Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Defender z przyczepą na haku
10

Trasa z Polski w Dolomity

Po dotychczasowych pomysłach na eksplorację dróg i zakątków Polski idziemy krok dalej. Redakcyjnego Defendera poddajemy wielopoziomowemu testowi na dopasowanych do niego oponach Yokohama. Jak się sprawdzi jako wycieczkowiec, holownik i auto terenowe, oceniamy podczas wyjazdu do Włoch. Założyliśmy, że trudno będzie wymyślić bardziej kompleksowe zadanie. Czym bowiem zastąpić wszechstronny test złożony z odległej trasy, kiedy na haku holowniczym spoczywają 3 t, które musimy dowieźć w ciasne uliczki Italii, by później odwiedzić piękne doliny Dolomitów, już bez przyczepy, ale i bez asfaltu?

Nie bylibyśmy sobą, gdyby cel naszej podróży nosił znamiona przypadkowości. Concorso d’Eleganza Villa d’Este to wydarzenie, które już kilkukrotnie pokazaliśmy w EVO. Główna impreza oraz mniej lub bardziej oficjalne spotkania towarzyszące to okazja do przyjemnego spędzenia wolnego czasu podczas jednego z majowych weekendów. Korzystając z zaproszenia, zabraliśmy klasyka z redakcyjnego garażu i umieściliśmy go na „plecach” Defendera wyposażonego w opcjonalny elektryczny hak holowniczy, do którego podpięliśmy krytą przyczepę.

Defender z przyczepą na haku
10

Start z centralnej Polski, kierunek Austria. Jak wiadomo, oznacza to dość monotonny, liczący niemal 700 km przejazd po autostradach. Choć Defender nie należy do najbardziej opływowych samochodów – stąd też jego stylistyczna atrakcyjność – postanowiliśmy połączyć wygodę podróżowania z podkreśleniem możliwości terenowych auta, wybierając całoroczne ogumienie Yokohama Geolandar A/T G015. Opony te – przeznaczone do SUV-ów i aut 4x4, jako linia modelowa obecne na rynku od blisko 30 lat – cechują się przede wszystkim świetną użytkowością na dalekich dystansach i optymalnym poziomem hałasu, niewiele wyższym niż w przypadku standardowo montowanych w Defenderze opon całorocznych.

Defender i opony Yokohama Geolandar A/T G015 – wrażenia z jazdy

Reklama

Co ciekawe, samochód na tym ogumieniu prowadzi się nawet lepiej w zakrętach, można jedynie odnotować odrobinę niższy komfort resorowania na poprzecznych nierównościach. Wynika to z twardszych ścianek bocznych i mieszanki bardziej odpornej na kontakt choćby z kamieniami. Zastosowaliśmy niższy profil opon niż fabryczny – zgodny z rozmiarami sugerowanymi przez producenta – z uwagi na wielozadaniowość redakcyjnego auta i głównie użytkowanie na asfalcie. Przy okazji zamontowaliśmy nowe obręcze, znane z wersji OCTA – o wrażeniach z pierwszych terenowych jazd tą odmianą piszemy w tym wydaniu EVO.

Yokohama Geolandar A/T G015 na felgach Octa
10

3500 km w deszczu, słońcu, przez góry, na autostradach i szutrach

Kilkaset kilometrów atrakcyjnym dla wzroku zestawem to przyjemność także dla innych zmysłów. Wyposażenie Defendera X-Dynamic HSE to bowiem miód na serce globtroterów i zadaniowców: wentylowane fotele, podgrzewane siedziska i kierownica, wspomaganie holowania, regulowane pneumatyczne zawieszenie, adaptacyjny tempomat, otwierany panoramiczny dach itd.

Kolejny dzień to kilka górskich tras, które pokonaliśmy w drodze do malowniczego gasthausu w rejonie Lasu Wiedeńskiego w Dolnej Austrii. Zielone zbocza gór zachęcają do spaceru czy aktywności na rowerze, ale nie mamy na to czasu, gdyż stąd jest jeszcze niemal 900 km do celu. Autostrady stanowią 80% trasy i wszyscy podróżnicy dobrze wiedzą, że im dalej na zachód, tym jazda po nich sprawia większą przyjemność. Zmienne poziomy, mnogość tuneli, no i po horyzont górzyste widoki, najczęściej z zielonymi pagórkami bliżej i ośnieżonymi szczytami w oddali.

Docieramy do miejsca noclegowego, w którym spędzimy kolejne trzy dni. Ciasne uliczki Torno nad jeziorem Como nie pozostawiają złudzeń. Miejscowość ta jeszcze kilka dekad temu żyła z niewielkiego portu rybackiego, więc nie była pomyślana pod turystów, tym bardziej nie z takim zespołem pojazdów. Po 40 minutach manewrowania przy wsparciu obsługi hotelu udało nam się zaparkować.

Defender nad jeziorem Como - Yokohama
10
Reklama

Liczące niewiele ponad 1000 mieszkańców miasteczko o powierzchni 7 km² na każdym kroku zdradza oddanie rybołówstwu na przestrzeni wieków. Torno niedawno obchodziło 500-lecie splądrowania i niemal całkowitego zniszczenia przez armię hiszpańską i mieszkańców Como, co było w historii jednym z brutalniejszych aktów agresji dokonanych przez sąsiadów na obszarze słynnego jeziora. Mnóstwo hoteli i restauracji oferuje pokoje i stoliki z widokiem na rozległy akwen. Stąd do głównego celu naszej podróży – Cernobbio, w którym zlokalizowana jest Villa d’Este – mamy rzut beretem. Patrząc przez jezioro – niemal dosłownie. Statki wycieczkowe między miasteczkami kursują tu co kilkadziesiąt minut. Kwadrans i jesteśmy na miejscu. Samochodem to jakieś 13 km, a czas? Normalnie jakieś 20-25 minut, ale w związku z konkursem elegancji i towarzyszącymi imprezami trwa to raczej dwa razy tyle. W kontekście cyklu „Yokohama on Tour” nie sposób jednak skoncentrować się jedynie na aspektach podróży po asfalcie z przyczepą. Rejon, owszem, bajeczny, ale Defender dostał przecież ogumienie typu All Terrain. 

Z „klasycznym plecakiem” ruszamy w kierunku Dolomitów.

Przełęcz Tonale, którą pokonujemy na chwilę przed celem tego odcinka podróży, kusi widokami oraz świeżutkim asfaltem. Drogę otwarto kilka godzin temu – jesteśmy sami! Dojeżdżamy do doliny Rabbi, słynącej z chronionej przyrody i wszechobecnej ciszy. Tu spotykamy Simone – młodego chłopaka, który kocha obcowanie z naturą. Dociera do nas Defenderem, którego niewielki bagażnik (to stylowa i bardziej zrozumiała w kontekście ciasnych ulic Włoch „90-tka”) niemal po sufit wypełniony jest profesjonalnym sprzętem do obserwacji zwierząt. Lunety i inny sprzęt optyczny najwyższej klasy warte są niewiele mniej niż auto, którym przyjechał. Zgodnie z planem mamy dziś wybrać się na malowniczą wycieczkę Defenderami, żeby poobserwować naturę i wypocząć na świeżym powietrzu. Simone zorganizował pozwolenia na wjazd do chronionych obszarów, abyśmy mogli oficjalnie dostać się tam, gdzie zupełnie nie ma ludzi, a tym bardziej samochodów. Trzeba przyznać, że dwa Defendery na leśnych drogach, trawiastych zboczach i pośród strumieni to przyjemny i dość egzotyczny widok.

Defender w parku Stelvio - Yokohama on Tour
10

Terenowe wyzwania w Parku Narodowym Stelvio

To właśnie w Parku Narodowym Stelvio mieliśmy okazję sprawdzić możliwości samochodu, a przy tym wychwycić różnice między regularnym ogumieniem a oponami Yokohama na 20-calowych felgach naszego auta. Różnorodna nawierzchnia szokowała. Suchy i mokry asfalt, błoto, resztki śniegu, skałki, gałęzie… Przydała się więc zarówno odporność gumy na kamienie, jak i homologacja zimowa, zwłaszcza w alpejskich terenach respektowana przez służby. Taki miks możliwości – opon, jak i terenowych zdolności Defendera – pozwolił nam nie tylko na sporo zabawy, ale też osiągnięcie malowniczych celów.

FAQ – Podróż Defenderem w Dolomity i test opon Yokohama

  1. Ile trwa podróż samochodem z Polski w Dolomity? Z centralnej Polski to około 1500–1600 km. W praktyce podróż zajmuje 1,5–2 dni, z noclegiem po drodze w Austrii lub północnych Włoszech.
  2. Czy Land Rover Defender nadaje się na długie trasy? Tak. Dzięki wygodnemu wnętrzu, pneumatycznemu zawieszeniu i nowoczesnym systemom wspomagającym jazdę, Defender zapewnia komfort na autostradach, a jednocześnie świetnie radzi sobie w terenie.
  3. Jak sprawdzają się opony Yokohama Geolandar A/T G015 w podróży? Opony Geolandar A/T G015 to model całoroczny, który łączy komfort jazdy na asfalcie z wytrzymałością w lekkim terenie. Mają też homologację zimową, co jest ważne w regionach alpejskich.
  4. Czy w Dolomitach można legalnie zjechać z asfaltu Defenderem? Na wielu odcinkach dróg terenowych obowiązują ograniczenia. Wjazd do parków narodowych i obszarów chronionych wymaga specjalnych pozwoleń, podobnie jak w Parku Narodowym Stelvio.
  5. Jak przygotować auto na wyprawę w Dolomity? Przed wyjazdem warto sprawdzić hamulce, zawieszenie, układ chłodzenia i zabrać kompletne wyposażenie. Niezbędne są dobre opony, najlepiej całoroczne lub zimowe z homologacją.

Cykl „Yokohama on Tour” po raz pierwszy (i nie ostatni!) zabrał Czytelników EVO poza granice kraju. Jeśli nie wiecie, co robić w przedłużony weekend, to Włochy zawsze są dobrym pomysłem. Dolomity to optymalny dystans, aby ruszyć wcześnie rano i dojechać na kolację. Jeżeli lubicie gwar, ciaśniejsze przestrzenie i „wyższą kulturę”, to wille nad Como też trafią w Wasz gust. Włochy dla każdego!

Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025
Ferrari 499P tytuł WEC 2025
WEC
Ferrari zgarnia najważniejsze laury w klasie WEC LMH w sezonie 2025

Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.

10 listopada 2025
Ujęcie z drona przedstawiające barwny autobus jadący po pustynnej drodze w Afryce
Życie przez obiektyw
Paweł Sudoł – z lotu ptaka w świat filmu i motoryzacji

Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.

8 listopada 2025
Różowe Porsche Taycan podczas autorskiego roadtripu Tomka Mąkolskiego — fotograficzna interpretacja motoryzacji inspirowana filmem „Ona”.
Życie przez obiektyw
Tomek Mąkolski – rzeczywistość w nowym kadrze

Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.

8 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Bentley Supersports teaser
Bentley / Continental GT
Bentley zapowiada powrót limitowanego modelu Supersports

Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.

6 listopada 2025
Czerwona lodówka i ekspres Porsche x SMEG 917 Salzburg w nowoczesnym wnętrzu inspirowanym duchem Le Mans
Design
Porsche x SMEG: pasja, precyzja i design z duszą Le Mans
6 listopada 2025