Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Podkręcony silnik Hondy i zaawansowana aerodynamika mają uczynić z Atoma wyjątkową maszynę na tor.
Nigdy nie narzekaliśmy na Atoma 4 z powodu braku szybkości, ale Ariel wykorzystał wszystkie swoje talenty, aby stworzyć najmocniejszą wersję tego auta od czasu dobrze znanego Atoma 500 z silnikiem V8. Zbudowany z myślą o użytku na torze Atom 4R ma doprowadzony do skrajności silnik Hondy, dedykowane zawieszenie i zwyczajową dla tego auta ramę ze stalowych rur. Szczególnie użyteczna na torze ma być opracowana specjalnie dla tego samochodu aerodynamika.
Kosztujący w Wielkiej Brytanii poniżej 70 000 funtów (364 tys. zł) Atom 4R otrzymał nowy dolot powietrza do turbodoładowanego 2-litrowego silnika z Hondy Civic Type R. Parametry to 400 KM i 500 Nm, czyli uzyskano wzrost o około 25%. Było to możliwe dzięki poprawkom układu chłodzenia, w tym intercoolera ukrytego w bocznych sekcjach Atoma. Podobnie jak normalny Atom 4, wersja 4R ma przełącznik mapowania silnika dający kierowcy możliwość zmiany poziomu mocy z kabiny.
Dla zmaksymalizowania osiągów Ariel sięgnął po pneumatyczną skrzynię biegów Quaife nie wymagającą wciskania sprzęgła przy zmianach w górę na pełnej prędkości. Są także automatyczne międzygazy podczas redukcji i niesamowita szybkość samych zmian - kierowca może zredukować o 5 biegów w mniej niż sekundę.
Opcjonalny pakiet aerodynamiczny opracowany przy użyciu CFD (obliczeniowej dynamiki płynów) zwiększa siłę docisku na obu osiach, zachowując jednocześnie równowagę aerodynamiczną przy dużych prędkościach. Dodatki te mają niewielki wpływ na opór powietrza (i prawdopodobnie na wagę), ale szalone osiągi Atoma pozostają takie same: sprint 0-100 km/h trwa zaledwie 2,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 273 km/h. Przy tak dużej mocy i momencie obrotowym wysyłanym na tylne opony, przyspieszenie Atoma ze startu zatrzymanego jest w dużej mierze ograniczone przez przyczepność, a pełny efekt modyfikacji silnika Hondy będzie lepiej odczuwalny przy wyższych prędkościach.
Garść części z włókna węglowego - w tym maska, airbox, osłony świateł i błotniki - obniża masę, podczas gdy karbonowo-ceramiczne czterotłoczkowe hamulce AP Racing i karbonowe koła pozwalają zaoszczędzić łącznie 26 kg masy nieresorowanej. Zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki wahacze i aluminiowe kolumny zawieszenia 4R są lżejsze niż standardowe elementy, a nabywcy mogą wybrać pomiędzy drogowymi i torowymi ustawieniami kolumn zawieszenia. Przy każdym kole pracują amortyzatory Ohlins TTX36 zoptymalizowane pod kątem charakterystyki modelu 4R.
Ariel Atom to samochód o surowym, spartańskim charakterze, ale to nie znaczy, że jest pozbawiony najnowszych osiągnięć techniki. Do dyspozycji kierowcy jest m.in. funkcja launch control, kontrola trakcji z kilkoma poziomami czułości, 12-stopniowy system ABS, a także czujnik służący mierzeniu czasów na torze wraz z kamerami pokładowymi. Jest nawet kamera cofania wyświetlająca obraz na cyfrowych zegarach w momencie wrzucenia wstecznego.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?
Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.
Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.
Lamborghini nie będzie kontynuować przygody z WEC w sezonie 2025. Zadecydowała zmiana regulaminu.
Jaguar pracuje nad rywalem dla Porsche Taycan - mamy pierwsze zdjęcie konceptu tego auta.
Aston Martin wreszcie pokazał kosmiczne osiągi Valkyrie. Samochód ten pobił rekord toru Silverstone.
W 2025 roku Mercedes powraca do Le Mans z AMG GT dostosowanym do wymogów klasy LMGT3.
Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.
Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.
Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.
Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.
Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.
CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.