Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
1

Wykorzystanie włókien węglowych w samochodach niedawno poddano pod dyskusję, gdy Parlament Europejski zaproponował zaklasyfikowanie ich jako “materiałów niebezpiecznych”. Miałyby być one szkodliwe dla zdrowia i środowiska podczas rozpadu. Tymczasem producenci, na czele z BMW, wychodzą z propozycją zastępczego materiału na bazie włókien naturalnych o zdecydowanie mniejszym śladzie węglowym. Wkrótce Niemcy wykorzystają to nowe tworzywo w samochodach produkcyjnych.

BMW jest w czołówce marek, które używają najwięcej karbonu w samochodach - materiał ten znajdziecie zarówno w elektrycznym i3, serii 7 jak i sportowych modelach z rodziny M. W ich konstrukcji często stosuje się karbonowe dachy i elementy poszycia, albo dodatki stylistyczne służące wyłącznie celom wizualnym. Ponieważ cała branża przerzuca się na EV, wykorzystanie lekkich materiałów staje się jeszcze ważniejsze, aby zbilansować obecność w samochodach ciężkich akumulatorów. BMW ciągle pracuje nad nowymi tworzywami, które w zamyśle mają trafić głównie do elektryków - także tych spod znaku M.

Kompozyt opracowany przez BMW sprawdził się już w motosporcie i jest w fazie wdrażania do produkcji masowej.

Nowy, naturalny komponent po raz pierwszy wykorzystano w samochodzie Formuły E w 2019 roku i od tamtej pory jest w użytku w wyścigowych BMW M4 DTM i GT4, gdzie zastępuje elementy wykonane z kompozytów wzmacnianych włóknem węglowym. Po latach rozwoju przeprowadzonych wspólnie ze szwajcarską firmą Bcomp zajmującą się “zielonymi” technologiami, produkt jest gotowy do wprowadzenia na rynek masowy w samochodach produkcyjnych.

Reklama

Kompozyt z włókien naturalnych jest wytwarzany z surowców odnawialnych i zmniejsza emisję CO2 podczas procesu produkcyjnego. Zastosowanie go zamiast tradycyjnego włókna węglowego np. w dachu samochodu wywołuje o 40 procent mniejszą emisję CO2 podczas produkcji, a BMW podaje dodatkowe korzyści wynikające z zastosowania tego materiału po zakończeniu eksploatacji. Ma to kluczowe znaczenie dla proponowanych przepisów europejskich, które dotyczą dyrektywy w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV), która przewiduje zrównoważony rozwój produkcji samochodów. Podczas recyklingu tradycyjne włókno węglowe rozpada się i emituje do powietrza małe odłamki, które są szkodliwe w przypadku wdychania w dużych ilościach.

Materiał opracowany przez BMW może złagodzić ten efekt (choć dalsze szczegóły dotyczące korzyści związanych z wycofaniem nowego kompozytu z eksploatacji nie zostały jeszcze ujawnione) przy jednoczesnym zachowaniu wymaganej lekkości i sztywności. Tworzywo jest wystarczająco sztywne do stosowania w konstrukcjach dachowych pojazdów, ale może także być wykorzystane do wykończeń zewnętrznych i wewnętrznych. Jeśli to pomoże następnemu M5 ważyć mniej niż 2,5 tony, to także będzie plus…

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X jest mocniejsza i szybsza od Ferrari F80

Flagowe Corvette ZR1X już tu jest i ma dokładnie tak ogromną moc jakiej się spodziewaliśmy.

19 czerwca 2025
Ferrari 296 Speciale Piloti premiera
Ferrari / 296 Speciale
Ferrari 296 Speciale Piloti - 880 KM których i tak nie możesz kupić

Ferrari prezentuje wersję specjalną 296 Speciale przeznaczoną dla bardzo wąskiej grupy odbiorców.

17 czerwca 2025
GMA special vehicles zapowiedź
GMA
Tego lata poznamy dwa nowe supersamochody Gordon Murray Automotive

Dwa nowe “modele specjalne” GMA już czekają na sierpniowy debiut podczas Monterey Car Week.

17 czerwca 2025
Nürburgring 24h 2025 zapowiedź
Nürburgring 24h
Nürburgring 24h 2025 - 141 aut w najtrudniejszym wyścigu sezonu

Jeśli po Le Mans nie macie dość długodystansowych emocji, w ten weekend startuje Nürburgring 24h.

17 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025