Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Porsche Taycan jeździ lepiej i ostrzej niż konkurencja, choć jego masa zaprzecza sportowym aspiracjom.
Oto on, pierwszy w pełni elektryczny samochód od Porsche i jednocześnie pierwszy prawdziwy rywal Tesli Model S pochodzący od producenta o ugruntowanej pozycji na rynku. Mieliśmy okazję spędzić trochę czasu z Taycanem i sprawdzić czy ma realne szanse na sukces w czymś więcej niż w wirtualnym wyścigu na liczby z Teslą. Gama tego modelu w końcu jest pełna, więc można obiektywnie podejść do testu.
Taycan to nie tylko pojedynczy model, ale cały zbiór aut, które będą w kolejnych latach prowadzić elektryczny front marki z Zuffenhausen. Do wersji sedan dołączył już podobny do kombi wariant Sport Turismo oraz jego uterenowiony brat nazwany Cross Turismo. Platforma tego auta posłuży do stworzenia następcy SUV-a Macan z napędem elektrycznym, a przecież Taycan ma też bliźniaka w postaci Audi e-tron GT od Audi Sport.
Rosnąca populacja bezemisyjnych Porsche to pierwsze efekty 6 miliardów euro wydanych na inwestycje w nowatorskie napędy. Taycan jedynie wyznacza kierunek, bo w przygotowaniu jest już druga nowa platforma, która poprzez korporacyjne struktury grupy Volkswagena będzie wykorzystana też w samochodach marek Bentley i Audi. W jaki sposób Porsche chce przeprowadzić tę transformację bez uszczerbku dla wizerunku swoich samochodów sportowych pozostaje kwestią do wyjaśnienia.
Najpierw jednak to Taycan musi przetrzeć szlaki i przekonać bogatych klientów do nowych rodzajów napędu. Po pierwszych paru latach na rynku widzimy, że to przynosi odpowiednie efekty, ale czy z punktu widzenia miłośników motoryzacji warto już postawić na “elektryzujące” nowości, czy pozostać przy sprawdzonych rozwiązaniach?
Porsche Taycan kosztuje minimum 399 tys. zł. Mowa o wersji z jednym silnikiem, napędem na tylną oś i mniejszą baterią o pojemności 79.2 kWh. Wyposażenie takiego auta wcale nie jest złe, choć od Porsche można oczekiwać więcej. W standardzie są takie elementy jak oświetlenie LED, klimatyzacja dwustrefowa, 19-calowe koła, pół-skórzana tapicerka, system PASM, aktywna aerodynamika, elektryczna regulacja foteli, oświetlenie nastrojowe i funkcja Launch Control.
Kolejnym modelem jest wersja 4S, która ma już dwa silniki, ale oprócz mechanicznych usprawnień niewiele się zmienia. Porsche za cenę 463 000 zł dodaje jedynie inny wzór felg i odrobinę chromu w ramkach okien bocznych. Za tę cenę Taycan nadal jest wyposażony w podstawową baterię, ale za 23-24 tys. zł można dokupić pakiet akumulatorów Performance Plus o pojemności 93.4 kWh, które zwiększają osiągi i zasięg auta. To może się okazać mądrą inwestycją.
Pomostem między wersją 4S, a Turbo jest nowy w rodzinie Taycan GTS. Wyróżnia się indywidualnym wyglądem i wykończeniem wnętrza oraz mocą chwilową 598 KM, co gwarantuje naprawdę solidne osiągi. Tu już Porsche daje w standardzie większą baterię, ale każe sobie płacić aż 574 000 zł. Dalej jest pierwszy z modeli Turbo kosztujący od 662 000 zł, który ma już na pokładzie 20-calowe felgi, hamulce z warstwą kryształu, które łatwo rozpoznać po białych zaciskach, system nagłośnienia BOSE i wiele innych przydatnych dodatków.
Gama Taycana zamyka się od góry modelem Turbo S z mocą 761 KM i przyspieszeniem do 100 km/h w 2,8 s. W standardzie auta kosztującego wyjściowo 804 tys. zł są hamulce karbonowo-ceramiczne, 21-calowe koła, karbonowe dodatki wewnątrz i na zewnątrz, a także fotele sportowe o bardziej rozbudowanym kształcie. Wszystkie te opcje, i wiele innych, można zamówić także do innych wersji Taycana, choć będą dość drogie. Da się tak dobrać wyposażenie, że nawet podstawowy Taycan będzie kosztował dwukrotnie więcej, czyli przeskoczy ceną Turbo S.
Obok czterodrzwiowego Taycana są w ofercie też wersje nadwoziowe Sport Turismo i Cross Turismo przypominające praktyczną odmianę kombi. Ta ostatnia wyróżnia się dodatkami mającymi przypominać crossovera, choć ma to wymiar głównie estetyczny. Obie wersje Turismo łączą się ze wszystkimi rodzajami napędu z jednym wyjątkiem - GTS nie występuje jako Cross Turismo. Dopłata do wersji Sport Turismo wynosi 4 tys. zł, a Cross Turismo kosztuje jeszcze o 2 tys. więcej w każdej wersji.
Jesteśmy zaledwie 3 lata po debiucie elektrycznego Porsche, a segment dużych limuzyn klasy premium na prąd znacząco się rozrósł. Pokrewne konstrukcyjnie Audi e-tron GT to niemal ta sama technika skryta pod zupełnie innym nadwoziem. Strategia obu marek jest tak sprytna, że Audi właściwie nie konkuruje z Taycanem, tylko zręcznie wypełnia luki pomiędzy poszczególnymi jego wersjami. Audi e-tron GT będący odpowiednikiem Taycana 4S kosztuje od 448 600 zł, a wariant RS to koszt co najmniej 604 900 zł.
Mocnym (dosłownie) graczem w tej klasie nadal jest Tesla Model S, którą obecnie można kupić w dwóch wersjach o zasięgu 637 lub 652 km. Już ta słabsza ma 680 KM, przyspiesza do 100 km/h w 3,2 s i kosztuje poniżej 0,5 mln zł. Mocniejsza i znacznie bardziej interesująca jest odmiana Plaid (od 570 tys. zł), której 1020 KM i przyspieszenia na poziomie 2,1 s do “setki” są obecnie nie do pobicia. To zasługa nowego napędu z trzema silnikami przenoszącymi ogromny moment obrotowy na wszystkie koła. Miała powstać jeszcze mocniejsza i szybsza odmiana Plaid+ o zasięgu ponad 700 km, ale ostatecznie nie trafiła do produkcji.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Hyundai podzielił się zdjęciami małego, zwariowanego hot hatcha EV. Czy to duchowy następca i20 N?
Z pomocą AI Pirelli opracowało nową oponę z serii P Zero - bezpieczniejszą i bardziej wydajną.
Flagowy hipersamochód Aston Martin Valhalla przechodzi ostatnie szlify przed rozpoczęciem produkcji.
W świecie wyśrubowanych norm emisji Cosworth potrafi budować wolnossące V8 i V12. Jak oni to robią?
Nowy Vanquish Volante kończy gruntowne odświeżenie “tradycyjnej” gamy Aston Martina.
Porsche 911 Turbo przejdzie w tym roku duży lifting. Wniesie on dużo nowości, w tym napęd hybrydowy.
Nadjeżdża Alfa Romeo Stelvio drugiej generacji z napędem spalinowym, hybrydowym lub elektrycznym.
Nowa Multistrada V4 Pikes Peak, Multistrada V4 S oraz Multistrada V2 S ruszają po Polsce. Chcesz je przetestować?
Podczas czerwcowego Nürburgring 24H może dojść do głośnej premiery nowego Golfa GTI Clubsport S.
Do oferty nowego Bugatti dołączył pakiet Équipe Pur Sang inspirowany wyścigowym dziedzictwem marki.
W ciągu następnych 10 lat Bentley ma w planach całą plejadę nowych modeli z silnikami spalinowymi.
Tegoroczny Festival of Speed skupi się na F1, a szczególne miejsce w jej historii ma Gordon Murray.