Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje nowe Maserati GranTurismo Folgore. Ma 3 silniki i 761 KM

Maserati wprowadza na rynek pierwsze prawdziwe elektryczne GT w postaci GranTurismo Folgore.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 października 2022
Nowe Maserati GranTurismo Folgore
6

Oto Maserati GranTurismo Folgore, czyli najnowsze GT Maserati z napędem elektrycznym. Śledzimy rozwój tego niecodziennego samochodu i jego spalinowego odpowiednika już od jakiegoś czasu, więc mniej więcej wiedzieliśmy czego można było się spodziewać po elektrycznym GT. Na początek najważniejsza oficjalna informacja: Folgore wejdzie na rynek w połowie przyszłego roku, około 6 miesięcy po spalinowych wersjach nowego Maserati GranTurismo.

Wspólna dla obu odmian platforma oznacza, że Folgore nie jest oparte o architekturę typową dla aut EV jak ma to miejsce w przypadku Porsche TaycanAudi RS e-tron GT. W Maserati rozwiązano problem usytuowania akumulatorów poprzez wypełnienie nimi większości wolnych przestrzeni auta, w tym tunelu środkowego, oraz wykorzystano aż trzy motory elektryczne. Akumulatory rozciągają się wzdłuż kabiny, pod nogami kierowcy i pasażera, a także z tyłu, obok tylnej osi. W sumie mają łączną pojemność 92,5 kWh, czyli tylko 0,9 kWh mniej niż Porsche Taycan z większą baterią. Podobnie jak niemiecki rywal Maserati stworzyło ten system na instalacji 800V, która umożliwia ładowanie z maksymalną mocą 270 kW, jeśli tylko znajdzie się odpowiednia ładowarka. Producent podaje zasięg wynoszący 449 km, co mniej więcej odpowiada ofercie Porsche Taycan Turbo S (445-468 km według WLTP).

Maserati GranTurismo Folgore z boku
6

Samochód posiada aż 3 silniki - dwa z tyłu i jeden z przodu. Przednia i tylna oś są napędzane niezależnie, bo między poszczególnymi źródłami napędu nie ma fizycznego połączenia. Maserati samodzielnie opracowało technologię silników elektrycznych, z których każdy ma po 300 kW, więc teoretycznie samochód ma 1224 KM. Teoretycznie, bo akumulatory mają zdolność oddawania energii na poziomie 610 kW, więc stała moc na kołach wynosi 761 KM, a moment obrotowy 1350 Nm.

Trzy niezależnie pracujące silniki umożliwiają aktywne rozdzielenie mocy między przód i tył, a także na tylnej osi w kierunku lewo-prawo. Jest także możliwość odłączenia przedniego silnika, aby uzyskać typowo tylnonapędowe coupe. Dwa silniki tylne działają jak bardzo wydajny system wektorowania momentu obrotowego, bo każdy z nich jest w stanie wygenerować ponad 400 KM na swoje jedno koło.

Maserati GranTurismo Folgore - front
6

Osiągi Maserati GranTurismo Folgore są takie jak na mocnego “elektryka” przystało. Sprint do 100 km/h trwa 2,7 s, do 200 km/h w 8,8 s, a prędkość maksymalna wynosi około 320 km/h. W ten sposób Maserati zostawia w tyle Taycana Turbo S z czasem 2,8 s do “setki” i 9,6 s do 200. Porsche ma także prędkość ograniczoną do 270 km/h. Folgore jest oczywiście znacznie szybsze niż jego spalinowy odpowiednik - Trofeo V6 twin turbo przyspieszające do 100 km/h w czasie 0,7 s dłuższym. To wszystko musi dużo ważyć - Maserati podaje wartość homologacyjną 2260 kg - niby dużo, ale o 35 kg mniej niż w nieznacznie większym, czterodrzwiowym Porsche.

Nowe Maserati GranTurismo Folgore bokiem
6
Reklama

Kolejnym benefitem z nieoczywistego rozłożenia baterii w aucie była możliwość uzyskania optymalnego rozkładu masy. Akumulatory nie znajdują się w podłodze, więc można było nisko osadzić fotele, a tym samym nisko poprowadzić dach kabiny. Dzięki temu zachowano klasyczną sylwetkę, a pasażerowie siedzą bliżej naturalnego środka ciężkości samochodu, co poprawia odczucia z jazdy. To zjawisko, którego potencjał producenci sportowych aut na prąd dopiero zaczynają odkrywać, a jednym z nich jest Porsche z elektrycznym następcą serii 718.

Maserati GranTurismo Folgore - zbliżenie na tył auta
6

Wszystkie nowe GranTurismo wykorzystują zawieszenie na podwójnych wahaczach z przodu i pięciowahaczowym układzie z tyłu. Do tego pneumatyczne sprężyny i adaptacyjne amortyzatory. Przy przednich kołach zastosowano 380-milimetrowe tarcze hamulcowe z 6-tłoczkowymi zaciskami Brembo, a przy tylnych tarcze 350-milimetrowe z zaciskami 4-tłoczkowymi. Dodatkowo Folgore potrafi hamować rekuperacyjnie za pomocą silników i to z całkiem dużym przeciążeniem wynoszącym 0.65 G. Podobnie jak w spalinowym Maserati przednie koła mają rozmiar 20 cali z oponami o szerokości 265 mm. Z tyłu mamy za to koła 21-calowe z oponami 295 mm.

Z zewnątrz Folgore wygląda bardzo podobnie do wersji spalinowej i tylko brak końcówek rur wydechowych oraz klapka gniazda ładowania zdradzają jego elektryczny charakter. Są też pewne różnice w detalach przedniego grilla i progów, ale dostrzegą je tylko znawcy modelu.

Wreszcie doczekaliśmy się oficjalnych informacji na temat całkowicie nowego GT od Maserati, a jego elektryczna wersja Folgore raczej nie przyniosła rozczarowania pod kątem osiągów. My najbardziej czekamy na możliwość sprawdzenia zdolności dynamicznych związanych z nietypowym układem napędu elektrycznego. Wygląda na to, że GranTurismo Folgore ma szansę namieszać na rynku mocnych EV, choć jego wygląd zewnętrzny przywodzi na myśl klasyczne wzorce marki z Modeny.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024