Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin DBX707 - jeździliśmy prototypem rywala Lamborghini Urus

Aston przeprowadził w DBX solidną kurację wzmacniającą. Sprawdziliśmy jak jeździ prototypowy DBX 707.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 marca 2022
Pierwsza jazda Aston Martinem DBX 707
10

Kiedyś było nie do pomyślenia, że na krętej drodze SUV może się równać z hothatchami. Wszystko zmieniło się za sprawą pierwszego Porsche Cayenne Turbo sprzed niemal 20 lat. Od tamtej pory technologia poszła mocno do przodu, a i tak nikt nie oczekiwał, że SUV-em będzie można driftować jak w rasowym aucie tylnonapędowym. Taka wizja wydawała się wręcz niedorzeczna, ale nagle stała się rzeczywistością za sprawą Porsche Cayenne Turbo GT, o czym sami mieliśmy okazję się przekonać w zaciszu toru wyścigowego w Bedford. Porsche naprawdę wysoko zawiesiło poprzeczkę, ale zza kierownicy prototypu Aston Martina DBX 707 stwierdzam z całym przekonaniem, że ten nowy model podnosi poziom jeszcze trochę wyżej. Skręt, gaz do dechy, kontra do oporu i znikasz w kłębach dymu z opon. To naprawdę nie powinno być fizycznie możliwe w samochodzie ważącym 2,3 tony…

Aston Martin DBX 707 driftuje na torze
10

Pytanie “czy to wszystko ma jakiś sens?" samo ciśnie się na usta, ale zajmiemy się tym trochę później. Teraz przyjrzyjmy się bliżej nowemu “707”. Liczba w nazwie oznacza oczywiście moc maksymalną silnika i po raz kolejny odnosimy wrażenie, że dla Tobiasa Moersa, szefa AM, moc maksymalna to ulubiony parametr techniczny. Aby wydobyć aż tyle koni z 4-litrowego V8 od AMG trzeba było wymienić turbosprężarki na większe, wyposażone w łożyska kulkowe nowego typu. Głównie przez to 550 KM standardowego DBX jest już tylko wspomnieniem. Wzrósł także maksymalny moment obrotowy z 700 Nm do 900 Nm, a o przeniesienie go na koła dba nowa skrzynia biegów - 9-biegowy automat z mokrym sprzęgłem opracowany przez AMG. Dodatkowo Aston Martin DBX 707 ma także krótszy tylny most dla lepszego przyspieszenia.

Im dłużej przyglądamy się specyfikacji 707, tym bardziej oczywiste staje się, że zmiany nie są podyktowane tylko stworzeniem wyczynowego wariantu, ale także są początkiem znaczącej ewolucji DBX. Na razie Aston Martin musi nadal korzystać z przestarzałego systemu informacyjno-rozrywkowego Mercedesa, ale co ważniejsze, wprowadzono nowy obrotowy przełącznik sterujący trybami pracy kierowcy, który jest znacznie bardziej intuicyjny w obsłudze niż stary system przycisków. Są też nowe sportowe fotele, a także elektrycznie domykające się drzwi i wysuwany hak holowniczy (te dwa ostatnie elementy będą dostępne we wszystkich modelach DBX).

Aston Martin DBX 707 podczas testów redakcyjnych
10

Od strony technicznej najwięcej modyfikacji zaszło w układzie jezdnym, a Moers nie żałuje decyzji o dostosowaniu DBX-a do swoich standardów dynamiki. Konstrukcja przedniej osłony pod silnikiem i rozpórka kielichów dodają 10% do sztywności przy obciążeniach bocznych, a nowe tuleje metalowo-gumowe i górne mocowania amortyzatorów przyczyniły się do polepszenia reakcji zawieszenia. Od nowa opracowano ustawienia adaptacyjnych amortyzatorów, a wiązało się to ze sprawdzeniem 90 różnych konfiguracji w celu znalezienia idealnego kompromisu. Intensywne prace dotknęły również układu elektrycznej kontroli przechyłów, która teraz potrafi usztywnić przód w pierwszej fazie pokonywania zakrętu, by potem znaczną siłę przekazać na tył. Całe przeniesienie napędu przeprogramowano tak, aby zapewnić jak najbardziej płynne przekazywanie momentu obrotowego między poszczególnymi kołami, a ustawienia ESP w “707” pozwalają na znacznie bardziej fantazyjną jazdę. W standardzie ten model ma hamulce karbonowo-ceramiczne z tarczami 420 mm z przodu i 390 mm z tyłu.

Reklama

Nie jest też zbyt trudno rozpoznać ten wariant wśród innych DBX-ów. Sam grill przedni jest znacznie większy i zapewnia o 80% więcej powietrza docierającego do układu chłodzenia. Reszta prac nad aerodynamiką, w tym nad nowym tylnym dyfuzorem, skupiła się na redukcji oporu powietrza, który jak na SUV-a przystało, jest ogromny. Cały DBX 707 to maszyna zrobiona bez zbędnych kalkulacji. Ma wszystko co Aston Martin może w tym momencie zaproponować.

Aston Martin DBX 707 i jego ogromny grill
10

Jak jeździ nowy DBX? Mieliśmy okazję sprawdzić to na kilku okrążeniach toru centrum testowego AM w Silverstone. Kilka wniosków to banały np. przyspieszenie wciska w fotel z siłą niepasującą do auta tej wielkości, i to w akompaniamencie wspaniale brzmiącego V8. Cały samochód wydaje się bardziej zwarty, spójny i zorientowany na osiągi i prowadzenie. Na kawałku starego toru nie jest możliwe wnioskowanie czegokolwiek na temat komfortu resorowania podczas jazdy po drogach, ale gdzieś w kościach czujemy, że poza torem DBX 707 też sobie świetnie poradzi. Na wszystkie wyboje i nierówności toru auto reagowało szybko i bez problemu. Jest niezwykle zwinne na zakrętach, a do tego dochodzi jeszcze nadsterowność, którą 707 będzie wykonywać pozornie przy każdej okazji, jeśli tylko wyłączysz kontrolę trakcji i ESP. Bardziej zaskakujące od chęci zarzucania tyłem jest to, że nie jest to sporadyczna nadsterowność, która jest błyskawicznie zredukowana przez układ napędu na cztery koła. Gdy już 707 wpadnie w poślizg, można go utrzymać i bawić się pedałem gazu, aby dostosować kąt. Prowadzenie w takim stylu czegoś, co przypomina blok mieszkalny z dołożonymi dopalaczami to surrealistyczne doświadczenie...

Stworzenie DBX 707 to przejaw odważnej strategii produktowej Aston Martina, który subtelnie odchodzi od łagodniejszych, bardziej stylowych cech DBX-a na rzecz czegoś, co toczy się koło w koło z nieprzyzwoicie szybkimi SUV-ami jak Lamborghini Urus i wszystkie mocne wersje Porsche Cayenne. Na podstawie pierwszej jazdy już można stwierdzić, że Aston Martin ma wszystkie argumenty, by wyjść z tego pojedynku obronną ręką.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025
Mazda MX-5 koncept
Mazda / MX-5
Wyciekły dane na temat baterii nadchodzącej elektrycznej Mazdy MX-5

Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.

5 maja 2025
Ford Mustang GTD czas okrążenia
Ford / Mustang GTD
Ford Mustang GTD jest szybszy od Porsche 918 Spyder wokół Nürburgringu

Ford Mustang GTD pobił o 5,5 s swój poprzedni czas wokół Nürburgringu notując wynik 6:52,072.

5 maja 2025
2025 Aston Martin DBX S premiera
Aston Martin / DBX
Aston Martin przejmuje filozofię Porsche i prezentuje 727-konne DBX S

DBX S to nowa wersja w gamie Aston Martina DBX. Gamie, która wkrótce ma przypominać ofertę Porsche.

30 kwietnia 2025
Ferrari 296 Speciale premiera
Ferrari / 296 Speciale
Poznaj 296 Speciale - być może najlepiej jeżdżące Ferrari w historii

Ferrari 296 Speciale o mocy 880 KM wypełnia lukę po 488 Pista, a na torze jest szybsze od LaFerrari.

29 kwietnia 2025
Eurotrip po Polsce: Yokohama on Tour
Prezentacja Partnera
Eurotrip po Polsce: Praga, Rzym, Paryż i Wenecja w jeden dzień!

Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.

29 kwietnia 2025