Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Koenigsegg Gemera po raz pierwszy pokazany w ruchu

Gemera to czteromiejscowe GT w stylu Koenigsegga - 1700-konna hybryda plug-in osiągająca 400 km/h.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 kwietnia 2022
Koenigsegg Gemera
24

Gemera to nowy początek dla szwedzkiej marki. Hipersamochód o innowacyjnym napędzie i technologii, ale stworzony bardziej do jazdy na co dzień. Koenigsegg opublikował film, na którym możemy zobaczyć ten model w ruchu podczas krótkiej jazdy po ośrodku testowym w Angelholm. CEO marki, Christian von Koenigsegg, przedstawił parę nowych faktów, po czym mogliśmy usłyszeć pierwsze dźwięki z unikalnej ścieżki dźwiękowej silnika Gemery.

Pokazany na filmie prototyp ma na pokładzie 2-litrowy, trzycylindrowy silnik, który ma przed sobą jeszcze wiele tysięcy kilometrów testów i regulacji, ale już teraz możemy posłuchać jego unikalnego dźwięku na niskich obrotach. W miarę postępów w rozwoju jednostki napędowej będzie ona coraz mniej zdławiona, bo obecnie jest w tak wczesnej fazie, że obroty maksymalne ograniczono do 4500. Gotowy motor będzie rozkręcał się aż do 8500 obrotów.

Koenigsegg Gemera - innowacyjny silnik
24

Napęd Gemery odchodzi od tradycyjnego dla Koenigsegga silnika V8 na rzecz układu hybrydowego o mocy pasującej do reputacji producenta - 1700 KM. Oprócz wspomnianego silnika spalinowego źródłem tej mocy są jeszcze 3 silniki elektryczne pobierające energię z baterii o pojemności 16.6 kWh.

Dwa z tych trzech silników są umieszczone przy tylnych kołach i mogą przenieść na asfalt około 1100 KM, a trzeci, mały silnik elektryczny, jest zintegrowany z blokiem silnika spalinowego opracowanego specjalnie dla Gemery.

Koenigsegg Gemera z otwartymi drzwiami
24

2-litrowy silnik benzynowy z trzema cylindrami to naprawdę ciekawa konstrukcja. Nie bez powodu nazwano go TFG (Tiny Friendly Giant) i warto podkreślić, że Koenigsegg stworzył go samodzielnie. Zastosowano tu suchą miskę olejową i podwójne turbodoładowanie, ale najciekawszą technologią jest Freevalve, czyli zawory sterowane za pomocą siłowników hydraulicznych, a nie klasycznego wałka rozrządu. Właściwie nie ma tu rozrządu i komputer steruje czasem i momentem otwarcia poszczególnych zaworów, co bardzo poprawia efektywność. Moc gotowego motoru szacuje się na 600 KM przy 7500 obr./min., a moment obrotowy na 560 Nm w zakresie 2000-6000 obr./min.

Zalet systemu Freevalve jest kilka, ale najważniejsza jest jego zdolność do synchronizacji z dwiema turbosprężarkami. Każdy cylinder posiada po 2 zawory wydechowe, z których gazy odprowadzane są niezależnie, osobnymi rurami. Do każdej z turbin idą po 3 rury, każda z innego cylindra. W zależności od zapotrzebowania i obrotów system freevalve może kierować gazy do jednej z turbin, lub do obu, w celu uzyskania maksymalnych osiągów. To sprytny i wydajny sposób poprawy reakcji silnika na gaz bez niepotrzebnego marnowania paliwa.

Reklama
Koenigsegg Gemera podczas testów
24

Silnik benzynowy i współpracujący z nim motor elektryczny przekazują swoją moc poprzez przekładnię z konwerterem momentu o stałym przełożeniu, która zadebiutowała w modelu Regera. Tego typu rozwiązanie bazuje na ogromnym momencie obrotowym silników elektrycznych, które zapewniają dobre osiągi przy znacznie mniejszych stratach energii niż w tradycyjnej skrzyni biegów. Paradoks Gemery jest taki, że silnik spalinowy jest umieszczony centralnie, a napędza koła przednie, więc samochód ma napęd na obie osie. Cztery źródła mocy składają się na 1700 KM, przyspieszenie do 100 km/h w 1,9 s i prędkość maksymalną powyżej 400 km/h.

Aby pomieścić całą tę technologię i jeszcze czteroosobową kabinę, Koenigsegg opracował zupełnie nowe podwozie z karbonu, do którego przymocowano aluminiowe ramy pomocnicze. Dopiero do nich zamontowane jest zawieszenie z podwójnymi wahaczami i adaptacyjnymi amortyzatorami. Kierowca może tutaj regulować hydraulicznie wysokość zawieszenia i włączać funkcję podnoszenia przodu, by pokonać np. próg zwalniający.

Koenigsegg Gemera - futurystyczne wnętrze
24

Cały design Gemery wykorzystuje zupełnie nowe proporcje, ale ogólny język stylistyczny jest taki sam jak w pozostałych modelach Koenigsegga. Przykładem niech będzie silnie wygięta przednia szyba i kształt bocznych okien. Gigantyczne drzwi otwierają się do góry i do przodu (Koenigsegg nigdy nie robi tradycyjnych drzwi), a za nimi można podziwiać zupełnie nowy dla tej marki układ wnętrza. Dominującym elementem są oczywiście ekrany, ale konstruktorzy zadbali o miejsce dla 4 dorosłych osób i dobrą widoczność przez nisko schodzącą przednią szybę.

Ceny Gemery nie są jeszcze podane, ale podobnie jak w przypadku innych modeli tej marki, liczby mogą iść w grube miliony. Za sprawą tego modelu Koenigsegg wytycza sobie własną ścieżkę rozwoju, a dotychczasowe osiągnięcia szwedzkich inżynierów dowodzą, że nigdy nie stawiają oni na proste i łatwe metody.

Nowy numer EVO magazine

Zamów czwarte wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
Pagani Zonda F Horacio Paganiego
Pagani / Zonda
Pagani Zonda F - klejnot wśród analogowych supersamochodów

Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.

13 grudnia 2022
Maserati GranTurismo Trofeo PrimaSerie tył
Maserati / GranTurismo
Maserati zacznie produkcję GranTurismo od limitowanej serii PrimaSerie

Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.

27 stycznia 2023
Porsche Vision 357 koncept
Porsche
Porsche Vision 357 - koncept na 75-lecie Porsche 356

Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.

26 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
Kia / EV6
2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

25 stycznia 2023
2024 Polestar 2
EV
Odświeżony Polestar 2 ma większy zasięg i lepsze osiągi

Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.

24 stycznia 2023
2023 Porsche Cayenne test
Porsche / Cayenne
2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

24 stycznia 2023
2023 Ferrari Portofino M - przód dynamiczne
GT
Ferrari Portofino M - włoski rywal Bentleya i Aston Martina

Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.

24 stycznia 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Alpine A110S - przód dynamiczne
Alpine / A110
2023 Alpine A110S - miniaturowy supersamochód za ułamek ceny

Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.

19 stycznia 2023
Alpine wyniki sprzedaży 2022
Rynek
W 2022 roku Alpine odnotowało 33-procentowy wzrost sprzedaży

Wzrasta zainteresowanie klientów marką Alpine, która w kolejnych latach planuje globalną ekspansję.

19 stycznia 2023
Mercedes-AMG CLA lifting
Lifting
Mercedes zaprezentował nowego CLA, także w wersjach AMG 35 i 45 S

Mercedes CLA przeszedł lifting, a w gamie pojawiły się zaktualizowane wersje napędowe AMG.

19 stycznia 2023
Fastline Racing Academy - Heels on the Track
Prezentacja Partnera
Piękne, szybkie i… bezpieczne. Relacja z Heels On The Track

Kobiety przejęły Tor Łódź! Za nami 6 edycja wydarzenia organizowanego przez Fastline Racing Academy. 

19 stycznia 2023