Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin zaprezentował DBR22 - rywala dla Ferrari Monza SP2

To kolejny otwarty speedster od AM, ale także studium na temat wyglądu przyszłych Aston Martinów.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 sierpnia 2022
Aston Martin DBR22 - rywal Ferrari Monza SP2
6

Aston Martin uznał, że popyt na szybkie i bardzo limitowane speedstery jeszcze się nie wyczerpał, więc stworzył kolejny taki samochód prosto z departamentu Q. Nazywa się DBR22 i jest nowością nie tylko ze względu na elementy designu wskazujące ścieżkę rozwoju stylistyki kolejnych modeli AM. Oficjalnie to koncept, ale już wiemy, że trafi do produkcji w ekstremalnie ograniczonej liczbie, a kupić go będą mogli tylko najbardziej lojalni klienci brytyjskiej marki.

 Aston Martin DBR22 - widok z tyłu
6

Najbardziej oczywistą inspiracją DBR22 jest DBR1 - zwycięski samochód Aston Martina w wyścigu 24h Le Mans 1959. Projektanci postawili na przenikanie się nowoczesności z oczywistymi motywami retro tworząc nadwozie całkowicie odrębne od reszty gamy AM. Wspólna jest tylko podstawowa architektura z klejonego aluminium.

Mieszankę stylów najbardziej widać z przodu, gdzie zastosowano nowe światła odnoszące się do kształtu tych w DBR1, a jednocześnie podobne do najnowocześniejszego hipersamochodu Valkyrie. Umieszczone są po bokach dużego grilla, którego kształt jest oczywistym wyróżnikiem Aston Martina, ale umieszczono go pod ujemnym kątem, przez co wyróżnia się na tle innych modeli. W efekcie mamy dużo bardziej agresywny i ciekawy przód, który jednocześnie pozostaje w 100% charakterystyczny.

Aston Martin DBR22 - zbliżenie na front auta
6

Pomimo braku dachu, przedniej szyby i bocznych okien udało się projektantom uniknąć niezgrabnej sylwetki poprzez dodanie dwóch garbów za kabiną. Wspomagają one aerodynamikę przy dużych prędkościach, ale mają też wymiar estetyczny, bo ich linia boczna naśladuje linię okien w innych współczesnych modelach AM. Poprowadzono ją nad doskonale ukształtowanym tylnym błotnikiem, który sam w sobie jest odniesieniem do DBR1 z 1959 r.

Panel za kabiną nie zawiera zbędnych elementów i kończy się wyraźną krawędzią definiującą kształt tylnego pasa. W tym miejscu więcej jest odniesień do nowoczesności np. LED-owy pas świetlny, centralnie umieszczone końcówki wydechu i kształt tylnego dyfuzora przypominają rozwiązania z V12 VantageV12 Speedster.

Aston Martin DBR22 - wnętrze auta
6

Kabinę przeniesiono z V12 Speedster, ale wygląd kokpitu jest zapowiedzią rozwiązań w przyszłych modelach Aston Martina - pierwszym z nich ma być mocno zmodyfikowany Vantage w 2023 r. Bardziej proste i czyste linie wnętrza powinny spodobać się obecnym użytkownikom aut tej marki.

W tym modelu Aston Martin skupił się na poprawie sztywności nadwozia przy zastosowaniu nowych płyt pomocniczych pod obiema osiami. Zastosowano nowe ustawienia adaptacyjnych amortyzatorów specjalnie do DBR22. Opracowano też zupełnie nową tylną ramę nośną składaną z elementów drukowanych w 3D. W ten sposób osiągnięto udany kompromis między wytrzymałością, masą i łatwością produkcji, co jest ważnym czynnikiem w przypadku mocno limitowanego auta składanego ręcznie. Koła w tym modelu mają 21 cali i są mocowane na centralną nakrętkę.

Reklama
Aston Martin DBR22 - linia auta
6

Silnik V12 twin turbo o pojemności 5.2 l także dostał niewielkie modyfikacje z korzyścią dla osiągów. DBR22 ma 725 KM, czyli o 25 KM więcej niż V12 Vantage i tyle samo co DBS. Moment obrotowy zmniejszono jednak do 753 Nm - to mniej więcej tyle samo ile w Vantage, ale mniej niż w DBS, co prawdopodobnie wynika z zastosowania innej wersji automatycznej skrzyni 8-stopniowej. Domyślamy się, że przyczyną jest ograniczona przestrzeń, w którą nie mieści się mocniejsza skrzynia z większych modeli, podobnie jak ma to miejsce w V12 Vantage. Moc przenoszona jest na tylne koła przez umieszczony na tylnej osi dyferencjał o ograniczonym poślizgu.

Czas sprintu do 100 km/h - 3,4 s i prędkość maksymalna 319 km/h.

Aston Martin DBR22 - widok z góry
6

Nie znamy oficjalnych danych o masie auta, ale można przypuszczać, że jest ona bardzo podobna do V12 Speedstera ważącego 1765 kg. Wynika to z zastosowania ciężkiego silnika i podwozia z aluminium zamiast lekkiej wanienki z włókna węglowego.

Nawet jeśli nie trafia do Ciebie idea speedsterów robionych na zamówienie trzeba przyznać, że udane odniesienia do dawnych modeli i wyróżniający się design tego projektu czyni z DBR22 łakomy kąsek dla każdego miłośnika marki Aston Martin.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Land Rover Defender Soft Top V8 prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender V8 Soft Top - terenowy kabriolet z dudniącym V8

Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.

25 kwietnia 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Duchowy następca 458 Speciale - Ferrari 296 VS - coraz bliżej premiery

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

25 kwietnia 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025