Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Range Rover Sport - w końcu godny uznania.

Jeszcze do niedawna „mniejszy” Range Rover uznawany był za model warty mniejszej uwagi. Sprawy się nieco pozmieniały.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 czerwca 2023
Range Rover Sport P510e
18

„Mniejszy” w przypadku Range Rovera oznacza, że nieustannie mamy tu do czynienia z prawdziwym kolosem. Ba, nowa odsłona tej wersji auta urosła aż o 10 cm. Sport najczęściej był nieznacznie mniej pokaźny, do tego odrobinę bardziej skoncentrowany na prowadzeniu, ale przy zachowaniu zbliżonego komfortu do „dużego” Range’a. Wyjściowe założenia się nie zmieniły, ale jednocześnie nowy Range Rover Sport wpisuje się teraz w kryteria zupełnie nowej ligi. Zachował co cenne, a zdobył mnóstwo elementów, których brakowało w dotychczasowych odmianach Sport.

Range Rover Sport P510e - widok z tyłu
18

Jakkolwiek to zabrzmi, w moim prywatnym odczuciu, dotychczas Sport odstawał nieco jakością wykonania od swojego większego brata. Nie mylcie tego ze złym wykonaniem - po prostu od aut o nazwie Range Rover oczekuje się już konkretnego poziomu, co w przypadku Sporta bywało sporne, zwłaszcza po latach eksploatacji. Co ciekawe, w nowym Sporcie zmieniła się przede wszystkim pozycja za kierownicą. Nie każdemu odpowiada, ale tym wyższym z pewnością będzie tu wygodnie i ergonomicznie. Trudno to powiedzieć o funkcjach pokładowych, ale warto rozpatrywać to w kwestiach obecnych czasów - po prostu wszyscy robią już dotykowe ekrany. Ten tutaj, 13-calowy,  jest i tak dość dobrze “poukładany” i responsywny, choć część elementów przydałaby się bardziej tradycyjna (niżej wyświetlacza pozostawiono tylko ustawienia klimatyzacji, ale wciąż dotykowe…). Cyfryzacja dotknęła także (jak i w „dużym” Range Roverze) lusterko wsteczne, które obecnie może pokazywać rzut z kamery umiejscowionej nad klapą bagażnika. Znacznie bardziej przydatne na co dzień, szczególnie przy tak potężnej kabinie. Przed kierowcą znalazły się również cyfrowe - a jakże - zegary, na przeszło 13-calowym wyświetlaczu, które są całkiem OK, w przeciwieństwie do dotykowych guzików na kierownicy znanej z innych modeli marki, które wymagają przyzwyczajenia obsługi.

Range Rover Sport P510e - kabina
18

O designie nie ma co tu się długo rozwodzić - od razu widać, że to auto słusznej marki, front nie budzi żadnych skrajnych emocji, w przeciwieństwie do mocno odstającego od tego co znamy tyłu. Tablicę rejestracyjną przeniesiono na zderzak, a wąskie lampy połączono czarną blendą. 

Nowy Sport to także fenomenalne zawieszenie pneumatyczne, które w licznych ustawieniach znakomicie łączy pewność prowadzenia z niebywałym komfortem. Tu bez wątpienia możemy pokusić się o stwierdzenie, że to najlepszy z Land Roverów i Range Roverów pod kątem miksu przytoczonych cech. To zasługa m.in. aktywnych stabilizatorów oraz mnóstwa elektroniki wspomagającej doznania płynące z jazdy. Te wspomagacze wesprą także poza asfaltem, bo Range Rover, niezależnie od wersji, naprawdę sporo potrafi na nieutwardzonym szlaku. W większości miejsc ograniczą go jak zwykle drogowe opony, ale i tak mnogość funkcji i ustawień napędu, prześwitu czy kontroli trakcji potrafi aż onieśmielić. Najlepiej zdać się na programy przygotowane przez producenta, a wówczas zajedziecie naprawdę daleko - zarówno na piasku, jak i w błocie.

Range Rover Sport P510e - kierownica
18

Brytyjczycy przyzwyczaili nas ostatnio do obszernej listy jednostek napędowych i nie inaczej jest także tutaj.

Reklama

Mamy zawsze 6 (za chwilę także 8 w wersji SV), co już cieszy. Oczywiście coraz więcej tu wsparcia elektrycznym silnikiem, co nie powinno cieszyć, ale bez obaw - Range Rover Sport nawet w hybrydowych odmianach zachował swój wyjątkowy charakter i takie rozwiązania nie rozwodniły jego wyrazu. W przypadku testowanej odmiany, topowej hybrydy plug-in P510e, jest to sześciocylindrowa trzylitrówka o mocy 400 KM, która w połączeniu z elektrycznym silnikiem daje 510 KM oraz 700 Nm! Nie jest to jednak auto stworzone do podróżowania szaleńczym tempem (w tym sprawdzi się dopiero wspomniana odmiana SV, którą mieliśmy już okazję sprawdzić, ale wciąż nie możemy za dużo mówić), raczej do spokojnego zadania kierunku i bezproblemowego utrzymywania tempa. Bezszelestnie, bez wysiłku, głównie dzięki elektrycznej jednostce, dzięki której tym kolosem będziecie w stanie pokonać realnie blisko 90 km bezemisyjnie!

Range Rover Sport P510e - widok z boku
18

W mieście nieźle sobie radzi pomimo kolosalnych rozmiarów

Sport jest świetnie wyciszony oraz niebywale komfortowy, choć dość podatny na boczny wiatr, co dość dziwi, biorąc pod uwagę, że waży ponad 2900 kg. W mieście nieźle sobie radzi pomimo kolosalnych rozmiarów (zasługa skrętnej tylnej osi), ale bez wątpienia odnajduje się dopiero w trasie. Prawdę mówiąc zadowala wygodą podróżowania, ale jednocześnie nie odkrywa niczego nadzwyczajnego. Można by stwierdzić, że to wada, ale Range Rover, jak już pisaliśmy o „dużym” modelu w odmianie SV - po prostu ceniony jest za ewoluowanie, a nie rewolucje.

Na nowego Range Rovera Sport trzeba mieć minimum pół miliona złotych. W dobie konieczności płacenia ponad 200 000 zł za kompaktowe samochody może to i tak nie dziwi, ale tu dopiero zaczyna się poletko do zabaw w konfiguracje i łatwo skończyć z kwotami dochodzącymi do 800 000 zł. Nie chodzi tu wyłącznie o opcje, ale bardziej mnogość silników i wersji wyposażenia. Nasze auto - odmiana P510e w wersji Autobiography, to wydatek minimum 732 000 zł. To mnóstwo pieniędzy, szczególnie, że rozmawiamy o cenie bez opcji (choć mowa o najbogatszej wersji, nasz egzemplarz kosztował ponad 800 000 zł). Z drugiej jednak strony dostajemy auto bliskie wzorowemu, które może przejechać ok. 90 km na prądzie, a w trybie hybrydowym, w trasie, zadowoli się około 11 litrami benzyny. Nieźle jak na auto ważące blisko 3 tony. Okaże się bajeczne, kiedy wiecie jak je eksploatować (mowa o szacunkowej świadomości rodzaju pokonywanych tras), no i oczywiście celujecie w auto w takim właśnie budżecie.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis rzuca wyzwanie Ferrari i Toyocie w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

5 grudnia 2024
Electrogenic Mazda MX-5 EV
Mazda / MX-5
Elektryczna Mazda MX-5 - kontrowersyjny współczesny klasyk

To nie jest kolejna Mazda MX-5 - to jej pierwsza odmiana po konwersji na EV w firmie Electrogenic.

5 grudnia 2024
Ford Escort Boreham Motorworks
Restomod
Klasyczny Ford Escort powróci w 2025 jako modny restomod

Nowy Escort nie jest kolejnym SUV-em, to klasyczny restomod napędzany benzyną.

5 grudnia 2024
Jaguar Type 00 premiera
Jaguar / GT EV
Jaguar Type 00 to koncept nowej, elektrycznej ery Jaguara

Drogie, luksusowe, elektryczne super-GT o mocy 1000 KM ma pokazać kierunek, w którym podąża Jaguar.

4 grudnia 2024
Bernie Ecclestone kolekcja F1
F1
Warta 0,5 mld dolarów kolekcja Berniego Ecclestone’a idzie pod młotek

Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.

2 grudnia 2024
Lotus Emira hybryda zapowiedź
Lotus / Emira
Lotus nie wyklucza wprowadzenia hybrydowej wersji Emiry

Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.

2 grudnia 2024
Audi F1 zmiany właścicielskie
Audi
Audi już zdążyło sprzedać część udziałów w zespole F1

Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.

2 grudnia 2024
Lamborghini Lanzador przyszłość marki
Lamborghini / Lanzador
Lamborghini Lanzador EV opóźniony do 2030 r., w planach nowa hybryda

Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.

2 grudnia 2024
Lotus Hyper Hybrid
Lotus
Lotus zmienia kurs i pracuje nad technologią Hyper Hybrid

W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.

30 listopada 2024
Toyota Supra Final Edition news
Toyota / Supra
Toyota kończy produkcję Supry wzmocnioną odmianą Final Edition

Większa moc i poprawione ustawienia wersji Final Edition mogą w końcu uwolnić pełny potencjał Supry.

30 listopada 2024
Lamborghini Temerario V8 moc
Lamborghini / Temerario
Nowe V8 Lamborghini Temerario ma potencjał na ponad 1000 KM

Gama Lamborghini Temerario wkrótce rozrośnie się o kolejne warianty, także z RWD i większą mocą.

27 listopada 2024
Alfa Romeo 33 Stradale Nardo
Alfa Romeo / 33 Stradale
Zobacz jak Alfa Romeo 33 Stradale osiąga 333 km/h na Nardò

Niedawno pokazany supersamochód Alfy Romeo osiągnął 333 km/h podczas testów dynamicznych w Nardò.

26 listopada 2024