Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Koenigsegg Jesko Absolut nabiera kształtu. Cel: przekroczyć 500 km/h

Następca Agery - Jesko Absolut - celuje w osiągnięcie najwyższej prędkości maksymalnej w historii.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 kwietnia 2022
Koenigsegg Jesko Absolut
7

Zaprezentowany na salonie genewskim w 2019 roku Koenigsegg Jesko podąża śladami rekordowego modelu Agera RS. Samochód nazwany imieniem ojca Christiana von Koenigsegga - założyciela i prezesa firmy - to kolejny krok na drodze do przekroczenia 500 km/h. Nowy model wyposażony jest w zmodernizowaną wersję karbonowego monokoku oraz zupełnie nową skrzynię biegów opracowaną samodzielnie przez szwedzkiego producenta. Jesko w wersji “Attack” jest już w produkcji, a Koenigsegg właśnie pokazał prototyp wersji Absolut, której celem jest osiągnięcie jak najwyższej prędkości maksymalnej.

Prototyp w kolorze grafitowej szarości z akcentami w charakterystycznym dla Koenigsegga kolorze Tang Orange, ma potencjał tytuł najszybszego na świecie samochodu produkcyjnego z homologacją drogową. Choć marka nie ogłosiła jeszcze żadnych oficjalnych danych, to już wcześniej ujawniła, że celem dla Jesko Absolut jest prędkość 500 km/h - założyciel firmy Christian von Koenigsegg powiedział: "Nazwa Absolut pochodzi od faktu, że jest to absolutnie najszybszy Koenigsegg, jaki kiedykolwiek powstanie".

Koenigsegg Jesko Absolut - na torze testowym
7

Źródłem napędu Jesko Absolut jest zmodernizowana jednostka 5.0 V8 twin turbo znana z innych modeli marki, ale podkręcona do 1600 KM1500 Nm momentu. Takie dane są możliwe do osiągnięcia tylko na etanolu E85, bo na benzynie 95-oktanowej silnik ma “tylko” 1280 KM. Firma nie podała żadnych deklarowanych osiągów poza docelową prędkością maksymalną, więc możemy tylko zgadywać, że Jesko będzie szybsze do 100 km/h niż Agera RS osiągająca 2,6 s. W napędzie nowego Koenigsegga roi się od niestandardowych rozwiązań i lekkich materiałów np. wał korbowy waży jedynie 12,8 kg i jest to element wykonany z pojedynczego kawałka stali. Redukcja masy poszczególnych elementów skrzyni korbowej ma na celu redukcję naprężeń i wibracji typowych dla silników wyczynowych z płaskimi wykorbieniami wału. Jednocześnie możliwe jest rozwijanie prędkości obrotowych rzędu 8500.

Jedną z najważniejszych cech Jesko jest nowa, dziewięciobiegowa przekładnia Light Speed Transmission (LST). Marka twierdzi, że jest ona zdolna do zmiany biegów “z prędkością bliską prędkości światła”, dzięki jednoczesnemu otwieraniu i zamykaniu sprzęgieł, co pozwala na niezauważalne, płynne przyspieszanie i zwalnianie. Dzięki systemowi wielosprzęgłowemu, funkcja UPOD (Ultimate Power On Demand) umożliwia skrzyni biegów przełączanie się na najbardziej efektywny bieg, w przeciwieństwie do skrzyni dwusprzęgłowej, która po drodze musi pokonać wszystkie biegi.

Koenigsegg Jesko Absolut - tył auta
7

Kierowca prototypu Jesko, Markus Lundh, powiedział: "Dzięki płynnej zmianie biegów, czy to w górę, czy w dół, wszystko dzieje się znacznie szybciej. Nie ma żadnych opóźnień, jest bardzo czuły i zachowuje się dokładnie tak, jak chcesz".

Jesko pochodzi wprost od modelu Agera, więc wprowadzono w nim poprawki karbonowej wanienki, aby uczynić ją bardziej użyteczną. Jest ona teraz o 40 mm dłuższa i 22 mm wyższa, aby zapewnić pasażerom więcej miejsca na nogi, głowę i zapewnić lepszą widoczność, ale nadal charakteryzuje się najlepszą w branży sztywnością skrętną dzięki konstrukcji warstwowej z włókna węglowego i aluminium. Większy nacisk na praktyczność to także skrętna tylna oś zapewniająca lepszą zwrotność przy niskich prędkościach, a także zwinność przy wyższych.

Wnętrze wykonano ze skóry, alcantary, szkła i karbonu, a na kierownicy nazwanej “SmartWheel” kierowca ma dwa małe ekrany dotykowe, przez które steruje funkcjami audio, tempomatu i wysokością zawieszenia. Zminiaturyzowany układ hydrauliczny w zawiasach, identyczny jak w modelu Regera, pozwala niemal automatycznie sterować drzwiami auta.

Poza tym Jesko jest w stanie wygenerować aż 1000 kg docisku, którego spora część pochodzi z tylnego skrzydła, przedniego splittera i aktywnej aerodynamiki pod spodem. Standardem są lekkie, kute felgi aluminiowe na centralną nakrętkę, ale chętni mogą zamówić karbonowe felgi za odpowiednio dużą dopłatą.

Reklama
Koenigsegg Jesko Absolut - linia auta
7

Z kolei Jesko Absolut to kolejny wariant tego samego modelu, ale jego charakterystyka jest nieco inna. Tutaj przede wszystkim liczy się prędkość, więc wersja ta jest pozbawiona wielu elementów np. otworów na masce i “skrzeli” w błotnikach. Dodano za to wydłużony tył i osłony aerodynamiczne tylnych kół, więc model ten ma niewiarygodnie niski współczynnik oporu powietrza równy 0,278. Bugatti Chiron w najbardziej korzystnej wersji ma ten współczynnik na poziomie 0,36, a aktualny rekordzista - Agera RS - 0,33.

Opublikowane zdjęcia prototypu Jesko Absolut potwierdzają, że stracił on także charakterystyczne tylne skrzydło. Zamiast niego w tylnej części auta pojawiły się pionowe stateczniki mające pomagać utrzymać stabilność przy wysokiej prędkości. Ich dodatkowe zadanie polega na łagodzeniu turbulencji powietrza kierowanego na tylną krawędź auta, co pomaga uzyskać wspomniany współczynnik oporu na niskim poziomie.

Koenigsegg Jesko Absolut - pomarańczowe akcenty auta
7

Najważniejsza rzecz w tym aucie to prędkość maksymalna. Christian von Koenigsegg zadeklarował jedynie, że będzie to najszybszy Koenigsegg w historii, a po nim firma przestanie zajmować się kolejnymi rekordami prędkości. Poprzedni model - Agera RS - ustanowiła oficjalny rekord wynikiem 446 km/h. Potem był nieoficjalny przejazd Bugatti Chirona z prędkością 490 km/h, a ostateczną barierą jaka została do pokonania jest 500 km/h i taki cel założyli sobie konstruktorzy. Przekroczenie pół tysiąca kilometrów na godzinę w samochodzie seryjnym będzie z pewnością wielkim wydarzeniem.

Cena Koenigsegga Jesko zaczyna się od 2,3 mln funtów netto (12,7 mln zł) i powstanie tylko 125 sztuk tych aut. Właśnie rozpoczynają się pierwsze dostawy gotowych samochodów do klientów.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022