Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
6

Debiutuje kolejny nowy na rynku hipersamochód, ale ten wydaje się być bardziej wart uwagi niż inne, ponieważ za stylistykę odpowiadają Włosi, a za inżynierię Niemcy. Za techniczne aspekty projektu odpowiadają specjaliści z Capricorn Group, a za projekt nadwozia studio Zagato. Capricorn 01 Zagato, bo tak nazwano ten samochód, ma sporo argumentów, aby stać się początkiem całej nowej linii modeli specjalnych autorstwa Capricorn.

O Capricorn Group mogliście nie słyszeć, ale firma ta jest znana w branży z dostarczania wysokowydajnych komponentów silnikowych dla samochodów wyczynowych i drogowych, w tym 911 GT3, bolidów Formuły 1 i WEC. Na początku poprzedniej dekady firma przez krótki czas była też właścicielem toru Nürburgring. Z kolei Zagato jest znane z tworzenia unikalnych projektów oraz całych nadwozi do istniejących modeli samochodów, w tym na przykład Aston Martinów.

Włosi i Niemcy połączyli siły tworząc hipersamochód w starym stylu - z silnikiem V8 i manualną skrzynią.

Priorytetem konstruktorów nie była surowa moc czy prędkość, lecz analogowe, pierwotne wrażenia z jazdy. Właśnie dlatego Capricorn postawił na lekkość, napęd na tylną oś, manualną skrzynię biegów i minimum elektroniki pokładowej. Silnik V8 o pojemności 5.2 litra z kompresorem pochodzi od Forda, ale został podkręcony przez niemieckich inżynierów do około 900 KM (ostateczna moc będzie ustalona po uzyskaniu homologacji). Maksymalny moment obrotowy wynosi 1000 Nm, a przyśpieszenie do 100 km/h trwa poniżej 3 sekund. W sprzyjających warunkach Capricorn 01 Zagato pojedzie 360 km/h.

Capricorn osiągnął topową jakość w nowoczesnych technologiach kompozytowych i metalurgicznych, dostarczając części i komponenty na zamówienie zespołów F1, WEC, WRC i innych. Cała ta wiedza została teraz wykorzystana w konstrukcji modelu 01 Zagato, który “na sucho” waży zaledwie 1200 kg, przez co ma rewelacyjny stosunek mocy do masy. Główną tajemnicą lekkości auta jest jego karbonowa struktura nośna - nie tylko poszycie, ale także monokok, obie ramy pomocnicze i komponenty stref zgniotu wykonano właśnie z kompozytów węglowych.

Reklama
Capricorn 01 Zagato design
6

Podstawowa konstrukcja zawieszenia zawiera podwójne wahacze i kolumny sprężynujące Bilsteina przy wszystkich kołach. Aktywne amortyzatory mają kilka ustawień zintegrowanych z ogólnymi trybami jazdy (Comfort, Sport i Track) wybieranymi manualnie pokrętłem na kierownicy. Capricorn mocno pracował także nad układem kierowniczym, aby zapewnić mechaniczne, analogowe połączenie na linii kierowca-samochód. Zaprojektowano na przykład elektryczny system wspomagania kierownicy, który działa tylko przy niskich prędkościach, a gdy zwiększasz tempo, wyłącza się całkowicie. Za zatrzymywanie auta odpowiada układ hamulcowy Brembo z karbonowo-ceramicznymi tarczami i sześciotłoczkowymi zaciskami oraz dedykowanym układem ABS. Z myślą o praktyczności w jeździe na co dzień Capricorn opracował system liftu zarówno przedniej, jak i tylnej osi.

Capricorn skupił się na stworzeniu unikalnego doświadczenia jazdy, nie na rekordowych parametrach.

Jeśli chodzi o design, Zagato doskonale wiedziało co należy zrobić. Szef zespołu projektowego Zagato, Norihiko Harada, chciał stworzyć samochód, który będzie wyglądał dobrze w perspektywie następnych 40-50 lat. “Projekt Capricorn 01 Zagato musi przetrwać próbę czasu – próbę dziesięcioleci, a nie lat. Jestem przekonany, że dziś może on stanąć obok pięknych samochodów z innych epok, na przykład Bugatti z lat 30. lub Aston Martina z lat 60., i doskonale wpasować się w każdą kolekcję.” Jednym z najbardziej unikalnych elementów Capricorn 01 są jego drzwi typu “gullwing” oraz lusterka umieszczone na błotnikach. W ten sposób mają one najniższą możliwą masę, a analogowy charakter auta nie jest zaburzony kamerami jak w niektórych innych hipersamochodach.

Capricorn 01 Zagato wnętrze
6

Oczywiście samochód o takich osiągach musiał od początku powstawać z myślą o aerodynamice. Tutaj jednak nie znajdziecie rozbudowanych skrzydeł i spoilerów. Większość docisku jaki wytwarza Capricorn 01 Zagato pochodzi z podłogi i opływu powietrza wewnątrz karoserii. Liczne wloty, wycięcia i kratki mają za to zaspokajać potrzeby chłodzenia wszystkich kluczowych układów. Zagato nie mógł jednak odmówić sobie zawarcia w projekcie swoich “flagowych” rozwiązań jak dach z dwoma obłymi wybrzuszeniami. 21-calowe lekkie felgi są w całości produkowane przez Capricorn, ale klienci z listy opcji mogą wybrać także obręcze wykonane z włókien węglowych.

Reklama

Purystyczne wnętrze modelu 01 Zagato estetyką przypomina raczej samochody wyczynowe niż cywilne.

Za projekt wnętrza odpowiada już nie Zagato, a styliści z Capricorn. Celem było stworzenie maksymalnie wygodnej kabiny przeznaczonej dla kierowców o różnej sylwetce, ale minimalistycznej i nie zawierającej zbędnych “rozpraszaczy”. Jeśli chodzi o wygodę, fotele są na stałe wkomponowane w monokok, za to kierownica, pedały, a nawet drążek zmiany biegów, są regulowane w szerokim zakresie. Tapicerka składa się głównie ze skóry Connolly i alcantary, a wszystkie przełączniki i pokrętła wykonano z litego aluminium lub tytanu. Trójramienna kierownica ma idealnie okrągły kształt, a jej design można nazwać nowoczesnym retro. Idealnie pasuje to do analogowych zegarów z obrotomierzem w centralnym miejscu. Pod przednią klapą udało się wygospodarować przestrzeń bagażową o pojemności 110 l.

Capricorn 01 Zagato sylwetka
6

Biorąc pod uwagę nacisk na lekkość i analogowość, oraz skupienie wokół kierowcy i brak pogoni za parametrami, Capricorn 01 Zagato plasuje się na mapie hipersamochodów daleko od Ferrari F80 czy Lamborghini Fenomeno, za to dość blisko Pagani UtopiaGMA T.50. Capricorn planuje podążać tą ścieżką także w przyszłości, bo to pierwszy z wielu modeli tego producenta, o czym poinformował CEO firmy, Robertino Wild. Wygląda na to, że mamy do czynienia z narodzinami nowej marki ultra-eskluzywnych hipersamochodów dla specyficznego klienta.

Capricorn 01 Zagato będzie produkowany w niemieckim zakładzie produkcyjnym Capricorn (Grupa ma także placówki w UK, Francji i Włoszech) od początku 2026 roku. Powstanie zaledwie 19 egzemplarzy w cenie 2,95 mln euro każdy (cena bez podatków i personalizacji). W przyszłości zakład ma być w stanie produkować między 100, a 200 samochodów rocznie.

Capricorn 01 Zagato - podstawowe dane

Silnik: 5.2 V8 z kompresorem
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Moc: ~900 KM
Moment obr.: 1000 Nm
Masa: 1200 kg
Stosunek moc/masa: ~750 KM/tonę
0-100 km/h: < 3 s
Prędkość: 360 km/h
Cena: 2,95 mln euro netto

Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025
Honda NSX używane poradnik
Honda / NSX
Używana Honda NSX (1990-2006) - pierwszy prawdziwy japoński supercar

35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.

30 września 2025
2026 Porsche Cayenne EV wnętrze
Porsche / Cayenne
Poznaliśmy wnętrze nowego Porsche Cayenne. “Ekranoza” na całego

W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.

30 września 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
Toyota / GR GT3
Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

27 września 2025
Zagato Capricorn hypercar teaser
Zagato
Zagato szykuje hypercara. Zbudują go twórcy silnika Porsche 911 GT3

Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.

27 września 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
2026 Zenos E10 RZ
Zenos / E10
Zenos E10 powraca na rynek z większą mocą

Dekadę po premierze brytyjska marka Zenos podnosi moc E10 do 380 KM i cenę do ponad 140 tys. funtów.

25 września 2025
2025 Mercedes-AMG GT test
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT 43 - brakujący gen Affalterbach

AMG GT z czterocylindrowym sercem hot hatcha A45 ma niezłe osiągi, ale nie uzasadnia to jego ceny.

23 września 2025
Porsche strategia elektryfikacji
Porsche
Porsche zmienia strategię. Będą nowe modele spalinowe i hybrydowe

Elektryfikacja musi zaczekać. Porsche będzie produkować to, czego faktycznie chcą ich klienci.

23 września 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Cayman/Boxster nie będzie wyłącznie elektryczny. Porsche zmienia plan

Elektryczny Cayman/Boxster kiedyś się pojawi, ale teraz Porsche skupia się na napędach spalinowych.

23 września 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025