Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin Valkyrie AMR Pro zadebiutował podczas Grand Prix Bahrajnu

Aston Martin stworzył hipersamochód nieskrępowany żadnymi przepisami - Valkyrie AMR Pro.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 marca 2022
Aston Martin Valkyrie AMR Pro na torze w Bahrajnie
16

Podczas weekendu wyścigowego w Bahrajnie publiczność miała okazję podziwiać nie tylko nowe bolidy F1. Odbyła się tam pierwsza pokazowa jazda nowym Aston Martinem Valkyrie AMR Pro. Za kierownicą świeżo ukończonego hipersamochodu przeznaczonego do jazdy torowej zasiadł kierowca doświadczalny AM, Dirk Müller. Wydarzenie zbiegło się z dostarczeniem do klientów pierwszych kilku samochodów z krótkiej serii liczącej 40 egzemplarzy.

Aston Martin Valkyrie AMR Pro Bahrain
16

Po dwóch jazdach demonstracyjnych na torze Bahrain International Circuit Müller powiedział: "Wiem, że wszyscy ciągle to powtarzają, ale ten samochód to coś zupełnie innego. Pod względem osiągów bliżej mu do bolidu F1 niż do czegokolwiek innego". Dyrektor generalny firmy, Tobias Moers, dodał: "Wszyscy nasi kierowcy testowi, wszyscy odnoszący sukcesy w wyścigach, są zachwyceni tym samochodem i łatwo zrozumieć dlaczego. Valkyrie AMR Pro zbliża się do poziomu osiągów F1 i jesteśmy bardzo dumni z najbardziej ekstremalnego Aston Martina, jaki kiedykolwiek powstał".

Początkowy plan zakładał, że wersja AMR Pro będzie czymś pomiędzy standardowym Valkyrie, a wyścigowym bolidem WEC. Jak wiemy, Aston Martin postanowił zarzucić swój projekt WEC i skupić się na F1, co dla Valkyrie AMR Pro paradoksalnie okazało się korzystne. Gotowy samochód jest dzięki temu znacznie bliższy prawdziwemu bolidowi niż początkowo zakładano.

Debiut Aston Martin Valkyrie AMR Pro na torze Bahrain
16

Przede wszystkim wersja torowa ma zupełnie inne proporcje. Jest wydłużona o 380 mm, a koła stoją znacznie szerzej - 96 mm z przodu i 115 mm z tyłu. Przez to nadwozie musi być właściwie wytwarzane od nowa i tylko wąska kabina pozostała identyczna jak w drogowym aucie. Spory wpływ na zwiększenie wymiarów miał nowy pakiet aerodynamiczny, przede wszystkim przedni splitter i podwójne tylne skrzydło. Tylko te dwa elementy wydłużają obrys auta o 266 mm.

Zmiany są drastyczne, co widać po porównaniu zdjęć AMR i normalnego Valkyrie. Daje to pewien pogląd jak daleko Aston Martin posunął się przy rozwoju wersji wyścigowej zanim zmieniły się plany na przyszłość marki. Te wszystkie modyfikacje mają odbicie w osiągach. Producent twierdzi, że maksymalne przeciążenie boczne jakie jest w stanie wygenerować Valkyrie AMR Pro wynosi aż 3G! Największą różnicę robi zmiana rozstawu kół oraz aerodynamika dająca dwukrotnie więcej docisku niż w standardowym Valkyrie.

Aston Martin Valkyrie AMR Pro tył auta
16
Reklama

Podobnie jak w wersji drogowej, także przy AMR Pro Aston Martin korzystał z doświadczenia swojego partnera technologicznego - Red Bull Advanced Technologies, w czym nie przeszkadzał nawet fakt, że w pewnym momencie Red Bull i AM stały się rywalami w stawce Formuły 1. Partnerstwo techniczne będzie kontynuowane aż do końca projektu Valkyrie.

Pod znacznie dłuższą pokrywą silnika kryje się ta sama jednostka V12 Coswortha co w standardowym modelu. Wolnossący motor o pojemności 6.5 l kręci się do 11 000 obrotów i generuje 1000 KM. Zrezygnowano tutaj z systemu hybrydowego na rzecz niższej masy własnej. Częścią pakietu poprawek AMR Pro są oprócz nadwozia także elementy zawieszenia z karbonu, szyby z Perspeksu i wnętrze w stylu wyścigowym - pozbawione jakichkolwiek luksusów.

Aston Martin Valkyrie AMR Pro linia auta
16

Wszystkie zastosowane w Valkyrie AMR Pro modyfikacje i brak konieczności dostosowania auta do jakichkolwiek przepisów FIA przekładają się na bardzo optymistyczne prognozy dotyczące osiągów auta. Już wiadomo, że nowa odmiana Valkyrie jest szybsza niż bolidy stworzone do rywalizacji w serii WEC w klasie Hypercar, a symulowany czas okrążenia toru w Le Mans wynosi 3:20. To tylko o kilka sekund więcej niż obecny rekord toru należący do bolidu Toyota TS050 LMP1.

Aston Martin stworzy tylko 40 egzemplarzy Valkyrie AMR Pro nie licząc dwóch prototypów, a pierwsze auta właśnie zaczęły trafiać do klientów na całym świecie.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
Ferrari
Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

30 października 2023
2023 Hyundai Ioniq 5 N test
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N - skomplikowany, fascynujący i genialny jednocześnie

Hyundai wykorzystał każdy możliwy trik, aby stworzyć fun z jazdy EV. Rezultat jest oszałamiający.

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
Renault / Austral
Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

5 grudnia 2023
Zmagania na Torze Modlin
Prezentacja Partnera
20. urodziny MX-5 Klub Polska i rekordy na Torze Modlin

Razem z Team Bołtowicz ruszamy na Tor Modlin by w gronie niemal 300 osób uczcić klubowy jubileusz.

5 grudnia 2023
Tesla Cybertruck produkcyjna główne
Tesla / Cybertruck
Tesla Cybertruck w końcu jest, ale kosztuje więcej niż zapowiadano

Po kilku latach przekładania terminów pikap Tesla Cybertruck zaczyna trafiać do odbiorców.

4 grudnia 2023
Renault 5 EV 2024 teaser
Renault / R5 EV
Nowe Renault 5 może być pierwszym naprawdę udanym hatchbackiem EV

Francuzi opublikowali pierwsze zdjęcia zapowiadające Renault 5 EV, nowego konkurenta dla Mini EV.

3 grudnia 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023
2024 Dacia Duster III premiera
Dacia / Duster
Nowa Dacia Duster - więcej praktyczności, wciąż dobre ceny

Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.

29 listopada 2023
Ferrari SF90 XX Stradale test
Ferrari / SF90 Stradale
Ferrari SF90 XX Stradale - pierwsze drogowe XX

SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.

28 listopada 2023
McLaren 720S GT3 Evo Le Mans 2024
McLaren / 720s
McLaren powraca do Le Mans w sezonie 2024

McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023