Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Tesla Model S Plaid Track Pack odzyskuje rekord samochodów EV na Ringu

Tesla Plaid ponownie jest najszybszym samochodem seryjnym z napędem elektrycznym na Nürburgringu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 czerwca 2023
Tesla Model S Plaid Track Pack Nurburgring
27

3 lata po pobiciu przez Teslę Model S Plaid rekordu aut seryjnych na torze Nürburgring, amerykański producent dokonał tego raz jeszcze, spychając na drugie miejsce Porsche Taycan Turbo S. Dzięki nowemu pakietowi Track Package udało się zejść z czasem do poziomu 7:25.231 na pętli liczącej 20,8 km. Pakiet kosztujący w USA 20 000 dolarów nie jest jeszcze dostępny w Polsce, ale normalny Model S Plaid kosztuje w naszym kraju niecałe 633 tys. zł.

Tesla po poprawkach pobiła czas Porsche o 8 sekund, a swoją odmianę podstawową aż o 10 sekund. Jak zawsze w przypadku bicia rekordów aut produkcyjnych, producenci mają obowiązek wprowadzenia pewnych modyfikacji. Standardem jest klatka bezpieczeństwa, sportowy fotel kubełkowy i uprząż zamiast typowych pasów bezpieczeństwa - wszystkie te elementy widać na nagraniu z przejazdu. Czasami jednak producenci wprowadzają niewielkie zmiany także w innych obszarach - w tym przypadku mocno przyciemnione szyby i negatywne pochylenie kół sugerują, że coś jest na rzeczy… Mimo imponującego wyniku już krążą plotki, że ten rekord zapewne nie utrzyma się zbyt długo.

W Stanach Track Package będzie dostępny od lata tego roku. W miejsce standardowych dla Plaida 21-calowych felg Tesla zamontuje 20-calowe lekkie felgi z kutego aluminium z oponami Goodyear Supercar 3R (285 mm przód, 305 mm tył). Bardziej potrzebne zmiany są za felgami - to nowy zestaw karbonowo-ceramicznych hamulców z tarczami 410 mm (przód) i 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 4-tłoczkowymi z tyłu. Ta poprawka ma dostosować siłę hamowania Tesli do zwiększonych możliwości jej napędu. Nowy zestaw hamulcowy pojawi się także jako osobna od Track Package opcja w konfiguratorze. Jej wybór do standardowego Plaida także podnosi limiter prędkości z 280 do 322 km/h.

Pakiet Track dla Tesli Model S Plaid zawiera przede wszystkim nowy zestaw hamulcowy o dużo większej sile.

Mniej więcej rok temu Tesla wypuściła zdalną aktualizację nazwaną Track Mode. W ramach tej aktualizacji wgrano nowe oprogramowanie do systemu zarządzania temperaturą baterii, które miało poprawić chłodzenie baterii w celu utrzymania maksymalnych osiągów auta na dłuższym dystansie. Istnieje także system chłodzenia po zakończeniu jazdy, który pomaga szybciej zredukować temperaturę akumulatorów przed następną sesją. Wstępne przygotowanie baterii zaczyna się w momencie wybrania trybu Track, aby jak najszybciej kierowca mógł skorzystać z pełnej mocy trzech silników wynoszącej 1020 KM. Po zmianach miała się poprawić także temperatura hamulców ciernych, bo zwiększono rolę hamowania odzyskowego w całym procesie.

Track Mode odblokowuje również bardziej agresywne wektorowanie momentu obrotowego pomiędzy trzema silnikami Plaida, lepszą reakcję na pedał gazu, nowe ustawienia adaptacyjnych amortyzatorów, wskaźniki osiągów na desce rozdzielczej oraz możliwość tworzenia własnych ustawień kontroli trakcji, rozdziału mocy i zawieszenia.

Moc maksymalna modelu Plaid wynosi 1020 KM, a dostarczają ją trzy silniki z innowacyjną, karbonową obudową rotoru. W tym wydaniu silniki nie są tak mocne, ale inżynierowie zapewniają, że każdy z nich może rozwijać do 400 KM jeśli technologia baterii na to pozwala. Deklarowany czas sprintu od 0 do 60 mph (0-96 km/h) to zaledwie 1,99 s, ćwierć mili w 9,23 s z prędkością końcową 250 km/h, a prędkość maksymalna wynosi 320 km/h (ogranicznik na 280 km/h). Tesla nawet nie stała obok pojęcia “lekkość”, ale z masą 2160 kg jest i tak około 200 kg lżejsza niż największy konkurent - Porsche Taycan Turbo S.

Pomimo skupienia na osiągach Tesla i tak potrafi przejechać do 625 km na jednym ładowaniu.

Poprawiono moc ładowania do 250 kW - to pełen zakres możliwości najnowszych Superchargerów V3 i o 25 kW lepsza wartość mocy ładowania niż w dotychczasowych Teslach S i X.

Reklama

Plaid jest wyposażony w system wektorowania momentu obrotowego, co powinno pomagać zniwelować sporą masę auta. Standardem jest nowe zawieszenie pneumatyczne z możliwością adaptacji. Znacznie poprawiono układ gospodarowania energią cieplną, gdzie pompa ciepła lepiej radzi sobie z chłodną aurą, a chłodnica jest dwa razy większa niż w poprzednich Teslach. To ma zapewnić powtarzalność osiągów przy wielokrotnych dynamicznych startach i ogólnie przy szybkiej jeździe. To cecha, którą również Porsche zapewnia przy swoim elektrycznym flagowcu.

Częścią liftingu z 2021 roku przeprowadzonego przy okazji modelu Plaid była całkowita zmiana wyglądu wnętrza. Portretowy ekran centralny zniknął na rzecz horyzontalnego o tej samej przekątnej 17 cali. W odróżnieniu od Modelu 3 tutaj kierowca ma przed oczami kolejny ekran o przekątnej 12,3 cala, a z tyłu jest jeszcze jeden służący do celów rozrywkowych dla pasażerów. Kontrowersyjną nowością jest samolotowy wolant zamiast kierownicy, a krytyka spadła też na brak wzmocnienia foteli, choć w nowym modelu fotele mają perforację poprawiającą trzymanie ciała. W modelu Long Range drewniane wstawki ustąpiły karbonowym.

Tesla Model S Plaid official-12-gigapixel-standard-scale-2_00x
27

Wygląd zewnętrzny modelu Plaid jest identyczny jak w przypadku modelu Long Range, z niewielkimi poprawkami wprowadzonymi do przedniego i tylnego zderzaka w celu poprawy chłodzenia. Tak naprawdę jedynym sposobem na odróżnienie Plaida od Long Range są czerwone zaciski hamulcowe i oznaczenie Plaid. 19-calowe, aerodynamiczne felgi należą do wyposażenia standardowego, jednak 21-calowe „Arachnid” mogą być zamontowane za dopłatą. Współczynnik oporu powietrza został poprawiony w stosunku do poprzedniego modelu, a imponujący wynik 0,208 przewyższa nawet super-efektywnego Taycana.

W tej chwili Tesla Model S Plaid wygląda na okazję w zestawieniu z głównym rywalem od Porsche. Najmocniejszy Taycan jest słabszy, ma gorsze osiągi niż Tesla, a kosztuje przytłaczające 221 tys. złotych więcej. Tesla ma 5 miejsc, większą kabinę i bagażnik, jest 0,7 s szybsza do „setki” i ma wyższą prędkość maksymalną. Zasięg także jest na korzyść Tesli i to o ponad 200 km.

Polska cena Tesli Model S Plaid w tym momencie wynosi co najmniej 632 990 zł. Nie wiemy jeszcze kiedy pakiet Track Package pojawi się w oficjalnym konfiguratorze producenta.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024
Red Bull RB17 premiera
Red bull
Debiutuje Red Bull RB17 - najbliższy Formule 1 pojazd dla dwojga

Adrian Newey opuszcza RBR, ale jego ostatnie dzieło to 1200-konny hipersamochód z silnikiem V10.

12 lipca 2024
Evoluto Ferrari 355 restomod
Restomod
Ferrari 355 od Evoluto ma przede wszystkim dobrze jeździć

Evoluto Automobili stworzy 55 egzemplarzy unikalnego restomoda na bazie Ferrari 355.

11 lipca 2024
MG Cyberster test UK
MG / Cyberster
MG Cyberster - wygląd to jedno, prowadzenie drugie

MG znów oferuje roadstera, ale tym razem na prąd. Czy Cyberster udanie nawiązuje do historii marki?

10 lipca 2024
Ariel Nomad 2 główne
Ariel / Nomad
Ariel Nomad 2 ma lepszy stosunek mocy do masy niż Huracán Sterrato

Brytyjski łazik dostał gruntowną modernizację i nowy turbodoładowany silnik Forda.

10 lipca 2024
2025 Honda Prelude Concept
Honda / Prelude
Honda Prelude powróci jako zgrabne coupe z napędem hybrydowym

Prelude Concept ma być powrotem Hondy do produkcji niewielkich samochodów sportowych.

8 lipca 2024
Mini John Cooper Works E Prototype
Mini / John Cooper Works
Nadchodzi Mini JCW E - najgorętszy elektryczny hot hatch tej marki

Pokazany prototyp pierwszego elektrycznego Mini JCW zadebiutuje przed publicznością w Goodwood.

6 lipca 2024
Zenvo Aurora dwie wersje
Zenvo / Aurora
Hybrydowy hipercar z Danii - Zenvo Aurora - pojawi się na Goodwood FoS

Nowe Zenvo Aurora ma silnik V12 quad-turbo i chce rywalizować z Bugatti, Koenigseggiem i Rimakiem.

5 lipca 2024
2024 BMW M240i lifting
BMW / M240i
BMW M240i po liftingu zyskało na opcjach personalizacji

Obecna na rynku od 3 lat seria 2, w tym topowe M240i, przeszła właśnie subtelne zmiany.

4 lipca 2024
Pagani Huayra Epitome one-off
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Epitome ma V12, 864 KM i manualną skrzynię biegów

Najnowszy one-off Pagani łączy magię skrzyni manualnej z silnikiem V12 twin turbo AMG.

3 lipca 2024