Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Range Rover Sport - w końcu godny uznania.

Jeszcze do niedawna „mniejszy” Range Rover uznawany był za model warty mniejszej uwagi. Sprawy się nieco pozmieniały.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 czerwca 2023
Range Rover Sport P510e
18

„Mniejszy” w przypadku Range Rovera oznacza, że nieustannie mamy tu do czynienia z prawdziwym kolosem. Ba, nowa odsłona tej wersji auta urosła aż o 10 cm. Sport najczęściej był nieznacznie mniej pokaźny, do tego odrobinę bardziej skoncentrowany na prowadzeniu, ale przy zachowaniu zbliżonego komfortu do „dużego” Range’a. Wyjściowe założenia się nie zmieniły, ale jednocześnie nowy Range Rover Sport wpisuje się teraz w kryteria zupełnie nowej ligi. Zachował co cenne, a zdobył mnóstwo elementów, których brakowało w dotychczasowych odmianach Sport.

Range Rover Sport P510e - widok z tyłu
18

Jakkolwiek to zabrzmi, w moim prywatnym odczuciu, dotychczas Sport odstawał nieco jakością wykonania od swojego większego brata. Nie mylcie tego ze złym wykonaniem - po prostu od aut o nazwie Range Rover oczekuje się już konkretnego poziomu, co w przypadku Sporta bywało sporne, zwłaszcza po latach eksploatacji. Co ciekawe, w nowym Sporcie zmieniła się przede wszystkim pozycja za kierownicą. Nie każdemu odpowiada, ale tym wyższym z pewnością będzie tu wygodnie i ergonomicznie. Trudno to powiedzieć o funkcjach pokładowych, ale warto rozpatrywać to w kwestiach obecnych czasów - po prostu wszyscy robią już dotykowe ekrany. Ten tutaj, 13-calowy,  jest i tak dość dobrze “poukładany” i responsywny, choć część elementów przydałaby się bardziej tradycyjna (niżej wyświetlacza pozostawiono tylko ustawienia klimatyzacji, ale wciąż dotykowe…). Cyfryzacja dotknęła także (jak i w „dużym” Range Roverze) lusterko wsteczne, które obecnie może pokazywać rzut z kamery umiejscowionej nad klapą bagażnika. Znacznie bardziej przydatne na co dzień, szczególnie przy tak potężnej kabinie. Przed kierowcą znalazły się również cyfrowe - a jakże - zegary, na przeszło 13-calowym wyświetlaczu, które są całkiem OK, w przeciwieństwie do dotykowych guzików na kierownicy znanej z innych modeli marki, które wymagają przyzwyczajenia obsługi.

Range Rover Sport P510e - kabina
18

O designie nie ma co tu się długo rozwodzić - od razu widać, że to auto słusznej marki, front nie budzi żadnych skrajnych emocji, w przeciwieństwie do mocno odstającego od tego co znamy tyłu. Tablicę rejestracyjną przeniesiono na zderzak, a wąskie lampy połączono czarną blendą. 

Nowy Sport to także fenomenalne zawieszenie pneumatyczne, które w licznych ustawieniach znakomicie łączy pewność prowadzenia z niebywałym komfortem. Tu bez wątpienia możemy pokusić się o stwierdzenie, że to najlepszy z Land Roverów i Range Roverów pod kątem miksu przytoczonych cech. To zasługa m.in. aktywnych stabilizatorów oraz mnóstwa elektroniki wspomagającej doznania płynące z jazdy. Te wspomagacze wesprą także poza asfaltem, bo Range Rover, niezależnie od wersji, naprawdę sporo potrafi na nieutwardzonym szlaku. W większości miejsc ograniczą go jak zwykle drogowe opony, ale i tak mnogość funkcji i ustawień napędu, prześwitu czy kontroli trakcji potrafi aż onieśmielić. Najlepiej zdać się na programy przygotowane przez producenta, a wówczas zajedziecie naprawdę daleko - zarówno na piasku, jak i w błocie.

Range Rover Sport P510e - kierownica
18

Brytyjczycy przyzwyczaili nas ostatnio do obszernej listy jednostek napędowych i nie inaczej jest także tutaj.

Reklama

Mamy zawsze 6 (za chwilę także 8 w wersji SV), co już cieszy. Oczywiście coraz więcej tu wsparcia elektrycznym silnikiem, co nie powinno cieszyć, ale bez obaw - Range Rover Sport nawet w hybrydowych odmianach zachował swój wyjątkowy charakter i takie rozwiązania nie rozwodniły jego wyrazu. W przypadku testowanej odmiany, topowej hybrydy plug-in P510e, jest to sześciocylindrowa trzylitrówka o mocy 400 KM, która w połączeniu z elektrycznym silnikiem daje 510 KM oraz 700 Nm! Nie jest to jednak auto stworzone do podróżowania szaleńczym tempem (w tym sprawdzi się dopiero wspomniana odmiana SV, którą mieliśmy już okazję sprawdzić, ale wciąż nie możemy za dużo mówić), raczej do spokojnego zadania kierunku i bezproblemowego utrzymywania tempa. Bezszelestnie, bez wysiłku, głównie dzięki elektrycznej jednostce, dzięki której tym kolosem będziecie w stanie pokonać realnie blisko 90 km bezemisyjnie!

Range Rover Sport P510e - widok z boku
18

W mieście nieźle sobie radzi pomimo kolosalnych rozmiarów

Sport jest świetnie wyciszony oraz niebywale komfortowy, choć dość podatny na boczny wiatr, co dość dziwi, biorąc pod uwagę, że waży ponad 2900 kg. W mieście nieźle sobie radzi pomimo kolosalnych rozmiarów (zasługa skrętnej tylnej osi), ale bez wątpienia odnajduje się dopiero w trasie. Prawdę mówiąc zadowala wygodą podróżowania, ale jednocześnie nie odkrywa niczego nadzwyczajnego. Można by stwierdzić, że to wada, ale Range Rover, jak już pisaliśmy o „dużym” modelu w odmianie SV - po prostu ceniony jest za ewoluowanie, a nie rewolucje.

Na nowego Range Rovera Sport trzeba mieć minimum pół miliona złotych. W dobie konieczności płacenia ponad 200 000 zł za kompaktowe samochody może to i tak nie dziwi, ale tu dopiero zaczyna się poletko do zabaw w konfiguracje i łatwo skończyć z kwotami dochodzącymi do 800 000 zł. Nie chodzi tu wyłącznie o opcje, ale bardziej mnogość silników i wersji wyposażenia. Nasze auto - odmiana P510e w wersji Autobiography, to wydatek minimum 732 000 zł. To mnóstwo pieniędzy, szczególnie, że rozmawiamy o cenie bez opcji (choć mowa o najbogatszej wersji, nasz egzemplarz kosztował ponad 800 000 zł). Z drugiej jednak strony dostajemy auto bliskie wzorowemu, które może przejechać ok. 90 km na prądzie, a w trybie hybrydowym, w trasie, zadowoli się około 11 litrami benzyny. Nieźle jak na auto ważące blisko 3 tony. Okaże się bajeczne, kiedy wiecie jak je eksploatować (mowa o szacunkowej świadomości rodzaju pokonywanych tras), no i oczywiście celujecie w auto w takim właśnie budżecie.

McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Prywatna Strefa Lamborghini
Prezentacja Partnera
Pierwsza inwestycja w Polsce z prywatną Strefą Lamborghini

Zrodzone z marzeń – to określenie doskonale opisuje najwyższej klasy inwestycje tworzone przez Archicom Collection.

21 października 2024
2025 Porsche 911 992.2 GT3 premiera
Porsche / 911 GT3
Nowe Porsche 911 992.2 GT3 - trochę z RS, trochę z S/T

992.2 GT3 może mieć tylne fotele z Isofixem, ale kluczowy w nim jest wolnossący bokser z manualem.

19 października 2024
Toyota GR GT3 spyshot
Toyota / GR GT3
Zakamuflowana Toyota GR GT3 na drodze - czy to następca Lexusa LFA?

Wygląda na to, że Toyota testuje nowego halo-cara przeznaczonego na drogi i do wyścigów.

18 października 2024
2025 Honda Prelude spyshot
Honda / Prelude
Nowa Honda Prelude już porusza się po drogach

Zaprezentowana jako koncept w 2023 roku Honda Prelude weszła w fazę testów drogowych.

18 października 2024
Ferrari F80 hypercar
Ferrari / F80
Ferrari F80: następca LaFerrari z wyczynową hybrydą V6

Nadjeżdża najmocniejsze drogowe Ferrari w historii. Czy flagowe F80 będzie lepsze niż McLaren W1?

17 października 2024
RML P39 Porsche turbo
Porsche / 911 Turbo
RML P39 - torowa bestia na wzór Le Mans Hypercar

Według producenta RML P39 z dużą przewagą pokona obecne 911 GT3 RS na torze Nürburgring.

16 października 2024
Corvette ZR1 C8 prędkość maksymalna
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1 osiągnęła prędkość maksymalną 375 km/h

Szef GM Mark Reuss osobiście rozpędził nową 1079-konną Corvette ZR1 do jej prędkości maksymalnej.

16 października 2024
Alpine Alpenglow Hy6 debiut
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy6 - wodorowy supersamochód z szansami na produkcję

Alpine zaprezentowało kolejny prototyp Alpenglow, tym razem z wodorowym V6 twin turbo o mocy 750 KM.

16 października 2024
2025 Renault 4 EV premiera
Renault / 4 EV
Renault 4 - ikona lat 60. powraca w elektrycznej wersji

Najnowszy elektryczny crossover Renault wprost nawiązuje do “czwórki” z 1961 roku.

15 października 2024
Alpine A110 R Ultime premiera
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime - francuski rywal Porsche Cayman GT4 RS

Większa moc, większy docisk, większa cena; na salonie w Paryżu debiutuje nowe Alpine A110 R Ultime.

14 października 2024
Aston Martin DB12 Goldfinger Edition i DB5
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Goldfinger celebruje 60 lat partnerstwa z Bondem

Limitowany DB12 Goldfinger powstał z okazji sześciu dekad współpracy Aston Martina z Jamesem Bondem.

14 października 2024
Mini John Cooper Works Electric
Mini / John Cooper Works
Mini John Cooper Works E jest najgorętszym hot hatchem EV tej marki

Na salonie w Paryżu debiutują dwa nowe modele Mini John Cooper Works - Hatch i crossover Aceman.

14 października 2024