Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Range Rover Sport P510e - lepszy niż V8?

Mniejszy z Range Roverów jest teraz dostępny z 510-konnym napędem plug-in. Nadal chcesz V8?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 czerwca 2023
Nowy Range Rover Sport P510e
5
Ocena Evo
Cena:
od 732 000 zł
hybrydowy układ napędowy naprawdę daje korzyści; luksusowy charakter
wydaje się wielki i ciężki, bo taki właśnie jest

Benzynowy silnik w samochodzie ważącym 2700 kg brzmi jak przepis na finansową ruinę i bliską relację ze wszystkimi pracownikami lokalnej stacji benzynowej. Jednak żyjemy w świecie, w którym akumulatory pochłaniają aktualnie więcej zasobów niż silniki spalinowe, a producenci rywalizują między sobą o to, kto stworzy więcej modeli wyposażonych w gniazdo ładowania. Nie ominęło to Range Rovera, w tym wersji Sport o nazwie P510e.

Bateria o pojemności 38.2 kWh mogłaby napędzać całe auto wielkości jednej czwartej Range Rovera, ale w olbrzymimi SUV-ie o masie niebezpiecznie zbliżającej się do 3 ton zasięg na prądzie wynosi jedynie 113 km. Potem do roboty zabiera się 3-litrowa jednostka benzynowa z turbodoładowaniem, a do wysuszenia zbiornika z paliwem potrzeba trasy o długości nawet do 640 km. Dwa silniki pracujące w tandemie wytwarzają 510 KM i 700 Nm momentu obrotowego.

Range Rover Sport P510e test
5

Solidne liczby w limuzynie, niekoniecznie w dużym SUV-ie. P510e nie zrywa się do sprintu tak ochoczo jak najmocniejszy w gamie wariant z silnikiem 4.4 V8 twin turbo, ale hybryda również nie jest zawalidrogą. Dodatkowy balast baterii bilansuje się momentem obrotowym silnika elektrycznego uwalnianego gdy 6-cylindrów dopiero nabiera powietrza. Wraz z niemal perfekcyjnie pracującą skrzynią biegów Range Rover Sport PHEV porusza się w bardzo dystyngowany sposób, w odróżnieniu chociażby od wersji z turbodieslem. Mimo to ropniak wciąż będzie najlepszą opcją do nawijania ogromnych przebiegów, ciągnięcia ciężkich przyczep lub w przypadku zaawansowanej awersji do marketingu bezpośredniego przy każdej kasie na stacji paliw. W najmocniejszej wersji ten 6-cylindrowy diesel ma takie osiągi, że niektórzy mogą podać w wątpliwość sens dopłacania do V8.

Range Rover Sport P510e front auta
5

Range Rover z dieslem będzie najlepszy na trasy, hybryda do miasta, ale my zawsze będziemy polecać V8.

Przy pomocy domowej ładowarki o mocy 7 kW będziesz potrzebował około 5 godzin, aby “zatankować” akumulatory Range’a. Razem z pełnym bakiem paliwa zasięg auta rośnie do ponad 700 km, jeśli się umie z niego korzystać. W naszym przypadku niska temperatura sprawiła, że zasięg czysto elektryczny wahał się w okolicy 95 km na pełnej baterii. Dopracowana integracja napędu hybrydowego sprawia, że domyślnie Sport porusza się na energii elektrycznej ile tylko się da, a nawet wtedy nie jest powolny. To kolejny przykład hybrydy plug-in, która może być idealnym rozwiązaniem na oszczędność w paliwie przy braku przekonania do przejścia na napęd w pełni elektryczny.

Reklama
Range Rover Sport P510e linia auta
5

Z natury nie jest to samochód, którym będziesz chciał wyskoczyć w środku nocy na przejażdżkę. Jeśli jednak potrzebujesz tego typu auta, nowy Sport zapewnia wszystko to, co większy Range Rover, ale w nieco mniejszym opakowaniu. Oczywiście nadal jest to duży samochód, który wymaga pewnej ręki, zwłaszcza że elementy sterujące nie dają specjalnego czucia co się dzieje pod spodem. Jego siłą jest za to komfort, który w takich samochodach często jest bezpowrotnie zniszczony ogromną masą nieresorowaną i doprowadzonym do granic możliwości zawieszeniem pneumatycznym. Range Rover omija te problemy szerokim łukiem.

Range Rover Sport P510e - podstawowe dane
Silnik: R6, 2996 cm3, turbo + motor elektryczny
Moc: 510 KM
Moment obrotowy: 700 Nm
Masa: 2735  kg (186 KM / tonę)
0-100 km/h: 5,4 s
Prędkość: 242 km/h
Cena: od 732 000 zł

Samochodu tego typu nie wybiera się na zasadzie albo/albo. Nie jest on zamiennikiem dla Porsche 911 GTS; jeśli jesteś zainteresowany SUV-em tego rodzaju być może stać cię na oba. Małe są też szanse, że twoim drugim autem jest Caterham, którego będziesz woził lawetą, być może z rodziną potrzebującą niezrównanego luksusu i ogromu przestrzeni. A jednak Range Rover Sport P510e wykona te wszystkie zadania bez jednego zająknięcia. Chociaż jako EVO wciąż wybralibyśmy V8.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Porsche 911 992.2 Carrera GTS premiera
Porsche / 911
Debiutuje nowe Porsche 911 (992.2) - GTS z pierwszą w historii hybrydą

Nie Turbo, a Carrera GTS 992.2 została pierwszą w historii 911 ze zelektryfikowanym napędem.

28 maja 2024
Audi RS4 Avant Edition 25 główne
Audi / RS4
Nowe Audi RS4 Edition 25 - większa moc i lepsza przyczepność

Na koniec produkcji RS4 Avant Audi Sport przygotowało wersję Edition 25 z kilkoma usprawnieniami.

28 maja 2024
2024 Ford Mustang GT S650 coupe
Ford / Mustang GT
2024 Ford Mustang GT - oldschool w dobrym tonie

Mocno polubiliśmy się z nowym Mustangiem Dark Horse, a teraz sprawdzamy jak wypadnie standardowe GT.

26 maja 2024
Złoty TAG Heuer Carrera Skipper
Zegarek
TAG Heuer stawia na złoto na pełnym morzu

TAG Heuer z przyjemnością ogłasza wprowadzenie nowej wersji zegarka z kopertą wykonaną z 18-karatowego różowego złota 5N.

24 maja 2024
2002 Renault Sport Clio 172 Cup
Renault / Clio
Renault Sport Clio 172 Cup (2002-2003) - cywilna rajdówka na co dzień

Stworzone jako wersja homologacyjna Clio 172 Cup to jedno z najlepszych aut rodziny Renault Sport.

22 maja 2024
Lamborghini V8 prezentacja
Lamborghini
Następca Lamborghini Huracán dostanie wysokoobrotowe V8 z płaskim wałem

Czasy kultowego V10 minęły, ale Lamborghini opracowało nowe V8 kręcące się do 10 tys. obrotów.

20 maja 2024
2024 Mini John Cooper Works Pro teaser
Mini / John Cooper Works
Nowe Mini John Cooper Works zadebiutuje podczas Nürburgring 24 Hours

Flagowy hot hatch Mini JCW będzie oferowany równolegle w dwóch odmianach - spalinowej i elektrycznej.

20 maja 2024
2024 Range Rover Sport D300 test
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport - wciąż luksus nad sport

Jeszcze do niedawna Range Rover Sport był tańszym, mniejszym bratem “dużego” modelu. Pora na zmiany.

20 maja 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024