Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Koenigsegg Gemera po raz pierwszy pokazany w ruchu

Gemera to czteromiejscowe GT w stylu Koenigsegga - 1700-konna hybryda plug-in osiągająca 400 km/h.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 kwietnia 2022
Koenigsegg Gemera
24

Gemera to nowy początek dla szwedzkiej marki. Hipersamochód o innowacyjnym napędzie i technologii, ale stworzony bardziej do jazdy na co dzień. Koenigsegg opublikował film, na którym możemy zobaczyć ten model w ruchu podczas krótkiej jazdy po ośrodku testowym w Angelholm. CEO marki, Christian von Koenigsegg, przedstawił parę nowych faktów, po czym mogliśmy usłyszeć pierwsze dźwięki z unikalnej ścieżki dźwiękowej silnika Gemery.

Pokazany na filmie prototyp ma na pokładzie 2-litrowy, trzycylindrowy silnik, który ma przed sobą jeszcze wiele tysięcy kilometrów testów i regulacji, ale już teraz możemy posłuchać jego unikalnego dźwięku na niskich obrotach. W miarę postępów w rozwoju jednostki napędowej będzie ona coraz mniej zdławiona, bo obecnie jest w tak wczesnej fazie, że obroty maksymalne ograniczono do 4500. Gotowy motor będzie rozkręcał się aż do 8500 obrotów.

Koenigsegg Gemera - innowacyjny silnik
24

Napęd Gemery odchodzi od tradycyjnego dla Koenigsegga silnika V8 na rzecz układu hybrydowego o mocy pasującej do reputacji producenta - 1700 KM. Oprócz wspomnianego silnika spalinowego źródłem tej mocy są jeszcze 3 silniki elektryczne pobierające energię z baterii o pojemności 16.6 kWh.

Dwa z tych trzech silników są umieszczone przy tylnych kołach i mogą przenieść na asfalt około 1100 KM, a trzeci, mały silnik elektryczny, jest zintegrowany z blokiem silnika spalinowego opracowanego specjalnie dla Gemery.

Koenigsegg Gemera z otwartymi drzwiami
24

2-litrowy silnik benzynowy z trzema cylindrami to naprawdę ciekawa konstrukcja. Nie bez powodu nazwano go TFG (Tiny Friendly Giant) i warto podkreślić, że Koenigsegg stworzył go samodzielnie. Zastosowano tu suchą miskę olejową i podwójne turbodoładowanie, ale najciekawszą technologią jest Freevalve, czyli zawory sterowane za pomocą siłowników hydraulicznych, a nie klasycznego wałka rozrządu. Właściwie nie ma tu rozrządu i komputer steruje czasem i momentem otwarcia poszczególnych zaworów, co bardzo poprawia efektywność. Moc gotowego motoru szacuje się na 600 KM przy 7500 obr./min., a moment obrotowy na 560 Nm w zakresie 2000-6000 obr./min.

Zalet systemu Freevalve jest kilka, ale najważniejsza jest jego zdolność do synchronizacji z dwiema turbosprężarkami. Każdy cylinder posiada po 2 zawory wydechowe, z których gazy odprowadzane są niezależnie, osobnymi rurami. Do każdej z turbin idą po 3 rury, każda z innego cylindra. W zależności od zapotrzebowania i obrotów system freevalve może kierować gazy do jednej z turbin, lub do obu, w celu uzyskania maksymalnych osiągów. To sprytny i wydajny sposób poprawy reakcji silnika na gaz bez niepotrzebnego marnowania paliwa.

Reklama
Koenigsegg Gemera podczas testów
24

Silnik benzynowy i współpracujący z nim motor elektryczny przekazują swoją moc poprzez przekładnię z konwerterem momentu o stałym przełożeniu, która zadebiutowała w modelu Regera. Tego typu rozwiązanie bazuje na ogromnym momencie obrotowym silników elektrycznych, które zapewniają dobre osiągi przy znacznie mniejszych stratach energii niż w tradycyjnej skrzyni biegów. Paradoks Gemery jest taki, że silnik spalinowy jest umieszczony centralnie, a napędza koła przednie, więc samochód ma napęd na obie osie. Cztery źródła mocy składają się na 1700 KM, przyspieszenie do 100 km/h w 1,9 s i prędkość maksymalną powyżej 400 km/h.

Aby pomieścić całą tę technologię i jeszcze czteroosobową kabinę, Koenigsegg opracował zupełnie nowe podwozie z karbonu, do którego przymocowano aluminiowe ramy pomocnicze. Dopiero do nich zamontowane jest zawieszenie z podwójnymi wahaczami i adaptacyjnymi amortyzatorami. Kierowca może tutaj regulować hydraulicznie wysokość zawieszenia i włączać funkcję podnoszenia przodu, by pokonać np. próg zwalniający.

Koenigsegg Gemera - futurystyczne wnętrze
24

Cały design Gemery wykorzystuje zupełnie nowe proporcje, ale ogólny język stylistyczny jest taki sam jak w pozostałych modelach Koenigsegga. Przykładem niech będzie silnie wygięta przednia szyba i kształt bocznych okien. Gigantyczne drzwi otwierają się do góry i do przodu (Koenigsegg nigdy nie robi tradycyjnych drzwi), a za nimi można podziwiać zupełnie nowy dla tej marki układ wnętrza. Dominującym elementem są oczywiście ekrany, ale konstruktorzy zadbali o miejsce dla 4 dorosłych osób i dobrą widoczność przez nisko schodzącą przednią szybę.

Ceny Gemery nie są jeszcze podane, ale podobnie jak w przypadku innych modeli tej marki, liczby mogą iść w grube miliony. Za sprawą tego modelu Koenigsegg wytycza sobie własną ścieżkę rozwoju, a dotychczasowe osiągnięcia szwedzkich inżynierów dowodzą, że nigdy nie stawiają oni na proste i łatwe metody.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Rimac Nevera w trybie drift
Rimac / Nevera
Rimac Nevera - niszczyciel supersamochodów

Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.

20 maja 2023
Lamborghini Huracán Sterrato - na drodze
Lamborghini / Huracan Sterrato
Lamborghini Huracán Sterrato - w tym szaleństwie jest metoda

Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.

15 maja 2023
Szóste wydanie EVO Magazine
EVO magazine
Co przedstawiamy w szóstym wydaniu EVO Magazine?

Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.

5 maja 2023
Alpine A110 R Le Mans główne
Alpine / A110
Alpine A110 R Le Mans - 100 sztuk na stulecie

Na stulecie wyścigu 24h Le Mans Alpine przygotowało limitowaną edycję specjalną modelu A110 R.

8 czerwca 2023
Caterham Project V teaser
Caterham / Project V
Caterham zapowiada elektryczny model sportowy o kryptonimie Project V

Caterham chce zacząć erę napędów EV od zgrabnego sportowego coupe o współczesnej sylwetce.

7 czerwca 2023
Tesla Model S Plaid Track Pack Nurburgring
Tesla / S Plaid
Tesla Model S Plaid Track Pack odzyskuje rekord samochodów EV na Ringu

Tesla Plaid ponownie jest najszybszym samochodem seryjnym z napędem elektrycznym na Nürburgringu.

5 czerwca 2023
Ferrari SF90 test spyshot
Ferrari / SF90 Stradale
Prototyp ekstremalnego Ferrari SF90 przyłapany podczas testów

Wzmocnione torowe SF90 otrzyma najbardziej agresywną aerodynamikę w historii drogowych Ferrari.

2 czerwca 2023
Bugatti Bolide testy na torze
Bugatti / Bolide
Bugatti Bolide rozpoczyna program testów na torze

Nowy hypercar Bugatti ma być znacznie bardziej ekstremalny niż pozostałe modele z silnikiem W16.

2 czerwca 2023
Porsche logotyp nowy
Porsche
Porsche ma nowe logo stworzone z okazji 75-lecia firmy

Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.

1 czerwca 2023
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition zdjęcie główne
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition - wyjątkowość przede wszystkim

Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.

31 maja 2023
Aehra Sedan koncept teaser
Aehra / Sedan
Nowy gracz w segmencie mocnych EV - włoska Aehra Sedan

Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.

31 maja 2023
Range Rover Sport SV V8 Edition One
Land Rover / Range Rover Sport
Oto nowy Range Rover Sport SV o mocy 630 KM - następca SVR-a

Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.

31 maja 2023
Porsche 911 ST spyshot główne
Porsche / 911 ST
Porsche 911 ST - kolejna limitowana wariacja na bazie GT3

Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.

31 maja 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Range Rover SV test
Land Rover / Range Rover
Range Rover SV - personalizowana “przeciętność”

Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.

27 maja 2023