BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.
BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.
Wykorzystanie włókien węglowych w samochodach niedawno poddano pod dyskusję, gdy Parlament Europejski zaproponował zaklasyfikowanie ich jako “materiałów niebezpiecznych”. Miałyby być one szkodliwe dla zdrowia i środowiska podczas rozpadu. Tymczasem producenci, na czele z BMW, wychodzą z propozycją zastępczego materiału na bazie włókien naturalnych o zdecydowanie mniejszym śladzie węglowym. Wkrótce Niemcy wykorzystają to nowe tworzywo w samochodach produkcyjnych.
BMW jest w czołówce marek, które używają najwięcej karbonu w samochodach - materiał ten znajdziecie zarówno w elektrycznym i3, serii 7 jak i sportowych modelach z rodziny M. W ich konstrukcji często stosuje się karbonowe dachy i elementy poszycia, albo dodatki stylistyczne służące wyłącznie celom wizualnym. Ponieważ cała branża przerzuca się na EV, wykorzystanie lekkich materiałów staje się jeszcze ważniejsze, aby zbilansować obecność w samochodach ciężkich akumulatorów. BMW ciągle pracuje nad nowymi tworzywami, które w zamyśle mają trafić głównie do elektryków - także tych spod znaku M.
Nowy, naturalny komponent po raz pierwszy wykorzystano w samochodzie Formuły E w 2019 roku i od tamtej pory jest w użytku w wyścigowych BMW M4 DTM i GT4, gdzie zastępuje elementy wykonane z kompozytów wzmacnianych włóknem węglowym. Po latach rozwoju przeprowadzonych wspólnie ze szwajcarską firmą Bcomp zajmującą się “zielonymi” technologiami, produkt jest gotowy do wprowadzenia na rynek masowy w samochodach produkcyjnych.
Kompozyt z włókien naturalnych jest wytwarzany z surowców odnawialnych i zmniejsza emisję CO2 podczas procesu produkcyjnego. Zastosowanie go zamiast tradycyjnego włókna węglowego np. w dachu samochodu wywołuje o 40 procent mniejszą emisję CO2 podczas produkcji, a BMW podaje dodatkowe korzyści wynikające z zastosowania tego materiału po zakończeniu eksploatacji. Ma to kluczowe znaczenie dla proponowanych przepisów europejskich, które dotyczą dyrektywy w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV), która przewiduje zrównoważony rozwój produkcji samochodów. Podczas recyklingu tradycyjne włókno węglowe rozpada się i emituje do powietrza małe odłamki, które są szkodliwe w przypadku wdychania w dużych ilościach.
Materiał opracowany przez BMW może złagodzić ten efekt (choć dalsze szczegóły dotyczące korzyści związanych z wycofaniem nowego kompozytu z eksploatacji nie zostały jeszcze ujawnione) przy jednoczesnym zachowaniu wymaganej lekkości i sztywności. Tworzywo jest wystarczająco sztywne do stosowania w konstrukcjach dachowych pojazdów, ale może także być wykorzystane do wykończeń zewnętrznych i wewnętrznych. Jeśli to pomoże następnemu M5 ważyć mniej niż 2,5 tony, to także będzie plus…
BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.
Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.
Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.
Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?
Dekadę po premierze brytyjska marka Zenos podnosi moc E10 do 380 KM i cenę do ponad 140 tys. funtów.
AMG GT z czterocylindrowym sercem hot hatcha A45 ma niezłe osiągi, ale nie uzasadnia to jego ceny.
Elektryfikacja musi zaczekać. Porsche będzie produkować to, czego faktycznie chcą ich klienci.
Elektryczny Cayman/Boxster kiedyś się pojawi, ale teraz Porsche skupia się na napędach spalinowych.
Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?
Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.
Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.
Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.
W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.
BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.
Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.
McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.