Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Eurotrip po Polsce: Praga, Rzym, Paryż i Wenecja w jeden dzień!

Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.

29 kwietnia 2025
Eurotrip po Polsce: Yokohama on Tour
10

Trudno powiedzieć, jak zrodził się pomysł na naszą szóstą wyprawę z cyklu „Yokohama on Tour”, ale całkiem możliwe, że był inspirowany duchem niedawno obchodzonego… prima aprilis.  Postanowiliśmy zorganizować namiastkę podróży przez Europę, nie opuszczając Polski – ot, taki teatr improwizacji turystyki samochodowej. Tym razem, niestety, nie możemy zarekomendować Wam żadnych spektakularnych dróg, bo takich nie znaleźliśmy. Widokowo raczej też nie przebiliśmy typowej polskiej średniej. Nie zmienia to faktu, że przygotowaliśmy podróż, którą zdecydowanie będziecie mogli pochwalić się przed znajomymi, a ci będą w niemałym szoku, kiedy powiecie im, że w jeden dzień odwiedziliście Pragę, Rzym, Paryż i Wenecję… Ale na tym nie koniec, gdyż przy okazji odkryjecie pewien specyficzny region Polski, o którym mogliście jeszcze nie słyszeć. 

Rzym - Yokohama on Tour 2025
10

Tym razem Mustang udaje się na odpoczynek, a my zaklinamy wiosnę – budzimy z zimowego snu i wyciągamy z garażu Porsche

Taki prawdziwy eurotrip – przez Pragę, Paryż, Rzym i Wenecję – ze startem i metą w Warszawie to jakieś 5100 km i około 52 godz. jazdy non stop. Polska namiastka zajmuje niecałe 4 godz. podróży autostradą A2 na zachód od stolicy. Na miejscu znajdziecie dziwaczne zagłębie wsi nazwanych na cześć słynnych europejskich miast – Rzymu, Paryża i Wenecji. Aby jeszcze bardziej wzmocnić europejskiego ducha naszej wyprawy, postanowiliśmy wystartować z warszawskiej dzielnicy Praga. 

Jeśli nie mieszkacie w stolicy, to tutejsza Praga z pewnością jest warta zarówno zwiedzenia, jak i doświadczenia. To pełna kontrastów dzielnica, która podczas II wojny światowej nie została zniszczona w aż tak dużym stopniu, jak lewobrzeżna część miasta. Niewątpliwie ma klimat, który trzeba poczuć samemu, a którego nie znajdziecie nigdzie indziej. Można też skorzystać z niezwykle bogatego zaplecza gastronomicznego Pragi i posilić się przed początkiem wyprawy przez Rzym i Paryż do Wenecji.

Toruń - Yokohama on Tour 2025
10

Bohaterami dwóch ostatnich zimowych edycji „Yokohama on Tour” był Ford Mustang. 700-konne coupé na świeżutkich zimowych oponach Yokohama BlueEarth Winter V905 świetnie sprawdziło się podczas wyprawy przez Puszczę Białowieską (EVO nr 16) i dzielnie rozprawiło się z błotem pośniegowym centralnej Polski (EVO nr 15). Tym razem Mustang udaje się na zasłużony odpoczynek, a my zaklinamy wiosnę – budzimy więc z zimowego snu i wyciągamy z garażu Porsche. Cayman GT4 jest już przygotowany na cieplejsze okoliczności przyrody i wyrusza w podróż na letnich Yokohamach ADVAN Sport V107. To opony z asymetrycznym bieżnikiem, które doskonale „rozumieją” potrzeby i wymagania samochodów o wysokich osiągach (w tym SUV-ów). ADVAN Sport V107 stawia na precyzyjne przenoszenie ruchów kierownicy oraz mocy na drogę, ale jednocześnie dzięki specjalnej konstrukcji bieżnika dba o komfort akustyczny. 

Eurotrip - Yokohama on Tour
10

Ten drugi aspekt zdecydowanie doceniliśmy podczas prawie 300-kilometrowego odcinka autostradą A2 z Pragi do Kostrzyna, w którym zjechaliśmy na Rzym. Nasz Rzym ze stolicą Włoch ma wspólną nie tylko nazwę. Im bliżej jesteśmy, tym bardziej mamy wrażenie, że drogi prowadzące do polskiego Rzymu pamiętają czasy Cezara. Musimy mieć się na baczności, żeby splitter GT4 nie nawiązał bezpośredniego kontaktu z nawierzchnią. Według Narodowego Spisu Powszechnego z 2011 r. Rzym miał 96 mieszkańców. Dzisiaj wydaje się, że jest ich jeszcze mniej, a największą atrakcję stanowi tablica z nazwą miejscowości. Robimy obowiązkowe zdjęcie i w nawigacji wpisujemy „Paryż”. Google myśli przez dłuższą chwilę, jakby próbowało zgadnąć nasze intencje, i wskazuje 27 km i 27 min do celu. 

Cayman dzielnie zmagał się z wymagającymi lokalnymi drogami. Paryż, Rzym i Wenecję dzieli około 30 km

Kolejne 30 min podróżujemy przez typowo rolniczy krajobraz, wąskimi, ale za to niemal całkowicie pustymi drogami przez malutkie wsie. Późną wiosną widok z pewnością urozmaiciłby tutaj kwitnący rzepak czy wysokie zboża i trawy, ale teraz trudno o krajobrazowe uniesienia. Pewnego uroku dodają żurawie i dzikie gęsi leniwie przechadzające się po otaczających lokalne drogi polach, towarzyszące nam do samego Paryża. 

Reklama
Wenecja - Yokohama on Tour 2025
10

Podobno wieś Paryż zawdzięcza swoją nazwę Aleksanderowi Guttry’emu, którego żona pochodziła z Francji, i to właśnie na jej cześć na mapie Polski pod koniec XIX w. pojawił się Paryż. Pod względem populacji (oraz stanu okolicznych dróg) Paryż zbliżony jest do Rzymu i leży pośród bezkresnych pól uprawnych. Nic tu po nas. Robimy następne symboliczne zdjęcie i za cel obieramy oddaloną o kolejne 20 km Wenecję.

Polska Wenecja w porównaniu z Paryżem i Rzymem jest niemal metropolią z muzeum kolei wąskotorowej oraz ruinami zamku Diabła Weneckiego. Warownię pod koniec XIV w. wybudowano dla Mikołaja Nałęcza, znanego jako Krwawy Diabeł Wenecki, któremu też tutejsza wieś zawdzięcza nazwę. Za jedną z atrakcji można tu uznać także Jezioro Weneckie, jednak dostęp do niego jest mocno ograniczony. 

Pałac Wierzbiczany
10

Przy okazji podróży z Pragi do Wenecji odkryliśmy pewien specyficzny region Polski, o którym mogliście jeszcze nie słyszeć

Teoretycznie prosto z Wenecji moglibyśmy wrócić do Pragi (a właściwie na Pragę), jednak w planach następnego dnia mieliśmy jeszcze wypad na pierniki do Torunia. Dlatego postanowiliśmy przenocować w pobliskim neorenesansowym Pałacu Wierzbiczany z połowy XIX w. Wieczorem podczas spaceru po otaczającym pałac uroczym parku dowiadujemy się znacznie więcej o regionie, który trochę nieświadomie dzisiaj zaczęliśmy odkrywać, a o istnieniu którego nie mieliśmy pojęcia. Chodzi o Pałuki.

Ta niewielka kraina na pograniczu Wielkopolski, Kujaw i Krajny to region kulturowy o długiej historii, urozmaicony taflami ponad 100 jezior. Latem ich błękit kontrastuje z zielenią niekończących się lasów, pól i łąk. Pałuki obejmują obszar o powierzchni zaledwie 2 tys. km2, ale są niezwykle zróżnicowane zarówno pod względem topograficznym – ponieważ jesteśmy na polodowcowej wysoczyźnie – jak i turystycznym. Mamy rezerwaty przyrody, winnice, ponad 30 rozmaitych zabytków i mnóstwo możliwości aktywnego wypoczynku na wodzie. Do pełni szczęścia brakuje dróg, które pozwoliłyby wykorzystać pełny potencjał Caymana i jego ADVAN Sport V107, ale tych poszukamy, kiedy wrócimy w te strony. A wrócimy na pewno, ponieważ okazuje się, że jest tu znacznie więcej do odkrycia niż tylko Paryż, Rzym i Wenecja.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Eurotrip po Polsce: Yokohama on Tour
Prezentacja Partnera
Eurotrip po Polsce: Praga, Rzym, Paryż i Wenecja w jeden dzień!

Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.

29 kwietnia 2025
Pirelli P Zero (PZ5) - premiera
Prezentacja Partnera
Nowa odsłona opon Pirelli P Zero (PZ5) właśnie debiutuje na rynku.

To nie tylko ewolucja flagowego modelu, ale też odpowiedź na dynamiczne zmiany w świecie motoryzacji

29 kwietnia 2025
Land Rover Defender Soft Top V8 prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender V8 Soft Top - terenowy kabriolet z dudniącym V8

Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.

25 kwietnia 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Duchowy następca 458 Speciale - Ferrari 296 VS - coraz bliżej premiery

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

25 kwietnia 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025