Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin V12 Vantage - 700 KM i magia limitowanej serii

To już ostatni przedstawiciel linii modeli Vantage V12, dlatego produkcja będzie mocno limitowana.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 marca 2022
Aston Martin V12 Vantage
14

Aston Martin oficjalnie kończy montować silniki V12 do modeli z linii Vantage. To już ostatni taki samochód i powstanie tylko w 333 egzemplarzach. Dla właściwego podkreślenia wagi tego wydarzenia producent poszedł na całość - auto ma aż 700 KM i mocno podrasowane nadwozie. Jeśli chcesz kupić jednego z nich to już dziś, w dniu debiutu, jesteś spóźniony. Wszystkie sloty produkcyjne sprzedały się w grudniu 2021 gdy ogłoszono, że nowe V12 Vantage w ogóle powstanie. Pozostaje polowanie na oferty odsprzedaży “miejsca w kolejce”, choć nad całym przedsięwzięciem czuwa sam Aston Martin i zapewnia, że kolejka oczekujących na wolne miejsce też jest długa.

2022 Aston Martin V12 Vantage silnik
14

A co jest do stracenia? Bardzo dużo, przede wszystkim silnik z czterema wałkami rozrządu, o pojemności 5.2 litra z podwójnym turbodoładowaniem. Znamy go z DB11DBS-a, ale w żadnym z nich nie ma takiej mocy. Tylko szalony V12 Speedster miał tak samo wysoką moc, jaką teraz będzie miał Vantage coupe. Konkretnie chodzi o 700 KM i aż 753 Nm momentu obrotowego, czyli o 190 KM i 68 Nm więcej niż w wersji z V8. Pomimo masy 1795 kg samochód będzie w stanie osiągnąć 100 km/h w 3,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 320 km/h. Na pewno Vantage będzie niebywale głośny przy wykonywaniu tych sprintów - nowy wydech z centralną końcówką wykonano ze stali o grubości 1 mm, dzięki czemu jest 7,2 kg lżejszy niż wydech wersji V8.

Specjalnie do wersji V12 przeprogramowano 8-biegową skrzynię ZF i pracę dyferencjału o ograniczonym poślizgu. Wydatnie pomogły w tym wcześniejsze doświadczenia z prac nad SpeedsteremVantage F1 Edition.

Aston Martin V12 Vantage tył auta na tle krajobrazu
14

Aston Martin poświęcił wiele pracy nadwoziu nowego modelu, który przypomina teraz miks różnych wersji, w tym GT8 i GT12, co widać po rozbudowanym pakiecie aerodynamicznym. Poszerzony o 40 mm rozstaw kół odbija się na kształcie karbonowo-kompozytowych nadkoli, które muszą być znacznie szersze niż w V8. Z tego samego materiału wykonano też przedni zderzak, błotniki, progi i maskę silnika z dużym kanałem powietrznym w kształcie podkowy. Nawet przedni wlot powietrza jest o 25% większy z konieczności zapewnienia odpowiedniego chłodzenia. Z kompozytów wykonano też tylny zderzak i klapę bagażnika.

Nadwozie V12 Vantage jest nie tylko szersze, ale i sztywniejsze. Ogólna sztywność wzrosła o 8%, a odporność na boczne obciążenia o 6,7%. Osiągnięto taki wynik poprzez zastosowanie podkonstrukcji usztywniających od spodu, jak i dzięki rozpórce tylnych kielichów poprowadzonej przy zbiorniku paliwa.

Nadwozie to dopiero wstęp do modyfikacji, które kryją się pod spodem. Sprężyny zawieszenia są 50% sztywniejsze z przodu i 40% z tyłu, a dodatkowo mocowania kolumn są usztywnione o 13%. Przedni stabilizator usztywniono o 5%, a tylny aż o 41%, ale w tylnym zawieszeniu musiała się znaleźć dodatkowa sprężyna pomocnicza, która zmiękcza nieco jazdę, gdy jest to konieczne. Do tego komplet opracowanych od nowa tulei zawieszenia w przednich wahaczach podwójnych i tylnym układzie wielowahaczowym oraz delikatnie zmodyfikowana geometria całego układu jezdnego. Aston Martin obiecuje lepsze reakcje auta za sprawą przekalibrowania ustawień aktywnych amortyzatorów i układu kierowniczego.

Reklama
2022 Aston Martin V12 Vantage wnętrze auta
14

Standardem tej wersji są karbonowo-ceramiczne hamulce odejmujące 23 kg masy nieresorowanej z kół. Z przodu tarcze mają 410 mm i sześciotłoczkowe zaciski, a z tyłu 360 mm i zaciski czterotłoczkowe. Imponujące są też rozmiary opon - 275/35 z przodu i 315/30 z tyłu. Gumy dostarcza Michelin i są to uznane w świecie wysokich osiągów Piloty Sport 4S.

Przy takiej mocy nie jest żadnym zaskoczeniem, że Vantage z silnikiem V12 dostał szeroki pakiet modyfikacji aerodynamiki. Nowy jest przedni splitter, podłoga z dyfuzorem i tylne skrzydło. Zagadkowa sprawa, że skrzydło może zostać z auta usunięte bez pogorszenia zachowania auta. W takim razie po co je tam zamontowano?

Aston Martin V12 Vantage sylwetka auta
14

Często wybieraną opcją w przypadku tak szybkiego i brutalnego auta pewnie będą nowe fotele kubełkowe wykonane z karbonu, dzięki którym masa spada o 7,3 kg. Są one częścią pakietu “Lightweight”, który zawiera również karbonowe elementy zewnętrzne, specjalne, lekkie, 21-calowe felgi, dekoracje wnętrza i… manualną regulację kolumny kierownicy.

Od czasu pokazania oryginalnego V12 Vantage Concept w 2007 roku, najmniejszy Aston o największej sile uderzenia zawsze cieszył się niesłabnącym zainteresowaniem. To już ostatni taki samochód i choć przypuszczamy, że będzie mu brakowało nieco charakteru wolnossących poprzedników, naprawdę nie powinno w nim zabraknąć silnych wrażeń i emocji.

Nowy numer EVO magazine

Zamów czwarte wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
Pagani Zonda F Horacio Paganiego
Pagani / Zonda
Pagani Zonda F - klejnot wśród analogowych supersamochodów

Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.

13 grudnia 2022
Maserati GranTurismo Trofeo PrimaSerie tył
Maserati / GranTurismo
Maserati zacznie produkcję GranTurismo od limitowanej serii PrimaSerie

Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.

27 stycznia 2023
Porsche Vision 357 koncept
Porsche
Porsche Vision 357 - koncept na 75-lecie Porsche 356

Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.

26 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
Kia / EV6
2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

25 stycznia 2023
2024 Polestar 2
EV
Odświeżony Polestar 2 ma większy zasięg i lepsze osiągi

Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.

24 stycznia 2023
2023 Porsche Cayenne test
Porsche / Cayenne
2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

24 stycznia 2023
2023 Ferrari Portofino M - przód dynamiczne
GT
Ferrari Portofino M - włoski rywal Bentleya i Aston Martina

Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.

24 stycznia 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Alpine A110S - przód dynamiczne
Alpine / A110
2023 Alpine A110S - miniaturowy supersamochód za ułamek ceny

Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.

19 stycznia 2023
Alpine wyniki sprzedaży 2022
Rynek
W 2022 roku Alpine odnotowało 33-procentowy wzrost sprzedaży

Wzrasta zainteresowanie klientów marką Alpine, która w kolejnych latach planuje globalną ekspansję.

19 stycznia 2023
Mercedes-AMG CLA lifting
Lifting
Mercedes zaprezentował nowego CLA, także w wersjach AMG 35 i 45 S

Mercedes CLA przeszedł lifting, a w gamie pojawiły się zaktualizowane wersje napędowe AMG.

19 stycznia 2023
Fastline Racing Academy - Heels on the Track
Prezentacja Partnera
Piękne, szybkie i… bezpieczne. Relacja z Heels On The Track

Kobiety przejęły Tor Łódź! Za nami 6 edycja wydarzenia organizowanego przez Fastline Racing Academy. 

19 stycznia 2023