Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Najlepsze samochody trackdayowe w sezonie 2022

Najlepsze samochody na trackday, jakie możesz teraz kupić, które sprawią, że każdy zakręt i każda prosta będą przyjemnością!

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 stycznia 2022
Najlepsze samochody trackdayowe w sezonie 2022 z logo EVO
26

Bardzo łatwo jest zapętlić się w różnego rodzaju sentymenty związane z torem wyścigowym, kiedy mówimy o samochodach o wysokich osiągach, ale w przeciwieństwie do samochodów drogowych o wysokich osiągach, samochody torowe mają znacznie bardziej zawężony cel, który nie zawsze przekłada się na to, co może być genialnym samochodem drogowym.

Odsuwając na bok marketingową gadkę na temat cech, które składają się na torowy charakter auta, przedstawiamy wam nasze spojrzenie na auta idealne pod trakckday, czyli dzień otwarty na torze. Nie patrzyliśmy za bardzo na to, czy dany samochód jest przeznaczony tylko do tego celu, czy ma szersze kompetencje.

Na tej liście nieuchronnie znajdzie się wiele przykładów trackday'owych wozów od Caterhama i Ariela, więc zamiast wybierać tylko jeden z nich, przedstawimy Wam najważniejsze cechy z każdej gamy, oraz to, w czym te modele są najlepsze, a w czym nie.

Niektóre z wymienionych samochodów dopiero za chwilę będą na rynku, inne dopiero go opuściły, ale wszystkie są tak bliskie nowości, że mimo to dodaliśmy je dla uzyskania pełniejszego zestawienia. Prawdopodobnie są to dobre przykłady ‘keeperów’, czyli samochodów, z którymi dobrze jest zostać na długo, biorąc pod uwagę ich najlepsze cechy.

Bez zachowania szczególnej kolejności, oto naszym zdaniem najlepsze samochody na trackday, jakie możesz teraz kupić, które sprawią, że każdy zakręt i każda prosta będą przyjemnością…

Caterham Seven

Gdybyśmy rozdzielili gamę Caterhama na poszczególne modele ten ranking nazywałby się nie “Najlepsze auta na trackday”, a raczej “Najlepsze Caterhamy z Arielem na dokładkę”, bo tak szeroka i genialna jest gama tej marki. Nowością w 2021 jest najtańszy model 170, który łączy trzycylindrową, uturbioną jednostkę Suzuki z zawieszeniem z wersji japońskiej. W ten sposó powstał nie tylko najmniejszy z obecnych Caterhamów, ale też najlżejszy, bo masa własna w wersji R wynosi ledwo 440 kg.

Caterham 7 620R
26

Po przebrnięciu przez te superlekkie warianty przyszedł czas na środek gamy w postaci wersji 360 i 420, z których wariant 420 z silnikiem Sigma jest bardziej godny uwagi. Na szczycie stoi superszybki model 620, a gdy większość Caterhamów jest dostępna w wersji S lub R, ten jest tylko w formie typowo torowej. Caterham ma taką naturę, że każdy egzemplarz można stworzyć ściśle pod własne preferencje, a taka polityka tworzy prawdopodobnie najlepszy w historii samochód na trackday. Na ich korzyść działa to, że na drogach radzą sobie równie dobrze oraz nieźle trzymają wartość. Ta lista nie ma określonej kolejności, ale nie bez powodu zaczynamy od Caterhama.

Ariel Atom

Ariel to całkiem podobna historia, bo we wszystkich formach jest to symbol emocji jakie mogą przynosić dni na torze. Trzymając się absolutnie aktualnej oferty, Atom 4 zachwyca swoją wspaniałością - intensywny, plastyczny i odurzająco szybki. Niektórzy pewnie wolą Atoma 3 z jego hiper-responsywnym silnikiem turbodoładowanym, ale najnowszy model jest nie tylko mocniejszy, ale też prezentuje własny urok w sposobie rozwijania mocy.

Ariel Atom
26

Jeżeli chcesz coś o innym charakterze, świetną propozycją jest Nomad. Uprzedzenia, że 2.4-litrowy silnik wolnossący to bardziej Honda CR-V niż Ariel są tu bezzasadne. Duży moment obrotowy daje Nomadowi przewagę, podobnie jak jego zawieszenie o wysokim skoku, dzięki któremu ma zabawną cechę - pokonuje każdy teren w każdych warunkach. Upewnij się tylko, że masz na sobie odpowiednią odzież.

BAC Mono

Kolejny brytyjski specjalista od jazdy po torze. Może i Mono ma odsłonięte drążki kierownicze, ale jest zdecydowanie bardziej poważną propozycją. Odbija się to w cenie wyjściowej na poziomie 250 tysięcy funtów, która plasuje go w ekstraklasie samochodów, które mimo możliwości jazdy po drogach, są tylko zabawkami.

BAC Mono
26

Mono w zamian oferuje unikalne doznania bazujące na niesamowitej przyczepności i prędkości. Wszystko, co jest bardziej legalne niż wyścigówka GT3 będzie miało problem nadążyć za BAC Mono, a już na pewno nikt inny nie oferuje kombinacji jazdy czymś na kształt otwartego bolidu ze znakomitą jakością wykonania.

McLaren 620R

McLaren w linii modeli Sport Series dostarczył kilka naprawdę dobrych samochodów na trakcday, ale to ten ostatni jest najbardziej niesamowity. Możecie myśleć, że to po prostu kolejna wersja 600LT, o którym wciąż uważamy, że jest genialny, ale 620R powstał trochę od innej strony. McLaren nie zbudował auta na tor na bazie drogowego, ale wziął wyścigowe 570 GT4 i wyposażył je tylko w niezbędne elementy do przywrócenia homologacji drogowej.

McLaren 620R
26

Magia 620R polega na tym, że torowy charakter tego auta nie sprawia, że jest on słabo zbalansowany albo trudny do opanowania. Kluczowe cechy McLarena, jak superczuły układ kierowniczy, stabilność podczas hamowania i wspaniała równowaga w tłumieniu nierówności pozostały na swoim miejscu, a mamy do dyspozycji więcej mocy, przyczepności i torowego talentu niż w jakimkolwiek innym samochodzie z homologacją drogową jaki obecnie można kupić.

Porsche 911 GT3

Porsche 911 GT3 zawsze jest obciążone rolą wzorca w klasie, ale trudno nie porównywać do niego całej reszty, skoro od tylu lat niemiecki producent wyznacza kierunek i stawia poprzeczkę, którą inni muszą przeskoczyć. Generacja 992 wystartowała z jedną ręką schowaną za plecami. Większe, cięższe i bardziej technologicznie zaawansowane modele Carrera i Turbo są imponujące, ale osiągi przysłoniły w nich czystą radość z jazdy. Martwiliśmy się, że to samo będzie dotyczyć GT3.

Porsche 911 GT3
26

Nasze obawy okazały się niepotrzebne, gdyż czyste osiągi i przyczepność są niemal nie z tego świata, a na torze niewiele jest samochodów, które potrafią dać tak dużo motorsportowych wrażeń. 4-litrowy silnik GT3 może i ma taką pojemność jak w mniejszym Caymanie, ale dodatkowy tysiąc obrotów na skali obrotomierza oznacza zauważalny skok w mocy i momencie obrotowym. Nowe przednie zawieszenie na podwójnych wahaczach daje przedniej osi niesamowitą przyczepność przy składaniu się w zakręt. Jeszcze lepiej jest, gdy przekroczy się pewną granicę bezpieczeństwa, bo nawet tam samochód pozostaje zbalansowany i posłuszny.

Toyota GR Yaris

Może rzeczywiście GR Yaris jest rajdówką homologowaną na drogi publiczne i to raczej te nieutwardzone, ale to nie znaczy, że na torze sobie nie poradzi. Tam, gdzie nie brakuje miejsca na wyjście poza dalekie granice przyczepności Yarisa, jego prowadzenie to czysta przyjemność. Podczas jazdy na torze możesz wypróbować różne tryby jazdy, szczególnie w wersji z przednim i tylnym dyferencjałem o ograniczonym poślizgu.

Reklama
Toyota GR Yaris
26

Z jego krótkim rozstawem osi i kołami rozstawionymi niemal na planie kwadratu GR Yaris potrafi czasem zatańczyć po drodze, ale można się tym bawić bez strachu. Znakomite hamulce i i czysta prędkość jaką to auto potrafi osiągnąć dzięki małemu silnikowi z turbo czynią z niego jednego z najlepszych hatchbacków do użytku na torze. Poza torem zresztą też…

Nissan GT-R Nismo

Koncepcja samochodu na tor, który waży 1700 kg naciąga trochę konwencję tego zestawienia, ale w przypadku GT-R Nismo ta masa w większości przeznaczona jest na podzespoły, dzięki którym to auto w zawrotnym tempie hamuje, skręca i przyspiesza. W tej generacji GT-R nie jest już tak popularny na torach wyścigowych, ale w najnowszej wersji MY21 Nismo jego ulepszone hamulce i silnik V6 twin-turbo sprawiają, że jest on diabelnie szybki na torze, a do tego bardzo odporny.

Nissan GT-R Nismo
26

Napęd na wszystkie koła Nissana robi wszystko, by przekazywać moment obrotowy na koła tak efektywnie jak to możliwe. Ten samochód jest najbardziej przyjemny w okolicach swojej granicy możliwości, więc z automatu staje się idealną zabawką do doskonalenia techniki jazdy w bezpiecznych warunkach toru wyścigowego. Nawet na tych bardziej ciasnych torach GT-R ma niesamowite zdolności przekładające się na czystą przyjemność z prowadzenia. Jest to genialna, wyróżniająca się przygoda za kierownicą, którą może zapewnić tylko samochód z oznaczeniem GT-R na tylnej klapie.

Lotus Exige Cup 410

W tej chwili Lotus jest tuż przed momentem kompletnej zmiany swojej oferty, bo za chwilę do sprzedaży wchodzi Emira, potem Evija i SUV. Zanim to jednak nastąpi jest jeszcze chwila, by pozyskać jedną z ikon, na której wielu kierowców w ciągu ostatnich 25 lat uczyło się szybkiej jazdy.

Lotus Exige Cup 410
26

Exige Cup 410 to kwintesencja całej linii modelowej z mocą 410 KM uzyskiwaną z silnika V6 turbo, szerokim, agresywnym nadwoziem, twardym zawieszeniem i kabiną pozbawioną zbędnych rzeczy. Ta wersja na zakończenie produkcji reprezentuje wszystko, co Lotus miał najlepszego w obecnej erze. Fascynujące będzie zobaczyć jak ta idea się zmieni w przyszłości.

Lamborghini Huracan STO

Lamborghini już wcześniej podążało ścieżką odzierania z masy modelu Huracan, ale Performante było zaledwie trochę wzmocnionym Huracanem z agresywniejszą aerodynamiką. STO to coś całkiem innego - wygląda podobnie, ale zgoła inaczej. Jest szerszy, to jedna z różnic, ale przede wszystkim różni się mocno podwoziem, a konstrukcja przodu nadwozia jest wykonana z karbonu. Tylne błotniki też są z tego materiału, a tylna szyba zniknęła, w jej miejsce zamontowano listwy i wielki chwyt powietrza.

Huracan STO front lead-gigapixel-standard-width-1700px
26

Te wszystkie elementy są tylko w jednym celu - redukcji masy. Z tego powodu nie ma tutaj też napędu na przednią oś, a są karbonowe fotele, a natura całego auta jest znacznie uproszczona. Najlepszy jest silnik - V10 o mocy 640 KM, który w połączeniu z nowymi ustawieniami zawieszenia i lekko zaostrzonym charakterem całego napędu tworzy najlepszego Huracana do użytku na drodze i na torze jakiego widzieliśmy.

Renault Megane RS Trophy

Sprawa się skomplikowała od kiedy nie ma w sprzedaży Hondy Civic Type R, bo teraz lista mocnych, przednionapędowych hatchbacków na tor się skróciła. Ogólnie na drogę preferujemy raczej Hyundaia i30 N, ale jego zdolności torowe już nie robią tak ogromnego wrażenia z powodu hamulców i dość wysokiej masy. Jeśli poszukujesz jak najwięcej torowego talentu pochodzącego z hothatcha FWD to w tej chwili Renault Megane RS Trophy jest najlepsze na rynku.

Renault Megane RS Trophy
26

Już nie raz byliśmy zdania, że ustawienie zawieszenia w Trophy jest zbyt twarde jak na drogę, a auto bez większej finezji wbija się w asfalt. Na torze wszystko obraca się na korzyść Megane, bo takie ustawienie daje niepodważalne wyczucie i stabilność. Można rzucać tym autem z zakrętu w zakręt z pełną świadomością, że ono sobie poradzi. Nowa przekładnia DCT jest również świetna, a dzięki układowi skrętnych tylnych kół Megane RS z radością wciśnie się w każdy zakręt, bez względu na deszcz, grad czy słońce.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Rimac Nevera w trybie drift
Rimac / Nevera
Rimac Nevera - niszczyciel supersamochodów

Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.

20 maja 2023
Lamborghini Huracán Sterrato - na drodze
Lamborghini / Huracan Sterrato
Lamborghini Huracán Sterrato - w tym szaleństwie jest metoda

Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.

15 maja 2023
Szóste wydanie EVO Magazine
EVO magazine
Co przedstawiamy w szóstym wydaniu EVO Magazine?

Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.

5 maja 2023
Porsche logotyp nowy
Porsche
Porsche ma nowe logo stworzone z okazji 75-lecia firmy

Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.

1 czerwca 2023
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition zdjęcie główne
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition - wyjątkowość przede wszystkim

Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.

31 maja 2023
Aehra Sedan koncept teaser
Aehra / Sedan
Nowy gracz w segmencie mocnych EV - włoska Aehra Sedan

Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.

31 maja 2023
Range Rover Sport SV V8 Edition One
Land Rover / Range Rover Sport
Oto nowy Range Rover Sport SV o mocy 630 KM - następca SVR-a

Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.

31 maja 2023
Porsche 911 ST spyshot główne
Porsche / 911 ST
Porsche 911 ST - kolejna limitowana wariacja na bazie GT3

Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.

31 maja 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Range Rover SV test
Land Rover / Range Rover
Range Rover SV - personalizowana “przeciętność”

Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.

27 maja 2023
Aston Martin Honda F1
Formuła 1
Zespół Aston Martin F1 Team nawiąże współpracę silnikową z Hondą

Od sezonu 2026 zielone bolidy Aston Martina będą wyposażone w kompletne układy napędowe Hondy.

26 maja 2023
2024 BMW M2 CS spyshot
BMW / M2 CS
BMW przygotowuje jeszcze mocniejsze i ostrzejsze M2 CS

Ledwo poznaliśmy nowe BMW M2, a już w fazie testów jest jego wersja rozwojowa CS.

26 maja 2023
Aston Martin DB12 zdjęcie główne
Aston Martin / DB12
Debiutuje pierwszy Aston Martin ery Strolla - nowy DB12 z silnikiem V8

Do walki z Bentleyem i Ferrari Aston Martin wystawia nowy model DB12 o mocy 680 KM.

25 maja 2023
Caterham EV Seven concept profil
Caterham / EV Seven
Caterham EV Seven - pierwsze podejście Caterhama do elektryki

Po 50 latach produkcji Caterham Seven wkracza w zupełnie nieznany sobie obszar bezemisyjnego napędu.

25 maja 2023
BMW i5 2023 front
BMW / i5
Nowe BMW i5 - elektryczny odpowiednik serii 5 o mocy 601 KM

Nowa seria 5 ma bliźniaka w postaci elektrycznej limuzyny i5 M60, której moc przekracza 600 KM.

24 maja 2023