Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Range Rover Sport P510e - lepszy niż V8?

Mniejszy z Range Roverów jest teraz dostępny z 510-konnym napędem plug-in. Nadal chcesz V8?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 czerwca 2023
Nowy Range Rover Sport P510e
5
Ocena Evo
Cena:
od 732 000 zł
hybrydowy układ napędowy naprawdę daje korzyści; luksusowy charakter
wydaje się wielki i ciężki, bo taki właśnie jest

Benzynowy silnik w samochodzie ważącym 2700 kg brzmi jak przepis na finansową ruinę i bliską relację ze wszystkimi pracownikami lokalnej stacji benzynowej. Jednak żyjemy w świecie, w którym akumulatory pochłaniają aktualnie więcej zasobów niż silniki spalinowe, a producenci rywalizują między sobą o to, kto stworzy więcej modeli wyposażonych w gniazdo ładowania. Nie ominęło to Range Rovera, w tym wersji Sport o nazwie P510e.

Bateria o pojemności 38.2 kWh mogłaby napędzać całe auto wielkości jednej czwartej Range Rovera, ale w olbrzymimi SUV-ie o masie niebezpiecznie zbliżającej się do 3 ton zasięg na prądzie wynosi jedynie 113 km. Potem do roboty zabiera się 3-litrowa jednostka benzynowa z turbodoładowaniem, a do wysuszenia zbiornika z paliwem potrzeba trasy o długości nawet do 640 km. Dwa silniki pracujące w tandemie wytwarzają 510 KM i 700 Nm momentu obrotowego.

Range Rover Sport P510e test
5

Solidne liczby w limuzynie, niekoniecznie w dużym SUV-ie. P510e nie zrywa się do sprintu tak ochoczo jak najmocniejszy w gamie wariant z silnikiem 4.4 V8 twin turbo, ale hybryda również nie jest zawalidrogą. Dodatkowy balast baterii bilansuje się momentem obrotowym silnika elektrycznego uwalnianego gdy 6-cylindrów dopiero nabiera powietrza. Wraz z niemal perfekcyjnie pracującą skrzynią biegów Range Rover Sport PHEV porusza się w bardzo dystyngowany sposób, w odróżnieniu chociażby od wersji z turbodieslem. Mimo to ropniak wciąż będzie najlepszą opcją do nawijania ogromnych przebiegów, ciągnięcia ciężkich przyczep lub w przypadku zaawansowanej awersji do marketingu bezpośredniego przy każdej kasie na stacji paliw. W najmocniejszej wersji ten 6-cylindrowy diesel ma takie osiągi, że niektórzy mogą podać w wątpliwość sens dopłacania do V8.

Range Rover Sport P510e front auta
5

Range Rover z dieslem będzie najlepszy na trasy, hybryda do miasta, ale my zawsze będziemy polecać V8.

Przy pomocy domowej ładowarki o mocy 7 kW będziesz potrzebował około 5 godzin, aby “zatankować” akumulatory Range’a. Razem z pełnym bakiem paliwa zasięg auta rośnie do ponad 700 km, jeśli się umie z niego korzystać. W naszym przypadku niska temperatura sprawiła, że zasięg czysto elektryczny wahał się w okolicy 95 km na pełnej baterii. Dopracowana integracja napędu hybrydowego sprawia, że domyślnie Sport porusza się na energii elektrycznej ile tylko się da, a nawet wtedy nie jest powolny. To kolejny przykład hybrydy plug-in, która może być idealnym rozwiązaniem na oszczędność w paliwie przy braku przekonania do przejścia na napęd w pełni elektryczny.

Reklama
Range Rover Sport P510e linia auta
5

Z natury nie jest to samochód, którym będziesz chciał wyskoczyć w środku nocy na przejażdżkę. Jeśli jednak potrzebujesz tego typu auta, nowy Sport zapewnia wszystko to, co większy Range Rover, ale w nieco mniejszym opakowaniu. Oczywiście nadal jest to duży samochód, który wymaga pewnej ręki, zwłaszcza że elementy sterujące nie dają specjalnego czucia co się dzieje pod spodem. Jego siłą jest za to komfort, który w takich samochodach często jest bezpowrotnie zniszczony ogromną masą nieresorowaną i doprowadzonym do granic możliwości zawieszeniem pneumatycznym. Range Rover omija te problemy szerokim łukiem.

Range Rover Sport P510e - podstawowe dane
Silnik: R6, 2996 cm3, turbo + motor elektryczny
Moc: 510 KM
Moment obrotowy: 700 Nm
Masa: 2735  kg (186 KM / tonę)
0-100 km/h: 5,4 s
Prędkość: 242 km/h
Cena: od 732 000 zł

Samochodu tego typu nie wybiera się na zasadzie albo/albo. Nie jest on zamiennikiem dla Porsche 911 GTS; jeśli jesteś zainteresowany SUV-em tego rodzaju być może stać cię na oba. Małe są też szanse, że twoim drugim autem jest Caterham, którego będziesz woził lawetą, być może z rodziną potrzebującą niezrównanego luksusu i ogromu przestrzeni. A jednak Range Rover Sport P510e wykona te wszystkie zadania bez jednego zająknięcia. Chociaż jako EVO wciąż wybralibyśmy V8.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025