Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"
Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"
Wiosna, lato oraz złota jesień minęły, jak zwykle zbyt szybko. W trzech ostatnich wydaniach EVO w naszym cyklu Yokohama on Tour odkrywaliśmy dla Was i razem z Wami najciekawsze i nie do końca oczywiste zakątki Polski. Szukaliśmy idealnego połączenia genialnych dróg, krajobrazów oraz atrakcji turystycznych. Wy podrzucaliście nam rekomendacje, a my, w różnych redakcyjnych samochodach uzbrojonych w opony Yokohama, sprawdzaliśmy wybrane propozycje i na łamach naszego magazynu dzieliliśmy się wrażeniami z ich odkrywania. Odwiedziliśmy Mazury, Beskid Śląski oraz okolice Sandomierza i za każdym razem udawało nam się znaleźć to, czego szukaliśmy. To była piękna przygoda, z której przywieźliśmy mnóstwo wspaniałych zdjęć, niezapomnianych wrażeń i inspiracji dla Was.
Zakładaliśmy, że wraz z nadejściem aury, jaką obecnie obserwujemy za naszymi oknami, cykl wypraw dobiegnie końca, a przynajmniej przejedzie w stan zimowego spoczynku. Pogoda potrafi skrzętnie ukryć uroki nawet najpiękniejszych rejonów naszego kraju, a mokre drogi pokryte błotem pośniegowym sprawiają, że nawet najbardziej ekscytujące asfaltowe nitki tracą swój czar. Stwierdziliśmy jednak, że to nie sztuka cieszyć się pięknem Polski i podróżowaniem w sprzyjających warunkach, i że prawdziwe wyzwanie pojawia się dopiero wtedy, kiedy robi się szaro, buro i ponuro, a dzień trwa jakieś 6 godzin.
Co prawda redakcyjne Porsche Cayman GT4, które zdążyło już zapaść w zimowy sen, nie podjęło rękawicy, ale Mustang się nie poddał. Zrzuciliśmy więc z kół fantastyczne letnie Yokohamy ADVAN NEOVA AD09, które w tym 700-konnym, tylnonapędowym coupé przez ostatnie miesiące wykazały się naprawdę sportowymi osiągami. Na ich miejsce wskoczyły nowiutkie zimowe Yokohamy BlueEarth Winter V905 o szerokości 275 z tyłu.
Można powiedzieć, że to opona, która żadnej zimy się nie boi, a przede wszystkim nie straszne jej połączenie wymagających warunków drogowych z jeszcze bardziej wymagającymi samochodami sportowymi. Oprócz oczywistych dla opon zimowych właściwości, zapewniających doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni i śniegu czy świetne odprowadzanie wody, BlueEarth Winter V905 może pochwalić się czymś, co rzadko oferują zimówki – daje poczucie pewności i kontroli podczas szybkiej jazdy.
Pozostała jedynie kwestia miejsca, które odwiedzimy. Tym razem zdecydowaliśmy, że cel pierwszej (i może nie jedynej) zimowej wyprawy Yokohama on Tour wybierzemy sami. Postawiliśmy na centralną Polskę, a więc rejony, do których każdy ma bliżej niż dalej, na okolice wciąż nieodkryte przez turystów. Mimo że cała trasa powstała dosyć spontanicznie, to została zaplanowana też strategicznie, tak, aby wyruszając z Warszawy, udało się zobaczyć wszystko w jeden krótki zimowy dzień.
Pierwszy przystanek – Jeziorsko, niecałe 70 km na zachód od Łodzi. To oddany do użytku w 1986 roku zbiornik zaporowy utworzony na Warcie. Dłuższy brzeg ma ponad 16 km długości, a na wiodących wokół zbiornika pustych drogach, biegnących przez urokliwe okolice, nie brak fragmentów z wymagającymi zakrętami. Ciekawe doświadczenie to również przejazd przez zaporę.
Kolejny cel naszej wycieczki to Uniejów. Z okolic Jeziorska wybieramy nieco dłuższą, ale za to lepiej wpisującą się w ideę turystyki samochodowej, drogę nr 83. Pozwala ona momentami wcisnąć gaz w podłogę i poczuć, jak skutecznie tylne zimowe Yokohamy walczą o trakcję na mokrym i śliskim asfalcie. Uniejów słynie z basenów termalnych, a te mogą być fantastycznym pretekstem do nieco dłuższej przerwy w podróży i solidnego rozgrzania się. W trakcie dalszego niespiesznego zwiedzania tych okolic w naturalny sposób klarują nam się dwa motywy przewodnie naszej wycieczki – stare wiatraki oraz współczesne murale. Oba te elementy krajobrazu okazują się niezwykle wdzięcznym tłem dla zdjęć samochodu, a więc pamiątki z wyprawy po centralnej Polsce.
O ile wiatraki potrafią pojawić się spontanicznie przy drodze (lub w skansenach), o tyle murale to domena Łowicza – kolejnego przystanku na naszej trasie. Pierwszy z napotkanych - na ścianie zakładu Agros Nova, jest największym w Polsce, w dodatku takim, pod którym z łatwością można ustawić samochód. Niedaleko czeka kolejna perełka – „Księżak z książką” na łowickim parkingu, równie łatwo dostępny dla kierowców. Spod Księżaka z pewnością warto udać się na pobliski rynek w Łowiczu – jedyny w Polsce i jeden z trzech w Europie w kształcie trójkąta.
Podczas naszej podróży odkryliśmy jednak coś więcej niż atrakcje turystyczne. Coś, czego się nie spodziewaliśmy, a co najprościej określić jako… klimat. Okazało się, że jesienno-zimowa szaruga z siąpiącym deszczem i grubą warstwą chmur wiszących nisko nad dachem samochodu tworzą unikatową nostalgiczną otoczkę naszej wycieczki. Sprawiają, że każdy przystanek, wiatrak, skansen, mural, rynek spowija nieco tajemnicza aura jesienno-zimowej melancholii – którą można i warto poczuć jedynie o tej porze roku.
Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"
Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”
Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.
Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.
Wersja Spirit Racing 12R to roadster Mazdy doprowadzony do skrajności. Spoiler: tylko na Japonię.
Subaru WRX STI w wersji S210 próbuje podtrzymać ducha dawnej Imprezy, ale jest w nim jeden haczyk.
Specjalna wersja DK Edition jeszcze podkręca emocje jakie za kierownicą daje Hyundai Ioniq 5 N.
GR Yaris M z silnikiem pośrodku posłuży Toyocie do testów nowego silnika… a może to coś więcej?
Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"
Jest już dostępne poliftowe Porsche 992.2 Carrera S, czyli model pośredni w dolnej części gamy 911.
Generacja elektrycznych modeli 0 Series Hondy wystartuje w 2026 roku.
Mercedes E55 AMG W211 to mocny sedan z niezawodnym silnikiem, który nie kosztuje walizki pieniędzy.
Mamy nowego lidera wśród najmocniejszych seryjnych V8 z USA - nowa Corvette ZR1 generuje 1079 KM.
Fabrykę Touring Superleggera opuścił pierwszy egzemplarz limitowanej Alfy Romeo 33 Stradale.