Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
Kup EVO Magazine - kliknij
Reklama
Kup EVO Magazine

Eurotrip po Polsce: Praga, Rzym, Paryż i Wenecja w jeden dzień!

Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.

29 kwietnia 2025
Eurotrip po Polsce: Yokohama on Tour
10

Trudno powiedzieć, jak zrodził się pomysł na naszą szóstą wyprawę z cyklu „Yokohama on Tour”, ale całkiem możliwe, że był inspirowany duchem niedawno obchodzonego… prima aprilis.  Postanowiliśmy zorganizować namiastkę podróży przez Europę, nie opuszczając Polski – ot, taki teatr improwizacji turystyki samochodowej. Tym razem, niestety, nie możemy zarekomendować Wam żadnych spektakularnych dróg, bo takich nie znaleźliśmy. Widokowo raczej też nie przebiliśmy typowej polskiej średniej. Nie zmienia to faktu, że przygotowaliśmy podróż, którą zdecydowanie będziecie mogli pochwalić się przed znajomymi, a ci będą w niemałym szoku, kiedy powiecie im, że w jeden dzień odwiedziliście Pragę, Rzym, Paryż i Wenecję… Ale na tym nie koniec, gdyż przy okazji odkryjecie pewien specyficzny region Polski, o którym mogliście jeszcze nie słyszeć. 

Rzym - Yokohama on Tour 2025
10

Tym razem Mustang udaje się na odpoczynek, a my zaklinamy wiosnę – budzimy z zimowego snu i wyciągamy z garażu Porsche

Taki prawdziwy eurotrip – przez Pragę, Paryż, Rzym i Wenecję – ze startem i metą w Warszawie to jakieś 5100 km i około 52 godz. jazdy non stop. Polska namiastka zajmuje niecałe 4 godz. podróży autostradą A2 na zachód od stolicy. Na miejscu znajdziecie dziwaczne zagłębie wsi nazwanych na cześć słynnych europejskich miast – Rzymu, Paryża i Wenecji. Aby jeszcze bardziej wzmocnić europejskiego ducha naszej wyprawy, postanowiliśmy wystartować z warszawskiej dzielnicy Praga. 

Jeśli nie mieszkacie w stolicy, to tutejsza Praga z pewnością jest warta zarówno zwiedzenia, jak i doświadczenia. To pełna kontrastów dzielnica, która podczas II wojny światowej nie została zniszczona w aż tak dużym stopniu, jak lewobrzeżna część miasta. Niewątpliwie ma klimat, który trzeba poczuć samemu, a którego nie znajdziecie nigdzie indziej. Można też skorzystać z niezwykle bogatego zaplecza gastronomicznego Pragi i posilić się przed początkiem wyprawy przez Rzym i Paryż do Wenecji.

Reklama
Toruń - Yokohama on Tour 2025
10

Bohaterami dwóch ostatnich zimowych edycji „Yokohama on Tour” był Ford Mustang. 700-konne coupé na świeżutkich zimowych oponach Yokohama BlueEarth Winter V905 świetnie sprawdziło się podczas wyprawy przez Puszczę Białowieską (EVO nr 16) i dzielnie rozprawiło się z błotem pośniegowym centralnej Polski (EVO nr 15). Tym razem Mustang udaje się na zasłużony odpoczynek, a my zaklinamy wiosnę – budzimy więc z zimowego snu i wyciągamy z garażu Porsche. Cayman GT4 jest już przygotowany na cieplejsze okoliczności przyrody i wyrusza w podróż na letnich Yokohamach ADVAN Sport V107. To opony z asymetrycznym bieżnikiem, które doskonale „rozumieją” potrzeby i wymagania samochodów o wysokich osiągach (w tym SUV-ów). ADVAN Sport V107 stawia na precyzyjne przenoszenie ruchów kierownicy oraz mocy na drogę, ale jednocześnie dzięki specjalnej konstrukcji bieżnika dba o komfort akustyczny. 

Eurotrip - Yokohama on Tour
10

Ten drugi aspekt zdecydowanie doceniliśmy podczas prawie 300-kilometrowego odcinka autostradą A2 z Pragi do Kostrzyna, w którym zjechaliśmy na Rzym. Nasz Rzym ze stolicą Włoch ma wspólną nie tylko nazwę. Im bliżej jesteśmy, tym bardziej mamy wrażenie, że drogi prowadzące do polskiego Rzymu pamiętają czasy Cezara. Musimy mieć się na baczności, żeby splitter GT4 nie nawiązał bezpośredniego kontaktu z nawierzchnią. Według Narodowego Spisu Powszechnego z 2011 r. Rzym miał 96 mieszkańców. Dzisiaj wydaje się, że jest ich jeszcze mniej, a największą atrakcję stanowi tablica z nazwą miejscowości. Robimy obowiązkowe zdjęcie i w nawigacji wpisujemy „Paryż”. Google myśli przez dłuższą chwilę, jakby próbowało zgadnąć nasze intencje, i wskazuje 27 km i 27 min do celu. 

Cayman dzielnie zmagał się z wymagającymi lokalnymi drogami. Paryż, Rzym i Wenecję dzieli około 30 km

Kolejne 30 min podróżujemy przez typowo rolniczy krajobraz, wąskimi, ale za to niemal całkowicie pustymi drogami przez malutkie wsie. Późną wiosną widok z pewnością urozmaiciłby tutaj kwitnący rzepak czy wysokie zboża i trawy, ale teraz trudno o krajobrazowe uniesienia. Pewnego uroku dodają żurawie i dzikie gęsi leniwie przechadzające się po otaczających lokalne drogi polach, towarzyszące nam do samego Paryża. 

Reklama
Wenecja - Yokohama on Tour 2025
10

Podobno wieś Paryż zawdzięcza swoją nazwę Aleksanderowi Guttry’emu, którego żona pochodziła z Francji, i to właśnie na jej cześć na mapie Polski pod koniec XIX w. pojawił się Paryż. Pod względem populacji (oraz stanu okolicznych dróg) Paryż zbliżony jest do Rzymu i leży pośród bezkresnych pól uprawnych. Nic tu po nas. Robimy następne symboliczne zdjęcie i za cel obieramy oddaloną o kolejne 20 km Wenecję.

Polska Wenecja w porównaniu z Paryżem i Rzymem jest niemal metropolią z muzeum kolei wąskotorowej oraz ruinami zamku Diabła Weneckiego. Warownię pod koniec XIV w. wybudowano dla Mikołaja Nałęcza, znanego jako Krwawy Diabeł Wenecki, któremu też tutejsza wieś zawdzięcza nazwę. Za jedną z atrakcji można tu uznać także Jezioro Weneckie, jednak dostęp do niego jest mocno ograniczony. 

Pałac Wierzbiczany
10

Przy okazji podróży z Pragi do Wenecji odkryliśmy pewien specyficzny region Polski, o którym mogliście jeszcze nie słyszeć

Teoretycznie prosto z Wenecji moglibyśmy wrócić do Pragi (a właściwie na Pragę), jednak w planach następnego dnia mieliśmy jeszcze wypad na pierniki do Torunia. Dlatego postanowiliśmy przenocować w pobliskim neorenesansowym Pałacu Wierzbiczany z połowy XIX w. Wieczorem podczas spaceru po otaczającym pałac uroczym parku dowiadujemy się znacznie więcej o regionie, który trochę nieświadomie dzisiaj zaczęliśmy odkrywać, a o istnieniu którego nie mieliśmy pojęcia. Chodzi o Pałuki.

Ta niewielka kraina na pograniczu Wielkopolski, Kujaw i Krajny to region kulturowy o długiej historii, urozmaicony taflami ponad 100 jezior. Latem ich błękit kontrastuje z zielenią niekończących się lasów, pól i łąk. Pałuki obejmują obszar o powierzchni zaledwie 2 tys. km2, ale są niezwykle zróżnicowane zarówno pod względem topograficznym – ponieważ jesteśmy na polodowcowej wysoczyźnie – jak i turystycznym. Mamy rezerwaty przyrody, winnice, ponad 30 rozmaitych zabytków i mnóstwo możliwości aktywnego wypoczynku na wodzie. Do pełni szczęścia brakuje dróg, które pozwoliłyby wykorzystać pełny potencjał Caymana i jego ADVAN Sport V107, ale tych poszukamy, kiedy wrócimy w te strony. A wrócimy na pewno, ponieważ okazuje się, że jest tu znacznie więcej do odkrycia niż tylko Paryż, Rzym i Wenecja.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
2026 Toyota Supra V8 australia
Toyota / Supra
Toyota Supra dostała V8… ale tylko w wyścigach i tylko w Australii

Aby wystartować w serii Australian Supercars, Toyota stworzyła Suprę z wyczynowym 5.2 V8 Lexusa.

2 września 2025
2025 Tesla Model Y Performance debiut
Tesla / Model Y
Nowa Tesla Model Y Performance bije Porsche Macan ceną, ale nie mocą

Nowy Model Y zyskał wersję Performance, która już nie szokuje mocą, ale nadal jest bardzo szybka.

1 września 2025
Lamborghini Murciélago test i poradnik kupującego
Lamborghini / Murciélago
Lamborghini Murciélago (2001-2011) - ikona świata supersamochodów

Murciélago łączy najlepsze cechy Lamborghini - ma oldschoolowy charakter i nowoczesną użyteczność.

31 sierpnia 2025
Lotus Cars zwalnia pracowników
Lotus
Lotus redukuje 550 etatów w macierzystej fabryce w Hethel

Wzrost długu i spadek sprzedaży Emiry zmusiły Lotus Cars do zredukowania kolejnych 550 etatów.

29 sierpnia 2025
Mercedes-AMG GT XX rekord dystansu
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX osiąga 350 km/h i ma elektryzujący lakier

Mercedes pobił konceptem AMG GT XX kilka rekordów, aby dowieść jakości swojej nowej technologii EV.

29 sierpnia 2025
Porsche 911 Flachbau spyshot
Porsche / 911
Porsche pracuje nad nowym 911 “Flachbau” na bazie starego 991 GT2 RS

Na drogach widziano prototyp Porsche 991 z przodem typu “Flachbau”. Tylko pakiet czy nowy model?

28 sierpnia 2025
2027 Volkswagen Golf R spyshot
Volkswagen / Golf
Volkswagen testuje dużo mocniejszą i szybszą wersję Golfa R

Otwory w masce i powiększony główny wlot powietrza sugerują bardziej ekstremalny charakter Golfa R.

27 sierpnia 2025
2025 Nissan GT-R koniec produkcji
Nissan / GT-R
Po 18 latach zakończyła się produkcja Nissana GT-R

Przez 18 lat Nissan wyprodukował ponad 48 000 egzemplarzy GT-R-a. Teraz ta historia się kończy.

27 sierpnia 2025
Audi RS3 GT spyshot news
Audi / RS3
Nowe Audi RS3 GT będzie pożegnaniem z pięciocylindrowym silnikiem

Dni pięciocylindrowego silnika Audi są policzone, a firma chce go pożegnać specjalną wersją RS3 GT.

26 sierpnia 2025
2025 Porsche 911 992.2 GT3 RS spyshot
Porsche / 911 GT3 RS
Porsche 992.2 GT3 RS tuż przed premierą - zdjęcia

Kończy się proces rozwojowy poliftowego 911 GT3 RS generacji 992.2. Oto kilka nowych zdjęć.

25 sierpnia 2025
Alpine Alpenglow wodór
Alpine
Alpine chce zachować silniki spalinowe, dlatego pracuje nad wodorem

Mimo zwrotu w stronę EV, Alpine intensywnie pracuje nad silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem.

25 sierpnia 2025
Volkswagen Tiguan test PL
Volkswagen / Tiguan
Volkswagen Tiguan R-Line - najchętniej wybierany model w najrzadziej wybieranej wersji

Odświeżony crossover VW ciągle ma idealne wręcz rozmiary i jest… skutecznym Volkswagenem.

20 sierpnia 2025