Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin Valkyrie - pierwszy samochód czeka na wysyłkę do klienta!

Aston Martin położył AMG na deski - pierwszy egzemplarz produkcyjnego Valkyrie opuszcza fabrykę.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 listopada 2021
Aston Martin Valkyrie
34

Wygląda na to, że wyczerpujący program rozwoju Valkyrie właśnie się zakończył. Pierwsze sztuki w specyfikacjach klientów już są w produkcji, a dokładnie pierwszy egzemplarz już jest gotowy i czeka na wysyłkę do niezwykle cierpliwego klienta.

Gdy Aston Martin i Red Bull pokazały koncept AM-RB 001 w 2016 roku świat supersamochodów był kompletnie innym miejscem. Po zmianie nazwy, rozłamie między dwoma głównymi udziałowcami, zmianach kierowniczych w Aston Martinie, porzuceniu programu Le Mans, który był inspiracją dla Valkyrie, i pięciu latach programu rozwojowego pod czujnym okiem dziennikarzy, nie mówiąc już o pracach jeszcze wcześniej w tajemnicy - jest to spore osiągnięcie.

To dobra wiadomość do właścicieli, których czas oczekiwania wydaje się niemal zakończony. Biorąc pod uwagę jak dużym wyzwaniem inżynierskim jest Valkyrie, już samo osiągnięcie etapu wyjazdu na drogi publiczne jest w Astonie sporym powodem do świętowania.

Produkcja ma miejsce w siedzibie Aston Martina w Gaydon, gdzie zespół 150 techników składa samochody metodami ręcznymi. Każdy egzemplarz to ponad 2000 roboczogodzin, a potem każdy z nich przejdzie testy torowe na torze Silverstone zanim trafi do klienta. Po wyprodukowaniu wszystkich coupe na linii powstanie 85 egzemplarzy Valkyrie Spider, a następnie 40 egzemplarzy AMR Pro bez homologacji drogowej.

Ceny drogowych egzemplarzy Valkyrie wahają się mniej więcej od 2 do 3 mln funtów. To mnóstwo pieniędzy, ale w kontekście szalonego świata supersamochodów to mniej więcej tyle samo ile kosztuje obecnie Ferrari Enzo.

aston-martin-valkyrie_04 (1)
34

Aston Martin Valkyrie - historia

Projekt Valkyrie zawiązał się gdy Red Bull i Aston Martin były partnerami, nie przeciwnikami w padoku F1, jednak ta współpraca została podtrzymana mimo niekorzystnych okoliczności. Przełomowa w samochodzie drogowym technika z F1 została wmiksowana w rozwój Valkyrie, a celem było również ścigać się w Le Mans w nowopowstałej klasie Hypercar. Pod przewodnictwem Lawrence’a Strolla ten plan jednak porzucono, by skupić się na rozwoju w Formule 1.

Kontekst Formuły 1 jednak jest tutaj nadal ważny, bo nie kto inny jak Mercedes-AMG tworzy swój Project One - dziecko byłego szefa AMG (dziś szefa AM) Tobiasa Moersa, który sam doświadczył opóźnień i trudności w okiełznaniu silnika Formuły 1 w samochodzie drogowym.

aston-martin-valkyrie_18
34

Podwozie i aerodynamika

Valkyrie jest dwumiejscowym supersamochodem, choć siedzi się w nim ze stopami wyżej od linii bioder, zupełnie jak w F1 czy bolidach LMP. Jest wykonany z włókien węglowych, których kompozycję i grubość (zależną od wymagań wytrzymałościowych) określa Adrian Newey i Red Bull Advanced Technologies.

Moc zapewnia wysokoobrotowy, wolnossący silnik V12 z KERS, który powstaje konkretnie z myślą o tym samochodzie i nie ma nic wspólnego ze znanymi jednostkami V12 np. z Vanquisha. Tak samo nie ma tu nic wspólnego z One-77 czy Vulcanem.

Zawieszenie jest wbudowane typu pushrod i jest niezwykle skomplikowane. Mówi się o aktywnym zawieszeniu, ale zarówno Red Bulla Advanced Technologies jak i Aston Martin nie puszczają pary z ust na temat dokładnej konstrukcji i zasady działania tego systemu.

W warunkach wolnych od bzdurnych regulacji technicznych Adrian Newey obmyślił samochód, który z miejsca sprawi, że takie auta jak LaFerrari, Porsche 918 i McLaren P1 będą wydawać się archaiczne, ciężkie i powolne, choć trudno w to uwierzyć. Valkyrie generuje siłę docisku podobną do samochodu LMP1 oraz potrafi wygenerować przeciążenie 4,5 G (przypuszczamy, że na slickach, nie drogowych oponach Cup 2).

Chociaż siła docisku była zawsze priorytetem projektu, zespół stanął również przed zadaniem wykończenia detali samochodu tak, by wyglądał jak Aston Martin za te pieniądze. Jeden z takich elementów to znaczek na przodzie. Zwykły jak w innych autach był zbyt ciężki, więc AM opracował wyprawianą chemicznie plakietkę z aluminium o grubości zaledwie 70 mikronów. Ten element jest 30% cieńszy od ludzkiego włosa i docelowo pokrywany jest cienką warstwą przezroczystego lakieru dla ochrony przed uszkodzeniami.

Przednie światła także są bardzo przemyślane, w efekcie 30-40% lżejsze niż jakiekolwiek inne reflektory używane przez Aston Martina. Projektanci rozłożyli na części pierwsze tradycyjne lampy, po czym kluczowe elementy przymocowali do pojedynczej, aluminiowej ramki bez tych wszystkich osłon jakie zwyczajowo widzimy w nowoczesnych reflektorach.

Były dyrektor kreatywny odpowiedzialny za design zewnętrzny Miles Nurnberger powiedział kiedyś w wywiadzie: Powiedziałbym, że jesteśmy w około 95 procentach z wyglądem zewnętrznym. Wiele z tego, co widzisz, to w rzeczywistości konstrukcja samochodu, więc musiało to zostać dopięte stosunkowo wcześnie na etapie projektu. Pozostałe obszary niestrukturalnej zabudowy wciąż podlegają ewolucji i zmianom, ponieważ Adrian [Newey] nadal bada sposoby uzyskiwania większej siły docisku.

Wnętrze Valkyrie także było stosunkowo dużym wyzwaniem, bo trzeba było trzymać się wymagań stawianych przez ciasną, karbonową wanienkę. Tak jak w LaFerrari, Aston Martin zdecydował się zamontować karbonowe niecki foteli bezpośrednio do podłogi wanienki, by uzyskać dodatkowe miejsce, a wszystkie kontrolki znajdują się na kierownicy wyglądającej wprost jak w F1.

Reklama

Valkyrie oczywiście kontynuuje tradycję nazewnictwa Astonów z początkiem na literę V - jak Vanquish, Vantage, Volante. Projektant Marek Reichman powiedział: Nazwy modeli Aston Martina mają głębokie znaczenie. Muszą inspirować i ekscytować. Aston Martin Valkyrie to niesamowicie wyjątkowy samochód, który wymaga równie niezwykłej nazwy; bezkompromisowy samochód, który nie pozostawia nic w rezerwie. Konotacje władzy i honoru, bycia wybranym przez Bogów, są tak sugestywne i tak istotne dla samochodu, którego tylko nieliczni szczęśliwcy kiedykolwiek doświadczą.

Aston-Martin-Valkyrie_10
34

Napęd

Aston Martin zasięgnął porady u Coswortha, który pomaga stworzyć hybrydowy napęd Valkyrie. Brytyjska firma dostała zadanie zbudowania silnika, który będzie najmocniejszym wolnossącym silnikiem na świecie w samochodzie drogowym, z mocą powyżej 1000 KM. Taka moc pochodzi z 6,5-litrowego V12 wspomaganego lekkim zestawem hybrydowym z baterią. ten system najprawdopodobniej działa jak KERS w Formule 1, czyli daje dodatkowy, chwilowy boost kiedy kierowca sobie zażyczy.

Silnik osiąga swoją maksymalną moc 1000 Km przy 10 500 obr./min., maksymalny moment obrotowy 740 Nm przy 7 000 obr./min., a czerwone pole ma przy niedorzecznych 11 100 obrotów. Aston Martin twierdzi, że większość z wewnętrznych komponentów silnika jest wytwarzanych z litych materiałów, w tym tłoki w stylu F1, a to wszystko przekłada się na nieprawdopodobnie niską masę motoru - 206 kg. Silnik V10 Coswortha 3.0 F1TM ważył 97 kg, jeśli zostałby przeskalowany do 6,5 litra ważyłby 210 kg, czyli więcej. Jeśli 1000 koni to za mało na pokładzie jest jeszcze wspomniany KERS dodający około 130 KM.

Jednym z założeń konstrukcyjnych Valkyrie jest zasada 1 KM - 1 kg, czyli idealny współczynnik mocy do masy. Jeśli Red Bull i AM zamierzają dotrzymać tej obietnicy, znaczy że masa własna samochodu oscyluje w okolicach 1130 kg.

Aston Martin nie próżnował w poszukiwaniach partnerów do tego projektu. Ricardo  opracowuje siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynię z łopatkami, Rimac dostarcza system hybrydowy. Konstrukcja karbonowej wanny to robota firmy Multimatic, Alcon i Surface Transforms dopracowują hamulce, Bosch dostarcza ECU, ESP i kontrolę trakcji, a Wipac specjalne lampy przednie i tylne.

Adrian Newey mówi o partnerach technicznych wspierających projekt AM-RB 001: Podobnie jak Formuła 1, projektowanie, inżynieria i budowa samochodu takiego jak AM-RB 001 to ogromny wysiłek zespołowy. Aby osiągnąć wielkie rzeczy, musisz otaczać się najlepszymi ludźmi. [...] Doświadczenie, kreatywność, energia, pracowitość i perfekcjonizm to absolutnie niezbędne cechy w każdym obszarze projektu. Posiadanie wspaniałych partnerów technicznych, takich jak ci, którzy z nami współpracują, jest zarówno uspokajające, jak i motywujące. Wspólnie dążymy do stworzenia innowacyjnego dzieła sztuki inżynierskiej.

aston-martin-valkyrie_05 (1)

Michelin ogłoszony partnerem Valkyrie w kwestii opon

Samochód, który z pewnością będzie jednym z najbardziej ekstremalnych, jakie kiedykolwiek udostępniono na drogach, wymaga odpowiednich opon, a na targach motoryzacyjnych w Genewie firma Michelin została oficjalnym partnerem w dziedzinie opon dla hipersamochodu Aston Martina.

Co zaskakujące, opony wybrane do Valkyrie nie są zupełnie nowym typem zaprojektowanym zgodnie z rygorystycznymi wymaganiami Adriana Neweya, ale zestawem Michelin Pilot Sport Cup 2 – oponą, którą znamy z dziesiątek innych samochodów sportowych i wyczynowych.

Oczywiście jest ku temu dobry powód - ciężko dzisiaj o równie dobrą oponę o wysokich osiągach zarówno na torze i na drodze, ale Valkyrie będzie największym jak do tej pory testem dla opon Michelina. Z przodu zastosowana zostanie guma w rozmiarze 265/35 R20, a z tyłu 325/30 R21 – naprzemienna konfiguracja typowa dla supersamochodów z centralnie umieszczonym silnikiem – a Aston Martin ograniczył nieresorowaną masę do minimum, owijając gumę wokół magnezowych obręczy z centralną blokadą w rozmiarach 20x9,5 cala z przodu i 21x11,5 cala z tyłu.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024