Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche Taycan - jeśli “elektryk”, to właśnie taki

Porsche Taycan jeździ lepiej i ostrzej niż konkurencja, choć jego masa zaprzecza sportowym aspiracjom.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 kwietnia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie energii i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Porsche Taycan na drodze
19
Ocena Evo
Cena:
od 399 000 zł
Zdumiewające, powtarzalne osiągi wersji Turbo; wysoka jakość wykonania
Duża masa własna; ciasne wnętrze; ceny topowych wersji są bardzo wysokie

Oto on, pierwszy w pełni elektryczny samochód od Porsche i jednocześnie pierwszy prawdziwy rywal Tesli Model S pochodzący od producenta o ugruntowanej pozycji na rynku. Mieliśmy okazję spędzić trochę czasu z Taycanem i sprawdzić czy ma realne szanse na sukces w czymś więcej niż w wirtualnym wyścigu na liczby z Teslą. Gama tego modelu w końcu jest pełna, więc można obiektywnie podejść do testu.

Taycan to nie tylko pojedynczy model, ale cały zbiór aut, które będą w kolejnych latach prowadzić elektryczny front marki z Zuffenhausen. Do wersji sedan dołączył już podobny do kombi wariant Sport Turismo oraz jego uterenowiony brat nazwany Cross Turismo. Platforma tego auta posłuży do stworzenia następcy SUV-a Macan z napędem elektrycznym, a przecież Taycan ma też bliźniaka w postaci Audi e-tron GT od Audi Sport.

Rosnąca populacja bezemisyjnych Porsche to pierwsze efekty 6 miliardów euro wydanych na inwestycje w nowatorskie napędy. Taycan jedynie wyznacza kierunek, bo w przygotowaniu jest już druga nowa platforma, która poprzez korporacyjne struktury grupy Volkswagena będzie wykorzystana też w samochodach marek Bentley i Audi. W jaki sposób Porsche chce przeprowadzić tę transformację bez uszczerbku dla wizerunku swoich samochodów sportowych pozostaje kwestią do wyjaśnienia.

Najpierw jednak to Taycan musi przetrzeć szlaki i przekonać bogatych klientów do nowych rodzajów napędu. Po pierwszych paru latach na rynku widzimy, że to przynosi odpowiednie efekty, ale czy z punktu widzenia miłośników motoryzacji warto już postawić na “elektryzujące” nowości, czy pozostać przy sprawdzonych rozwiązaniach?

Porsche Taycan sylwetka
19

Ceny, wyposażenie i konkurencja

Porsche Taycan kosztuje minimum 399 tys. zł. Mowa o wersji z jednym silnikiem, napędem na tylną oś i mniejszą baterią o pojemności 79.2 kWh. Wyposażenie takiego auta wcale nie jest złe, choć od Porsche można oczekiwać więcej. W standardzie są takie elementy jak oświetlenie LED, klimatyzacja dwustrefowa, 19-calowe koła, pół-skórzana tapicerka, system PASM, aktywna aerodynamika, elektryczna regulacja foteli, oświetlenie nastrojowe i funkcja Launch Control.

Kolejnym modelem jest wersja 4S, która ma już dwa silniki, ale oprócz mechanicznych usprawnień niewiele się zmienia. Porsche za cenę 463 000 zł dodaje jedynie inny wzór felg i odrobinę chromu w ramkach okien bocznych. Za tę cenę Taycan nadal jest wyposażony w podstawową baterię, ale za 23-24 tys. zł można dokupić pakiet akumulatorów Performance Plus o pojemności 93.4 kWh, które zwiększają osiągi i zasięg auta. To może się okazać mądrą inwestycją.

Reklama

Pomostem między wersją 4S, a Turbo jest nowy w rodzinie Taycan GTS. Wyróżnia się indywidualnym wyglądem i wykończeniem wnętrza oraz mocą chwilową 598 KM, co gwarantuje naprawdę solidne osiągi. Tu już Porsche daje w standardzie większą baterię, ale każe sobie płacić aż 574 000 zł. Dalej jest pierwszy z modeli Turbo kosztujący od 662 000 zł, który ma już na pokładzie 20-calowe felgi, hamulce z warstwą kryształu, które łatwo rozpoznać po białych zaciskach, system nagłośnienia BOSE i wiele innych przydatnych dodatków.

Gama Taycana zamyka się od góry modelem Turbo S z mocą 761 KM i przyspieszeniem do 100 km/h w 2,8 s. W standardzie auta kosztującego wyjściowo 804 tys. zł są hamulce karbonowo-ceramiczne, 21-calowe koła, karbonowe dodatki wewnątrz i na zewnątrz, a także fotele sportowe o bardziej rozbudowanym kształcie. Wszystkie te opcje, i wiele innych, można zamówić także do innych wersji Taycana, choć będą dość drogie. Da się tak dobrać wyposażenie, że nawet podstawowy Taycan będzie kosztował dwukrotnie więcej, czyli przeskoczy ceną Turbo S.

Obok czterodrzwiowego Taycana są w ofercie też wersje nadwoziowe Sport Turismo i Cross Turismo przypominające praktyczną odmianę kombi. Ta ostatnia wyróżnia się dodatkami mającymi przypominać crossovera, choć ma to wymiar głównie estetyczny. Obie wersje Turismo łączą się ze wszystkimi rodzajami napędu z jednym wyjątkiem - GTS nie występuje jako Cross Turismo. Dopłata do wersji Sport Turismo wynosi 4 tys. zł, a Cross Turismo kosztuje jeszcze o 2 tys. więcej w każdej wersji.

Porsche Taycan na drodze podczas testu
19

Jesteśmy zaledwie 3 lata po debiucie elektrycznego Porsche, a segment dużych limuzyn klasy premium na prąd znacząco się rozrósł. Pokrewne konstrukcyjnie Audi e-tron GT to niemal ta sama technika skryta pod zupełnie innym nadwoziem. Strategia obu marek jest tak sprytna, że Audi właściwie nie konkuruje z Taycanem, tylko zręcznie wypełnia luki pomiędzy poszczególnymi jego wersjami. Audi e-tron GT będący odpowiednikiem Taycana 4S kosztuje od 448 600 zł, a wariant RS to koszt co najmniej 604 900 zł.

Mocnym (dosłownie) graczem w tej klasie nadal jest Tesla Model S, którą obecnie można kupić w dwóch wersjach o zasięgu 637 lub 652 km. Już ta słabsza ma 680 KM, przyspiesza do 100 km/h w 3,2 s i kosztuje poniżej 0,5 mln zł. Mocniejsza i znacznie bardziej interesująca jest odmiana Plaid (od 570 tys. zł), której 1020 KM i przyspieszenia na poziomie 2,1 s do “setki” są obecnie nie do pobicia. To zasługa nowego napędu z trzema silnikami przenoszącymi ogromny moment obrotowy na wszystkie koła. Miała powstać jeszcze mocniejsza i szybsza odmiana Plaid+ o zasięgu ponad 700 km, ale ostatecznie nie trafiła do produkcji.

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025