Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Zenos E10 powraca na rynek z większą mocą

Dekadę po premierze brytyjska marka Zenos podnosi moc E10 do 380 KM i cenę do ponad 140 tys. funtów.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 września 2025
2026 Zenos E10 RZ
4

Marka Zenos podsyca naszą tęsknotę za trakckdayami prezentując przeprojektowaną wersję swojego jedynego modelu: E10 RZ. Produkcja ma się rozpocząć na początku 2026 roku. Znajome nadwozie nie zyskało dużo na estetyce, ale pod spodem kryją się całkiem istotne zmiany. Jedną z najważniejszych jest nowy 2-litrowy silnik turbo o mocy 380 KM.

Niemal dekadę temu, gdy jako Evo po raz pierwszy mieliśmy styczność z Zenosem E10S, miał on 250 KM, a najmocniejsza wersja R osiągała 350 KM i 510 Nm. Konstrukcja nowego modelu pozostała taka jak w pierwowzorze, z centralnym aluminiowym szkieletem, na który nałożono karbonową wannę. Tym razem Zenos położył większy nacisk na rozkład mas, bo zarówno silnik jak i skrzynia (manual 6b) spoczywają między osiami.

Nowy Zenos E10 RZ to ewolucja konstrukcji znanej nam już od 10 lat.

Reklama

Z myślą o stabilności powiększono rozstaw kół, za to zachowano zabudowane w karoserii amortyzatory pushrod z przodu i bardziej tradycyjne kolumny sprężynujące z tyłu. Mocowane są one do ramy pomocniczej zespołu napędowego. Standardem w E10 RZ będzie dyferencjał ze szperą - mądry wybór przy tak dużej mocy.

Nadwozie jest teraz wykonane z włókna węglowego (dostępne są różne wykończenia, w tym z widocznym splotem). Deklarowana masa własna wynosząca 790 kg jest nieco większa niż 725 kg w poprzedniku, ale dzięki większej mocy E10 RZ ma teraz stosunek mocy do masy około 500 KM/tonę, przez co potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 3,2 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 240 km/h.

Zenos E10 RZ prototyp
4

Tymczasem kombinacja 16-calowych kół przednich i 17-calowych tylnych daje pogląd na zalety zastosowania tak małej i lekkiej platformy. Po całym dniu na torze zdarte do granic opony w rozmiarach 195/50 R16 i 225/45 R17 będzie można wymienić znacznie taniej niż gdyby to były rozmiary typowe dla większych aut sportowych.

Reklama

E10 RZ ma przede wszystkim służyć do jazdy po torze, choć posiada też homologację drogową.

Oryginalna stylizacja Zenosa nie zestarzała się zbyt mocno przez te 10 lat, więc producent nie wprowadzał praktycznie żadnych zmian poza zaktualizowanymi lampami z przodu i z tyłu. Interfejs kierowcy w E10 RZ ma bardziej przystawać do roku produkcji auta, więc będzie znacznie nowocześniejszy niż wcześniej (na zdjęciach widzicie prototyp, w którym kilka rzeczy jeszcze na pewno ulegnie zmianie). Kokpit i wnętrze składają się w dużej mierze z włókien węglowych, w tym dedykowane fotele kubełkowe.

Zenos E10 RZ wnętrze
4

W kwestii ceny można być nieco zaskoczonym. Oczywiście, przez ostatnie 10 lat inflacja zrobiła swoje, a mali producenci też chcą zarabiać, ale gdy debiutował E10 S, jego cena wynosiła 29 995 funtów, a mocniejszy wariant R rok później kosztował 39 995 funtów. W tym świetle nowa cena na poziomie 140 000 funtów może lekko szokować.

Tańszą alternatywą będzie 325-konny model S2 z silnikiem 2.3 turbo, który powinien pojawić się w połowie 2026 roku. Jego cena i tak będzie względnie wysoka, bo wyniesie mniej więcej 120 000 funtów. Zenos funkcjonuje i wygląda dobrze, ale jego produkty już pewnie nigdy nie będą tak dostępne jak kiedyś.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
2026 Zenos E10 RZ
Zenos / E10
Zenos E10 powraca na rynek z większą mocą

Dekadę po premierze brytyjska marka Zenos podnosi moc E10 do 380 KM i cenę do ponad 140 tys. funtów.

25 września 2025
2025 Mercedes-AMG GT test
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT 43 - brakujący gen Affalterbach

AMG GT z czterocylindrowym sercem hot hatcha A45 ma niezłe osiągi, ale nie uzasadnia to jego ceny.

23 września 2025
Porsche strategia elektryfikacji
Porsche
Porsche zmienia strategię. Będą nowe modele spalinowe i hybrydowe

Elektryfikacja musi zaczekać. Porsche będzie produkować to, czego faktycznie chcą ich klienci.

23 września 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Cayman/Boxster nie będzie wyłącznie elektryczny. Porsche zmienia plan

Elektryczny Cayman/Boxster kiedyś się pojawi, ale teraz Porsche skupia się na napędach spalinowych.

23 września 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025