Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Koenigsegg Jesko Absolut nabiera kształtu. Cel: przekroczyć 500 km/h

Następca Agery - Jesko Absolut - celuje w osiągnięcie najwyższej prędkości maksymalnej w historii.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 kwietnia 2022
Koenigsegg Jesko Absolut
7

Zaprezentowany na salonie genewskim w 2019 roku Koenigsegg Jesko podąża śladami rekordowego modelu Agera RS. Samochód nazwany imieniem ojca Christiana von Koenigsegga - założyciela i prezesa firmy - to kolejny krok na drodze do przekroczenia 500 km/h. Nowy model wyposażony jest w zmodernizowaną wersję karbonowego monokoku oraz zupełnie nową skrzynię biegów opracowaną samodzielnie przez szwedzkiego producenta. Jesko w wersji “Attack” jest już w produkcji, a Koenigsegg właśnie pokazał prototyp wersji Absolut, której celem jest osiągnięcie jak najwyższej prędkości maksymalnej.

Prototyp w kolorze grafitowej szarości z akcentami w charakterystycznym dla Koenigsegga kolorze Tang Orange, ma potencjał tytuł najszybszego na świecie samochodu produkcyjnego z homologacją drogową. Choć marka nie ogłosiła jeszcze żadnych oficjalnych danych, to już wcześniej ujawniła, że celem dla Jesko Absolut jest prędkość 500 km/h - założyciel firmy Christian von Koenigsegg powiedział: "Nazwa Absolut pochodzi od faktu, że jest to absolutnie najszybszy Koenigsegg, jaki kiedykolwiek powstanie".

Koenigsegg Jesko Absolut - na torze testowym
7

Źródłem napędu Jesko Absolut jest zmodernizowana jednostka 5.0 V8 twin turbo znana z innych modeli marki, ale podkręcona do 1600 KM1500 Nm momentu. Takie dane są możliwe do osiągnięcia tylko na etanolu E85, bo na benzynie 95-oktanowej silnik ma “tylko” 1280 KM. Firma nie podała żadnych deklarowanych osiągów poza docelową prędkością maksymalną, więc możemy tylko zgadywać, że Jesko będzie szybsze do 100 km/h niż Agera RS osiągająca 2,6 s. W napędzie nowego Koenigsegga roi się od niestandardowych rozwiązań i lekkich materiałów np. wał korbowy waży jedynie 12,8 kg i jest to element wykonany z pojedynczego kawałka stali. Redukcja masy poszczególnych elementów skrzyni korbowej ma na celu redukcję naprężeń i wibracji typowych dla silników wyczynowych z płaskimi wykorbieniami wału. Jednocześnie możliwe jest rozwijanie prędkości obrotowych rzędu 8500.

Jedną z najważniejszych cech Jesko jest nowa, dziewięciobiegowa przekładnia Light Speed Transmission (LST). Marka twierdzi, że jest ona zdolna do zmiany biegów “z prędkością bliską prędkości światła”, dzięki jednoczesnemu otwieraniu i zamykaniu sprzęgieł, co pozwala na niezauważalne, płynne przyspieszanie i zwalnianie. Dzięki systemowi wielosprzęgłowemu, funkcja UPOD (Ultimate Power On Demand) umożliwia skrzyni biegów przełączanie się na najbardziej efektywny bieg, w przeciwieństwie do skrzyni dwusprzęgłowej, która po drodze musi pokonać wszystkie biegi.

Koenigsegg Jesko Absolut - tył auta
7

Kierowca prototypu Jesko, Markus Lundh, powiedział: "Dzięki płynnej zmianie biegów, czy to w górę, czy w dół, wszystko dzieje się znacznie szybciej. Nie ma żadnych opóźnień, jest bardzo czuły i zachowuje się dokładnie tak, jak chcesz".

Jesko pochodzi wprost od modelu Agera, więc wprowadzono w nim poprawki karbonowej wanienki, aby uczynić ją bardziej użyteczną. Jest ona teraz o 40 mm dłuższa i 22 mm wyższa, aby zapewnić pasażerom więcej miejsca na nogi, głowę i zapewnić lepszą widoczność, ale nadal charakteryzuje się najlepszą w branży sztywnością skrętną dzięki konstrukcji warstwowej z włókna węglowego i aluminium. Większy nacisk na praktyczność to także skrętna tylna oś zapewniająca lepszą zwrotność przy niskich prędkościach, a także zwinność przy wyższych.

Wnętrze wykonano ze skóry, alcantary, szkła i karbonu, a na kierownicy nazwanej “SmartWheel” kierowca ma dwa małe ekrany dotykowe, przez które steruje funkcjami audio, tempomatu i wysokością zawieszenia. Zminiaturyzowany układ hydrauliczny w zawiasach, identyczny jak w modelu Regera, pozwala niemal automatycznie sterować drzwiami auta.

Poza tym Jesko jest w stanie wygenerować aż 1000 kg docisku, którego spora część pochodzi z tylnego skrzydła, przedniego splittera i aktywnej aerodynamiki pod spodem. Standardem są lekkie, kute felgi aluminiowe na centralną nakrętkę, ale chętni mogą zamówić karbonowe felgi za odpowiednio dużą dopłatą.

Reklama
Koenigsegg Jesko Absolut - linia auta
7

Z kolei Jesko Absolut to kolejny wariant tego samego modelu, ale jego charakterystyka jest nieco inna. Tutaj przede wszystkim liczy się prędkość, więc wersja ta jest pozbawiona wielu elementów np. otworów na masce i “skrzeli” w błotnikach. Dodano za to wydłużony tył i osłony aerodynamiczne tylnych kół, więc model ten ma niewiarygodnie niski współczynnik oporu powietrza równy 0,278. Bugatti Chiron w najbardziej korzystnej wersji ma ten współczynnik na poziomie 0,36, a aktualny rekordzista - Agera RS - 0,33.

Opublikowane zdjęcia prototypu Jesko Absolut potwierdzają, że stracił on także charakterystyczne tylne skrzydło. Zamiast niego w tylnej części auta pojawiły się pionowe stateczniki mające pomagać utrzymać stabilność przy wysokiej prędkości. Ich dodatkowe zadanie polega na łagodzeniu turbulencji powietrza kierowanego na tylną krawędź auta, co pomaga uzyskać wspomniany współczynnik oporu na niskim poziomie.

Koenigsegg Jesko Absolut - pomarańczowe akcenty auta
7

Najważniejsza rzecz w tym aucie to prędkość maksymalna. Christian von Koenigsegg zadeklarował jedynie, że będzie to najszybszy Koenigsegg w historii, a po nim firma przestanie zajmować się kolejnymi rekordami prędkości. Poprzedni model - Agera RS - ustanowiła oficjalny rekord wynikiem 446 km/h. Potem był nieoficjalny przejazd Bugatti Chirona z prędkością 490 km/h, a ostateczną barierą jaka została do pokonania jest 500 km/h i taki cel założyli sobie konstruktorzy. Przekroczenie pół tysiąca kilometrów na godzinę w samochodzie seryjnym będzie z pewnością wielkim wydarzeniem.

Cena Koenigsegga Jesko zaczyna się od 2,3 mln funtów netto (12,7 mln zł) i powstanie tylko 125 sztuk tych aut. Właśnie rozpoczynają się pierwsze dostawy gotowych samochodów do klientów.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024
2024 Chevrolet Corvette C8 ZR1 teaser
Chevrolet / Corvette C8
Nowy Chevrolet Corvette ZR1 zadebiutuje w najbliższe lato

Zbliża się debiut najmocniejszej Corvette w historii - nowego ZR1 generacji C8.

12 kwietnia 2024
Pagani Alisea koncept
Pagani
Pagani Alisea - wyjątkowy koncept na 25-lecie Zondy

Pagani wraz z Instituto Europeo di Design stworzyło wizję Zondy w roli hipersamochodu przyszłości.

11 kwietnia 2024
Toyota GR86 v GT86 porównanie
Toyota / GR86
Toyota GT86 v GR86 - genialny koncept Toyoty na tanie coupe

Toyota GT86 zmieniła rynek sportowych coupe, a późniejsze GR86 doprowadziło tę formułę do perfekcji.

10 kwietnia 2024
Morgan Plus Four MY2024 lifting
Morgan / Plus 4
Morgan Plus Four otrzymał pakiet poprawek na rok 2024

W nowym Plus Four Morgan poprawił podwozie i wnętrze, ale pozostawił legendarny design z lat 30.

10 kwietnia 2024
Lamborghini Huracán STJ news
Lamborghini / Huracan STJ
Lamborghini Huracán STJ - 10 sztuk na zakończenie produkcji V10

Jeśli żegnać kultowe V10 Lamborghini to w takim stylu - limitowanym, torowym modelem opartym na STO.

10 kwietnia 2024
BMW Rimac umowa
BMW
BMW podpisało umowę na dostawę baterii z Rimac Group

Następna generacja modeli EV Neue Klasse od BMW będzie korzystać z baterii opracowanych w Chorwacji.

9 kwietnia 2024
2014 Mercedes-AMG S63 Coupe test
Mercedes / S63 AMG
Mercedes-AMG S63 Coupe (2014-2021) - luksusowe GT w cenie Civika TR

Stylowy i luksusowy Mercedes S63 Coupe to niedoceniane, choć świetne GT za dobre pieniądze.

9 kwietnia 2024
2024 Audi S3 Limousine
Audi / S3
Audi S3 ma teraz więcej mocy i elektronikę z RS3

Na rok modelowy 2024 Audi wprowadza do S3 poprawki układu napędowego i odświeżony design.

9 kwietnia 2024
BMW M5 Touring w USA
BMW / M5
BMW M5 Touring trafi także do USA. Premiera jeszcze w tym roku

BMW zdecydowało, że nowe M5 Touring będzie sprzedawane także za oceanem.

5 kwietnia 2024