Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche Taycan - jeśli “elektryk”, to właśnie taki

Porsche Taycan jeździ lepiej i ostrzej niż konkurencja, choć jego masa zaprzecza sportowym aspiracjom.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 kwietnia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie energii i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Porsche Taycan na drodze
19
Ocena Evo
Cena:
od 399 000 zł
Zdumiewające, powtarzalne osiągi wersji Turbo; wysoka jakość wykonania
Duża masa własna; ciasne wnętrze; ceny topowych wersji są bardzo wysokie

Oto on, pierwszy w pełni elektryczny samochód od Porsche i jednocześnie pierwszy prawdziwy rywal Tesli Model S pochodzący od producenta o ugruntowanej pozycji na rynku. Mieliśmy okazję spędzić trochę czasu z Taycanem i sprawdzić czy ma realne szanse na sukces w czymś więcej niż w wirtualnym wyścigu na liczby z Teslą. Gama tego modelu w końcu jest pełna, więc można obiektywnie podejść do testu.

Taycan to nie tylko pojedynczy model, ale cały zbiór aut, które będą w kolejnych latach prowadzić elektryczny front marki z Zuffenhausen. Do wersji sedan dołączył już podobny do kombi wariant Sport Turismo oraz jego uterenowiony brat nazwany Cross Turismo. Platforma tego auta posłuży do stworzenia następcy SUV-a Macan z napędem elektrycznym, a przecież Taycan ma też bliźniaka w postaci Audi e-tron GT od Audi Sport.

Rosnąca populacja bezemisyjnych Porsche to pierwsze efekty 6 miliardów euro wydanych na inwestycje w nowatorskie napędy. Taycan jedynie wyznacza kierunek, bo w przygotowaniu jest już druga nowa platforma, która poprzez korporacyjne struktury grupy Volkswagena będzie wykorzystana też w samochodach marek Bentley i Audi. W jaki sposób Porsche chce przeprowadzić tę transformację bez uszczerbku dla wizerunku swoich samochodów sportowych pozostaje kwestią do wyjaśnienia.

Najpierw jednak to Taycan musi przetrzeć szlaki i przekonać bogatych klientów do nowych rodzajów napędu. Po pierwszych paru latach na rynku widzimy, że to przynosi odpowiednie efekty, ale czy z punktu widzenia miłośników motoryzacji warto już postawić na “elektryzujące” nowości, czy pozostać przy sprawdzonych rozwiązaniach?

Porsche Taycan sylwetka
19

Ceny, wyposażenie i konkurencja

Porsche Taycan kosztuje minimum 399 tys. zł. Mowa o wersji z jednym silnikiem, napędem na tylną oś i mniejszą baterią o pojemności 79.2 kWh. Wyposażenie takiego auta wcale nie jest złe, choć od Porsche można oczekiwać więcej. W standardzie są takie elementy jak oświetlenie LED, klimatyzacja dwustrefowa, 19-calowe koła, pół-skórzana tapicerka, system PASM, aktywna aerodynamika, elektryczna regulacja foteli, oświetlenie nastrojowe i funkcja Launch Control.

Kolejnym modelem jest wersja 4S, która ma już dwa silniki, ale oprócz mechanicznych usprawnień niewiele się zmienia. Porsche za cenę 463 000 zł dodaje jedynie inny wzór felg i odrobinę chromu w ramkach okien bocznych. Za tę cenę Taycan nadal jest wyposażony w podstawową baterię, ale za 23-24 tys. zł można dokupić pakiet akumulatorów Performance Plus o pojemności 93.4 kWh, które zwiększają osiągi i zasięg auta. To może się okazać mądrą inwestycją.

Reklama

Pomostem między wersją 4S, a Turbo jest nowy w rodzinie Taycan GTS. Wyróżnia się indywidualnym wyglądem i wykończeniem wnętrza oraz mocą chwilową 598 KM, co gwarantuje naprawdę solidne osiągi. Tu już Porsche daje w standardzie większą baterię, ale każe sobie płacić aż 574 000 zł. Dalej jest pierwszy z modeli Turbo kosztujący od 662 000 zł, który ma już na pokładzie 20-calowe felgi, hamulce z warstwą kryształu, które łatwo rozpoznać po białych zaciskach, system nagłośnienia BOSE i wiele innych przydatnych dodatków.

Gama Taycana zamyka się od góry modelem Turbo S z mocą 761 KM i przyspieszeniem do 100 km/h w 2,8 s. W standardzie auta kosztującego wyjściowo 804 tys. zł są hamulce karbonowo-ceramiczne, 21-calowe koła, karbonowe dodatki wewnątrz i na zewnątrz, a także fotele sportowe o bardziej rozbudowanym kształcie. Wszystkie te opcje, i wiele innych, można zamówić także do innych wersji Taycana, choć będą dość drogie. Da się tak dobrać wyposażenie, że nawet podstawowy Taycan będzie kosztował dwukrotnie więcej, czyli przeskoczy ceną Turbo S.

Obok czterodrzwiowego Taycana są w ofercie też wersje nadwoziowe Sport Turismo i Cross Turismo przypominające praktyczną odmianę kombi. Ta ostatnia wyróżnia się dodatkami mającymi przypominać crossovera, choć ma to wymiar głównie estetyczny. Obie wersje Turismo łączą się ze wszystkimi rodzajami napędu z jednym wyjątkiem - GTS nie występuje jako Cross Turismo. Dopłata do wersji Sport Turismo wynosi 4 tys. zł, a Cross Turismo kosztuje jeszcze o 2 tys. więcej w każdej wersji.

Porsche Taycan na drodze podczas testu
19

Jesteśmy zaledwie 3 lata po debiucie elektrycznego Porsche, a segment dużych limuzyn klasy premium na prąd znacząco się rozrósł. Pokrewne konstrukcyjnie Audi e-tron GT to niemal ta sama technika skryta pod zupełnie innym nadwoziem. Strategia obu marek jest tak sprytna, że Audi właściwie nie konkuruje z Taycanem, tylko zręcznie wypełnia luki pomiędzy poszczególnymi jego wersjami. Audi e-tron GT będący odpowiednikiem Taycana 4S kosztuje od 448 600 zł, a wariant RS to koszt co najmniej 604 900 zł.

Mocnym (dosłownie) graczem w tej klasie nadal jest Tesla Model S, którą obecnie można kupić w dwóch wersjach o zasięgu 637 lub 652 km. Już ta słabsza ma 680 KM, przyspiesza do 100 km/h w 3,2 s i kosztuje poniżej 0,5 mln zł. Mocniejsza i znacznie bardziej interesująca jest odmiana Plaid (od 570 tys. zł), której 1020 KM i przyspieszenia na poziomie 2,1 s do “setki” są obecnie nie do pobicia. To zasługa nowego napędu z trzema silnikami przenoszącymi ogromny moment obrotowy na wszystkie koła. Miała powstać jeszcze mocniejsza i szybsza odmiana Plaid+ o zasięgu ponad 700 km, ale ostatecznie nie trafiła do produkcji.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024
2024 Porsche Cayenne GTS prezentacja
Porsche / Cayenne
2024 Porsche Cayenne GTS - nowy konkurent dla X5M i X6M

Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.

22 kwietnia 2024
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe premiera
Mercedes / AMG GT63 S
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - najszybsze AMG w historii

Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.

22 kwietnia 2024
Aston Martin DB12 Volante test
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Volante - brytyjski pogromca Ferrari?

Jeździmy najnowszym DB12 Volante, którego misją jest przywrócić Aston Martina na właściwe tory.

18 kwietnia 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024