Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
9

Pierwszy, mazurski etap projektu „Yokohama on Tour”, okazał się strzałem w dziesiątkę. I, co tu dużo mówić – podniósł poprzeczkę bardzo wysoko. Kolejny na liście wyjątkowych miejsc wskazanych przez Was – naszych Czytelników, okazał się Beskid Śląski, a więc przeciwny kraniec Polski. Czy sprostał oczekiwaniom?

Porsche na oponach Yokohama
9

Zanim odpowiemy na to pytanie, przypomnijmy sylwetki głównych bohaterów naszego cyklu. To dzięki nim, radość z odkrywania najbardziej malowniczych zakątków kraju, mogliśmy połączyć z radością jazdy. Pierwszy to zmodyfikowany Ford Mustang GT, wyposażony w opony Yokohama ADVAN Neova AD09, idealne, by okiełznać taką maszynę a jednocześnie zachować sportowego ducha. Drugie auto to Porsche Cayman GT4, wyposażone w opony ADVAN Sport V107, znakomite właśnie w przypadku aut performance. Mieliśmy więc idealny cel, idealnych towarzyszy podróży i, jak się okazało, niemal idealną trasę. Odcinek z Warszawy do Wisły przemierza się całkiem szybko i bardzo przyjemnie. Na miejsce dotarliśmy po około czterech godzinach, czyli w takim samym czasie, jaki zajęła nam podróżdo Mikołajek. To o tyle ciekawe, że tym razem pokonaliśmy niemal dwa razy dłuższy dystans. Jedynym zgrzytem okazał się odcinek Piekary-Pyrzowice autostrady A1. Ostrzegamy, że poprzeczne nierówności po jakimś czasie dają porządnie w kość. 

Hotel Crystal Mountain
9

Wszelkie niewygody skończyły się jednak natychmiast po dotarciu na miejsce. Pięciogwiazdkowy hotel Crystal Mountain w Wiśle okazał się strzałem w dziesiątkę. Jego nietypowa architektura skojarzyła się nam z luksusowym wycieczkowcem, płynącym przez morze zieleni. I było to skojarzenie zaskakująco trafne. Hotel oferuje bowiem wszystko, co potrzebne by spędzić udany urlop – restauracje z wyśmienitą kuchnią, bary, aquapark, SPA, siłownię… i wiele innych atrakcji, których najzwyczajniej nie zdążyliśmy odkryć. Fantastycznym udogodnieniem okazał się także parking podziemny z łagodnymi wjazdami (nawet nisko zawieszone auta wjeżdżają bez problemu). Takie rozwiązanie zapewniło nam skuteczną ochronę przed palącym słońcem i gwałtownymi burzami – bo właśnie na taką pogodę trafiliśmy. 

Przełęcz Salmopolska z drona
9

Narowisty Mustang i stworzone na tor Porsche świetnie poradziły sobie na krętych drogach Beskidów. Duża w tym zasługa dobrze dobranych opon. 

Na szczęście ulewy nie trwały długo i wkrótce mogliśmy rozpocząć zwiedzanie. Zaczęliśmy od Przełęczy Salmopolskiej (934 m n.p.m.), drugiej pod względem wysokości (po Krowiarkach) przełęczy w Beskidach, dostępnej dla zmotoryzowanych. To właśnie tu, w paśmie Baraniej Góry, biegnie niezwykle malownicza (a przez to bardzo popularna wśród turystów) droga, łącząca Wisłę i Szczyrk. Chcieliśmy sprawdzić, czy zapewni nam wrażenia porównywalne z tymi, jakie pamiętaliśmy z podobnych krętych tras Szwajcarii czy Rumunii. I tu niestety spotkało nas rozczarowanie – liczyliśmy na drogę równie wymagającą, co zapewniającą frajdę z jazdy. Dostaliśmy krótki odcinek z kilkoma zakrętami i przeciętnymi, jak na tę okolicę, widokami. Niedosyt postanowiliśmy sobie zrekompensować, przejeżdżając trasę kilkukrotnie, by rozgrzać opony przed kolejnymi etapami podróży. 

Okolice Beskidu Śląskiego - Trójwieś
9

Następnie skierowaliśmy się w stronę Trójwsi Beskidzkiej, czyli Istebnej, Jaworzynki i Koniakowa. Miejsca te słyną z niepowtarzalnego folkloru, fantastycznej muzyki ludowej i przepięknych koronek. W okolicy można podziwiać kilkadziesiąt starych, klimatycznych zagród (jedna z nich, Chata Kawuloka z XIX w., stanowi nawet część Szlaku Architektury Drewnianej województwa śląskiego). Przy okazji utwierdziliśmy się w przekonaniu, że naszym ulubionym sposobem zwiedzania jest zjeżdżanie z głównych dróg i eksplorowanie takich zakątków regionu, które są ukryte i mniej oczywiste. 

Reklama
Ulice Wisły z hotelem w tle
9

Fantastyczna okazała się nasza baza wypadowa, czyli Wisła – prawdziwa perła Beskidów. Położona wyjątkowo malowniczo, w samym sercu Beskidu Śląskiego, od dawna cieszy się sławą popularnego kurortu. To tutaj, u stóp Baraniej Góry, ma swój początek Wisła, najdłuższa rzeka w Polsce.

Samo miasteczko urzeka, podobnie jak cała okolica. Centrum Wisły praktycznie zawsze tętni życiem, zapewniając turystom liczne atrakcje. Nie brak tu także zacisznych zakątków, w których można znaleźć trochę wytchnienia. Liczne górskie szlaki sprawiają, że turyści przybywają tu praktycznie cały rok – latem, by wędrować po tutejszych wzgórzach, zimą, by skorzystać z bogatej oferty sportowej (Wisła to przecież miasto rodzinne samego Adama Małysza!). Nic więc dziwnego, że kurort zapewnia znakomitą infrastrukturę, liczne restauracje i obiekty noclegowe. Każdego dnia pobytu gratulowaliśmy sobie wyboru hotelu – jakość i gościnność przerosły nasze oczekiwania. A roztaczający się z naszych okien cudowny widok na całe miasto był wisienką na torcie. Mogliśmy więc „zwiedzać” Wisłę nie tylko w trakcie pieszych wędrówek, ale i podczas picia kawy na tarasie. Fantastyczne miejsce, zarówno na krótki wypad, jak i na dłuższe wakacje – solo, z przyjaciółmi albo z całą rodziną. 

Mustang na oponach Yokohama Advan Neova AD09
9

Kolejny raz przekonaliśmy się, że Polskę najlepiej poznawać, zjeżdżając z głównej drogi.

Po kilku dniach intensywnego zwiedzania (którego efekty z dumą i radością przedstawiamy na zdjęciach), ruszyliśmy w drogę powrotną. I tu ciekawostka – jeszcze w czasie naszej mazurskiej przygody odkryliśmy, że tak intensywne zwiedzanie generuje problem, którego nie przewidzieliśmy, a mianowicie... masę odcisków palców na ekranach nawigacji. Tym razem, bogatsi o doświadczenia z poprzedniej podróży, przed wyjazdem nakleiliśmy na ekrany folię ochronną marki GRIZZ. Po pierwsze – wyeliminowało to problem ze śladami palców a po drugie, dzięki matowemu wykończeniu folii – w słoneczne dni ekrany stały się bardziej czytelne. GRIZZ to folia redukująca odciski, tłuste smugi i refleksy światła oraz zapewniająca ochronę przed rysami, a więc idealnie odpowiadająca na nasze potrzeby. Co ważne, tego typu zabezpieczenie nie zmienia reakcji ekranu na dotyk. Sprawdziło się! Korzystaliśmy z nawigacji z powodzeniem i zrobimy to znowu, zabierając Was w kolejny rejon Polski. 

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Cosworth silniki i fabryka
Cosworth
Cosworth - firma tworząca silniki dla Astona, Bugatti i F1 od kulis

W świecie wyśrubowanych norm emisji Cosworth potrafi budować wolnossące V8 i V12. Jak oni to robią?

25 marca 2025
Aston Martin Vanquish Volante prezentacja
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish Volante rzuca wyzwanie Ferrari 12Cilindri Spider

Nowy Vanquish Volante kończy gruntowne odświeżenie “tradycyjnej” gamy Aston Martina.

25 marca 2025
Porsche 911 992.2 turbo spyshot główne
Porsche / 911 Turbo
Trwają finalne testy nowego Porsche 992.2 Turbo z napędem hybrydowym

Porsche 911 Turbo przejdzie w tym roku duży lifting. Wniesie on dużo nowości, w tym napęd hybrydowy.

25 marca 2025
2026 Alfa Romeo Stelvio spyshot
Alfa Romeo / Stelvio
2026 Alfa Romeo Stelvio - Turyn testuje nowego rywala BMW X3

Nadjeżdża Alfa Romeo Stelvio drugiej generacji z napędem spalinowym, hybrydowym lub elektrycznym.

24 marca 2025
The Red Tour
Motocykle
The Red Tour 2025: przetestuj nowe modele Ducati Multistrada

Nowa Multistrada V4 Pikes Peak, Multistrada V4 S oraz Multistrada V2 S ruszają po Polsce. Chcesz je przetestować?

24 marca 2025
Volkswagen Golf GTI zapowiedź
Volkswagen / Golf
Volkswagen zapowiada celebrację 50 lat GTI podczas Nürburgring 24H

Podczas czerwcowego Nürburgring 24H może dojść do głośnej premiery nowego Golfa GTI Clubsport S.

21 marca 2025
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang prezentacja
Bugatti / Tourbillon
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang - jedna opcja w cenie całego 911

Do oferty nowego Bugatti dołączył pakiet Équipe Pur Sang inspirowany wyścigowym dziedzictwem marki.

20 marca 2025
Bentley wyniki finansowe
Bentley
Bentley nie zamierza rezygnować z silników V8 jeszcze przez dekadę

W ciągu następnych 10 lat Bentley ma w planach całą plejadę nowych modeli z silnikami spalinowymi.

19 marca 2025
2025 Goodwood Festival of Speed tematyka
Festival of Speed
Główna rzeźba Goodwood FoS 2025 będzie poświęcona Gordonowi Murrayowi

Tegoroczny Festival of Speed skupi się na F1, a szczególne miejsce w jej historii ma Gordon Murray.

18 marca 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E wygląda jak koncept, ale możesz go kupić

Napęd na tył, 540 KM i design wprost nawiązujący do kultowego hot hatcha - to Renault 5 Turbo 3E.

17 marca 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025