa AM, moc maksymalna to ulubiony parametr techniczny. Aby wydobyć aż tyle koni z 4-litrowego V8 od AMG trzeba było wymienić turbosprężarki na większe, wyposażone w łożyska kulkowe nowego typu. Głównie przez to 550 KM standardowego DBX jest już tylko wspomnieniem. Wzrósł także maksymalny moment obrotowy z 700 Nm do 900 Nm, a o przeniesienie go na koła dba nowa skrzynia biegów - 9-biegowy automat z mokrym sprzęgłem opracowany przez AMG. Dodatkowo Aston Martin DBX 707 ma także krótszy tylny most dla lepszego przyspieszenia.

Im dłużej przyglądamy się specyfikacji 707, tym bardziej oczywiste staje się, że zmiany nie są podyktowane tylko stworzeniem wyczynowego wariantu, ale także są początkiem znaczącej ewolucji DBX. Na razie Aston Martin musi nadal korzystać z przestarzałego systemu informacyjno-rozrywkowego Mercedesa, ale co ważniejsze, wprowadzono nowy obrotowy przełącznik sterujący trybami pracy kierowcy, który jest znacznie bardziej intuicyjny w obsłudze niż stary system przycisków. Są też nowe sportowe fotele, a także elektrycznie domykające się drzwi i wysuwany hak holowniczy (te dwa ostatnie elementy będą dostępne we wszystkich modelach DBX).

Aston Martin DBX 707 podczas testów redakcyjnych
10

Od strony technicznej najwięcej modyfikacji zaszło w układzie jezdnym, a Moers nie żałuje decyzji o dostosowaniu DBX-a do swoich standardów dynamiki. Konstrukcja przedniej osłony pod silnikiem i rozpórka kielichów dodają 10% do sztywności przy obciążeniach bocznych, a nowe tuleje metalowo-gumowe i górne mocowania amortyzatorów przyczyniły się do polepszenia reakcji zawieszenia. Od nowa opracowano ustawienia adaptacyjnych amortyzatorów, a wiązało się to ze sprawdzeniem 90 różnych konfiguracji w celu znalezienia idealnego kompromisu. Intensywne prace dotknęły również układu elektrycznej kontroli przechyłów, która teraz potrafi usztywnić przód w pierwszej fazie pokonywania zakrętu, by potem znaczną siłę przekazać na tył. Całe przeniesienie napędu przeprogramowano tak, aby zapewnić jak najbardziej płynne przekazywanie momentu obrotowego między poszczególnymi kołami, a ustawienia ESP w “707” pozwalają na znacznie bardziej fantazyjną jazdę. W standardzie ten model ma hamulce karbonowo-ceramiczne z tarczami 420 mm z przodu i 390 mm z tyłu.

Reklama

Nie jest też zbyt trudno rozpoznać ten wariant wśród innych DBX-ów. Sam grill przedni jest znacznie większy i zapewnia o 80% więcej powietrza docierającego do układu chłodzenia. Reszta prac nad aerodynamiką, w tym nad nowym tylnym dyfuzorem, skupiła się na redukcji oporu powietrza, który jak na SUV-a przystało, jest ogromny. Cały DBX 707 to maszyna zrobiona bez zbędnych kalkulacji. Ma wszystko co Aston Martin może w tym momencie zaproponować.

Aston Martin DBX 707 i jego ogromny grill
10

Jak jeździ nowy DBX? Mieliśmy okazję sprawdzić to na kilku okrążeniach toru centrum testowego AM w Silverstone. Kilka wniosków to banały np. przyspieszenie wciska w fotel z siłą niepasującą do auta tej wielkości, i to w akompaniamencie wspaniale brzmiącego V8. Cały samochód wydaje się bardziej zwarty, spójny i zorientowany na osiągi i prowadzenie. Na kawałku starego toru nie jest możliwe wnioskowanie czegokolwiek na temat komfortu resorowania podczas jazdy po drogach, ale gdzieś w kościach czujemy, że poza torem DBX 707 też sobie świetnie poradzi. Na wszystkie wyboje i nierówności toru auto reagowało szybko i bez problemu. Jest niezwykle zwinne na zakrętach, a do tego dochodzi jeszcze nadsterowność, którą 707 będzie wykonywać pozornie przy każdej okazji, jeśli tylko wyłączysz kontrolę trakcji i ESP. Bardziej zaskakujące od chęci zarzucania tyłem jest to, że nie jest to sporadyczna nadsterowność, która jest błyskawicznie zredukowana przez układ napędu na cztery koła. Gdy już 707 wpadnie w poślizg, można go utrzymać i bawić się pedałem gazu, aby dostosować kąt. Prowadzenie w takim stylu czegoś, co przypomina blok mieszkalny z dołożonymi dopalaczami to surrealistyczne doświadczenie...

Stworzenie DBX 707 to przejaw odważnej strategii produktowej Aston Martina, który subtelnie odchodzi od łagodniejszych, bardziej stylowych cech DBX-a na rzecz czegoś, co toczy się koło w koło z nieprzyzwoicie szybkimi SUV-ami jak Lamborghini Urus i wszystkie mocne wersje Porsche Cayenne. Na podstawie pierwszej jazdy już można stwierdzić, że Aston Martin ma wszystkie argumenty, by wyjść z tego pojedynku obronną ręką.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022