Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Defender z przyczepą na haku
10

Trasa z Polski w Dolomity

Po dotychczasowych pomysłach na eksplorację dróg i zakątków Polski idziemy krok dalej. Redakcyjnego Defendera poddajemy wielopoziomowemu testowi na dopasowanych do niego oponach Yokohama. Jak się sprawdzi jako wycieczkowiec, holownik i auto terenowe, oceniamy podczas wyjazdu do Włoch. Założyliśmy, że trudno będzie wymyślić bardziej kompleksowe zadanie. Czym bowiem zastąpić wszechstronny test złożony z odległej trasy, kiedy na haku holowniczym spoczywają 3 t, które musimy dowieźć w ciasne uliczki Italii, by później odwiedzić piękne doliny Dolomitów, już bez przyczepy, ale i bez asfaltu?

Nie bylibyśmy sobą, gdyby cel naszej podróży nosił znamiona przypadkowości. Concorso d’Eleganza Villa d’Este to wydarzenie, które już kilkukrotnie pokazaliśmy w EVO. Główna impreza oraz mniej lub bardziej oficjalne spotkania towarzyszące to okazja do przyjemnego spędzenia wolnego czasu podczas jednego z majowych weekendów. Korzystając z zaproszenia, zabraliśmy klasyka z redakcyjnego garażu i umieściliśmy go na „plecach” Defendera wyposażonego w opcjonalny elektryczny hak holowniczy, do którego podpięliśmy krytą przyczepę.

Defender z przyczepą na haku
10

Start z centralnej Polski, kierunek Austria. Jak wiadomo, oznacza to dość monotonny, liczący niemal 700 km przejazd po autostradach. Choć Defender nie należy do najbardziej opływowych samochodów – stąd też jego stylistyczna atrakcyjność – postanowiliśmy połączyć wygodę podróżowania z podkreśleniem możliwości terenowych auta, wybierając całoroczne ogumienie Yokohama Geolandar A/T G015. Opony te – przeznaczone do SUV-ów i aut 4x4, jako linia modelowa obecne na rynku od blisko 30 lat – cechują się przede wszystkim świetną użytkowością na dalekich dystansach i optymalnym poziomem hałasu, niewiele wyższym niż w przypadku standardowo montowanych w Defenderze opon całorocznych.

Defender i opony Yokohama Geolandar A/T G015 – wrażenia z jazdy

Reklama

Co ciekawe, samochód na tym ogumieniu prowadzi się nawet lepiej w zakrętach, można jedynie odnotować odrobinę niższy komfort resorowania na poprzecznych nierównościach. Wynika to z twardszych ścianek bocznych i mieszanki bardziej odpornej na kontakt choćby z kamieniami. Zastosowaliśmy niższy profil opon niż fabryczny – zgodny z rozmiarami sugerowanymi przez producenta – z uwagi na wielozadaniowość redakcyjnego auta i głównie użytkowanie na asfalcie. Przy okazji zamontowaliśmy nowe obręcze, znane z wersji OCTA – o wrażeniach z pierwszych terenowych jazd tą odmianą piszemy w tym wydaniu EVO.

Yokohama Geolandar A/T G015 na felgach Octa
10

3500 km w deszczu, słońcu, przez góry, na autostradach i szutrach

Kilkaset kilometrów atrakcyjnym dla wzroku zestawem to przyjemność także dla innych zmysłów. Wyposażenie Defendera X-Dynamic HSE to bowiem miód na serce globtroterów i zadaniowców: wentylowane fotele, podgrzewane siedziska i kierownica, wspomaganie holowania, regulowane pneumatyczne zawieszenie, adaptacyjny tempomat, otwierany panoramiczny dach itd.

Kolejny dzień to kilka górskich tras, które pokonaliśmy w drodze do malowniczego gasthausu w rejonie Lasu Wiedeńskiego w Dolnej Austrii. Zielone zbocza gór zachęcają do spaceru czy aktywności na rowerze, ale nie mamy na to czasu, gdyż stąd jest jeszcze niemal 900 km do celu. Autostrady stanowią 80% trasy i wszyscy podróżnicy dobrze wiedzą, że im dalej na zachód, tym jazda po nich sprawia większą przyjemność. Zmienne poziomy, mnogość tuneli, no i po horyzont górzyste widoki, najczęściej z zielonymi pagórkami bliżej i ośnieżonymi szczytami w oddali.

Docieramy do miejsca noclegowego, w którym spędzimy kolejne trzy dni. Ciasne uliczki Torno nad jeziorem Como nie pozostawiają złudzeń. Miejscowość ta jeszcze kilka dekad temu żyła z niewielkiego portu rybackiego, więc nie była pomyślana pod turystów, tym bardziej nie z takim zespołem pojazdów. Po 40 minutach manewrowania przy wsparciu obsługi hotelu udało nam się zaparkować.

Defender nad jeziorem Como - Yokohama
10
Reklama

Liczące niewiele ponad 1000 mieszkańców miasteczko o powierzchni 7 km² na każdym kroku zdradza oddanie rybołówstwu na przestrzeni wieków. Torno niedawno obchodziło 500-lecie splądrowania i niemal całkowitego zniszczenia przez armię hiszpańską i mieszkańców Como, co było w historii jednym z brutalniejszych aktów agresji dokonanych przez sąsiadów na obszarze słynnego jeziora. Mnóstwo hoteli i restauracji oferuje pokoje i stoliki z widokiem na rozległy akwen. Stąd do głównego celu naszej podróży – Cernobbio, w którym zlokalizowana jest Villa d’Este – mamy rzut beretem. Patrząc przez jezioro – niemal dosłownie. Statki wycieczkowe między miasteczkami kursują tu co kilkadziesiąt minut. Kwadrans i jesteśmy na miejscu. Samochodem to jakieś 13 km, a czas? Normalnie jakieś 20-25 minut, ale w związku z konkursem elegancji i towarzyszącymi imprezami trwa to raczej dwa razy tyle. W kontekście cyklu „Yokohama on Tour” nie sposób jednak skoncentrować się jedynie na aspektach podróży po asfalcie z przyczepą. Rejon, owszem, bajeczny, ale Defender dostał przecież ogumienie typu All Terrain. 

Z „klasycznym plecakiem” ruszamy w kierunku Dolomitów.

Przełęcz Tonale, którą pokonujemy na chwilę przed celem tego odcinka podróży, kusi widokami oraz świeżutkim asfaltem. Drogę otwarto kilka godzin temu – jesteśmy sami! Dojeżdżamy do doliny Rabbi, słynącej z chronionej przyrody i wszechobecnej ciszy. Tu spotykamy Simone – młodego chłopaka, który kocha obcowanie z naturą. Dociera do nas Defenderem, którego niewielki bagażnik (to stylowa i bardziej zrozumiała w kontekście ciasnych ulic Włoch „90-tka”) niemal po sufit wypełniony jest profesjonalnym sprzętem do obserwacji zwierząt. Lunety i inny sprzęt optyczny najwyższej klasy warte są niewiele mniej niż auto, którym przyjechał. Zgodnie z planem mamy dziś wybrać się na malowniczą wycieczkę Defenderami, żeby poobserwować naturę i wypocząć na świeżym powietrzu. Simone zorganizował pozwolenia na wjazd do chronionych obszarów, abyśmy mogli oficjalnie dostać się tam, gdzie zupełnie nie ma ludzi, a tym bardziej samochodów. Trzeba przyznać, że dwa Defendery na leśnych drogach, trawiastych zboczach i pośród strumieni to przyjemny i dość egzotyczny widok.

Defender w parku Stelvio - Yokohama on Tour
10

Terenowe wyzwania w Parku Narodowym Stelvio

To właśnie w Parku Narodowym Stelvio mieliśmy okazję sprawdzić możliwości samochodu, a przy tym wychwycić różnice między regularnym ogumieniem a oponami Yokohama na 20-calowych felgach naszego auta. Różnorodna nawierzchnia szokowała. Suchy i mokry asfalt, błoto, resztki śniegu, skałki, gałęzie… Przydała się więc zarówno odporność gumy na kamienie, jak i homologacja zimowa, zwłaszcza w alpejskich terenach respektowana przez służby. Taki miks możliwości – opon, jak i terenowych zdolności Defendera – pozwolił nam nie tylko na sporo zabawy, ale też osiągnięcie malowniczych celów.

FAQ – Podróż Defenderem w Dolomity i test opon Yokohama

  1. Ile trwa podróż samochodem z Polski w Dolomity? Z centralnej Polski to około 1500–1600 km. W praktyce podróż zajmuje 1,5–2 dni, z noclegiem po drodze w Austrii lub północnych Włoszech.
  2. Czy Land Rover Defender nadaje się na długie trasy? Tak. Dzięki wygodnemu wnętrzu, pneumatycznemu zawieszeniu i nowoczesnym systemom wspomagającym jazdę, Defender zapewnia komfort na autostradach, a jednocześnie świetnie radzi sobie w terenie.
  3. Jak sprawdzają się opony Yokohama Geolandar A/T G015 w podróży? Opony Geolandar A/T G015 to model całoroczny, który łączy komfort jazdy na asfalcie z wytrzymałością w lekkim terenie. Mają też homologację zimową, co jest ważne w regionach alpejskich.
  4. Czy w Dolomitach można legalnie zjechać z asfaltu Defenderem? Na wielu odcinkach dróg terenowych obowiązują ograniczenia. Wjazd do parków narodowych i obszarów chronionych wymaga specjalnych pozwoleń, podobnie jak w Parku Narodowym Stelvio.
  5. Jak przygotować auto na wyprawę w Dolomity? Przed wyjazdem warto sprawdzić hamulce, zawieszenie, układ chłodzenia i zabrać kompletne wyposażenie. Niezbędne są dobre opony, najlepiej całoroczne lub zimowe z homologacją.

Cykl „Yokohama on Tour” po raz pierwszy (i nie ostatni!) zabrał Czytelników EVO poza granice kraju. Jeśli nie wiecie, co robić w przedłużony weekend, to Włochy zawsze są dobrym pomysłem. Dolomity to optymalny dystans, aby ruszyć wcześnie rano i dojechać na kolację. Jeżeli lubicie gwar, ciaśniejsze przestrzenie i „wyższą kulturę”, to wille nad Como też trafią w Wasz gust. Włochy dla każdego!

Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Honda NSX używane poradnik
Honda / NSX
Używana Honda NSX (1990-2006) - pierwszy prawdziwy japoński supercar

35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.

30 września 2025
2026 Porsche Cayenne EV wnętrze
Porsche / Cayenne
Poznaliśmy wnętrze nowego Porsche Cayenne. “Ekranoza” na całego

W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.

30 września 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
Toyota / GR GT3
Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

27 września 2025
Zagato Capricorn hypercar teaser
Zagato
Zagato szykuje hypercara. Zbudują go twórcy silnika Porsche 911 GT3

Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.

27 września 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
2026 Zenos E10 RZ
Zenos / E10
Zenos E10 powraca na rynek z większą mocą

Dekadę po premierze brytyjska marka Zenos podnosi moc E10 do 380 KM i cenę do ponad 140 tys. funtów.

25 września 2025
2025 Mercedes-AMG GT test
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT 43 - brakujący gen Affalterbach

AMG GT z czterocylindrowym sercem hot hatcha A45 ma niezłe osiągi, ale nie uzasadnia to jego ceny.

23 września 2025
Porsche strategia elektryfikacji
Porsche
Porsche zmienia strategię. Będą nowe modele spalinowe i hybrydowe

Elektryfikacja musi zaczekać. Porsche będzie produkować to, czego faktycznie chcą ich klienci.

23 września 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Cayman/Boxster nie będzie wyłącznie elektryczny. Porsche zmienia plan

Elektryczny Cayman/Boxster kiedyś się pojawi, ale teraz Porsche skupia się na napędach spalinowych.

23 września 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025