Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
W koncernie Toyota rolę sportowej marki EV przejmie Lexus, a na szczycie gamy zobaczymy duchowego następcę LFA.
Toyota oficjalnie wydała zielone światło dla niskoseryjnej produkcji modelu Electrified Sport Concept. Ma to być supersamochód stworzony w oparciu o dedykowaną platformę, podobnie jak to miało miejsce w przypadku Lexusa LFA. Tym samym nowe coupe stanie się symbolem i najważniejszym ogniwem w kreowaniu wizerunku Lexusa jako producenta sportowych EV.
Nowy supersamochód ma mieć klasyczne proporcje z długą maską i krótką kabiną, a swobodę projektowania zapewnia dedykowana platforma odrębna od innych modeli koncernu. Duchowy następca LFA będzie miał dwa silniki elektryczne i nowoczesny system sterowania elektrycznego steer-by-wire z wolantem zamiast kierownicy. W przeciwieństwie do wolantu zastosowanego niedawno przez Teslę, na który spadło mnóstwo krytyki, w Lexusie nie będzie problemu z niewygodnym przekładaniem rąk podczas obracania, bo układ będzie miał płynnie zmieniające się przełożenie. Daje to inżynierom możliwość precyzyjnego dostosowania szybkości reakcji układu i dopracowania odpowiedniego czucia.
Rolą przewodnią konceptu Electrified Sport nie jest wykrzesanie jak najlepszych osiągów przy pomocy niesamowicie mocnych silników. Toyota celuje przede wszystkim w dopracowanie technologii, dzięki której chce uczynić samochody elektryczne bardziej angażującymi w jeździe.
Tak jak LFA doprowadził silniki spalinowe do skrajności, tak coupe Electrified Sport ma być platformą doświadczalną do testowania nowych technologii we wszystkich aspektach związanych z rozwojem sportowych aut akumulatorowych, także w dziedzinie oprogramowania potrzebnego do ich obsługi.
Koncept sportowego Lexusa po raz pierwszy pojawił się na publicznym pokazie w styczniu 2022 roku w Las Vegas, po czym można było go zobaczyć także na kilku eventach w Europie, w tym podczas Goodwood Festival of Speed. Zgromadzona publiczność mogła na własne oczy podziwiać nie tylko nową technologię Lexusa, ale także nowy język stylistyczny nadchodzących modeli marki. Akurat w przypadku konceptu doprowadzono wygląd do skrajności, ale trudno odmówić mu atrakcyjności - długa maska i mocno cofnięta kabina częściowo nawiązuje do kultowego LFA.
Lexus ma plan, aby do 2030 roku całkowicie zelektryzować swoją gamę w Europie, USA i Chinach, a docelowo zrezygnować całkowicie ze spalania wewnętrznego do 2035 roku. Flagowe, sportowe coupe ma podkreślać te ambicje.
W ciągu ostatniego roku Lexus pokazał też kilka projektów popularnych modeli nowej gamy. Jest wśród nich większy SUV i kilka średnich modeli o nadwoziach sedan, kombi, shooting brake i kabriolet. To najpewniej będą przyszłe odpowiedniki IS-a i innych modeli klasy średniej. Każdy z nich charakteryzuje się świeżym podejściem do języka stylizacji Lexusa, w tym nowym grillem w kształcie odwróconego wrzeciona, który dosyć mocno przypomina Audi. Każdy z tych modeli pojawi się na rynku w późniejszym terminie.
Kolejnym celem Toyoty jaki realizuje koncept Electrified Sport jest dopracowanie nowoczesnej technologii akumulatorów półprzewodnikowych. Docelowo supersportowe coupe ma być pierwszym modelem wyposażonym w tego typu rozwiązanie, ale szef koncernu, Akio Toyoda potwierdził, że zanim ta nowa technologia wejdzie do produkcji auto dostanie zestaw baterii litowo-jonowych. Zakładane osiągi to przyspieszenie do 100 km/h w lekko ponad 2 s i zasięg około 700 km.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.
Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.
Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.
Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.
Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.
Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.
Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.
Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.
Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.
Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.
Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.
Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.