Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje nowe Maserati GranTurismo Folgore. Ma 3 silniki i 761 KM

Maserati wprowadza na rynek pierwsze prawdziwe elektryczne GT w postaci GranTurismo Folgore.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 października 2022
Nowe Maserati GranTurismo Folgore
6

Oto Maserati GranTurismo Folgore, czyli najnowsze GT Maserati z napędem elektrycznym. Śledzimy rozwój tego niecodziennego samochodu i jego spalinowego odpowiednika już od jakiegoś czasu, więc mniej więcej wiedzieliśmy czego można było się spodziewać po elektrycznym GT. Na początek najważniejsza oficjalna informacja: Folgore wejdzie na rynek w połowie przyszłego roku, około 6 miesięcy po spalinowych wersjach nowego Maserati GranTurismo.

Wspólna dla obu odmian platforma oznacza, że Folgore nie jest oparte o architekturę typową dla aut EV jak ma to miejsce w przypadku Porsche TaycanAudi RS e-tron GT. W Maserati rozwiązano problem usytuowania akumulatorów poprzez wypełnienie nimi większości wolnych przestrzeni auta, w tym tunelu środkowego, oraz wykorzystano aż trzy motory elektryczne. Akumulatory rozciągają się wzdłuż kabiny, pod nogami kierowcy i pasażera, a także z tyłu, obok tylnej osi. W sumie mają łączną pojemność 92,5 kWh, czyli tylko 0,9 kWh mniej niż Porsche Taycan z większą baterią. Podobnie jak niemiecki rywal Maserati stworzyło ten system na instalacji 800V, która umożliwia ładowanie z maksymalną mocą 270 kW, jeśli tylko znajdzie się odpowiednia ładowarka. Producent podaje zasięg wynoszący 449 km, co mniej więcej odpowiada ofercie Porsche Taycan Turbo S (445-468 km według WLTP).

Maserati GranTurismo Folgore z boku
6

Samochód posiada aż 3 silniki - dwa z tyłu i jeden z przodu. Przednia i tylna oś są napędzane niezależnie, bo między poszczególnymi źródłami napędu nie ma fizycznego połączenia. Maserati samodzielnie opracowało technologię silników elektrycznych, z których każdy ma po 300 kW, więc teoretycznie samochód ma 1224 KM. Teoretycznie, bo akumulatory mają zdolność oddawania energii na poziomie 610 kW, więc stała moc na kołach wynosi 761 KM, a moment obrotowy 1350 Nm.

Trzy niezależnie pracujące silniki umożliwiają aktywne rozdzielenie mocy między przód i tył, a także na tylnej osi w kierunku lewo-prawo. Jest także możliwość odłączenia przedniego silnika, aby uzyskać typowo tylnonapędowe coupe. Dwa silniki tylne działają jak bardzo wydajny system wektorowania momentu obrotowego, bo każdy z nich jest w stanie wygenerować ponad 400 KM na swoje jedno koło.

Maserati GranTurismo Folgore - front
6

Osiągi Maserati GranTurismo Folgore są takie jak na mocnego “elektryka” przystało. Sprint do 100 km/h trwa 2,7 s, do 200 km/h w 8,8 s, a prędkość maksymalna wynosi około 320 km/h. W ten sposób Maserati zostawia w tyle Taycana Turbo S z czasem 2,8 s do “setki” i 9,6 s do 200. Porsche ma także prędkość ograniczoną do 270 km/h. Folgore jest oczywiście znacznie szybsze niż jego spalinowy odpowiednik - Trofeo V6 twin turbo przyspieszające do 100 km/h w czasie 0,7 s dłuższym. To wszystko musi dużo ważyć - Maserati podaje wartość homologacyjną 2260 kg - niby dużo, ale o 35 kg mniej niż w nieznacznie większym, czterodrzwiowym Porsche.

Nowe Maserati GranTurismo Folgore bokiem
6
Reklama

Kolejnym benefitem z nieoczywistego rozłożenia baterii w aucie była możliwość uzyskania optymalnego rozkładu masy. Akumulatory nie znajdują się w podłodze, więc można było nisko osadzić fotele, a tym samym nisko poprowadzić dach kabiny. Dzięki temu zachowano klasyczną sylwetkę, a pasażerowie siedzą bliżej naturalnego środka ciężkości samochodu, co poprawia odczucia z jazdy. To zjawisko, którego potencjał producenci sportowych aut na prąd dopiero zaczynają odkrywać, a jednym z nich jest Porsche z elektrycznym następcą serii 718.

Maserati GranTurismo Folgore - zbliżenie na tył auta
6

Wszystkie nowe GranTurismo wykorzystują zawieszenie na podwójnych wahaczach z przodu i pięciowahaczowym układzie z tyłu. Do tego pneumatyczne sprężyny i adaptacyjne amortyzatory. Przy przednich kołach zastosowano 380-milimetrowe tarcze hamulcowe z 6-tłoczkowymi zaciskami Brembo, a przy tylnych tarcze 350-milimetrowe z zaciskami 4-tłoczkowymi. Dodatkowo Folgore potrafi hamować rekuperacyjnie za pomocą silników i to z całkiem dużym przeciążeniem wynoszącym 0.65 G. Podobnie jak w spalinowym Maserati przednie koła mają rozmiar 20 cali z oponami o szerokości 265 mm. Z tyłu mamy za to koła 21-calowe z oponami 295 mm.

Z zewnątrz Folgore wygląda bardzo podobnie do wersji spalinowej i tylko brak końcówek rur wydechowych oraz klapka gniazda ładowania zdradzają jego elektryczny charakter. Są też pewne różnice w detalach przedniego grilla i progów, ale dostrzegą je tylko znawcy modelu.

Wreszcie doczekaliśmy się oficjalnych informacji na temat całkowicie nowego GT od Maserati, a jego elektryczna wersja Folgore raczej nie przyniosła rozczarowania pod kątem osiągów. My najbardziej czekamy na możliwość sprawdzenia zdolności dynamicznych związanych z nietypowym układem napędu elektrycznego. Wygląda na to, że GranTurismo Folgore ma szansę namieszać na rynku mocnych EV, choć jego wygląd zewnętrzny przywodzi na myśl klasyczne wzorce marki z Modeny.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024
2024 Porsche Cayenne GTS prezentacja
Porsche / Cayenne
2024 Porsche Cayenne GTS - nowy konkurent dla X5M i X6M

Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.

22 kwietnia 2024
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe premiera
Mercedes / AMG GT63 S
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - najszybsze AMG w historii

Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.

22 kwietnia 2024
Aston Martin DB12 Volante test
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Volante - brytyjski pogromca Ferrari?

Jeździmy najnowszym DB12 Volante, którego misją jest przywrócić Aston Martina na właściwe tory.

18 kwietnia 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024
2024 Chevrolet Corvette C8 ZR1 teaser
Chevrolet / Corvette C8
Nowy Chevrolet Corvette ZR1 zadebiutuje w najbliższe lato

Zbliża się debiut najmocniejszej Corvette w historii - nowego ZR1 generacji C8.

12 kwietnia 2024
Pagani Alisea koncept
Pagani
Pagani Alisea - wyjątkowy koncept na 25-lecie Zondy

Pagani wraz z Instituto Europeo di Design stworzyło wizję Zondy w roli hipersamochodu przyszłości.

11 kwietnia 2024
Toyota GR86 v GT86 porównanie
Toyota / GR86
Toyota GT86 v GR86 - genialny koncept Toyoty na tanie coupe

Toyota GT86 zmieniła rynek sportowych coupe, a późniejsze GR86 doprowadziło tę formułę do perfekcji.

10 kwietnia 2024
Morgan Plus Four MY2024 lifting
Morgan / Plus 4
Morgan Plus Four otrzymał pakiet poprawek na rok 2024

W nowym Plus Four Morgan poprawił podwozie i wnętrze, ale pozostawił legendarny design z lat 30.

10 kwietnia 2024
Lamborghini Huracán STJ news
Lamborghini / Huracan STJ
Lamborghini Huracán STJ - 10 sztuk na zakończenie produkcji V10

Jeśli żegnać kultowe V10 Lamborghini to w takim stylu - limitowanym, torowym modelem opartym na STO.

10 kwietnia 2024