Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
6

Debiutuje kolejny nowy na rynku hipersamochód, ale ten wydaje się być bardziej wart uwagi niż inne, ponieważ za stylistykę odpowiadają Włosi, a za inżynierię Niemcy. Za techniczne aspekty projektu odpowiadają specjaliści z Capricorn Group, a za projekt nadwozia studio Zagato. Capricorn 01 Zagato, bo tak nazwano ten samochód, ma sporo argumentów, aby stać się początkiem całej nowej linii modeli specjalnych autorstwa Capricorn.

O Capricorn Group mogliście nie słyszeć, ale firma ta jest znana w branży z dostarczania wysokowydajnych komponentów silnikowych dla samochodów wyczynowych i drogowych, w tym 911 GT3, bolidów Formuły 1 i WEC. Na początku poprzedniej dekady firma przez krótki czas była też właścicielem toru Nürburgring. Z kolei Zagato jest znane z tworzenia unikalnych projektów oraz całych nadwozi do istniejących modeli samochodów, w tym na przykład Aston Martinów.

Włosi i Niemcy połączyli siły tworząc hipersamochód w starym stylu - z silnikiem V8 i manualną skrzynią.

Priorytetem konstruktorów nie była surowa moc czy prędkość, lecz analogowe, pierwotne wrażenia z jazdy. Właśnie dlatego Capricorn postawił na lekkość, napęd na tylną oś, manualną skrzynię biegów i minimum elektroniki pokładowej. Silnik V8 o pojemności 5.2 litra z kompresorem pochodzi od Forda, ale został podkręcony przez niemieckich inżynierów do około 900 KM (ostateczna moc będzie ustalona po uzyskaniu homologacji). Maksymalny moment obrotowy wynosi 1000 Nm, a przyśpieszenie do 100 km/h trwa poniżej 3 sekund. W sprzyjających warunkach Capricorn 01 Zagato pojedzie 360 km/h.

Capricorn osiągnął topową jakość w nowoczesnych technologiach kompozytowych i metalurgicznych, dostarczając części i komponenty na zamówienie zespołów F1, WEC, WRC i innych. Cała ta wiedza została teraz wykorzystana w konstrukcji modelu 01 Zagato, który “na sucho” waży zaledwie 1200 kg, przez co ma rewelacyjny stosunek mocy do masy. Główną tajemnicą lekkości auta jest jego karbonowa struktura nośna - nie tylko poszycie, ale także monokok, obie ramy pomocnicze i komponenty stref zgniotu wykonano właśnie z kompozytów węglowych.

Reklama
Capricorn 01 Zagato design
6

Podstawowa konstrukcja zawieszenia zawiera podwójne wahacze i kolumny sprężynujące Bilsteina przy wszystkich kołach. Aktywne amortyzatory mają kilka ustawień zintegrowanych z ogólnymi trybami jazdy (Comfort, Sport i Track) wybieranymi manualnie pokrętłem na kierownicy. Capricorn mocno pracował także nad układem kierowniczym, aby zapewnić mechaniczne, analogowe połączenie na linii kierowca-samochód. Zaprojektowano na przykład elektryczny system wspomagania kierownicy, który działa tylko przy niskich prędkościach, a gdy zwiększasz tempo, wyłącza się całkowicie. Za zatrzymywanie auta odpowiada układ hamulcowy Brembo z karbonowo-ceramicznymi tarczami i sześciotłoczkowymi zaciskami oraz dedykowanym układem ABS. Z myślą o praktyczności w jeździe na co dzień Capricorn opracował system liftu zarówno przedniej, jak i tylnej osi.

Capricorn skupił się na stworzeniu unikalnego doświadczenia jazdy, nie na rekordowych parametrach.

Jeśli chodzi o design, Zagato doskonale wiedziało co należy zrobić. Szef zespołu projektowego Zagato, Norihiko Harada, chciał stworzyć samochód, który będzie wyglądał dobrze w perspektywie następnych 40-50 lat. “Projekt Capricorn 01 Zagato musi przetrwać próbę czasu – próbę dziesięcioleci, a nie lat. Jestem przekonany, że dziś może on stanąć obok pięknych samochodów z innych epok, na przykład Bugatti z lat 30. lub Aston Martina z lat 60., i doskonale wpasować się w każdą kolekcję.” Jednym z najbardziej unikalnych elementów Capricorn 01 są jego drzwi typu “gullwing” oraz lusterka umieszczone na błotnikach. W ten sposób mają one najniższą możliwą masę, a analogowy charakter auta nie jest zaburzony kamerami jak w niektórych innych hipersamochodach.

Capricorn 01 Zagato wnętrze
6

Oczywiście samochód o takich osiągach musiał od początku powstawać z myślą o aerodynamice. Tutaj jednak nie znajdziecie rozbudowanych skrzydeł i spoilerów. Większość docisku jaki wytwarza Capricorn 01 Zagato pochodzi z podłogi i opływu powietrza wewnątrz karoserii. Liczne wloty, wycięcia i kratki mają za to zaspokajać potrzeby chłodzenia wszystkich kluczowych układów. Zagato nie mógł jednak odmówić sobie zawarcia w projekcie swoich “flagowych” rozwiązań jak dach z dwoma obłymi wybrzuszeniami. 21-calowe lekkie felgi są w całości produkowane przez Capricorn, ale klienci z listy opcji mogą wybrać także obręcze wykonane z włókien węglowych.

Reklama

Purystyczne wnętrze modelu 01 Zagato estetyką przypomina raczej samochody wyczynowe niż cywilne.

Za projekt wnętrza odpowiada już nie Zagato, a styliści z Capricorn. Celem było stworzenie maksymalnie wygodnej kabiny przeznaczonej dla kierowców o różnej sylwetce, ale minimalistycznej i nie zawierającej zbędnych “rozpraszaczy”. Jeśli chodzi o wygodę, fotele są na stałe wkomponowane w monokok, za to kierownica, pedały, a nawet drążek zmiany biegów, są regulowane w szerokim zakresie. Tapicerka składa się głównie ze skóry Connolly i alcantary, a wszystkie przełączniki i pokrętła wykonano z litego aluminium lub tytanu. Trójramienna kierownica ma idealnie okrągły kształt, a jej design można nazwać nowoczesnym retro. Idealnie pasuje to do analogowych zegarów z obrotomierzem w centralnym miejscu. Pod przednią klapą udało się wygospodarować przestrzeń bagażową o pojemności 110 l.

Capricorn 01 Zagato sylwetka
6

Biorąc pod uwagę nacisk na lekkość i analogowość, oraz skupienie wokół kierowcy i brak pogoni za parametrami, Capricorn 01 Zagato plasuje się na mapie hipersamochodów daleko od Ferrari F80 czy Lamborghini Fenomeno, za to dość blisko Pagani UtopiaGMA T.50. Capricorn planuje podążać tą ścieżką także w przyszłości, bo to pierwszy z wielu modeli tego producenta, o czym poinformował CEO firmy, Robertino Wild. Wygląda na to, że mamy do czynienia z narodzinami nowej marki ultra-eskluzywnych hipersamochodów dla specyficznego klienta.

Capricorn 01 Zagato będzie produkowany w niemieckim zakładzie produkcyjnym Capricorn (Grupa ma także placówki w UK, Francji i Włoszech) od początku 2026 roku. Powstanie zaledwie 19 egzemplarzy w cenie 2,95 mln euro każdy (cena bez podatków i personalizacji). W przyszłości zakład ma być w stanie produkować między 100, a 200 samochodów rocznie.

Capricorn 01 Zagato - podstawowe dane

Silnik: 5.2 V8 z kompresorem
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Moc: ~900 KM
Moment obr.: 1000 Nm
Masa: 1200 kg
Stosunek moc/masa: ~750 KM/tonę
0-100 km/h: < 3 s
Prędkość: 360 km/h
Cena: 2,95 mln euro netto

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025
Brabus XL 800 Cabrio premiera
Mercedes / klasa G
Brabus XL 800 Cabrio - niebo nad głową i 800 KM pod maską

Pustynia w Emiratach i bulwary w Monako - Brabus XL 800 Cabrio świetnie pasuje do obu tych miejsc.

24 listopada 2025