Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
Kup EVO Magazine - kliknij
Reklama
Kup EVO Magazine

Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Magiczne okolice Jeziorska
10

Wiosna, lato, jesień… a teraz czas na zimową przygodę!

Wiosna, lato oraz złota jesień minęły, jak zwykle zbyt szybko. W trzech ostatnich wydaniach EVO w naszym cyklu Yokohama on Tour odkrywaliśmy dla Was i razem z Wami najciekawsze i nie do końca oczywiste zakątki Polski. Szukaliśmy idealnego połączenia genialnych dróg, krajobrazów oraz atrakcji turystycznych. Wy podrzucaliście nam rekomendacje, a my, w różnych redakcyjnych samochodach uzbrojonych w opony Yokohama, sprawdzaliśmy wybrane propozycje i na łamach naszego magazynu dzieliliśmy się wrażeniami z ich odkrywania. Odwiedziliśmy Mazury, Beskid Śląski oraz okolice Sandomierza i za każdym razem udawało nam się znaleźć to, czego szukaliśmy. To była piękna przygoda, z której przywieźliśmy mnóstwo wspaniałych zdjęć, niezapomnianych wrażeń i inspiracji dla Was. 

Dlaczego warto podróżować zimą?

Zakładaliśmy, że wraz z nadejściem aury, jaką obecnie obserwujemy za naszymi oknami, cykl wypraw dobiegnie końca, a przynajmniej przejedzie w stan zimowego spoczynku. Pogoda potrafi skrzętnie ukryć uroki nawet najpiękniejszych rejonów naszego kraju, a mokre drogi pokryte błotem pośniegowym sprawiają, że nawet najbardziej ekscytujące asfaltowe nitki tracą swój czar. Stwierdziliśmy jednak, że to nie sztuka cieszyć się pięknem Polski i podróżowaniem w sprzyjających warunkach, i że prawdziwe wyzwanie pojawia się dopiero wtedy, kiedy robi się szaro, buro i ponuro, a dzień trwa jakieś 6 godzin.

Mustang GT plus zimowe opony Yokohama BlueEarth Winter V905
10

Mustang kontra zima – przygotowanie do wyprawy

Reklama

Co prawda redakcyjne Porsche Cayman GT4, które zdążyło już zapaść w zimowy sen, nie podjęło rękawicy, ale Mustang się nie poddał. Zrzuciliśmy więc z kół fantastyczne letnie Yokohamy ADVAN NEOVA AD09, które w tym 700-konnym, tylnonapędowym coupé przez ostatnie miesiące wykazały się naprawdę sportowymi osiągami. Na ich miejsce wskoczyły nowiutkie zimowe Yokohamy BlueEarth Winter V905 o szerokości 275 z tyłu. 

Można powiedzieć, że to opona, która żadnej zimy się nie boi, a przede wszystkim nie straszne jej połączenie wymagających warunków drogowych z jeszcze bardziej wymagającymi samochodami sportowymi. Oprócz oczywistych dla opon zimowych właściwości, zapewniających doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni i śniegu czy świetne odprowadzanie wody, BlueEarth Winter V905 może pochwalić się czymś, co rzadko oferują zimówki – daje poczucie pewności i kontroli podczas szybkiej jazdy. 

Zimowe opony Yokohama BlueEarth Winter V905
10

Centralna Polska – zimowy cel idealny

Pozostała jedynie kwestia miejsca, które odwiedzimy. Tym razem zdecydowaliśmy, że cel pierwszej (i może nie jedynej) zimowej wyprawy Yokohama on Tour wybierzemy sami. Postawiliśmy na centralną Polskę, a więc rejony, do których każdy ma bliżej niż dalej, na okolice wciąż nieodkryte przez turystów. Mimo że cała trasa powstała dosyć spontanicznie, to została zaplanowana też strategicznie, tak, aby wyruszając z Warszawy, udało się zobaczyć wszystko w jeden krótki zimowy dzień.

Yokohama on Tour - Jeziorsko
10

Jeziorsko – malownicze widoki i kręte drogi

Pierwszy przystanek – Jeziorsko, niecałe 70 km na zachód od Łodzi. To oddany do użytku w 1986 roku zbiornik zaporowy utworzony na Warcie. Dłuższy brzeg ma ponad 16 km długości, a na wiodących wokół zbiornika pustych drogach, biegnących przez urokliwe okolice, nie brak fragmentów z wymagającymi zakrętami. Ciekawe doświadczenie to również przejazd przez zaporę. 

Reklama
Jeziorsko - miejsce warte odwiedzenia nie tylko latem
10

Uniejów – termalne źródła i samochodowe emocje

Kolejny cel naszej wycieczki to Uniejów. Z okolic Jeziorska wybieramy nieco dłuższą, ale za to lepiej wpisującą się w ideę turystyki samochodowej, drogę nr 83. Pozwala ona momentami wcisnąć gaz w podłogę i poczuć, jak skutecznie tylne zimowe Yokohamy walczą o trakcję na mokrym i śliskim asfalcie. Uniejów słynie z basenów termalnych, a te mogą być fantastycznym pretekstem do nieco dłuższej przerwy w podróży i solidnego rozgrzania się. W trakcie dalszego niespiesznego zwiedzania tych okolic w naturalny sposób klarują nam się dwa motywy przewodnie naszej wycieczki – stare wiatraki oraz współczesne murale. Oba te elementy krajobrazu okazują się niezwykle wdzięcznym tłem dla zdjęć samochodu, a więc pamiątki z wyprawy po centralnej Polsce. 

Uniejów - klimat minionej epoki
10

Łowicz – murale i trójkątny rynek

O ile wiatraki potrafią pojawić się spontanicznie przy drodze (lub w skansenach), o tyle murale to domena Łowicza – kolejnego przystanku na naszej trasie. Pierwszy z napotkanych - na ścianie zakładu Agros Nova, jest największym w Polsce, w dodatku takim, pod którym z łatwością można ustawić samochód. Niedaleko czeka kolejna perełka – „Księżak z książką” na łowickim parkingu, równie łatwo dostępny dla kierowców. Spod Księżaka z pewnością warto udać się na pobliski rynek w Łowiczu – jedyny w Polsce i jeden z trzech w Europie w kształcie trójkąta.

Największy mural w Polsce - Łowicz
10

Jesienno-zimowa aura – klimat, który trzeba poczuć

Podczas naszej podróży odkryliśmy jednak coś więcej niż atrakcje turystyczne. Coś, czego się nie spodziewaliśmy, a co najprościej określić jako… klimat. Okazało się, że jesienno-zimowa szaruga z siąpiącym deszczem i grubą warstwą chmur wiszących nisko nad dachem samochodu tworzą unikatową nostalgiczną otoczkę naszej wycieczki. Sprawiają, że każdy przystanek, wiatrak, skansen, mural, rynek spowija nieco tajemnicza aura jesienno-zimowej melancholii – którą można i warto poczuć jedynie o tej porze roku.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Porsche 911 Flachbau spyshot
Porsche / 911
Porsche pracuje nad nowym 911 “Flachbau” na bazie starego 991 GT2 RS

Na drogach widziano prototyp Porsche 991 z przodem typu “Flachbau”. Tylko pakiet czy nowy model?

28 sierpnia 2025
2027 Volkswagen Golf R spyshot
Volkswagen / Golf
Volkswagen testuje dużo mocniejszą i szybszą wersję Golfa R

Otwory w masce i powiększony główny wlot powietrza sugerują bardziej ekstremalny charakter Golfa R.

27 sierpnia 2025
2025 Nissan GT-R koniec produkcji
Nissan / GT-R
Po 18 latach zakończyła się produkcja Nissana GT-R

Przez 18 lat Nissan wyprodukował ponad 48 000 egzemplarzy GT-R-a. Teraz ta historia się kończy.

27 sierpnia 2025
Audi RS3 GT spyshot news
Audi / RS3
Nowe Audi RS3 GT będzie pożegnaniem z pięciocylindrowym silnikiem

Dni pięciocylindrowego silnika Audi są policzone, a firma chce go pożegnać specjalną wersją RS3 GT.

26 sierpnia 2025
2025 Porsche 911 992.2 GT3 RS spyshot
Porsche / 911 GT3 RS
Porsche 992.2 GT3 RS tuż przed premierą - zdjęcia

Kończy się proces rozwojowy poliftowego 911 GT3 RS generacji 992.2. Oto kilka nowych zdjęć.

25 sierpnia 2025
Alpine Alpenglow wodór
Alpine
Alpine chce zachować silniki spalinowe, dlatego pracuje nad wodorem

Mimo zwrotu w stronę EV, Alpine intensywnie pracuje nad silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem.

25 sierpnia 2025
Volkswagen Tiguan test PL
Volkswagen / Tiguan
Volkswagen Tiguan R-Line - najchętniej wybierany model w najrzadziej wybieranej wersji

Odświeżony crossover VW ciągle ma idealne wręcz rozmiary i jest… skutecznym Volkswagenem.

20 sierpnia 2025
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo
Opel / Corsa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo - cyfrowa zapowiedź hot hatcha Opla

Ta Corsa to czysta fantastyka, ale jednocześnie przedsmak faktycznego Opla Corsa GSE na prąd.

20 sierpnia 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno – nowe limitowane Lamborghini V12 (2025)

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

19 sierpnia 2025
GMSV S1 LM główne
Gordon Murray Automotive
Dwa nowe modele Gordona Murraya. Jeden wygląda zupełnie jak McLaren F1

Le Mans GTR oraz S1 LM to dwa nowe samochody z działu zamówień specjalnych Gordon Murray Automotive.

19 sierpnia 2025
Ringbrothers Octavia aston martin dbs
Restomod
To nowy restomod Aston Martina, choć nazwa może sugerować co innego

Ringbrothers Octavia to nie popularny liftback Skody z silnikiem V8, a nowy restomod Aston Martina…

18 sierpnia 2025
Longbow zapowiedź
Longbow
Ta brytyjska firma może przejąć filozofię lekkości Lotusa

Marka Longbow buduje lekki i prosty elektryczny samochód sportowy, który ma mieć rozsądną cenę.

18 sierpnia 2025