Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Tesla Model S Plaid z nowym trybem „Track” i prędkością maksymalną 280 km/h

W najnowszej zdalnej aktualizacji oprogramowania Tesla zawarła poprawki dynamiczne dla 1020-konnej wersji Plaid.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 stycznia 2022
18

Topowa w gamie Modelu S wersja Plaid zyskała kilka istotnych zmian w najnowszym pakiecie zdalnych poprawek oprogramowania. Wśród nich jest tryb torowy, który wcześniej pojawił się w bardziej popularnym Modelu 3 Performance i pozwala kierowcy na ustawienie rozkładu mocy i poziomu kontroli trakcji dla osiągnięcia lepszych wyników na torze.

W przypadku modelu Plaid, włączenie trybu Track Mode powoduje, że system zarządzania termicznego pompy ciepła akumulatora jest bardziej efektywnie chłodzony, co pozwala układowi napędowemu dłużej dostarczać maksymalną moc. Dodano również chłodzenie po zakończeniu jazdy, które pomaga skrócić czas stygnięcia pomiędzy sesjami. Kondycjonowanie wstępne akumulatora rozpocznie się w momencie wybrania trybu Track Mode, aby zapewnić, że otrzymasz wszystkie 1020 KM tak szybko, jak to możliwe, a chłodzenie hamulców również zostanie ulepszone. Tylko sposób, w jaki zostanie to osiągnięte, nie został ujawniony.

Przy hamulcach warto wspomnieć, że w trybie Track Mode zwiększa się siła hamowania rekuperacyjnego, by odciążyć trochę tradycyjne klocki i tarcze, które są odrobinę za słabe jak na możliwości Modelu S Plaid. Wielu właścicieli zgłaszało problem polegający na zbyt słabym układzie hamulcowym, co niezbyt dobrze wygląda w rodzinnym wozie o masie 2160 kg o osiągach hipersamochodów. W następstwie nowego oprogramowania Tesla zaoferuje w cenie $20,000 układ hamulcowy z prawdziwego zdarzenia z karbonowo-ceramicznymi tarczami i kutymi zaciskami 6-tłoczkowymi z przodu i 4-tłoczkowymi z tyłu. Średnica tarcz wyniesie 410 mm, ale najważniejsze jest to, że każdy właściciel Plaida będzie mógł sobie dokupić ten pakiet. Początek sprzedaży mniej więcej w połowie 2022 r.

Tesla Model S Plaid Nurburgring -2-gigapixel-standard-scale-2_00x
18

Tryb torowy przynosi również podniesioną prędkość maksymalną 280 km/h, bardziej agresywne wektorowanie momentu obrotowego pomiędzy trzema silnikami, poprawioną reakcję pedału przyspieszenia, nowe ustawienia adaptacyjnych amortyzatorów, wyświetlacze wydajności z informacjami takimi jak czasy okrążeń i temperatury oraz możliwość tworzenia własnych ustawień kontroli trakcji, dystrybucji mocy i zawieszenia.

Te zmiany bazują na podstawowym Modelu S Plaid, który Tesla zabrała w połowie zeszłego roku na Nurburgring, by udowodnić jak wiele taki samochód potrafi. Z czasem 7:30,9 pobili dotychczasowy rekord samochodów elektrycznych produkowanych seryjnie. Pobili Porsche Taycan Turbo (zauważcie, że nie Turbo S) o całe 11,1 s. Rekord został ustanowiony w praktycznie seryjnym samochodzie, wyposażonym między innymi w kontrowersyjny wolant zamiast normalnej kierownicy. Jedynymi zmianami była klatka bezpieczeństwa, system odcięcia zapłonu z centralnym wyłącznikiem i zmodyfikowana deska rozdzielcza w wyścigowym stylu. To wszystko typowe zmiany przy takich próbach jak okrążenie na Nurburgringu.

Tesla Model S Plaid-3-gigapixel-standard-scale-2_00x
18

Moc maksymalna modelu Plaid wynosi 1020 KM, a dostarczają ją trzy silniki z innowacyjną, karbonową obudową rotoru. W tym wydaniu silniki nie są tak mocne, ale inżynierowie zapewniają, że każdy z nich może rozwijać do 400 KM jeśli technologia baterii na to pozwala. Deklarowany czas sprintu od 0 do 60 mph (0-96 km/h) to zaledwie 1,99 s, ćwierć mili w 9,23 s z prędkością końcową 250 km/h, a prędkość maksymalna wynosi 320 km/h (ogranicznik na 280 km/h). Tesla nawet nie stała obok pojęcia “lekkość”, ale z masą 2160 kg jest i tak około 200 kg lżejsza niż największy konkurent - Porsche Taycan Turbo S.

Pomimo skupienia na osiągach Tesla i tak potrafi przejechać do 625 km na jednym ładowaniu. Poprawiono moc ładowania do 250 kW - to pełen zakres możliwości najnowszych Superchargerów V3 i o 25 kW lepsza wartość mocy ładowania niż w dotychczasowych Teslach S i X.

Reklama

Plaid jest wyposażony w system wektorowania momentu obrotowego pomiędzy koła, co powinno pomagać zniwelować sporą masę auta. Standardem jest nowe zawieszenie pneumatyczne z możliwością adaptacji. Znacznie poprawiono układ gospodarowania energią cieplną, gdzie pompa ciepła lepiej radzi sobie z chłodną aurą, a chłodnica jest dwa razy większa niż w poprzednich Teslach. To ma zapewnić powtarzalność osiągów przy wielokrotnych dynamicznych startach i ogólnie przy szybkiej jeździe. To cecha, którą również Porsche zapewnia przy swoim elektrycznym flagowcu.

Częścią liftingu z 2021 roku przeprowadzonego przy okazji modelu Plaid była całkowita zmiana wyglądu wnętrza. Portretowy ekran centralny zniknął na rzecz horyzontalnego o tej samej przekątnej 17 cali. W odróżnieniu od Modelu 3 tutaj kierowca ma przed oczami kolejny ekran o przekątnej 12,3 cala, a z tyłu jest jeszcze jeden służący do celów rozrywkowych dla pasażerów. Kontrowersyjną nowością jest samolotowy wolant zamiast kierownicy, a krytyka spadła też na brak wzmocnienia foteli, choć w nowym modelu fotele mają perforację poprawiającą trzymanie ciała. W modelu Long Range drewniane wstawki ustąpiły karbonowym.

Tesla Model S Plaid official-12-gigapixel-standard-scale-2_00x
18

Wygląd zewnętrzny modelu Plaid jest identyczny jak w przypadku modelu Long Range, z niewielkimi poprawkami wprowadzonymi do przedniego i tylnego zderzaka w celu poprawy chłodzenia. Tak naprawdę jedynym sposobem na odróżnienie Plaida od Long Range są czerwone zaciski hamulcowe i oznaczenie Plaid. 19-calowe, aerodynamiczne felgi należą do wyposażenia standardowego, jednak 21-calowe „Arachnid” mogą być zamontowane za dopłatą. Współczynnik oporu powietrza został poprawiony w stosunku do poprzedniego modelu, a imponujący wynik 0,208 przewyższa nawet super-efektywnego Taycana.

W tej chwili Tesla Model S Plaid wygląda na okazję w zestawieniu z głównym rywalem od Porsche. Najmocniejszy Taycan jest słabszy, ma gorsze osiągi niż Tesla, a kosztuje przytłaczające 234 tys. złotych więcej. Tesla ma 5 miejsc, większą kabinę i bagażnik, jest 0,7 s szybsza do „setki” i ma wyższą prędkość maksymalną. Zasięg także jest na korzyść Tesli i to o ponad 200 km.

Polska cena Tesli Model S Plaid w tym momencie wynosi co najmniej 570 tys. zł. Wzrosła w połowie zeszłego roku o około 35 tys. zł ze względu na rezygnację z jeszcze potężniejszego Plaid+, który miał kosztować ponad 650 tys. zł. Dostawy do Polski powinny niebawem się zacząć. W Stanach już w czerwcu 2021 roku klienci zaczęli otrzymywać zamówione i wyczekane egzemplarze Plaida.

Nowy numer EVO magazine

Zamów czwarte wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
Pagani Zonda F Horacio Paganiego
Pagani / Zonda
Pagani Zonda F - klejnot wśród analogowych supersamochodów

Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.

13 grudnia 2022
Maserati GranTurismo Trofeo PrimaSerie tył
Maserati / GranTurismo
Maserati zacznie produkcję GranTurismo od limitowanej serii PrimaSerie

Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.

27 stycznia 2023
Porsche Vision 357 koncept
Porsche
Porsche Vision 357 - koncept na 75-lecie Porsche 356

Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.

26 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
Kia / EV6
2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

25 stycznia 2023
2024 Polestar 2
EV
Odświeżony Polestar 2 ma większy zasięg i lepsze osiągi

Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.

24 stycznia 2023
2023 Porsche Cayenne test
Porsche / Cayenne
2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

24 stycznia 2023
2023 Ferrari Portofino M - przód dynamiczne
GT
Ferrari Portofino M - włoski rywal Bentleya i Aston Martina

Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.

24 stycznia 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Alpine A110S - przód dynamiczne
Alpine / A110
2023 Alpine A110S - miniaturowy supersamochód za ułamek ceny

Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.

19 stycznia 2023
Alpine wyniki sprzedaży 2022
Rynek
W 2022 roku Alpine odnotowało 33-procentowy wzrost sprzedaży

Wzrasta zainteresowanie klientów marką Alpine, która w kolejnych latach planuje globalną ekspansję.

19 stycznia 2023
Mercedes-AMG CLA lifting
Lifting
Mercedes zaprezentował nowego CLA, także w wersjach AMG 35 i 45 S

Mercedes CLA przeszedł lifting, a w gamie pojawiły się zaktualizowane wersje napędowe AMG.

19 stycznia 2023
Fastline Racing Academy - Heels on the Track
Prezentacja Partnera
Piękne, szybkie i… bezpieczne. Relacja z Heels On The Track

Kobiety przejęły Tor Łódź! Za nami 6 edycja wydarzenia organizowanego przez Fastline Racing Academy. 

19 stycznia 2023