Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Koenigsegg CC850 upamiętnia 20-lecie modelu CC8S

Powstanie 50 sztuk CC850, każda z mocą do 1385 KM i sprytną skrzynią manualną.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 sierpnia 2022
Koenigsegg CC850 w studiu
8

Jedną z gwiazd tegorocznego Monterey Car Week z pewnością był Koenigsegg z najnowszym wcieleniem hipersamochodu CC - model o nazwie CC850 ma być hołdem dla CC8S - pierwszego produkcyjnego wozu tej marki sprzed 20 lat. Już zapowiedziano, że powstanie tylko 50 sztuk CC850, a priorytetem w tym przypadku nie będzie bicie rekordów. Auto ma bardziej stonowany design nawiązujący do przeszłości, za to mechanika i specyfikacja techniczna tego wozu pozwala sądzić, że na pierwszym miejscu jest frajda z jazdy dla kierowcy.

Koenigsegg CC850 - front auta
8

Koenigsegg już przyzwyczaił nas, że podchodzi do konstrukcji swoich pojazdów bardzo innowacyjnie i nierzadko przedstawia znane i sprawdzone pomysły w kompletnie inny sposób. W przypadku CC850 najciekawszą z takich nowinek jest system “Engage Shift”, czyli skrzynia biegów, która może funkcjonować zarówno jako tradycyjny 6-biegowy manual w układzie H jak i 9-stopniowy automat. Punktem wyjścia dla tej idei była używana w Jesko wielosprzęgłowa skrzynia automatyczna Light Speed Transmission. Nie dostaliśmy technicznego objaśnienia jak to działa, ale generalnie skrzynia pracuje jak każdy inny manual z pedałem sprzęgła, dopóki nie zostawi się dźwigni w skrajnej pozycji oznaczonej literą D. Wtedy zamienia się w 9-biegowy automat.

Skrzynia z opcją Engage Shift
8

Ciekawe rozwiązanie, choć głównym punktem programu jest i tak silnik. Całkowicie aluminiowe 5-litrowe V8 konstrukcji Koenigsegga ma płaski wał i dwie turbosprężarki z ceramicznymi łożyskami kulkowymi. Bazuje na silniku z Koenigsegga Jesko, więc średnica cylindra wynosi 92 mm, a skok tłoka 95,25 mm. Do tego po dwa wałki rozrządu w każdej głowicy, sucha miska olejowa, karbonowy kolektor dolotowy i wydrukowany w 3D tytanowy układ wydechowy. Tak jak inne samochody szwedzkiego producenta CC850 będzie ochoczo spalać etanol E85 (mikstura 15% benzyny z 85% alkoholu etylowego) generując na tym paliwie 1385 KM przy 7800 obr./min. Na standardowej benzynie wysokooktanowej liczba ta będzie wynosić “tylko” 1185 KM, ale maksymalny moment obrotowy zawsze jest równy 1385 Nm przy 4800 obr./min. Odcięcie zapłonu następuje przy 8500 obrotach, a przytoczone tu liczby sugerują, że jest to motor z gatunku wysokoobrotowych bestii najlepszego sortu.

Koenigsegg CC850 - widok z boku
8

W pozostałych kwestiach to typowy Koenigsegg - ma karbonowy monokok i zawieszenie z podwójnymi wahaczami przy każdym kole. Prześwit można hydraulicznie regulować, a zakres wynosi 30 mm na przedniej i 20 mm na tylnej osi. Amortyzatory są regulowane elektronicznie, a z tyłu zastosowano innowacyjne zawieszenie typu Triplex konstrukcji własnej Koenigsegga. Standardem jest zestaw kół w rozmiarze 20/21 cali (przód/tył) z oponami Michelin Cup 2R w rozmiarze 265/35 z przodu i 325/30 z tyłu. Układ hamulcowy składa się z karbonowo-ceramicznych tarcz przednich o średnicy 410 mm z sześciotłoczkowymi zaciskami oraz tylnych o średnicy 395 mm z zaciskami czterotłoczkowymi.

Koenigsegg CC850 - sylwetka auta
8
Reklama

Producent podaje, że auto waży tylko 1385 kg, co oznacza stosunek mocy do masy idealnie 1:1. CC850 raczej nie będzie powolny, ale w odróżnieniu od Jesko i One:1 jego założeniem nie są rekordy. Z  tego powodu nie poznaliśmy oficjalnych osiągów auta - tu celem nie są ani konkretne prędkości, ani złamanie jakiegoś czasu przyspieszenia ani nawet czas okrążenia na słynnym torze. Chodziło o stworzenie unikalnego auta dla kierowcy, więc miarą sukcesu jest subiektywna przyjemność z jazdy.

Koenigsegg CC850 - widok z góry
8

Brak skupienia na osiągach pozwolił się wykazać designerom, dzięki czemu CC850 może swobodnie naśladować prostotę i czystość linii CC8S. Nie zabrakło charakterystycznych dla Koenigsegga cech wyglądu jak mocno zaokrąglona szyba przednia i potrójne klosze lamp. Jak zawsze każdy element wykonano z dużą dbałością o detale, na poziomie jakości, który nie był jeszcze osiągalny dla Szwedów gdy projektowali swój pierwszy samochód. Pojedynczy boczny wlot powietrza zaadaptowany wprost z poprzednika wraz z przednim splitterem, progami i pokaźnym tylnym dyfuzorem współpracują z mechanicznym tylnym skrzydłem, aby utrzymać stabilność przy dużych prędkościach bez konieczności stosowania stałego tylnego skrzydła. Docisk przy 250 km/h wynosi 207 kg i to wystarczy, aby samochód zachowywał się stabilnie na Autobahnie lub np. na lotnisku.

Koenigsegg CC850 - kabina
8

Kabina prezentuje to samo podejście co wygląd zewnętrzny - jest to miks tradycyjnych dla Koenigsegga rozwiązań z nowoczesnymi ekranami i przyciskami wkomponowanymi w znajome kształty. Wygląd analogowych zegarów był inspirowany ekskluzywnymi zegarkami, a same zegary wydają się unosić w powietrzu niezależnie od otaczającego je daszka.

Koenigsegg nie podał ile kosztuje CC850, ale można spodziewać się, że te kilkadziesiąt osób będzie musiało wyłożyć na niego co najmniej 2 mln funtów (11,27 mln zł) plus podatki. W XXI wieku nie jest łatwo rozkręcić od zera firmę produkującą hipersamochody. Niektóre znane marki np. Pagani miały chociaż punkt wyjścia w postaci założyciela - geniusza konstrukcji karbonowych. Takiego zaplecza nie miał Christian von Koenigsegg, a mimo to przetrwał najgorsze czasy i stworzył całą dynastię, z której 20 lat później może być dumny. Nie najgorszy prezent na 50. urodziny, panie Christianie.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025
Mazda MX-5 koncept
Mazda / MX-5
Wyciekły dane na temat baterii nadchodzącej elektrycznej Mazdy MX-5

Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.

5 maja 2025
Ford Mustang GTD czas okrążenia
Ford / Mustang GTD
Ford Mustang GTD jest szybszy od Porsche 918 Spyder wokół Nürburgringu

Ford Mustang GTD pobił o 5,5 s swój poprzedni czas wokół Nürburgringu notując wynik 6:52,072.

5 maja 2025
2025 Aston Martin DBX S premiera
Aston Martin / DBX
Aston Martin przejmuje filozofię Porsche i prezentuje 727-konne DBX S

DBX S to nowa wersja w gamie Aston Martina DBX. Gamie, która wkrótce ma przypominać ofertę Porsche.

30 kwietnia 2025
Ferrari 296 Speciale premiera
Ferrari / 296 Speciale
Poznaj 296 Speciale - być może najlepiej jeżdżące Ferrari w historii

Ferrari 296 Speciale o mocy 880 KM wypełnia lukę po 488 Pista, a na torze jest szybsze od LaFerrari.

29 kwietnia 2025
Eurotrip po Polsce: Yokohama on Tour
Prezentacja Partnera
Eurotrip po Polsce: Praga, Rzym, Paryż i Wenecja w jeden dzień!

Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.

29 kwietnia 2025