Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Koenigsegg Gemera po raz pierwszy pokazany w ruchu

Gemera to czteromiejscowe GT w stylu Koenigsegga - 1700-konna hybryda plug-in osiągająca 400 km/h.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 kwietnia 2022
Koenigsegg Gemera
24

Gemera to nowy początek dla szwedzkiej marki. Hipersamochód o innowacyjnym napędzie i technologii, ale stworzony bardziej do jazdy na co dzień. Koenigsegg opublikował film, na którym możemy zobaczyć ten model w ruchu podczas krótkiej jazdy po ośrodku testowym w Angelholm. CEO marki, Christian von Koenigsegg, przedstawił parę nowych faktów, po czym mogliśmy usłyszeć pierwsze dźwięki z unikalnej ścieżki dźwiękowej silnika Gemery.

Pokazany na filmie prototyp ma na pokładzie 2-litrowy, trzycylindrowy silnik, który ma przed sobą jeszcze wiele tysięcy kilometrów testów i regulacji, ale już teraz możemy posłuchać jego unikalnego dźwięku na niskich obrotach. W miarę postępów w rozwoju jednostki napędowej będzie ona coraz mniej zdławiona, bo obecnie jest w tak wczesnej fazie, że obroty maksymalne ograniczono do 4500. Gotowy motor będzie rozkręcał się aż do 8500 obrotów.

Koenigsegg Gemera - innowacyjny silnik
24

Napęd Gemery odchodzi od tradycyjnego dla Koenigsegga silnika V8 na rzecz układu hybrydowego o mocy pasującej do reputacji producenta - 1700 KM. Oprócz wspomnianego silnika spalinowego źródłem tej mocy są jeszcze 3 silniki elektryczne pobierające energię z baterii o pojemności 16.6 kWh.

Dwa z tych trzech silników są umieszczone przy tylnych kołach i mogą przenieść na asfalt około 1100 KM, a trzeci, mały silnik elektryczny, jest zintegrowany z blokiem silnika spalinowego opracowanego specjalnie dla Gemery.

Koenigsegg Gemera z otwartymi drzwiami
24

2-litrowy silnik benzynowy z trzema cylindrami to naprawdę ciekawa konstrukcja. Nie bez powodu nazwano go TFG (Tiny Friendly Giant) i warto podkreślić, że Koenigsegg stworzył go samodzielnie. Zastosowano tu suchą miskę olejową i podwójne turbodoładowanie, ale najciekawszą technologią jest Freevalve, czyli zawory sterowane za pomocą siłowników hydraulicznych, a nie klasycznego wałka rozrządu. Właściwie nie ma tu rozrządu i komputer steruje czasem i momentem otwarcia poszczególnych zaworów, co bardzo poprawia efektywność. Moc gotowego motoru szacuje się na 600 KM przy 7500 obr./min., a moment obrotowy na 560 Nm w zakresie 2000-6000 obr./min.

Zalet systemu Freevalve jest kilka, ale najważniejsza jest jego zdolność do synchronizacji z dwiema turbosprężarkami. Każdy cylinder posiada po 2 zawory wydechowe, z których gazy odprowadzane są niezależnie, osobnymi rurami. Do każdej z turbin idą po 3 rury, każda z innego cylindra. W zależności od zapotrzebowania i obrotów system freevalve może kierować gazy do jednej z turbin, lub do obu, w celu uzyskania maksymalnych osiągów. To sprytny i wydajny sposób poprawy reakcji silnika na gaz bez niepotrzebnego marnowania paliwa.

Reklama
Koenigsegg Gemera podczas testów
24

Silnik benzynowy i współpracujący z nim motor elektryczny przekazują swoją moc poprzez przekładnię z konwerterem momentu o stałym przełożeniu, która zadebiutowała w modelu Regera. Tego typu rozwiązanie bazuje na ogromnym momencie obrotowym silników elektrycznych, które zapewniają dobre osiągi przy znacznie mniejszych stratach energii niż w tradycyjnej skrzyni biegów. Paradoks Gemery jest taki, że silnik spalinowy jest umieszczony centralnie, a napędza koła przednie, więc samochód ma napęd na obie osie. Cztery źródła mocy składają się na 1700 KM, przyspieszenie do 100 km/h w 1,9 s i prędkość maksymalną powyżej 400 km/h.

Aby pomieścić całą tę technologię i jeszcze czteroosobową kabinę, Koenigsegg opracował zupełnie nowe podwozie z karbonu, do którego przymocowano aluminiowe ramy pomocnicze. Dopiero do nich zamontowane jest zawieszenie z podwójnymi wahaczami i adaptacyjnymi amortyzatorami. Kierowca może tutaj regulować hydraulicznie wysokość zawieszenia i włączać funkcję podnoszenia przodu, by pokonać np. próg zwalniający.

Koenigsegg Gemera - futurystyczne wnętrze
24

Cały design Gemery wykorzystuje zupełnie nowe proporcje, ale ogólny język stylistyczny jest taki sam jak w pozostałych modelach Koenigsegga. Przykładem niech będzie silnie wygięta przednia szyba i kształt bocznych okien. Gigantyczne drzwi otwierają się do góry i do przodu (Koenigsegg nigdy nie robi tradycyjnych drzwi), a za nimi można podziwiać zupełnie nowy dla tej marki układ wnętrza. Dominującym elementem są oczywiście ekrany, ale konstruktorzy zadbali o miejsce dla 4 dorosłych osób i dobrą widoczność przez nisko schodzącą przednią szybę.

Ceny Gemery nie są jeszcze podane, ale podobnie jak w przypadku innych modeli tej marki, liczby mogą iść w grube miliony. Za sprawą tego modelu Koenigsegg wytycza sobie własną ścieżkę rozwoju, a dotychczasowe osiągnięcia szwedzkich inżynierów dowodzą, że nigdy nie stawiają oni na proste i łatwe metody.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022