Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
1

Wykorzystanie włókien węglowych w samochodach niedawno poddano pod dyskusję, gdy Parlament Europejski zaproponował zaklasyfikowanie ich jako “materiałów niebezpiecznych”. Miałyby być one szkodliwe dla zdrowia i środowiska podczas rozpadu. Tymczasem producenci, na czele z BMW, wychodzą z propozycją zastępczego materiału na bazie włókien naturalnych o zdecydowanie mniejszym śladzie węglowym. Wkrótce Niemcy wykorzystają to nowe tworzywo w samochodach produkcyjnych.

BMW jest w czołówce marek, które używają najwięcej karbonu w samochodach - materiał ten znajdziecie zarówno w elektrycznym i3, serii 7 jak i sportowych modelach z rodziny M. W ich konstrukcji często stosuje się karbonowe dachy i elementy poszycia, albo dodatki stylistyczne służące wyłącznie celom wizualnym. Ponieważ cała branża przerzuca się na EV, wykorzystanie lekkich materiałów staje się jeszcze ważniejsze, aby zbilansować obecność w samochodach ciężkich akumulatorów. BMW ciągle pracuje nad nowymi tworzywami, które w zamyśle mają trafić głównie do elektryków - także tych spod znaku M.

Kompozyt opracowany przez BMW sprawdził się już w motosporcie i jest w fazie wdrażania do produkcji masowej.

Nowy, naturalny komponent po raz pierwszy wykorzystano w samochodzie Formuły E w 2019 roku i od tamtej pory jest w użytku w wyścigowych BMW M4 DTM i GT4, gdzie zastępuje elementy wykonane z kompozytów wzmacnianych włóknem węglowym. Po latach rozwoju przeprowadzonych wspólnie ze szwajcarską firmą Bcomp zajmującą się “zielonymi” technologiami, produkt jest gotowy do wprowadzenia na rynek masowy w samochodach produkcyjnych.

Reklama

Kompozyt z włókien naturalnych jest wytwarzany z surowców odnawialnych i zmniejsza emisję CO2 podczas procesu produkcyjnego. Zastosowanie go zamiast tradycyjnego włókna węglowego np. w dachu samochodu wywołuje o 40 procent mniejszą emisję CO2 podczas produkcji, a BMW podaje dodatkowe korzyści wynikające z zastosowania tego materiału po zakończeniu eksploatacji. Ma to kluczowe znaczenie dla proponowanych przepisów europejskich, które dotyczą dyrektywy w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV), która przewiduje zrównoważony rozwój produkcji samochodów. Podczas recyklingu tradycyjne włókno węglowe rozpada się i emituje do powietrza małe odłamki, które są szkodliwe w przypadku wdychania w dużych ilościach.

Materiał opracowany przez BMW może złagodzić ten efekt (choć dalsze szczegóły dotyczące korzyści związanych z wycofaniem nowego kompozytu z eksploatacji nie zostały jeszcze ujawnione) przy jednoczesnym zachowaniu wymaganej lekkości i sztywności. Tworzywo jest wystarczająco sztywne do stosowania w konstrukcjach dachowych pojazdów, ale może także być wykorzystane do wykończeń zewnętrznych i wewnętrznych. Jeśli to pomoże następnemu M5 ważyć mniej niż 2,5 tony, to także będzie plus…

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Toyota GR GT3 goodwood 2025
Toyota / GR GT3
Po raz pierwszy z bliska widzieliśmy tajemniczą Toyotę GT z V8

Od wielu miesięcy Toyota testuje zamaskowane coupe w stylu GT z silnikiem V8. Co to właściwie jest?

15 lipca 2025
Hyundai Ioniq 6 N premiera
Hyundai / Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 N - 650 KM za połowę ceny Porsche Taycan

Po wielu miesiącach zapowiedzi Hyundai wypuszcza swój drugi sportowy model z napędem elektrycznym.

15 lipca 2025
2026 Porsche Cayenne EV prototyp
Porsche / Cayenne
Prototyp elektrycznego Porsche Cayenne pojawił się w Goodwood

Zbliża się premiera nowego Cayenne. Po raz pierwszy model ten będzie oferowany także jako EV.

15 lipca 2025
Rimac Nevera R rekordy
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R miażdży kolejne rekordy i rozpędza się do 431 km/h

Rimac Nevera R to nowy najszybciej przyspieszający samochód świata z 24 rekordami na koncie.

14 lipca 2025
2026 Aston Martin Vantage S premiera
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage S - więcej mocy i garść ciekawych zmian

Aston Martin Vantage S kryje sporo detali, dzięki którym może zaciekawić klientów na Ferrari Amalfi.

14 lipca 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025