Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
36

Mercedes-AMG już po raz drugi zabrał swój hipersamochód inspirowany Formułą 1 na tor Nürburgring. Pierwsza, rekordowa próba, miała miejsce w 2022 roku, a rok później model ten zgarnął jeszcze rekord w kategorii samochodów produkcyjnych na torze Monza. W fotelu kierowcy znów zasiadł ambasador AMG Maro Engel i jeszcze podwyższył poprzeczkę, którą w przyszłości będa próbowali pobić inni producenci. Oficjalny czas przejazdu to 6:29,09, więc poprzedni rekord został pobity o ponad 5 sekund.

Rekordowy przejazd wykonano w samochodzie identycznym jak egzemplarze produkcyjne. Jak już oficjalnie wiemy AMG One wyposażono w napęd o mocy systemowej 1063 KM złożony z 1.6-litrowego silnika V6 pochodzącego z Formuły 1 oraz trzech motorów elektrycznych. 

Czas 6:29,09 w wykonaniu AMG One to nowy oficjalny rekord toru Nürburgring w kategorii samochodów produkcyjnych.

Ogromna moc pięciu silników łączy się z niezwykle skomplikowanym pakietem aktywnej aerodynamiki. AMG zaprojektowało ruchome elementy w przedniej krawędzi natarcia, na nadkolach, w okolicach dyfuzora oraz na tylnym skrzydle. Właśnie te elementy są głównym powodem niesamowitej szybkości Project One na torach takich jak Nürburgring czy Monza.

Napęd AMG One wykorzystuje energię elektryczną w specyficzny sposób, więc Engel miał podwójnie trudne zadanie - oprócz prowadzenia tak szybko jak potrafi musiał strategicznie podejść do gospodarowania energią, aby maksymalnie wykorzystać potencjał jaki oferuje hipersamochód AMG. Nawet w takich okolicznościach maksymalna prędkość jaką udało się osiągnąć na prostej Döttinger Höhe (Nürburgring) to ponad 336 km/h, w czym pomagał wbudowany system DRS.

Mercedes Project One Monza
36

„Dwa lata temu warunki nie były idealne, a niektóre sekcje toru wciąż były nieco wilgotne” - powiedział Engel. „Wiedzieliśmy, że stać nas na więcej i chcieliśmy to pokazać. Dzisiaj byliśmy w stanie zademonstrować maksymalny potencjał AMG One. Dziękuję całemu zespołowi z Affalterbach za zaufanie, jakim mnie obdarzyli. To była wielka przyjemność i zaszczyt móc przejechać to rekordowe okrążenie tak wyjątkowym samochodem”.

Oczywiście główni rywale AMG, jak np. Aston Martin Valkyrie, jeszcze nie podjęli własnej próby na żadnym słynnym torze, ale rekordowe przejazdy hipersamochodu AMG zawiesiły poprzeczkę bardzo wysoko.

Mercedes-AMG One - produkcja

Po ponad pół dekady intensywnych testów AMG wdrożyło One do produkcji. W tym celu Niemcy zwarli szyki z kanadyjską firmą Multimatic i wspólnie stworzyli zakład montażowy w Coventry, skąd wyjedzie 275 sztuk hipersamochodu AMG dla klientów na całym świecie. Silniki pochodzące z Formuły 1 trafią do nowej manufaktury wprost z Brixworth, gdzie mieści się oddział zespołu Mercedes-AMG F1 na co dzień dostarczający źródła napędu dla Lewisa Hamiltona.

Pierwsi klienci dostali swoje warte 2,5 miliona dolarów zabawki jesienią 2022 roku. Za te pieniądze nabywcy dostają możliwość nie tyle obcowania z techniką F1, co dosłownego spróbowania jak to jest jeździć z tym samym źródłem napędu, który przyniósł niemieckiemu producentowi osiem mistrzostw z rzędu. Przez tak długi czas wokół AMG One oraz Aston Martina Valkyrie narosło wiele kontrowersji, ale w końcu możemy wyjawić oficjalne dane, osiągi i planowaną wielkość produkcji.

silnik Mercedesa-AMG Project One - prosto z F1
36

Napęd

Tym, co od początku definiuje i wyróżnia Project One na tle rywali, jest napęd. W tym przypadku wyświechtany slogan “Bolid Formuły 1 na drogi publiczne” jest bliższy prawdy niż kiedykolwiek. Za plecami kierowcy i pasażera znajdzie się zestaw napędowy EQ POWER+ z Mercedesa-AMG F1, który prowadził zespół do ośmiu mistrzostw Formuły 1 w klasyfikacji konstruktorów pod rząd. W samym czasie powstawania One zespół wywalczył ten tytuł aż pięciokrotnie.

Jednostka V6 turbo o pojemności 1.6 litra powstaje w tym samym zakładzie w Brixworth, w którym buduje się silniki F1 Mercedesa. W Project One jest ona dodatkowo wspomagana przez cztery motory elektryczne, a łączna moc systemowa wynosi 1063 KM. Jak zawsze w przypadku hybrydy moc maksymalna nie jest prostym wynikiem dodawania mocy poszczególnych silników, ale mocą, jaką cały układ maksymalnie potrafi wygenerować w jednym momencie.

Sam silnik V6 generuje 570 KM przy 9000 obr./min. i kręci się do niebotycznych 11 000 obr./min - to tylko 2500 obrotów mniej niż bolid Hamiltona na niedzielne przejażdżki po torze. Oznacza to, że osiągnięto tutaj ponad 360 KM z litra pojemności. Dla porównania powiem, że najmocniejszy czterocylindrowiec świata w AMG A45 S wyciąga 210 KM na litr pojemności, a np. Koenigsegg Jesko tylko 315 KM na litr (Jesko jeszcze jest w fazie rozwoju).

Jednostka napędowa Mercedesa AMG Project One
36

Czy to silnik wyjęty wprost z bolidu F1? Nie do końca. AMG twierdzi, że jest to zlepek części z różnych silników używanych w bolidach przez ostatnie 6 lat, ale co do zasady wszystko działa tak samo jak w F1. Powietrze doładowania jest dostarczane do cylindrów przez innowacyjną turbosprężarkę z elektrycznym wspomaganiem. Gorąca część turbiny jest na dole, przy wydechu, ale zimną umieszczono przy wlocie powietrza u góry. Między nimi jest mechaniczne połączenie poprzez wałek podłączony do 121-konnego motoru elektrycznego MGU-H. Pozwala to eliminować turbodziurę, dzięki czemu V6 turbo reaguje na gaz lepiej niż wolnossące V8. Motor elektryczny może też odzyskiwać energię z wirującej gorącej części turbiny i doładowywać nią baterię lub wykorzystać ją bezpośrednio do zasilania MGU-K.

MGU-K to dosłownie Motor Generator Unit Kinetic - drugi motor elektryczny, który umieszczono obok skrzyni korbowej i podłączono bezpośrednio do wału korbowego. Może on dodawać swoje 160 KM do napędzania kół lub być obracany przez wał w zależności od aktualnej sytuacji. AMG podaje, że całkowita sprawność cieplna układu to około 40% gdy norma wynosi 30-32%. Zestawienie tych danych nie wygląda imponująco, ale to maksimum jakie można osiągnąć w przypadku użycia hybrydowego układu o mocy ponad 1000 KM.

Z przodu umieszczono dwa motory elektryczne
36

Za silnikiem znajduje się stworzona specjalnie dla Project One siedmiobiegowa skrzynia automatyczna z jednym sprzęgłem, a za nią umieszczono dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Ponad skrzynią poprowadzono wydech - tym razem kompletnie inny niż w F1, bo wyposażony w tłumiki, katalizatory i dwa filtry cząstek stałych. Być może tego typu dodatki nawet nie były brane pod uwagę gdy zatwierdzono Project One do produkcji kilka lat temu, ale są konieczne do spełnienia dzisiejszej normy spalin Euro 6.

Z przodu umieszczone są jeszcze dwa motory elektryczne, po jednym na każde koło. Oznacza to, że na przednią oś trafia maksymalnie 325 KM, ale każdy z nich zasila tylko swoje koło przy uwzględnieniu systemu wektorowania momentu obrotowego. Pozostałe podzespoły hybrydy - bateria litowo-jonowa, bezpośredni system chłodzenia cieczą, okablowanie itp. pochodzi wprost z bolidu F1. Zwiększyła się tylko pojemność dwóch zespołów ogniw umieszczonych po bokach auta - mają łącznie 8.4 kWh, czyli czterokrotnie więcej niż pojemność baterii w bolidzie. Całość pracuje na napięciu roboczym 800V.

Wyższy poziom napięcia zmniejsza straty, zwłaszcza na przewodach. Pozwala także na znaczne skrócenie czasu ładowania przy stałym poziomie natężenia prądu. W trybach jazdy modelu One znajdzie się nawet tryb całkowicie elektryczny, w którym napędzana jest tylko przednia oś, co daje bezemisyjny zasięg do 18 km. Z kolei w najbardziej ekstremalnym trybie dynamicznym zastosowane zostaną ustawienia używane w F1, aby uzyskać jak najlepszy czas okrążenia w kwalifikacjach.

Podwozie, hamulce i koła

Pięciowahaczowe, aluminiowe zawieszenie z przodu i z tyłu wykorzystuje poziomo umieszczone podwójne kolumny typu pushrod i adaptacyjne amortyzatory z trzema ustawieniami. Konstrukcja zawieszenia powoduje brak potrzeby stosowania tradycyjnego stabilizatora przedniego. Zawieszenie samo w sobie zapobiega przechyłom nadwozia, a kolumny skutecznie izolują siły poziome i pionowe. Zawieszenie można hydraulicznie obniżyć o 37 mm w najbardziej ekstremalnym trybie przeznaczonym na tor.

Mercedes AMG Project One - zawieszenie
36

Całe auto zbudowano wokół karbonowego monokoku z dodatkową przednią ramą pomocniczą wykonaną z aluminium. Podobnie jak w bolidach F1 i w niektórych bardzo poważnych supersamochodach silnik i skrzynia biegów umieszczone za kabiną są częścią struktury auta. Bezpośrednio do nich zamocowane jest tylne zawieszenie.

Karbonowo-ceramiczne hamulce - Mercedes AMG Project One
36
Reklama

Karbonowo-ceramiczne hamulce mają dość konserwatywny setup - 6-tłoczkowe zaciski z przodu na tarczach 398 mm oraz 4-tłoczkowe zaciski i tarcze 380 mm z tyłu. Dostępne są dwa wzory kół, oba wyposażone w sprytne elementy aerodynamiczne z włókna węglowego. Standardowy zestaw składa się z 10-ramiennych obręczy wykonanych z kutego aluminium, natomiast w opcji dostępne są 9-ramienne felgi magnezowe. Poszczególne koła mają różną średnicę i szerokość - przednie mają rozmiar 10x19 cali z oponami 285/35 ZR19, a tylne 12x20 cali i 335/30 ZR20. Michelin dostarcza do tego auta opony Cup 2R.

Aktywna aerodynamika i design

Podczas gdy układ napędowy jest hołdem złożonym Formule 1, a podwozie ćwiczeniem z nowoczesnej inżynierii hipersamochodów, aktywny układ aerodynamiczny jest wizją przyszłości, z ruchomymi elementami na całej powierzchni AMG One. Podczas premiery ujawniono trzy główne elementy aktywnego układu aerodynamicznego - ruchome klapki wbudowane w przedni dyfuzor, otwory wentylacyjne przednich nadkoli oraz ruchome tylne skrzydło. Splitter i tylne skrzydło widzieliśmy już wcześniej - oba współpracują ze sobą, aby zwiększyć siłę docisku lub zmniejszyć opór powietrza.

Mechaniczne skrzela Project One
36

Inaczej jest w przypadku mechanicznych “skrzeli” na przednich nadkolach, które otwierają się, aby zmniejszyć wewnętrzne ciśnienie w nadkolach. W przeciwieństwie do innych elementów aktywnej aerodynamiki, zamknięcie tych elementów nie przynosi żadnych korzyści poza zatrzymaniem brudu i kurzu w nadkolach, więc są one raczej elementem wizualnym, a nie wielką nowością w dziedzinie aerodynamiki.

Mercedes AMG Project One - tył auta
36

Pokrywa silnika jest dwuczęściowa, a jej oś stanowi płetwa rozciągająca się na przedłużeniu dachowego wlotu powietrza. Obie części są wykonane z litego włókna węglowego, ale mają łopatki do odprowadzania ciepła i dwa masywne kanały powietrzne, które powinny pomóc w utrzymaniu niskiej temperatury w komorze silnika. Dzięki silnikowi pochodzącemu z F1, który charakteryzuje się tak wysokimi osiągami, wymagania AMG One w zakresie chłodzenia są ekstremalne, co tłumaczy intensywny nacisk, jaki położono na chłodzenie i aerodynamikę.

Tylne skrzydło Project One
36

Stylistyka pozostała w dużej mierze taka sama jak w samochodzie koncepcyjnym z 2017 r., włącznie z ascetycznym wnętrzem i kierownicą inspirowaną bolidami F1. Choć nie jest to najładniejszy supersamochód na świecie, wygląda na niezwykle szybką maszynę, a jednocześnie zawiera szereg elementów stylistycznych, które nawet teraz są aktualne w gamie AMG. Dziś możemy zachwycać się gotowym samochodem, ale jego historia od momentu prezentacji w 2017 roku wcale nie była prosta, co czyni AMG Project One jeszcze bardziej wyjątkowym.

Tło historyczne

W 2017 roku na czele AMG stał niezwykle charyzmatyczny Tobias Moers, a zespół F1 był u szczytu swojej dominacji. Elektryfikacja była śpiewem przyszłości, a segment premium osiągał ogromne wyniki sprzedaży, co dawało Mercedes-Benz i wielu jego rywalom niezwykle zdrowe perspektywy na najbliższą przyszłość.

W segmencie hipersamochodów od jakiegoś czasu rządziły McLaren P1, Porsche 918 SpyderLaFerrari. AMG miało ambicje dołączyć do tego towarzystwa, więc wpadło na pomysł Project One - konstrukcji, która wykorzystywała w samochodzie produkcyjnym silnik wygrywający mistrzostwa świata F1. Ten entuzjazm podzielał Aston Martin kierowany wówczas przez Andy'ego Palmera. Współpraca Astona z zespołem Red Bull F1 zaowocowała powstaniem własnego hipersamochodu Valkyrie, który tak jak Project One miał pójść znacznie dalej niż poprzednia generacja hipersamochodów. Te dwa projekty stworzyły trwającą do dziś rywalizację pomiędzy AMG i Aston Martinem.

Mercedes-AMG Project One na ulicy
36

Niestety, dobre nastroje nie trwały długo, ponieważ prace nad obydwoma projektami napotkały na liczne przeszkody, choć z zupełnie różnych powodów. Problemy AMG dotyczyły układu napędowego, który okazał się szczególnie trudny do zaadaptowania na potrzeby samochodu drogowego. Silniki F1, choć bardziej wytrzymałe niż kiedyś, nadal są projektowane z myślą o żywotności rzędu kilku tysięcy kilometrów, a nie dziesiątek tysięcy, jak w przypadku samochodów drogowych - nawet tak wyspecjalizowanych jak One. Co gorsza, Mercedes i Aston Martin bardzo zbliżyły się do siebie na tle biznesowym i sportowym, współpracując zarówno na torze wyścigowym, jak i poza nim. Dwa nieukończone projekty dwóch powiązanych ze sobą firm zaczęły wyglądać jak niezdrowa, wewnętrzna konkurencja, w której nie ma zwycięzców.

Mercedes-AMG Project One na torze
36

Po katastrofalnym wejściu Aston Martina na giełdę Mercedes-Benz kupił jeszcze większy, 20-procentowy pakiet akcji brytyjskiej marki, co w końcu doprowadziło do mianowania byłego szefa AMG Tobiasa Moersa dyrektorem generalnym AM. Moers przejmuje stanowisko Andy'ego Palmera.

W ten sposób twórca Project One został nagle człowiekiem odpowiedzialnym za rozwój głównego rywala AMG w tym segmencie - Valkyrie. Sytuację dodatkowo skomplikował fakt, że Aston Martin zerwał współpracę sportową z zespołem Red Bulla, który jednak nadal był zaangażowany w projekt drogowego hipersamochodu. Tymczasem w F1 powstał zespół Racing Point (obecnie Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team) pod przywództwem Lawrence’a Strolla, nowego prezesa i właściciela całej grupy Aston Martin.

Projekty ValkyrieProject One są kontynuowane i oba już trafiły na drogi, choć z gigantycznym opóźnieniem. Od strony marketingowej nie wygląda to najlepiej, bo samochody pojawiły się akurat w momencie, gdy reprezentujące je zespoły F1 notują obniżkę formy. Poza tym żaden z bossów nie dotrwał do końca - Tobias Moers odszedł z AM, a Andy Palmer już od dawna szuka swojego miejsca w branży. Historia stojąca za tymi hipersamochodami jest naprawdę bardzo zagmatwana, ale nadal są to dwa być może najbardziej fascynujące auta drogowe jakie pojawią się w najbliższych latach.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025
Porsche wyniki 2024 rok
Porsche
Zwrot w sprawie EV sprawia, że pojawi się więcej benzynowych Porsche

Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.

13 marca 2025
2025 Lexus RZ 550e F-Sport premiera
Lexus / RZ
Lexus RZ 550e F-Sport ma 408 KM i wirtualny układ kierowniczy

Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.

13 marca 2025
2025 Morgan Supersport premiera
Morgan / Supersport
Debiutuje Morgan Supersport - rdzennie brytyjski rywal Porsche Cayman

Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.

11 marca 2025
Alpine A110 EV detale
Alpine / A110
Znamy kolejne szczegóły na temat elektrycznego Alpine A110

Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.

10 marca 2025
Maserati MC20 folgore odwołane
Maserati / MC20
Elektryczny supersamochód Maserati MC20 Folgore odwołany

Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.

10 marca 2025
Mercedes-AMG SUV spyshot
Mercedes-AMG
Mercedes-AMG intensyfikuje prace nad 1000-konnym elektrycznym SUV-em

Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.

6 marca 2025
2025 Lotus Emira Turbo SE lifting
Lotus / Emira
Lotus Emira z nową wersją Turbo SE o mocy 400 KM

Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.

5 marca 2025
2025 Audi A6 Avant prezentacja
Audi / A6
2025 Audi A6 Avant - znamy wszystkie szczegóły nowej generacji A6

Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.

4 marca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Lanzante pracuje nad własnym hipersamochodem inspirowanym McLarenem F1

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

4 marca 2025
EuroNCAP normy 2026
EURONCAP
EuroNCAP przyczyni się do powrotu fizycznych przycisków w samochodach?

Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.

3 marca 2025