Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.
W koncernie Toyota rolę sportowej marki EV przejmie Lexus, a na szczycie gamy zobaczymy duchowego następcę LFA.
Toyota oficjalnie wydała zielone światło dla niskoseryjnej produkcji modelu Electrified Sport Concept. Ma to być supersamochód stworzony w oparciu o dedykowaną platformę, podobnie jak to miało miejsce w przypadku Lexusa LFA. Tym samym nowe coupe stanie się symbolem i najważniejszym ogniwem w kreowaniu wizerunku Lexusa jako producenta sportowych EV.

Nowy supersamochód ma mieć klasyczne proporcje z długą maską i krótką kabiną, a swobodę projektowania zapewnia dedykowana platforma odrębna od innych modeli koncernu. Duchowy następca LFA będzie miał dwa silniki elektryczne i nowoczesny system sterowania elektrycznego steer-by-wire z wolantem zamiast kierownicy. W przeciwieństwie do wolantu zastosowanego niedawno przez Teslę, na który spadło mnóstwo krytyki, w Lexusie nie będzie problemu z niewygodnym przekładaniem rąk podczas obracania, bo układ będzie miał płynnie zmieniające się przełożenie. Daje to inżynierom możliwość precyzyjnego dostosowania szybkości reakcji układu i dopracowania odpowiedniego czucia.
Rolą przewodnią konceptu Electrified Sport nie jest wykrzesanie jak najlepszych osiągów przy pomocy niesamowicie mocnych silników. Toyota celuje przede wszystkim w dopracowanie technologii, dzięki której chce uczynić samochody elektryczne bardziej angażującymi w jeździe.

Tak jak LFA doprowadził silniki spalinowe do skrajności, tak coupe Electrified Sport ma być platformą doświadczalną do testowania nowych technologii we wszystkich aspektach związanych z rozwojem sportowych aut akumulatorowych, także w dziedzinie oprogramowania potrzebnego do ich obsługi.
Koncept sportowego Lexusa po raz pierwszy pojawił się na publicznym pokazie w styczniu 2022 roku w Las Vegas, po czym można było go zobaczyć także na kilku eventach w Europie, w tym podczas Goodwood Festival of Speed. Zgromadzona publiczność mogła na własne oczy podziwiać nie tylko nową technologię Lexusa, ale także nowy język stylistyczny nadchodzących modeli marki. Akurat w przypadku konceptu doprowadzono wygląd do skrajności, ale trudno odmówić mu atrakcyjności - długa maska i mocno cofnięta kabina częściowo nawiązuje do kultowego LFA.

Lexus ma plan, aby do 2030 roku całkowicie zelektryzować swoją gamę w Europie, USA i Chinach, a docelowo zrezygnować całkowicie ze spalania wewnętrznego do 2035 roku. Flagowe, sportowe coupe ma podkreślać te ambicje.

W ciągu ostatniego roku Lexus pokazał też kilka projektów popularnych modeli nowej gamy. Jest wśród nich większy SUV i kilka średnich modeli o nadwoziach sedan, kombi, shooting brake i kabriolet. To najpewniej będą przyszłe odpowiedniki IS-a i innych modeli klasy średniej. Każdy z nich charakteryzuje się świeżym podejściem do języka stylizacji Lexusa, w tym nowym grillem w kształcie odwróconego wrzeciona, który dosyć mocno przypomina Audi. Każdy z tych modeli pojawi się na rynku w późniejszym terminie.
Kolejnym celem Toyoty jaki realizuje koncept Electrified Sport jest dopracowanie nowoczesnej technologii akumulatorów półprzewodnikowych. Docelowo supersportowe coupe ma być pierwszym modelem wyposażonym w tego typu rozwiązanie, ale szef koncernu, Akio Toyoda potwierdził, że zanim ta nowa technologia wejdzie do produkcji auto dostanie zestaw baterii litowo-jonowych. Zakładane osiągi to przyspieszenie do 100 km/h w lekko ponad 2 s i zasięg około 700 km.
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.
Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji
Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.
Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.
Poddana fabrycznej renowacji Carrera GT składa hołd zwycięzcom 1970 24h Le Mans w Porsche 917.
Tylko 10 lojalnych klientów Rimaca dostało przywilej nabycia dedykowanej Nevery R Founder’s Edition.
Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.
Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.
Testujemy GAC Hyptec HT – elektrycznego SUV-a z Chin, który stawia na komfort, jakość i dojrzały styl.
Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji
Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.
F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.
Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.
MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru.
Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.