Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje nowe Maserati GranTurismo Folgore. Ma 3 silniki i 761 KM

Maserati wprowadza na rynek pierwsze prawdziwe elektryczne GT w postaci GranTurismo Folgore.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 października 2022
Nowe Maserati GranTurismo Folgore
6

Oto Maserati GranTurismo Folgore, czyli najnowsze GT Maserati z napędem elektrycznym. Śledzimy rozwój tego niecodziennego samochodu i jego spalinowego odpowiednika już od jakiegoś czasu, więc mniej więcej wiedzieliśmy czego można było się spodziewać po elektrycznym GT. Na początek najważniejsza oficjalna informacja: Folgore wejdzie na rynek w połowie przyszłego roku, około 6 miesięcy po spalinowych wersjach nowego Maserati GranTurismo.

Wspólna dla obu odmian platforma oznacza, że Folgore nie jest oparte o architekturę typową dla aut EV jak ma to miejsce w przypadku Porsche TaycanAudi RS e-tron GT. W Maserati rozwiązano problem usytuowania akumulatorów poprzez wypełnienie nimi większości wolnych przestrzeni auta, w tym tunelu środkowego, oraz wykorzystano aż trzy motory elektryczne. Akumulatory rozciągają się wzdłuż kabiny, pod nogami kierowcy i pasażera, a także z tyłu, obok tylnej osi. W sumie mają łączną pojemność 92,5 kWh, czyli tylko 0,9 kWh mniej niż Porsche Taycan z większą baterią. Podobnie jak niemiecki rywal Maserati stworzyło ten system na instalacji 800V, która umożliwia ładowanie z maksymalną mocą 270 kW, jeśli tylko znajdzie się odpowiednia ładowarka. Producent podaje zasięg wynoszący 449 km, co mniej więcej odpowiada ofercie Porsche Taycan Turbo S (445-468 km według WLTP).

Maserati GranTurismo Folgore z boku
6

Samochód posiada aż 3 silniki - dwa z tyłu i jeden z przodu. Przednia i tylna oś są napędzane niezależnie, bo między poszczególnymi źródłami napędu nie ma fizycznego połączenia. Maserati samodzielnie opracowało technologię silników elektrycznych, z których każdy ma po 300 kW, więc teoretycznie samochód ma 1224 KM. Teoretycznie, bo akumulatory mają zdolność oddawania energii na poziomie 610 kW, więc stała moc na kołach wynosi 761 KM, a moment obrotowy 1350 Nm.

Trzy niezależnie pracujące silniki umożliwiają aktywne rozdzielenie mocy między przód i tył, a także na tylnej osi w kierunku lewo-prawo. Jest także możliwość odłączenia przedniego silnika, aby uzyskać typowo tylnonapędowe coupe. Dwa silniki tylne działają jak bardzo wydajny system wektorowania momentu obrotowego, bo każdy z nich jest w stanie wygenerować ponad 400 KM na swoje jedno koło.

Maserati GranTurismo Folgore - front
6

Osiągi Maserati GranTurismo Folgore są takie jak na mocnego “elektryka” przystało. Sprint do 100 km/h trwa 2,7 s, do 200 km/h w 8,8 s, a prędkość maksymalna wynosi około 320 km/h. W ten sposób Maserati zostawia w tyle Taycana Turbo S z czasem 2,8 s do “setki” i 9,6 s do 200. Porsche ma także prędkość ograniczoną do 270 km/h. Folgore jest oczywiście znacznie szybsze niż jego spalinowy odpowiednik - Trofeo V6 twin turbo przyspieszające do 100 km/h w czasie 0,7 s dłuższym. To wszystko musi dużo ważyć - Maserati podaje wartość homologacyjną 2260 kg - niby dużo, ale o 35 kg mniej niż w nieznacznie większym, czterodrzwiowym Porsche.

Nowe Maserati GranTurismo Folgore bokiem
6
Reklama

Kolejnym benefitem z nieoczywistego rozłożenia baterii w aucie była możliwość uzyskania optymalnego rozkładu masy. Akumulatory nie znajdują się w podłodze, więc można było nisko osadzić fotele, a tym samym nisko poprowadzić dach kabiny. Dzięki temu zachowano klasyczną sylwetkę, a pasażerowie siedzą bliżej naturalnego środka ciężkości samochodu, co poprawia odczucia z jazdy. To zjawisko, którego potencjał producenci sportowych aut na prąd dopiero zaczynają odkrywać, a jednym z nich jest Porsche z elektrycznym następcą serii 718.

Maserati GranTurismo Folgore - zbliżenie na tył auta
6

Wszystkie nowe GranTurismo wykorzystują zawieszenie na podwójnych wahaczach z przodu i pięciowahaczowym układzie z tyłu. Do tego pneumatyczne sprężyny i adaptacyjne amortyzatory. Przy przednich kołach zastosowano 380-milimetrowe tarcze hamulcowe z 6-tłoczkowymi zaciskami Brembo, a przy tylnych tarcze 350-milimetrowe z zaciskami 4-tłoczkowymi. Dodatkowo Folgore potrafi hamować rekuperacyjnie za pomocą silników i to z całkiem dużym przeciążeniem wynoszącym 0.65 G. Podobnie jak w spalinowym Maserati przednie koła mają rozmiar 20 cali z oponami o szerokości 265 mm. Z tyłu mamy za to koła 21-calowe z oponami 295 mm.

Z zewnątrz Folgore wygląda bardzo podobnie do wersji spalinowej i tylko brak końcówek rur wydechowych oraz klapka gniazda ładowania zdradzają jego elektryczny charakter. Są też pewne różnice w detalach przedniego grilla i progów, ale dostrzegą je tylko znawcy modelu.

Wreszcie doczekaliśmy się oficjalnych informacji na temat całkowicie nowego GT od Maserati, a jego elektryczna wersja Folgore raczej nie przyniosła rozczarowania pod kątem osiągów. My najbardziej czekamy na możliwość sprawdzenia zdolności dynamicznych związanych z nietypowym układem napędu elektrycznego. Wygląda na to, że GranTurismo Folgore ma szansę namieszać na rynku mocnych EV, choć jego wygląd zewnętrzny przywodzi na myśl klasyczne wzorce marki z Modeny.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Bugatti Chiron Profilée pod wieżą Eiffela
Aukcja
Jedyny na świecie Bugatti Chiron Profilée sprzedany za ponad 46 mln zł

Jedyne w swoim rodzaju Bugatti Chiron Profilée stało się najdroższym nowym samochodem w historii.

1 lutego 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
2024 Porsche 992.2 GT3 spyshot
Porsche / 911 GT3
Nowe Porsche 992.2 GT3 uchwycone podczas testów

Obecny model Porsche 911 GT3 jeszcze nie zdążył się znudzić, a w przygotowaniu już jest następca.

24 marca 2023
Aston Martin DB12 na Nurburgringu dynamiczne
Aston Martin DB12
Aston Martin DB12 już jeździ po Nürburgringu

Następca Aston Martina DB11 przechodzi szereg testów na Północnej Pętli. Premiera za kilka miesięcy.

24 marca 2023
Triumph Tiger 1200 GT Pro z boku
Motocykle
Triumph Tiger 1200 - Obieżyświat

Motocykl stworzony dla ludzi kochających podróże, wyprawy, którzy chcą odkrywać świat z siodła motocykla.

23 marca 2023
Aston Martin Valkyrie - front auta
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie - test na torze

Hipercar Adriana Neweya jest gotowy. Czy to najlepszy wóz jaki kiedykolwiek dostał legalne tablice?

23 marca 2023
MST Metro 6R4 Group B
Grupa B
MST pokazało nowy projekt - rekonstrukcję rajdowego Rovera Metro 6R4

Fani rajdowej Grupy B mogą za odpowiednią kwotą nabyć legendę - odtworzonego Rovera Metro 6R4.

22 marca 2023
Porsche 911 ITA001 by Theon Design
Restomod
Porsche 964 od Theon Design - restomod doskonały?

Specjaliści od Porsche z Oxfordshire zaprezentowali kolejne doskonałe 911 oparte o generację 964.

22 marca 2023
Dodge Challenger SRT Demon 170 prezentacja
Dodge / Challenger
Dodge Challenger dostanie kolejną, jeszcze mocniejszą wersję Demon 170

Silnik V8 HEMI powoli wychodzi z oferty, dlatego nowy Dodge Demon prezentuje na co go jeszcze stać.

22 marca 2023
Rolls-Royce Wraith Black Arrow lewy przód
Rolls-Royce / Wraith
Rolls-Royce Wraith Black Arrow - ostatnie coupe RR z silnikiem V12

Wraith w limitowanej wersji Black Arrow jest ostatnim coupe Rolls-Royce’a z motorem V12.

21 marca 2023
Polestar 2 BST Edition 230 prezentacja
Polestar / 2
Polestar wprowadza na rynek limitowaną edycję modelu 2 - BST 230

Limitowany Polestar 2 BST 230 nawiązuje wyglądem i wyposażeniem do pierwotnego modelu BST 270.

21 marca 2023
Ferrari Roma Spider prezentacja
Ferrari / Roma
Do gamy Ferrari dołącza Roma Spider z miękkim dachem

Materiałowy dach powraca do przedniosilnikowego Ferrari po raz pierwszy od 1969 r. Oto Roma Spider.

17 marca 2023
Volkswagen ID.2all koncept
Volkswagen / ID.2all
Volkswagen ID.2all - zapowiedź “elektryka” dla ludu

Koncern Volkswagena ma plan wprowadzenia na rynek taniego, dostępnego, elektrycznego hatchbacka.

17 marca 2023
2023 Mercedes-AMG GLB35 przód
Mercedes / GLA
Debiutują nowe modele Mercedesa-AMG: GLB35 oraz GLA35 po faceliftingu

W ramach standardowego liftingu Mercedesy GLA35 i GLB35 zyskały między innymi moduły mild hybrid.

16 marca 2023