Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
5

Sadair’s Spear. Brzmi jak imię stwora istniejącego tylko w greckiej mitologii, ale to pełna nazwa najnowszego i najbardziej absurdalnego modelu Koenigsegga. Nazwa pochodzi od imienia konia, na którym Jesko von Koenigsegg - ojciec Christiana - ścigał się w latach 70. Samochód należy do najbardziej ekstremalnych jakie opuściły szwedzką manufakturę. Bazuje na Jesko, ale ma bardziej rozbudowaną aerodynamikę i stworzono go z myślą o biciu rekordów na torze. Ma w tym pomóc niższa masa i podkręcony do 1625 KM silnik. Powstanie tylko 30 sztuk Sadair’s Spear, który z miejsca wskakuje na szczyt segmentu hipersamochodów, przed Ferrari F80, McLarena W1, Aston Martina Valkyrie i Mercedesa-AMG One.

“Standardowe” Jesko właściwie nie potrzebuje usprawnień w żadnym aspekcie. Ma odpowiednią moc (1600 KM), rozpędza się do absurdalnych prędkości (teoretycznie prawie 500 km/h w wersji Absolut) i generuje nieziemski docisk (do 1400 kg w wersji Attack). Mimo to Sadair’s Spear wchodzi głębiej w temat wycisku na torze, z designem bardziej agresywnym niż którakolwiek wcześniejsza odmiana Jesko. Z przodu ma ogromne kanały powietrzne, powiększone wycięcia w przedniej masce i zaktualizowane skrzela na nadkolach - wszystkie te zmiany, a także ogromne skrzydło i przeprojektowana podłoga, mają mocniej przyssać auto do nawierzchni.

Sadair’s Spear to pokaz siły Koenigsegga w dziedzinie docisku, aerodynamiki i mocy jednocześnie.

Technicznie Sadair’s Spear jest w stanie wygenerować do 1765 kg docisku, ale czy wtedy wytrzymają opony Michelin Cup 2 - to inna sprawa. W każdym razie na torze model ten będzie zdolny do osiągania lepszych czasów niż Jesko Attack. Pomoże w tym nie tylko czysty docisk, ale też lepszy balans aerodynamiczny, usprawnione chłodzenie i masa zmniejszona o 35 kg. Koenigsegg Sadair’s Spear waży tylko 1385 kg.

Nie ma wątpliwości, że podwójnie doładowane V8 o mocy 1625 KM, z nowymi chwytami powietrza do dolotu i zmienionym mapowaniem, ma tu niebagatelną rolę. Potrafi błyskawicznie wkręcać się do 8500 obr./min. i generuje tę abstrakcyjną moc na paliwie E85, a równe 1300 KM na benzynie dostępnej na każdej stacji. Maksymalny moment obrotowy określono na 1500 Nm. Silnik współpracuje z opracowaną przez Koenigsegga skrzynią “Light Speed” z dziewięcioma biegami do przodu i zestawem sprzęgieł wielopłytkowych do błyskawicznych zmian przełożeń, nawet kilku naraz jeśli jest taka potrzeba.

Reklama
Koenigsegg Sadairs Spear design
5

Sadair’s Spear jest zbudowany wokół karbonowego monokoku, do którego przymocowano zawieszenie na podwójnych wahaczach przy wszystkich kołach. Nowością w tym modelu są elektronicznie sterowane amortyzatory Triplex typu pushrod, których charakterystyka jest skalibrowana ściśle pod użytek na torze. Standardem są aerodynamicznie ukształtowane karbonowe koła i ceramiczne hamulce, podczas gdy opony Cup 2 można wybrać jako opcję. Chociaż samochód ma prezentować swoje osiągi głównie w postaci czasów na torze, nadal jego prędkość maksymalna wynosi aż 360 km/h. Czas przyspieszenia do 100 km/h nie został ujawniony, ale z pewnością wynosi mniej niż 3 s.

Torowy klimat utrzymuje się we wnętrzu, gdzie widać ultralekkie karbonowe fotele z opcjonalnymi sześciopunktowym pasami. Z Jesko zostawiono między innymi wyświetlacz kierowcy na kolumnie kierownicy, system infotainment i kamerę cofania. Cena Sadair’s Spear nie jest znana, ale wielkość produkcji określono na 30 egzemplarzy. Według Christiana von Koenigsegga samochód ten “zaprojektowano do bicia rekordów”. Aż prosi się o próbę pobicia rekordowego czasu AMG One na Nürburgringu w kategorii samochodów produkcyjnych, ale czy Szwedzi są tym zainteresowani - czas pokaże.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Lanzador
Nowy hipersamochód Lamborghini może się nazywać Fenomeno

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X jest mocniejsza i szybsza od Ferrari F80

Flagowe Corvette ZR1X już tu jest i ma dokładnie tak ogromną moc jakiej się spodziewaliśmy.

19 czerwca 2025
Ferrari 296 Speciale Piloti premiera
Ferrari / 296 Speciale
Ferrari 296 Speciale Piloti - 880 KM których i tak nie możesz kupić

Ferrari prezentuje wersję specjalną 296 Speciale przeznaczoną dla bardzo wąskiej grupy odbiorców.

17 czerwca 2025
GMA special vehicles zapowiedź
GMA
Tego lata poznamy dwa nowe supersamochody Gordon Murray Automotive

Dwa nowe “modele specjalne” GMA już czekają na sierpniowy debiut podczas Monterey Car Week.

17 czerwca 2025