Zamów czwarte wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Legendarne włoskie studio Zagato stworzy limitowaną Alfę Romeo bazującą na Giulii sedan.
Alfa Romeo wspólnie z biurem projektowym Zagato pracują nad nowym, limitowanym modelem o nazwie Giulia SWB Zagato. Jak na razie tylko udział Zagato podpowiada jak mniej więcej mogłaby wyglądać nowa Alfa, ale już wiadomo, że sportowy model Alfy pojawi się na rynku w przyszłym roku i to od razu w dwóch wersjach: spalinowej i elektrycznej.
Plany te potwierdził CEO Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato w rozmowie z Auto Express kilka miesięcy temu. Cytując jego słowa nowy model ma być “bardzo drogi, bardzo ekscytujący i ekskluzywny” oraz pojawi się w przyszłym roku. Klienci będą mogli wybrać wersję spalinową lub elektryczną, albo kupić obie jako zestaw.
Najprawdopodobniej Giulia SWB Zagato będzie dzielić wiele podzespołów z masowo produkowanym sedanem Giulia, ale człon “SWB” w nazwie sugeruje bardziej sportowe nadwozie ze zmniejszonym rozstawem osi (short wheelbase). Załączone zdjęcie zapowiadające nowy model pokazuje tylko tyle, że design będzie znacząco różnił się od aktualnego języka stylistycznego marki. Kształt tylnego światła LED sugeruje zastosowanie nadwozia z tyłem Kamma. Nie będzie to jednak nowoczesna interpretacja jednego z historycznych modeli Alfy, a jedynie element nawiązujący do bogatej historii marki.
Oferowanie równolegle napędu spalinowego i elektrycznego wygląda na pomysł trudny do zrealizowania pod względem technicznym, zwłaszcza w przypadku mocno limitowanego modelu specjalnego. Tymczasem platforma Giorgio, na której opiera się Giulia i Stelvio, od początku była zaprojektowana przyszłościowo z myślą o łatwej implementacji napędu elektrycznego z rozsądnym zestawem baterii. Najlepszym dowodem na elastyczność tej konstrukcji jest najnowsze Maserati Grecale, które już powstało w wersji spalinowej, a niedługo zadebiutuje jako elektryczna wersja Folgore.
Benzynowa wersja Giulii SWB Zagato niemal na pewno będzie napędzana znanym z modeli Quadrifoglio silnikiem 2.9 V6 twin turbo, być może nawet w wersji mocniejszej niż 540 KM w Giulii GTA. Samochód ten ma być szczytową formą spalinowej Alfy Romeo zanim marka w pełni skoncentruje się na napędach elektrycznych. Jeśli chodzi o wersję elektryczną prawdopodobnie Alfa skorzysta z ostatnich osiągnięć Maserati. Oczekujemy układu z dwoma lub nawet trzema silnikami, tak jak ma to miejsce w najnowszym GranTurismo Folgore.
To nie pierwszy raz gdy Alfa Romeo zwiera szyki z Zagato, aby stworzyć coś wyjątkowego. Nie będziemy wspominać modeli sprzed kilkudziesięciu lat, ale w najnowszej historii warto wymienić kultową Alfę Romeo SZ z 1989 roku oraz limitowany do zaledwie 9 sztuk model TZ3 z podwoziem od Dodge’a Vipera ACR. Dziełem Zagato był również koncept TZ3 z podzespołami bazującymi na Alfie 8C Competizione, choć samo 8C miało sporo wspólnego z Maserati GranTurismo.
Zanim Alfa Romeo w całości przejdzie na elektryczność, co powinno wydarzyć się w 2027 roku, Włosi mają jeszcze co najmniej jednego asa w rękawie. Nowe modele Alfy powinny wnieść sporo świeżości do portfolio koncernu Stellantis. Co dokładnie szykuje włoska marka dowiemy się w ciągu następnych 12 miesięcy.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.
Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.
Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.
Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.
Średni model w gamie Range Rovera zyskał niezbędne aktualizacje technologii i kosmetykę zewnętrzną.
Wyścigowy Glickenhaus 007 właśnie zyskał wersję drogową przeznaczoną dla klientów indywidualnych.
Fastline kolejny raz dołącza do licytacji WOŚP, i jak zawsze na najwyższych obrotach.
Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.
Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.
Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.
BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.
Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.
Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.
Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.
V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.
Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.