Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

27 września 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
16

Toyota potencjalnie szykuje głośny debiut - ich nowe super-GT mogłoby zostać następcą Lexusa LC500 w salonach i RC F GT3 na torach wyścigowych, w tym Le Mans. Efektowne coupe GR GT3 poznaliśmy w formie konceptu na początku 2022 roku, ale do tej pory nie wiadomo kiedy dowiemy się czegoś więcej. Dwa prototypy wystawione podczas Goodwood Festival of Speed nie dają nam żadnych odpowiedzi, ale rozwój auta wydaje się postępować. Na ten moment jesteśmy bardziej pewni obecności pod maską silnika V8 niż tego jakie logo - Toyoty czy Lexusa - znajdzie się na masce.

Samochód uchwycony przez spotterów podczas testów podobno jest prototypem Lexusa LFR. Jest to jednak nieco dziwne, bo podcza festiwalu w Goodwood oficjalnie przedstawiono ten wóz jako Toyotę. Ostatnie zdjęcia z Nürburgringu ujawniają różne specyfikacje wersji drogowej jak i zapowiadany od dawna model wyścigowy.

W testach na Nürburgringu wykorzystano prototypy Toyoty GT w wersji drogowej jak i wyczynowej.

W testach pojawiły się trzy wersje nadwozia różniące się głównie tylnym skrzydłem. Jeden z prototypów w ogóle nie miał skrzydła, jeden miał szeroki, ale dość nisko zawieszony spoiler na “łabędzich szyjkach” (choć tablice rejestracyjne były te same, więc może to być ten sam egzemplarz). Trzecie auto miało wysoki spoiler na odgórnych wspornikach.

Reklama

Można to interpretować na dwa sposoby. Albo w przygotowaniu jest kilka wersji GT/LFR podobnie jak było z Lexusem LFA/Nürburgring Package, albo są to skrajne pozycje przyszłego aktywnego skrzydła, podobnego do tego w LFA. Z pewnością te elementy wyglądają mocno prowizorycznie, więc w takiej formie na pewno nie znajdą się w finalnej wersji auta.

Toyota Lexus LFR spyshot nurburgring
16

Ogólnie wygląd prototypów można określić jako japońskie wcielenie idei Mercedesa-AMG SLS lub Dodge’a Vipera: długa maska, obszerny przód, ciasny kokpit i krótki tył. Z pewnością nie jest tak płynny i elegancki jak LC, a sylwetka wskazuje na coś znacznie bardziej sportowego. Z przodu jesteśmy teraz w stanie wychwycić światła, grill i ogólny układ będący pochodną aktualnego języka designu Lexusa. Z poprzednich prototypów zachowano dość duże wycięcia i wloty powietrza, w tym za przednimi kołami, przed tylnymi kołami i w górnej powierzchni karoserii tuż za kabiną.

Z tyłu widzimy duże otwarcia po bokach, agresywny dyfuzor i cztery końcówki układu wydechowego zgrupowane na środku. Wcześniejsze wideo i występu podczas Goodwood Festival of Speed potwierdziły, że hałas wydobywający się z tych rur pochodzi z jednostki V8. Cokolwiek wyniknie z tych prototypów, z pewnością nie będzie elektryczne.

Reklama

Jedno jest pewne: pod maską prototypów Toyoty GT pracuje silnik V8.

Sportowe GT z V8 wprowadzone na rynek pod koniec lat 20. XXI wieku nie do końca spina się z obowiązującymi przepisami, ale firma Toyota Motor Company już wcześniej otwarcie opowiadała się za ekologicznymi silnikami spalinowymi, zamiast całkowicie stawiać na napęd elektryczny. Po raz pierwszy możemy również przyjrzeć się wnętrzu, choć przez kamuflaż niewiele widać poza dużym, ustawionym pod kątem ekranem systemu informacyjno-rozrywkowego.Widać też elementy sterowania klimatyzacją, kierownicę z łopatkami zmiany biegów i wysoki tunel skrzyni biegów.

Koncern Toyoty jak do tej pory mocno filtruje informacje na temat swojego przyszłego flagowego GT. W 2022 roku zaprezentowano koncept Toyota GR GT3, kształtem bardzo podobny do tych prototypów. Tymczasem równolegle Lexus opracował koncept Electrified Sport, który okrzyknięto przedsmakiem nowego flagowca. Wkrótce potem rozpoczęły się testy tego tajemniczego GT w stylu SLS-a, zarówno w wersji drogowej, jak i wyścigowej. Następnie, już w 2025 roku, w Kalifornii zaprezentowano koncept Lexus Sport, nie powiązany z wcześniejszym Electrified Sport, ani z prototypami widzianymi na Nürburgringu.

Toyota Lexus LFR spyshot wnętrze
16

Do tegorocznego Goodwood Festival of Speed zarówno Toyota jak i Lexus ochoczo dementowali wszelkie informacje o tym projekcie. Przez to nadal bardzo mało wiemy, ale plotki mówią, że celem dla tego samochodu jest start w WEC i IMSA od sezonu 2026. Co to oznacza dla modelu drogowego? Cóż, nie jest niczym niezwykłym, że samochód wyczynowy trafia na tor szybciej niż wersja cywilna do salonów. Najbardziej prawdopodobny scenariusz zakłada równoczesną prezentację obu wersji.

Z rozrzewnieniem wciąż patrzymy na Lexusy LC500 i RC F z ich wolnossącymi silnikami V8. Ich duchowego następcę powitalibyśmy z otwartymi ramionami. Jednak na razie jedyną potwierdzoną informacją jest wykorzystanie silników V8 2UR GSE w Toyocie Suprze przeznaczonej do australijskiej serii wyścigowej Supercar.

Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
Toyota / GR GT3
Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

27 września 2025
Zagato Capricorn hypercar teaser
Zagato
Zagato szykuje hypercara. Zbudują go twórcy silnika Porsche 911 GT3

Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.

27 września 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
2026 Zenos E10 RZ
Zenos / E10
Zenos E10 powraca na rynek z większą mocą

Dekadę po premierze brytyjska marka Zenos podnosi moc E10 do 380 KM i cenę do ponad 140 tys. funtów.

25 września 2025
2025 Mercedes-AMG GT test
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT 43 - brakujący gen Affalterbach

AMG GT z czterocylindrowym sercem hot hatcha A45 ma niezłe osiągi, ale nie uzasadnia to jego ceny.

23 września 2025
Porsche strategia elektryfikacji
Porsche
Porsche zmienia strategię. Będą nowe modele spalinowe i hybrydowe

Elektryfikacja musi zaczekać. Porsche będzie produkować to, czego faktycznie chcą ich klienci.

23 września 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Cayman/Boxster nie będzie wyłącznie elektryczny. Porsche zmienia plan

Elektryczny Cayman/Boxster kiedyś się pojawi, ale teraz Porsche skupia się na napędach spalinowych.

23 września 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025