Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin zaprezentował DBR22 - rywala dla Ferrari Monza SP2

To kolejny otwarty speedster od AM, ale także studium na temat wyglądu przyszłych Aston Martinów.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 sierpnia 2022
Aston Martin DBR22 - rywal Ferrari Monza SP2
6

Aston Martin uznał, że popyt na szybkie i bardzo limitowane speedstery jeszcze się nie wyczerpał, więc stworzył kolejny taki samochód prosto z departamentu Q. Nazywa się DBR22 i jest nowością nie tylko ze względu na elementy designu wskazujące ścieżkę rozwoju stylistyki kolejnych modeli AM. Oficjalnie to koncept, ale już wiemy, że trafi do produkcji w ekstremalnie ograniczonej liczbie, a kupić go będą mogli tylko najbardziej lojalni klienci brytyjskiej marki.

 Aston Martin DBR22 - widok z tyłu
6

Najbardziej oczywistą inspiracją DBR22 jest DBR1 - zwycięski samochód Aston Martina w wyścigu 24h Le Mans 1959. Projektanci postawili na przenikanie się nowoczesności z oczywistymi motywami retro tworząc nadwozie całkowicie odrębne od reszty gamy AM. Wspólna jest tylko podstawowa architektura z klejonego aluminium.

Mieszankę stylów najbardziej widać z przodu, gdzie zastosowano nowe światła odnoszące się do kształtu tych w DBR1, a jednocześnie podobne do najnowocześniejszego hipersamochodu Valkyrie. Umieszczone są po bokach dużego grilla, którego kształt jest oczywistym wyróżnikiem Aston Martina, ale umieszczono go pod ujemnym kątem, przez co wyróżnia się na tle innych modeli. W efekcie mamy dużo bardziej agresywny i ciekawy przód, który jednocześnie pozostaje w 100% charakterystyczny.

Aston Martin DBR22 - zbliżenie na front auta
6

Pomimo braku dachu, przedniej szyby i bocznych okien udało się projektantom uniknąć niezgrabnej sylwetki poprzez dodanie dwóch garbów za kabiną. Wspomagają one aerodynamikę przy dużych prędkościach, ale mają też wymiar estetyczny, bo ich linia boczna naśladuje linię okien w innych współczesnych modelach AM. Poprowadzono ją nad doskonale ukształtowanym tylnym błotnikiem, który sam w sobie jest odniesieniem do DBR1 z 1959 r.

Panel za kabiną nie zawiera zbędnych elementów i kończy się wyraźną krawędzią definiującą kształt tylnego pasa. W tym miejscu więcej jest odniesień do nowoczesności np. LED-owy pas świetlny, centralnie umieszczone końcówki wydechu i kształt tylnego dyfuzora przypominają rozwiązania z V12 VantageV12 Speedster.

Aston Martin DBR22 - wnętrze auta
6

Kabinę przeniesiono z V12 Speedster, ale wygląd kokpitu jest zapowiedzią rozwiązań w przyszłych modelach Aston Martina - pierwszym z nich ma być mocno zmodyfikowany Vantage w 2023 r. Bardziej proste i czyste linie wnętrza powinny spodobać się obecnym użytkownikom aut tej marki.

W tym modelu Aston Martin skupił się na poprawie sztywności nadwozia przy zastosowaniu nowych płyt pomocniczych pod obiema osiami. Zastosowano nowe ustawienia adaptacyjnych amortyzatorów specjalnie do DBR22. Opracowano też zupełnie nową tylną ramę nośną składaną z elementów drukowanych w 3D. W ten sposób osiągnięto udany kompromis między wytrzymałością, masą i łatwością produkcji, co jest ważnym czynnikiem w przypadku mocno limitowanego auta składanego ręcznie. Koła w tym modelu mają 21 cali i są mocowane na centralną nakrętkę.

Reklama
Aston Martin DBR22 - linia auta
6

Silnik V12 twin turbo o pojemności 5.2 l także dostał niewielkie modyfikacje z korzyścią dla osiągów. DBR22 ma 725 KM, czyli o 25 KM więcej niż V12 Vantage i tyle samo co DBS. Moment obrotowy zmniejszono jednak do 753 Nm - to mniej więcej tyle samo ile w Vantage, ale mniej niż w DBS, co prawdopodobnie wynika z zastosowania innej wersji automatycznej skrzyni 8-stopniowej. Domyślamy się, że przyczyną jest ograniczona przestrzeń, w którą nie mieści się mocniejsza skrzynia z większych modeli, podobnie jak ma to miejsce w V12 Vantage. Moc przenoszona jest na tylne koła przez umieszczony na tylnej osi dyferencjał o ograniczonym poślizgu.

Czas sprintu do 100 km/h - 3,4 s i prędkość maksymalna 319 km/h.

Aston Martin DBR22 - widok z góry
6

Nie znamy oficjalnych danych o masie auta, ale można przypuszczać, że jest ona bardzo podobna do V12 Speedstera ważącego 1765 kg. Wynika to z zastosowania ciężkiego silnika i podwozia z aluminium zamiast lekkiej wanienki z włókna węglowego.

Nawet jeśli nie trafia do Ciebie idea speedsterów robionych na zamówienie trzeba przyznać, że udane odniesienia do dawnych modeli i wyróżniający się design tego projektu czyni z DBR22 łakomy kąsek dla każdego miłośnika marki Aston Martin.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Hyundai Insteroid koncept
Hyundai / Inster
Hyundai Insteroid - i20 N na miarę nowej ery

Hyundai podzielił się zdjęciami małego, zwariowanego hot hatcha EV. Czy to duchowy następca i20 N?

1 kwietnia 2025
Pirelli P Zero piąta generacja
Pirelli
Pirelli wykorzystało AI do opracowania nowych opon

Z pomocą AI Pirelli opracowało nową oponę z serii P Zero - bezpieczniejszą i bardziej wydajną.

31 marca 2025
Aston Martin Valhalla produkcyjny
Aston Martin / Valhalla
Hipersamochód Aston Martin Valhalla jest prawie gotowy do produkcji

Flagowy hipersamochód Aston Martin Valhalla przechodzi ostatnie szlify przed rozpoczęciem produkcji.

31 marca 2025
Cosworth silniki i fabryka
Cosworth
Cosworth - firma tworząca silniki dla Astona, Bugatti i F1 od kulis

W świecie wyśrubowanych norm emisji Cosworth potrafi budować wolnossące V8 i V12. Jak oni to robią?

25 marca 2025
Aston Martin Vanquish Volante prezentacja
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish Volante rzuca wyzwanie Ferrari 12Cilindri Spider

Nowy Vanquish Volante kończy gruntowne odświeżenie “tradycyjnej” gamy Aston Martina.

25 marca 2025
Porsche 911 992.2 turbo spyshot główne
Porsche / 911 Turbo
Trwają finalne testy nowego Porsche 992.2 Turbo z napędem hybrydowym

Porsche 911 Turbo przejdzie w tym roku duży lifting. Wniesie on dużo nowości, w tym napęd hybrydowy.

25 marca 2025
2026 Alfa Romeo Stelvio spyshot
Alfa Romeo / Stelvio
2026 Alfa Romeo Stelvio - Turyn testuje nowego rywala BMW X3

Nadjeżdża Alfa Romeo Stelvio drugiej generacji z napędem spalinowym, hybrydowym lub elektrycznym.

24 marca 2025
The Red Tour
Motocykle
The Red Tour 2025: przetestuj nowe modele Ducati Multistrada

Nowa Multistrada V4 Pikes Peak, Multistrada V4 S oraz Multistrada V2 S ruszają po Polsce. Chcesz je przetestować?

24 marca 2025
Volkswagen Golf GTI zapowiedź
Volkswagen / Golf
Volkswagen zapowiada celebrację 50 lat GTI podczas Nürburgring 24H

Podczas czerwcowego Nürburgring 24H może dojść do głośnej premiery nowego Golfa GTI Clubsport S.

21 marca 2025
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang prezentacja
Bugatti / Tourbillon
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang - jedna opcja w cenie całego 911

Do oferty nowego Bugatti dołączył pakiet Équipe Pur Sang inspirowany wyścigowym dziedzictwem marki.

20 marca 2025
Bentley wyniki finansowe
Bentley
Bentley nie zamierza rezygnować z silników V8 jeszcze przez dekadę

W ciągu następnych 10 lat Bentley ma w planach całą plejadę nowych modeli z silnikami spalinowymi.

19 marca 2025
2025 Goodwood Festival of Speed tematyka
Festival of Speed
Główna rzeźba Goodwood FoS 2025 będzie poświęcona Gordonowi Murrayowi

Tegoroczny Festival of Speed skupi się na F1, a szczególne miejsce w jej historii ma Gordon Murray.

18 marca 2025