Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Znamy wszystkie szczegóły Mercedesa-AMG Project One

AMG Project One inspirowany Formułą 1 powstawał przez 5 lat, ale w końcu jest gotowy do produkcji.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 czerwca 2022
Mercedes-AMG Project One
36

Stworzenie Mercedesa-AMG Project One pochłonęło ponad pięć lat intensywnych prac. Od początku projektowi przyświecała jedna idea - przełożyć moc, wrażenia i technologię Formuły 1 na warunki samochodu dopuszczonego do jazdy po drogach publicznych.

Mercedes-AMG Project One z otwartymi drzwiami
36

Ostatecznie Mercedes może pochwalić się stworzeniem potwora o mocy 1063 KM kosztującego ponad 2,5 miliona dolarów. Łącznie powstanie 275 maszyn, które nie tylko wykorzystują technologię z F1, ale są wyposażone w prawie dokładnie taki sam silnik, jaki przyniósł zespołowi Mercedes-AMG Petronas osiem tytułów mistrzowskich. Sporo było po drodze opóźnień i kontrowersji, ale chyba taka już jest cena postępu - ta sama sytuacja dotyczy głównego rywala AMG Project One - Aston Martina Valkyrie.

silnik Mercedesa-AMG Project One - prosto z F1
36

Napęd

Tym, co od początku definiuje i wyróżnia Project One na tle rywali, jest napęd. W tym przypadku wyświechtany slogan “Bolid Formuły 1 na drogi publiczne” jest bliższy prawdy niż kiedykolwiek. Za plecami kierowcy i pasażera znajdzie się zestaw napędowy EQ POWER+ z Mercedesa-AMG F1, który prowadził zespół do ośmiu mistrzostw Formuły 1 w klasyfikacji konstruktorów pod rząd. W samym czasie powstawania One zespół wywalczył ten tytuł aż pięciokrotnie.

Jednostka V6 turbo o pojemności 1.6 litra powstaje w tym samym zakładzie w Brixworth, w którym buduje się silniki F1 Mercedesa. W Project One jest ona dodatkowo wspomagana przez cztery motory elektryczne, a łączna moc systemowa wynosi 1063 KM. Jak zawsze w przypadku hybrydy moc maksymalna nie jest prostym wynikiem dodawania mocy poszczególnych silników, ale mocą, jaką cały układ maksymalnie potrafi wygenerować w jednym momencie.

Sam silnik V6 generuje 570 KM przy 9000 obr./min. i kręci się do niebotycznych 11 000 obr./min - to tylko 2500 obrotów mniej niż bolid Hamiltona na niedzielne przejażdżki po torze. Oznacza to, że osiągnięto tutaj ponad 360 KM z litra pojemności. Dla porównania powiem, że najmocniejszy czterocylindrowiec świata w AMG A45 S wyciąga 210 KM na litr pojemności, a np. Koenigsegg Jesko tylko 315 KM na litr (Jesko jeszcze jest w fazie rozwoju).

Jednostka napędowa Mercedesa AMG Project One
36

Czy to silnik wyjęty wprost z bolidu F1? Nie do końca. AMG twierdzi, że jest to zlepek części z różnych silników używanych w bolidach przez ostatnie 6 lat, ale co do zasady wszystko działa tak samo jak w F1. Powietrze doładowania jest dostarczane do cylindrów przez innowacyjną turbosprężarkę z elektrycznym wspomaganiem. Gorąca część turbiny jest na dole, przy wydechu, ale zimną umieszczono przy wlocie powietrza u góry. Między nimi jest mechaniczne połączenie poprzez wałek podłączony do 121-konnego motoru elektrycznego MGU-H. Pozwala to eliminować turbodziurę, dzięki czemu V6 turbo reaguje na gaz lepiej niż wolnossące V8. Motor elektryczny może też odzyskiwać energię z wirującej gorącej części turbiny i doładowywać nią baterię lub wykorzystać ją bezpośrednio do zasilania MGU-K.

MGU-K to dosłownie Motor Generator Unit Kinetic - drugi motor elektryczny, który umieszczono obok skrzyni korbowej i podłączono bezpośrednio do wału korbowego. Może on dodawać swoje 160 KM do napędzania kół lub być obracany przez wał w zależności od aktualnej sytuacji. AMG podaje, że całkowita sprawność cieplna układu to około 40% gdy norma wynosi 30-32%. Zestawienie tych danych nie wygląda imponująco, ale to maksimum jakie można osiągnąć w przypadku użycia hybrydowego układu o mocy ponad 1000 KM.

Z przodu umieszczono dwa motory elektryczne
36

Za silnikiem znajduje się stworzona specjalnie dla Project One siedmiobiegowa skrzynia automatyczna z jednym sprzęgłem, a za nią umieszczono dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Ponad skrzynią poprowadzono wydech - tym razem kompletnie inny niż w F1, bo wyposażony w tłumiki, katalizatory i dwa filtry cząstek stałych. Być może tego typu dodatki nawet nie były brane pod uwagę gdy zatwierdzono Project One do produkcji kilka lat temu, ale są konieczne do spełnienia dzisiejszej normy spalin Euro 6.

Z przodu umieszczone są jeszcze dwa motory elektryczne, po jednym na każde koło. Oznacza to, że na przednią oś trafia maksymalnie 325 KM, ale każdy z nich zasila tylko swoje koło przy uwzględnieniu systemu wektorowania momentu obrotowego. Pozostałe podzespoły hybrydy - bateria litowo-jonowa, bezpośredni system chłodzenia cieczą, okablowanie itp. pochodzi wprost z bolidu F1. Zwiększyła się tylko pojemność dwóch zespołów ogniw umieszczonych po bokach auta - mają łącznie 8.4 kWh, czyli czterokrotnie więcej niż pojemność baterii w bolidzie. Całość pracuje na napięciu roboczym 800V.

Wyższy poziom napięcia zmniejsza straty, zwłaszcza na przewodach. Pozwala także na znaczne skrócenie czasu ładowania przy stałym poziomie natężenia prądu. W trybach jazdy modelu One znajdzie się nawet tryb całkowicie elektryczny, w którym napędzana jest tylko przednia oś, co daje bezemisyjny zasięg do 18 km. Z kolei w najbardziej ekstremalnym trybie dynamicznym zastosowane zostaną ustawienia używane w F1, aby uzyskać jak najlepszy czas okrążenia w kwalifikacjach.

Podwozie, hamulce i koła

Pięciowahaczowe, aluminiowe zawieszenie z przodu i z tyłu wykorzystuje poziomo umieszczone podwójne kolumny typu pushrod i adaptacyjne amortyzatory z trzema ustawieniami. Konstrukcja zawieszenia powoduje brak potrzeby stosowania tradycyjnego stabilizatora przedniego. Zawieszenie samo w sobie zapobiega przechyłom nadwozia, a kolumny skutecznie izolują siły poziome i pionowe. Zawieszenie można hydraulicznie obniżyć o 37 mm w najbardziej ekstremalnym trybie przeznaczonym na tor.

Mercedes AMG Project One - zawieszenie
36

Całe auto zbudowano wokół karbonowego monokoku z dodatkową przednią ramą pomocniczą wykonaną z aluminium. Podobnie jak w bolidach F1 i w niektórych bardzo poważnych supersamochodach silnik i skrzynia biegów umieszczone za kabiną są częścią struktury auta. Bezpośrednio do nich zamocowane jest tylne zawieszenie.

Karbonowo-ceramiczne hamulce - Mercedes AMG Project One
36

Karbonowo-ceramiczne hamulce mają dość konserwatywny setup - 6-tłoczkowe zaciski z przodu na tarczach 398 mm oraz 4-tłoczkowe zaciski i tarcze 380 mm z tyłu. Dostępne są dwa wzory kół, oba wyposażone w sprytne elementy aerodynamiczne z włókna węglowego. Standardowy zestaw składa się z 10-ramiennych obręczy wykonanych z kutego aluminium, natomiast w opcji dostępne są 9-ramienne felgi magnezowe. Poszczególne koła mają różną średnicę i szerokość - przednie mają rozmiar 10x19 cali z oponami 285/35 ZR19, a tylne 12x20 cali i 335/30 ZR20. Michelin dostarcza do tego auta opony Cup 2R.

Aktywna aerodynamika i design

Podczas gdy układ napędowy jest hołdem złożonym Formule 1, a podwozie ćwiczeniem z nowoczesnej inżynierii hipersamochodów, aktywny układ aerodynamiczny jest wizją przyszłości, z ruchomymi elementami na całej powierzchni AMG One. Podczas premiery ujawniono trzy główne elementy aktywnego układu aerodynamicznego - ruchome klapki wbudowane w przedni dyfuzor, otwory wentylacyjne przednich nadkoli oraz ruchome tylne skrzydło. Splitter i tylne skrzydło widzieliśmy już wcześniej - oba współpracują ze sobą, aby zwiększyć siłę docisku lub zmniejszyć opór powietrza.

Reklama
Mechaniczne skrzela Project One
36

Inaczej jest w przypadku mechanicznych “skrzeli” na przednich nadkolach, które otwierają się, aby zmniejszyć wewnętrzne ciśnienie w nadkolach. W przeciwieństwie do innych elementów aktywnej aerodynamiki, zamknięcie tych elementów nie przynosi żadnych korzyści poza zatrzymaniem brudu i kurzu w nadkolach, więc są one raczej elementem wizualnym, a nie wielką nowością w dziedzinie aerodynamiki.

Mercedes AMG Project One - tył auta
36

Pokrywa silnika jest dwuczęściowa, a jej oś stanowi płetwa rozciągająca się na przedłużeniu dachowego wlotu powietrza. Obie części są wykonane z litego włókna węglowego, ale mają łopatki do odprowadzania ciepła i dwa masywne kanały powietrzne, które powinny pomóc w utrzymaniu niskiej temperatury w komorze silnika. Dzięki silnikowi pochodzącemu z F1, który charakteryzuje się tak wysokimi osiągami, wymagania AMG One w zakresie chłodzenia są ekstremalne, co tłumaczy intensywny nacisk, jaki położono na chłodzenie i aerodynamikę.

Tylne skrzydło Project One
36

Stylistyka pozostała w dużej mierze taka sama jak w samochodzie koncepcyjnym z 2017 r., włącznie z ascetycznym wnętrzem i kierownicą inspirowaną bolidami F1. Choć nie jest to najładniejszy supersamochód na świecie, wygląda na niezwykle szybką maszynę, a jednocześnie zawiera szereg elementów stylistycznych, które nawet teraz są aktualne w gamie AMG. Dziś możemy zachwycać się gotowym samochodem, ale jego historia od momentu prezentacji w 2017 roku wcale nie była prosta, co czyni AMG Project One jeszcze bardziej wyjątkowym.

Tło historyczne

W 2017 roku na czele AMG stał niezwykle charyzmatyczny Tobias Moers, a zespół F1 był u szczytu swojej dominacji. Elektryfikacja była śpiewem przyszłości, a segment premium osiągał ogromne wyniki sprzedaży, co dawało Mercedes-Benz i wielu jego rywalom niezwykle zdrowe perspektywy na najbliższą przyszłość.

W segmencie hipersamochodów od jakiegoś czasu rządziły McLaren P1, Porsche 918 SpyderLaFerrari. AMG miało ambicje dołączyć do tego towarzystwa, więc wpadło na pomysł Project One - konstrukcji, która wykorzystywała w samochodzie produkcyjnym silnik wygrywający mistrzostwa świata F1. Ten entuzjazm podzielał Aston Martin kierowany wówczas przez Andy'ego Palmera. Współpraca Astona z zespołem Red Bull F1 zaowocowała powstaniem własnego hipersamochodu Valkyrie, który tak jak Project One miał pójść znacznie dalej niż poprzednia generacja hipersamochodów. Te dwa projekty stworzyły trwającą do dziś rywalizację pomiędzy AMG i Aston Martinem.

Mercedes-AMG Project One na ulicy
36

Niestety, dobre nastroje nie trwały długo, ponieważ prace nad obydwoma projektami napotkały na liczne przeszkody, choć z zupełnie różnych powodów. Problemy AMG dotyczyły układu napędowego, który okazał się szczególnie trudny do zaadaptowania na potrzeby samochodu drogowego. Silniki F1, choć bardziej wytrzymałe niż kiedyś, nadal są projektowane z myślą o żywotności rzędu kilku tysięcy kilometrów, a nie dziesiątek tysięcy, jak w przypadku samochodów drogowych - nawet tak wyspecjalizowanych jak One. Co gorsza, Mercedes i Aston Martin bardzo zbliżyły się do siebie na tle biznesowym i sportowym, współpracując zarówno na torze wyścigowym, jak i poza nim. Dwa nieukończone projekty dwóch powiązanych ze sobą firm zaczęły wyglądać jak niezdrowa, wewnętrzna konkurencja, w której nie ma zwycięzców.

Mercedes-AMG Project One na torze
36

Po katastrofalnym wejściu Aston Martina na giełdę Mercedes-Benz kupił jeszcze większy, 20-procentowy pakiet akcji brytyjskiej marki, co w końcu doprowadziło do mianowania byłego szefa AMG Tobiasa Moersa dyrektorem generalnym AM. Moers przejmuje stanowisko Andy'ego Palmera.

W ten sposób twórca Project One został nagle człowiekiem odpowiedzialnym za rozwój głównego rywala AMG w tym segmencie - Valkyrie. Sytuację dodatkowo skomplikował fakt, że Aston Martin zerwał współpracę sportową z zespołem Red Bulla, który jednak nadal był zaangażowany w projekt drogowego hipersamochodu. Tymczasem w F1 powstał zespół Racing Point pod przywództwem Lawrence’a Strolla, nowego prezesa i właściciela całej grupy Aston Martin.

Projekty ValkyrieProject One są kontynuowane i oba wkrótce trafią na drogi, choć z gigantycznym opóźnieniem. Od strony marketingowej też nie wygląda to najlepiej, bo samochody pojawią się akurat w momencie, gdy reprezentujące je zespoły F1 notują obniżkę formy. Poza tym żaden z bossów nie dotrwał do końca - Tobias Moers za chwilę odejdzie z AM, a Andy Palmer już od dawna szuka swojego miejsca w branży. Historia stojąca za tymi hipersamochodami jest naprawdę bardzo zagmatwana, ale nadal są to dwa być może najbardziej fascynujące auta drogowe jakie pojawią się w najbliższych latach. Pozostaje tylko czekać, a potem się nimi przejechać.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022