Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Zadebiutował całkowicie nowy Range Rover Sport

Krótko po pełnowymiarowym bracie na rynek wjeżdża Range Rover Sport nowej generacji.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 maja 2022
Range Rover Sport 2022
15

Jeśli Range Rover jest królową, Range Rover Sport jest jej portfelem, ponieważ w monarchii Land Rovera to właśnie mniejszy, ale bardziej popularny Sport wnosi największy wkład w królewskie finanse. Zadaniem Range Rovera było wprowadzenie do użytku nowego designu, napędów i technologii, ale zadaniem wersji Sport będzie ich spieniężenie dla dobra firmowej kasy.

Jeśli ktoś już zapoznał się z ofertą najnowszego Range Rovera wie mniej więcej czego spodziewać się po wersji Sport, bo te auta dzielą wszystkie kluczowe podzespoły i technologie. Podobieństwa zaczynają się na etapie konstrukcji wewnętrznej, bo Sport też jest zbudowany na aluminiowo-stalowej platformie i będzie napędzany dokładnie takimi samymi silnikami. Większość z nich to sześciocylindrowe, rzędowe silniki Ingenium na benzynę i olej napędowy wspomagane układem mild hybrid 48V. Dostępna jest też hybryda PHEV w dwóch wersjach: P440e i P510e. Na pokładzie tych wersji znajduje się bateria o pojemności 31 kWh i dodatkowy silnik elektryczny. Szczyt gamy stanowi wersja P530 z silnikiem V8 4.4 pochodzącym z BMW.

Range Rover Sport z przodu
15

Wszystkie odmiany Range Rovera Sport korzystają z 8-stopniowej przekładni automatycznej ZF i stałego napędu na wszystkie koła. Sport różni się od normalnego RR ustawieniami napędu, który ma pracować z przewagą tylnej osi. Dedykowany do tego modelu jest też pakiet Stormer Handling Package (nazwa odnosi się do konceptu poprzedzającego pierwszego RR Sport). W skład pakietu wchodzi znany już z dużego Range’a układ tylnej osi skrętnej, szpera na tylnej osi, system wektorowania momentu obrotowego i system aktywnej stabilizacji przechyłów. Po dokupieniu tej opcji kierowca może też konfigurować tryby pracy podwozia. W każdym Range Roverze standardem jest pneumatyczne zawieszenie z dwukomorowymi poduszkami z amortyzatorami adaptacyjnymi wyposażonymi w dwanaście zaworów. Dzięki nim auto tłumi lepiej i reaguje szybciej w większym zakresie.

Główną zasadą odróżniającą Sporta od pełnowymiarowego Range Rovera są lepsze właściwości jezdne i tym razem nie jest inaczej. Konstruktorzy popracowali nad bardziej sportowymi nastawami poduszek zawieszenia, amortyzatorów i stabilizatorów. Same poduszki pneumatyczne mogą teraz zmieniać swoje ciśnienie w zależności od wybranego trybu, co w parze z adaptacyjnymi amortyzatorami daje autu większą elastyczność tłumienia. Jest też skrętna tylna oś potrafiąca wychylić koła o maksymalnie 7,3 stopnia w różnych kierunkach, dzięki czemu wydaje się, że auto jest mniejsze, a na pewno zwinniejsze (czyt. bardziej sportowe) niż każdy poprzedni model RR Sport.

Range Rover Sport wnętrze
15

Poza tym warto wspomnieć, że Sport jest po prostu mniejszy niż normalny Range Rover. Dokładnie chodzi o 50 mm wzwyż i 106 mm na długość przy zachowaniu tej samej szerokości 2047 mm. Mimo to różnica w masie nie jest imponująca - to ledwo 70 kg na korzyść wersji Sport. W najlżejszej wersji P360 nowy model waży i tak ponad 2250 kg, a najcięższa jest wersja P510e PHEV z masą 2735 kg. W przyszłości pojawi się również elektryczny wariant najnowszego RR, ale nie wiemy jeszcze nic na temat zastosowanego w nim napędu.

Biorąc pod uwagę wspomnianą masę dane o przyspieszeniach są całkiem dobre. Z najsłabszym dieslem D250 sprint do 100 km/h zajmuje 8 s, a najmocniejszym D350 tylko 5,9 s. Benzynowe P400 jest szybsze z wynikiem 5,7 s, ale najszybsza jest wersja V8 z czasem 4,5 s. Hybrydy ze względu na masę przyspieszają wolniej - P440e w 5,8 s, a P510e w 5,4 s.

Reklama
Range Rover Sport panel centralny
15

Wkrótce poznamy topowy wariant SVR z podkręconym silnikiem V8 od BMW, ale nie wiadomo jeszcze czy będzie to ta sama jednostka N63 o większej mocy, czy używana w pełnoprawnych M wersja S63. Spodziewamy się znaczących zmian w podwoziu mających na celu maksymalne zwiększenie możliwości dynamicznych RR.

Potencjalnych klientów nowego Range Rovera Sport prawdopodobnie i tak najbardziej zainteresuje odświeżona stylizacja nadwozia, która stanowi doskonałą równowagę pomiędzy minimalistycznym wyglądem nowego Range Rovera, a sportowymi akcentami tej wersji. Zaprojektowany pod okiem dyrektora projektowego Land Rovera Massimo Frascelli, Sport w dużym stopniu zachował proporcje większego brata, z tylko nieznacznie większym rozstawem osi i krótszym zwisem tylnym.

Wygląd przedniej części nadwozia czerpie inspirację wprost z mniejszych modeli RR: Velara i Evoque. Przedni zderzak Sporta nie jest jednak aż tak gładki i ascetyczny jak w większym modelu, podobnie ma się sprawa z tylnym pasem pozbawionym “ukrytych” lamp. Z boku oba auta korzystają z tych samych trików - jednolita tafla szkła z wtopionymi w nią słupkami i wysuwane klamki. Jedyną różnicą są progi, które w Sporcie są bardziej tradycyjne niż w droższym bracie - w ten sposób styliści chcieli podkreślić ich połączenie z wyraźnie zaznaczonymi błotnikami.  Z tylnej klapy zniknęła tablica rejestracyjna, gdyż jej miejsce jest niżej na zderzaku. Do Range Rovera Sport można zamówić koła w maksymalnym rozmiarze 23 cali.Range Rover Sport felga

Historia powtarza się w kabinie, gdzie króluje dotykowy ekran systemu Pivi Pro o przekątnej 13,1 cala, osobne pokrętła od klimatyzacji i wirtualny kokpit kierowcy. Konsola środkowa jest ustawiona wyżej i przechodzi w główną deskę rozdzielczą pod łagodniejszym kątem niż w pełnowymiarowym Range Roverze, a także tworzy pomost nad ukrytymi pod nią schowkami. Opcje kolorystyczne i wykończeniowe również odzwierciedlają bardziej nieformalną pozycję modelu Sport, z mniejszą ilością matowego drewna i bardziej technicznymi wykończeniami, takimi jak brąz i błyszcząca czerń, które stanowią większość palety materiałów we wnętrzu. 

Nowego Range Rovera Sport można już konfigurować i zamawiać. Ceny startują od 482 200 zł, co przy cenie minimalnej większego modelu na poziomie 652 800 zł tworzy wyraźną różnicę na korzyść mniejszego z braci.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025