Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Najlepsze samochody trackdayowe w sezonie 2022

Najlepsze samochody na trackday, jakie możesz teraz kupić, które sprawią, że każdy zakręt i każda prosta będą przyjemnością!

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 stycznia 2022
Najlepsze samochody trackdayowe w sezonie 2022 z logo EVO
26

Bardzo łatwo jest zapętlić się w różnego rodzaju sentymenty związane z torem wyścigowym, kiedy mówimy o samochodach o wysokich osiągach, ale w przeciwieństwie do samochodów drogowych o wysokich osiągach, samochody torowe mają znacznie bardziej zawężony cel, który nie zawsze przekłada się na to, co może być genialnym samochodem drogowym.

Odsuwając na bok marketingową gadkę na temat cech, które składają się na torowy charakter auta, przedstawiamy wam nasze spojrzenie na auta idealne pod trakckday, czyli dzień otwarty na torze. Nie patrzyliśmy za bardzo na to, czy dany samochód jest przeznaczony tylko do tego celu, czy ma szersze kompetencje.

Na tej liście nieuchronnie znajdzie się wiele przykładów trackday'owych wozów od Caterhama i Ariela, więc zamiast wybierać tylko jeden z nich, przedstawimy Wam najważniejsze cechy z każdej gamy, oraz to, w czym te modele są najlepsze, a w czym nie.

Niektóre z wymienionych samochodów dopiero za chwilę będą na rynku, inne dopiero go opuściły, ale wszystkie są tak bliskie nowości, że mimo to dodaliśmy je dla uzyskania pełniejszego zestawienia. Prawdopodobnie są to dobre przykłady ‘keeperów’, czyli samochodów, z którymi dobrze jest zostać na długo, biorąc pod uwagę ich najlepsze cechy.

Bez zachowania szczególnej kolejności, oto naszym zdaniem najlepsze samochody na trackday, jakie możesz teraz kupić, które sprawią, że każdy zakręt i każda prosta będą przyjemnością…

Caterham Seven

Gdybyśmy rozdzielili gamę Caterhama na poszczególne modele ten ranking nazywałby się nie “Najlepsze auta na trackday”, a raczej “Najlepsze Caterhamy z Arielem na dokładkę”, bo tak szeroka i genialna jest gama tej marki. Nowością w 2021 jest najtańszy model 170, który łączy trzycylindrową, uturbioną jednostkę Suzuki z zawieszeniem z wersji japońskiej. W ten sposó powstał nie tylko najmniejszy z obecnych Caterhamów, ale też najlżejszy, bo masa własna w wersji R wynosi ledwo 440 kg.

Caterham 7 620R
26

Po przebrnięciu przez te superlekkie warianty przyszedł czas na środek gamy w postaci wersji 360 i 420, z których wariant 420 z silnikiem Sigma jest bardziej godny uwagi. Na szczycie stoi superszybki model 620, a gdy większość Caterhamów jest dostępna w wersji S lub R, ten jest tylko w formie typowo torowej. Caterham ma taką naturę, że każdy egzemplarz można stworzyć ściśle pod własne preferencje, a taka polityka tworzy prawdopodobnie najlepszy w historii samochód na trackday. Na ich korzyść działa to, że na drogach radzą sobie równie dobrze oraz nieźle trzymają wartość. Ta lista nie ma określonej kolejności, ale nie bez powodu zaczynamy od Caterhama.

Ariel Atom

Ariel to całkiem podobna historia, bo we wszystkich formach jest to symbol emocji jakie mogą przynosić dni na torze. Trzymając się absolutnie aktualnej oferty, Atom 4 zachwyca swoją wspaniałością - intensywny, plastyczny i odurzająco szybki. Niektórzy pewnie wolą Atoma 3 z jego hiper-responsywnym silnikiem turbodoładowanym, ale najnowszy model jest nie tylko mocniejszy, ale też prezentuje własny urok w sposobie rozwijania mocy.

Ariel Atom
26

Jeżeli chcesz coś o innym charakterze, świetną propozycją jest Nomad. Uprzedzenia, że 2.4-litrowy silnik wolnossący to bardziej Honda CR-V niż Ariel są tu bezzasadne. Duży moment obrotowy daje Nomadowi przewagę, podobnie jak jego zawieszenie o wysokim skoku, dzięki któremu ma zabawną cechę - pokonuje każdy teren w każdych warunkach. Upewnij się tylko, że masz na sobie odpowiednią odzież.

BAC Mono

Kolejny brytyjski specjalista od jazdy po torze. Może i Mono ma odsłonięte drążki kierownicze, ale jest zdecydowanie bardziej poważną propozycją. Odbija się to w cenie wyjściowej na poziomie 250 tysięcy funtów, która plasuje go w ekstraklasie samochodów, które mimo możliwości jazdy po drogach, są tylko zabawkami.

BAC Mono
26

Mono w zamian oferuje unikalne doznania bazujące na niesamowitej przyczepności i prędkości. Wszystko, co jest bardziej legalne niż wyścigówka GT3 będzie miało problem nadążyć za BAC Mono, a już na pewno nikt inny nie oferuje kombinacji jazdy czymś na kształt otwartego bolidu ze znakomitą jakością wykonania.

McLaren 620R

McLaren w linii modeli Sport Series dostarczył kilka naprawdę dobrych samochodów na trakcday, ale to ten ostatni jest najbardziej niesamowity. Możecie myśleć, że to po prostu kolejna wersja 600LT, o którym wciąż uważamy, że jest genialny, ale 620R powstał trochę od innej strony. McLaren nie zbudował auta na tor na bazie drogowego, ale wziął wyścigowe 570 GT4 i wyposażył je tylko w niezbędne elementy do przywrócenia homologacji drogowej.

McLaren 620R
26

Magia 620R polega na tym, że torowy charakter tego auta nie sprawia, że jest on słabo zbalansowany albo trudny do opanowania. Kluczowe cechy McLarena, jak superczuły układ kierowniczy, stabilność podczas hamowania i wspaniała równowaga w tłumieniu nierówności pozostały na swoim miejscu, a mamy do dyspozycji więcej mocy, przyczepności i torowego talentu niż w jakimkolwiek innym samochodzie z homologacją drogową jaki obecnie można kupić.

Porsche 911 GT3

Porsche 911 GT3 zawsze jest obciążone rolą wzorca w klasie, ale trudno nie porównywać do niego całej reszty, skoro od tylu lat niemiecki producent wyznacza kierunek i stawia poprzeczkę, którą inni muszą przeskoczyć. Generacja 992 wystartowała z jedną ręką schowaną za plecami. Większe, cięższe i bardziej technologicznie zaawansowane modele Carrera i Turbo są imponujące, ale osiągi przysłoniły w nich czystą radość z jazdy. Martwiliśmy się, że to samo będzie dotyczyć GT3.

Porsche 911 GT3
26

Nasze obawy okazały się niepotrzebne, gdyż czyste osiągi i przyczepność są niemal nie z tego świata, a na torze niewiele jest samochodów, które potrafią dać tak dużo motorsportowych wrażeń. 4-litrowy silnik GT3 może i ma taką pojemność jak w mniejszym Caymanie, ale dodatkowy tysiąc obrotów na skali obrotomierza oznacza zauważalny skok w mocy i momencie obrotowym. Nowe przednie zawieszenie na podwójnych wahaczach daje przedniej osi niesamowitą przyczepność przy składaniu się w zakręt. Jeszcze lepiej jest, gdy przekroczy się pewną granicę bezpieczeństwa, bo nawet tam samochód pozostaje zbalansowany i posłuszny.

Toyota GR Yaris

Może rzeczywiście GR Yaris jest rajdówką homologowaną na drogi publiczne i to raczej te nieutwardzone, ale to nie znaczy, że na torze sobie nie poradzi. Tam, gdzie nie brakuje miejsca na wyjście poza dalekie granice przyczepności Yarisa, jego prowadzenie to czysta przyjemność. Podczas jazdy na torze możesz wypróbować różne tryby jazdy, szczególnie w wersji z przednim i tylnym dyferencjałem o ograniczonym poślizgu.

Reklama
Toyota GR Yaris
26

Z jego krótkim rozstawem osi i kołami rozstawionymi niemal na planie kwadratu GR Yaris potrafi czasem zatańczyć po drodze, ale można się tym bawić bez strachu. Znakomite hamulce i i czysta prędkość jaką to auto potrafi osiągnąć dzięki małemu silnikowi z turbo czynią z niego jednego z najlepszych hatchbacków do użytku na torze. Poza torem zresztą też…

Nissan GT-R Nismo

Koncepcja samochodu na tor, który waży 1700 kg naciąga trochę konwencję tego zestawienia, ale w przypadku GT-R Nismo ta masa w większości przeznaczona jest na podzespoły, dzięki którym to auto w zawrotnym tempie hamuje, skręca i przyspiesza. W tej generacji GT-R nie jest już tak popularny na torach wyścigowych, ale w najnowszej wersji MY21 Nismo jego ulepszone hamulce i silnik V6 twin-turbo sprawiają, że jest on diabelnie szybki na torze, a do tego bardzo odporny.

Nissan GT-R Nismo
26

Napęd na wszystkie koła Nissana robi wszystko, by przekazywać moment obrotowy na koła tak efektywnie jak to możliwe. Ten samochód jest najbardziej przyjemny w okolicach swojej granicy możliwości, więc z automatu staje się idealną zabawką do doskonalenia techniki jazdy w bezpiecznych warunkach toru wyścigowego. Nawet na tych bardziej ciasnych torach GT-R ma niesamowite zdolności przekładające się na czystą przyjemność z prowadzenia. Jest to genialna, wyróżniająca się przygoda za kierownicą, którą może zapewnić tylko samochód z oznaczeniem GT-R na tylnej klapie.

Lotus Exige Cup 410

W tej chwili Lotus jest tuż przed momentem kompletnej zmiany swojej oferty, bo za chwilę do sprzedaży wchodzi Emira, potem Evija i SUV. Zanim to jednak nastąpi jest jeszcze chwila, by pozyskać jedną z ikon, na której wielu kierowców w ciągu ostatnich 25 lat uczyło się szybkiej jazdy.

Lotus Exige Cup 410
26

Exige Cup 410 to kwintesencja całej linii modelowej z mocą 410 KM uzyskiwaną z silnika V6 turbo, szerokim, agresywnym nadwoziem, twardym zawieszeniem i kabiną pozbawioną zbędnych rzeczy. Ta wersja na zakończenie produkcji reprezentuje wszystko, co Lotus miał najlepszego w obecnej erze. Fascynujące będzie zobaczyć jak ta idea się zmieni w przyszłości.

Lamborghini Huracan STO

Lamborghini już wcześniej podążało ścieżką odzierania z masy modelu Huracan, ale Performante było zaledwie trochę wzmocnionym Huracanem z agresywniejszą aerodynamiką. STO to coś całkiem innego - wygląda podobnie, ale zgoła inaczej. Jest szerszy, to jedna z różnic, ale przede wszystkim różni się mocno podwoziem, a konstrukcja przodu nadwozia jest wykonana z karbonu. Tylne błotniki też są z tego materiału, a tylna szyba zniknęła, w jej miejsce zamontowano listwy i wielki chwyt powietrza.

Huracan STO front lead-gigapixel-standard-width-1700px
26

Te wszystkie elementy są tylko w jednym celu - redukcji masy. Z tego powodu nie ma tutaj też napędu na przednią oś, a są karbonowe fotele, a natura całego auta jest znacznie uproszczona. Najlepszy jest silnik - V10 o mocy 640 KM, który w połączeniu z nowymi ustawieniami zawieszenia i lekko zaostrzonym charakterem całego napędu tworzy najlepszego Huracana do użytku na drodze i na torze jakiego widzieliśmy.

Renault Megane RS Trophy

Sprawa się skomplikowała od kiedy nie ma w sprzedaży Hondy Civic Type R, bo teraz lista mocnych, przednionapędowych hatchbacków na tor się skróciła. Ogólnie na drogę preferujemy raczej Hyundaia i30 N, ale jego zdolności torowe już nie robią tak ogromnego wrażenia z powodu hamulców i dość wysokiej masy. Jeśli poszukujesz jak najwięcej torowego talentu pochodzącego z hothatcha FWD to w tej chwili Renault Megane RS Trophy jest najlepsze na rynku.

Renault Megane RS Trophy
26

Już nie raz byliśmy zdania, że ustawienie zawieszenia w Trophy jest zbyt twarde jak na drogę, a auto bez większej finezji wbija się w asfalt. Na torze wszystko obraca się na korzyść Megane, bo takie ustawienie daje niepodważalne wyczucie i stabilność. Można rzucać tym autem z zakrętu w zakręt z pełną świadomością, że ono sobie poradzi. Nowa przekładnia DCT jest również świetna, a dzięki układowi skrętnych tylnych kół Megane RS z radością wciśnie się w każdy zakręt, bez względu na deszcz, grad czy słońce.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025