Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Podkręcony silnik Hondy i zaawansowana aerodynamika mają uczynić z Atoma wyjątkową maszynę na tor.
Nigdy nie narzekaliśmy na Atoma 4 z powodu braku szybkości, ale Ariel wykorzystał wszystkie swoje talenty, aby stworzyć najmocniejszą wersję tego auta od czasu dobrze znanego Atoma 500 z silnikiem V8. Zbudowany z myślą o użytku na torze Atom 4R ma doprowadzony do skrajności silnik Hondy, dedykowane zawieszenie i zwyczajową dla tego auta ramę ze stalowych rur. Szczególnie użyteczna na torze ma być opracowana specjalnie dla tego samochodu aerodynamika.
Kosztujący w Wielkiej Brytanii poniżej 70 000 funtów (364 tys. zł) Atom 4R otrzymał nowy dolot powietrza do turbodoładowanego 2-litrowego silnika z Hondy Civic Type R. Parametry to 400 KM i 500 Nm, czyli uzyskano wzrost o około 25%. Było to możliwe dzięki poprawkom układu chłodzenia, w tym intercoolera ukrytego w bocznych sekcjach Atoma. Podobnie jak normalny Atom 4, wersja 4R ma przełącznik mapowania silnika dający kierowcy możliwość zmiany poziomu mocy z kabiny.
Dla zmaksymalizowania osiągów Ariel sięgnął po pneumatyczną skrzynię biegów Quaife nie wymagającą wciskania sprzęgła przy zmianach w górę na pełnej prędkości. Są także automatyczne międzygazy podczas redukcji i niesamowita szybkość samych zmian - kierowca może zredukować o 5 biegów w mniej niż sekundę.
Opcjonalny pakiet aerodynamiczny opracowany przy użyciu CFD (obliczeniowej dynamiki płynów) zwiększa siłę docisku na obu osiach, zachowując jednocześnie równowagę aerodynamiczną przy dużych prędkościach. Dodatki te mają niewielki wpływ na opór powietrza (i prawdopodobnie na wagę), ale szalone osiągi Atoma pozostają takie same: sprint 0-100 km/h trwa zaledwie 2,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 273 km/h. Przy tak dużej mocy i momencie obrotowym wysyłanym na tylne opony, przyspieszenie Atoma ze startu zatrzymanego jest w dużej mierze ograniczone przez przyczepność, a pełny efekt modyfikacji silnika Hondy będzie lepiej odczuwalny przy wyższych prędkościach.

Garść części z włókna węglowego - w tym maska, airbox, osłony świateł i błotniki - obniża masę, podczas gdy karbonowo-ceramiczne czterotłoczkowe hamulce AP Racing i karbonowe koła pozwalają zaoszczędzić łącznie 26 kg masy nieresorowanej. Zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki wahacze i aluminiowe kolumny zawieszenia 4R są lżejsze niż standardowe elementy, a nabywcy mogą wybrać pomiędzy drogowymi i torowymi ustawieniami kolumn zawieszenia. Przy każdym kole pracują amortyzatory Ohlins TTX36 zoptymalizowane pod kątem charakterystyki modelu 4R.
Ariel Atom to samochód o surowym, spartańskim charakterze, ale to nie znaczy, że jest pozbawiony najnowszych osiągnięć techniki. Do dyspozycji kierowcy jest m.in. funkcja launch control, kontrola trakcji z kilkoma poziomami czułości, 12-stopniowy system ABS, a także czujnik służący mierzeniu czasów na torze wraz z kamerami pokładowymi. Jest nawet kamera cofania wyświetlająca obraz na cyfrowych zegarach w momencie wrzucenia wstecznego.
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.
Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.
Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.
Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.
Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.
Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.
Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.
Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.
Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.
Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.