Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Manual dla „elektryków”? Lexus już nad tym pracuje

Brzmi jak oksymoron, ale Japończycy z Lexusa pracują nad „wirtualnym spalinowym układem napędowym”.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 grudnia 2022
Toyota Supra - manualna skrzynia biegów
3

Koncern Toyoty od lat promował technologię hybrydową kosztem samochodów typowo elektrycznych. Dopiero rok temu włodarze japońskiej marki się ugięli i zaprezentowali plan elektryfikacji marki. Dostrzegają jednak poważny problem - sportowe samochody elektryczne nie dają tej samej przyjemności z jazdy co spalinowe. W celu poprawy zaangażowania kierowcy Toyota pracuje nad specjalną skrzynią manualną przeznaczoną dla EV. Konkretnie projekt opracowuje Lexus jako marka odpowiedzialna za wszystkie przyszłe samochody elektryczne o wysokich osiągach stworzone przez koncern. Połączenie manualnej zmiany biegów z charakterystyką napędu elektrycznego wydaje się nieintuicyjne, ale Toyota przekonuje, że technologia ta daleko wykracza poza zwykłą czynność zmiany biegów. Nowa skrzynia ma być punktem centralnym planu przełożenia wrażeń znanych ze sportowych aut spalinowych na realia bezemisyjnej motoryzacji.

Nie chodzi o dokręcenie tradycyjnej skrzyni biegów do silnika elektrycznego. Zamiast tego w kabinie miałyby się pojawić dwa elementy - lewarek skrzyni i pedał sprzęgła, które byłyby połączone z… coż, niczym. Inżynierowie chcieliby wywołać sztuczny opór mający maksymalnie przypominać pracę prawdziwej skrzyni i sprzęgła oraz połączyć to z generowanymi z głośników dźwiękami naśladującymi napęd spalinowy. Wszystkie zastosowane tu rozwiązania miałyby bazować na sztuczkach, które producenci stosują w swoich autach już teraz w celu poprawy odczuć kierowcy, choć pomysł ten należy uznać za spore rozwinięcie tej idei.

Wirtualny pedał sprzęgła

Reklama

Wirtualny pedał sprzęgła jest patentem już teraz wykorzystywanym przez niektóre firmy. Przykładem może być miejski Hyundai i20 (bez wersji N), a także Koenigsegg CC850 ze swoim zaawansowanym, wielosprzęgłowym systemem przeniesienia napędu. System naśladuje opór jaki stawia normalne mechaniczne sprzęgło zupełnie tak samo jak elektryczne silniczki mają wywołać sztuczny opór w nowoczesnych, elektrycznych układach kierowniczych steer-by-wire. Mieliśmy okazję jeździć nowym Hyundaiem i20 i poza tym, że auto nie robi klasycznego “kangura” przy nieumiejętnym puszczeniu sprzęgła nie da się wychwycić, że trzeci pedał nie ma fizycznego połączenia ze skrzynią.

Lexus EV Coupe - z tyłu
3

Jednak pomysł Lexusa nie ogranicza się jedynie do wywołania sztucznego poczucia kontroli. Doświadczenie to ma być dużo bardziej głębokie, bo zupełnie jak w spalinowym aucie, na różnych “biegach” samochód będzie różnie reagował na gaz i przenosił mniej lub więcej momentu obrotowego na koła. Nieumiejętne posługiwanie się lewarkiem momentalnie zostanie przeniesione na zachowanie auta, a sztuczne biegi będzie można nawet przeciągnąć do "ogranicznika".

Toyota twierdzi, że przy pomocy oprogramowania można odtworzyć sposób pracy dosłownie dowolnego silnika i skrzyni biegów wraz z odpowiednio realistycznym dźwiękiem i dystrybucją momentu obrotowego. Niezależnie czy chcesz poczuć jak działa wolnossące V10 z Lexusa LFA, czy może wolisz rzędową "szóstkę" Toyoty Supry z dwoma turbinami, za pomocą dźwięku, wirtualnej skrzyni biegów oraz odpowiedniego mapowania można wywołać taki efekt.

Lexus EV Coupe na ulicy
3
Reklama

System będzie współpracował z napędem Lexusa DIRECT4 opartym o dwa motory elektryczne o potencjale dużo większym niż jakikolwiek spalinowy motor, który miałyby naśladować. W teorii napęd jest w stanie nawet płynnie przełączać się między charakterystyką RWD, FWDAWD, a oprogramowanie rozdzielające moment obrotowy mogłoby nawet naśladować pracę elektronicznego dyferencjału w Lexusie RC-F. Poza tym Lexus planuje użyć w nowych modelach całkowicie elektrycznego układu kierowniczego podobnego do rozwiązania znanego z niedawno zaprezentowanego modelu RZ EV. Daje to możliwość odtworzenia także specyfiki pracy kierownicy każdego innego auta, choć to będzie trudne jeśli Lexus chce postawić na nowoczesny wolant zamiast tradycyjnej, okrągłej kierownicy.

Takashi Watanabe, główny inżynier ds. elektryfikacji Lexusa, wyjaśnia: "Z zewnątrz ten pojazd jest tak cichy, jak każdy inny ‘elektryk’, ale kierowca jest w stanie doświadczyć wszystkich wrażeń, jakie towarzyszą pojazdowi z manualną skrzynią biegów. Jest to system oparty na oprogramowaniu, więc można go zaprogramować tak, aby odtwarzał wrażenia z jazdy różnymi typami pojazdów, pozwalając kierowcy wybrać preferowany model jazdy."

To nie science-fiction

Lexus zbudował już działający prototyp na bazie elektrycznego crossovera UX300e, w którym odwzorowano sposób pracy silnika benzynowego i tradycyjnej skrzyni. Zamontowano nawet prototypowy obrotomierz. Dźwięk tworzony przez ten system będzie całkiem realny, ponieważ inne czynniki, takie jak wibracje w kabinie, mogą być odtwarzane przez silniczki w fotelach. Jest to system wykorzystywany w najnowszych high-endowych systemach dźwiękowych BMW Bowers & Wilkins, które wykorzystują silniki wibracyjne w fotelach, aby stworzyć większą głębię basów płynących z głośników.

Technologia jest już na rynku, trzeba jedynie wykonać kolejny krok i połączyć wszystko w jednym samochodzie. Cała trudność polega na odpowiednim oprogramowaniu i kalibracji wszystkich systemów, aby stanowiły spójną całość. Otwiera to możliwości różnych innych zastosowań w przyszłości. Oczywiście nie spodziewamy się, że elektryczny samochód naśladujący spalinowy będzie równie autentyczny jak oryginał, ale jeśli naprawdę nie będziemy mieć wyboru, może warto to rozważyć.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025