Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
W koncernie Toyota rolę sportowej marki EV przejmie Lexus, a na szczycie gamy zobaczymy duchowego następcę LFA.
Toyota oficjalnie wydała zielone światło dla niskoseryjnej produkcji modelu Electrified Sport Concept. Ma to być supersamochód stworzony w oparciu o dedykowaną platformę, podobnie jak to miało miejsce w przypadku Lexusa LFA. Tym samym nowe coupe stanie się symbolem i najważniejszym ogniwem w kreowaniu wizerunku Lexusa jako producenta sportowych EV.
Nowy supersamochód ma mieć klasyczne proporcje z długą maską i krótką kabiną, a swobodę projektowania zapewnia dedykowana platforma odrębna od innych modeli koncernu. Duchowy następca LFA będzie miał dwa silniki elektryczne i nowoczesny system sterowania elektrycznego steer-by-wire z wolantem zamiast kierownicy. W przeciwieństwie do wolantu zastosowanego niedawno przez Teslę, na który spadło mnóstwo krytyki, w Lexusie nie będzie problemu z niewygodnym przekładaniem rąk podczas obracania, bo układ będzie miał płynnie zmieniające się przełożenie. Daje to inżynierom możliwość precyzyjnego dostosowania szybkości reakcji układu i dopracowania odpowiedniego czucia.
Rolą przewodnią konceptu Electrified Sport nie jest wykrzesanie jak najlepszych osiągów przy pomocy niesamowicie mocnych silników. Toyota celuje przede wszystkim w dopracowanie technologii, dzięki której chce uczynić samochody elektryczne bardziej angażującymi w jeździe.
Tak jak LFA doprowadził silniki spalinowe do skrajności, tak coupe Electrified Sport ma być platformą doświadczalną do testowania nowych technologii we wszystkich aspektach związanych z rozwojem sportowych aut akumulatorowych, także w dziedzinie oprogramowania potrzebnego do ich obsługi.
Koncept sportowego Lexusa po raz pierwszy pojawił się na publicznym pokazie w styczniu 2022 roku w Las Vegas, po czym można było go zobaczyć także na kilku eventach w Europie, w tym podczas Goodwood Festival of Speed. Zgromadzona publiczność mogła na własne oczy podziwiać nie tylko nową technologię Lexusa, ale także nowy język stylistyczny nadchodzących modeli marki. Akurat w przypadku konceptu doprowadzono wygląd do skrajności, ale trudno odmówić mu atrakcyjności - długa maska i mocno cofnięta kabina częściowo nawiązuje do kultowego LFA.
Lexus ma plan, aby do 2030 roku całkowicie zelektryzować swoją gamę w Europie, USA i Chinach, a docelowo zrezygnować całkowicie ze spalania wewnętrznego do 2035 roku. Flagowe, sportowe coupe ma podkreślać te ambicje.
W ciągu ostatniego roku Lexus pokazał też kilka projektów popularnych modeli nowej gamy. Jest wśród nich większy SUV i kilka średnich modeli o nadwoziach sedan, kombi, shooting brake i kabriolet. To najpewniej będą przyszłe odpowiedniki IS-a i innych modeli klasy średniej. Każdy z nich charakteryzuje się świeżym podejściem do języka stylizacji Lexusa, w tym nowym grillem w kształcie odwróconego wrzeciona, który dosyć mocno przypomina Audi. Każdy z tych modeli pojawi się na rynku w późniejszym terminie.
Kolejnym celem Toyoty jaki realizuje koncept Electrified Sport jest dopracowanie nowoczesnej technologii akumulatorów półprzewodnikowych. Docelowo supersportowe coupe ma być pierwszym modelem wyposażonym w tego typu rozwiązanie, ale szef koncernu, Akio Toyoda potwierdził, że zanim ta nowa technologia wejdzie do produkcji auto dostanie zestaw baterii litowo-jonowych. Zakładane osiągi to przyspieszenie do 100 km/h w lekko ponad 2 s i zasięg około 700 km.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.
Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.
Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.
Na stulecie wyścigu 24h Le Mans Alpine przygotowało limitowaną edycję specjalną modelu A110 R.
Caterham chce zacząć erę napędów EV od zgrabnego sportowego coupe o współczesnej sylwetce.
Tesla Plaid ponownie jest najszybszym samochodem seryjnym z napędem elektrycznym na Nürburgringu.
Wzmocnione torowe SF90 otrzyma najbardziej agresywną aerodynamikę w historii drogowych Ferrari.
Nowy hypercar Bugatti ma być znacznie bardziej ekstremalny niż pozostałe modele z silnikiem W16.
Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.
Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.
Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.
Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.
Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.