Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Honda Civic Type R FL5 - powrót króla

Nowy Civic Type R dużo kosztuje, ale niezmiennie należy do światowej czołówki hot hatchy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 grudnia 2022
Honda Civic Type R - podczas testów
13
Ocena Evo
Cena:
od 244 900 zł
znacznie lepszy design; angażujący napęd; ogromne możliwości dynamiczne
cena; gabaryty

Na pewno czytaliście już doniesienia amerykańskich portali oraz widzieliście materiał Top Gear. Teraz, po najbardziej frustrującym embargo w ostatnich latach, w końcu i my możemy podzielić się opinią temat najnowszej Hondy Civic Type R generacji FL5.

Nie będziemy owijać w bawełnę - nowy Type R jest po prostu doskonały. Jesteśmy nawet skłonni stwierdzić, że to najlepszy hot hatch dla kierowcy jakiego możecie dziś kupić. Aby dowiedzieć się dlaczego tak jest i w czym dokładnie bryluje nowa Honda, zapraszamy do dalszej części…

Honda Civic Type R FL5 - tył auta
13

Zacznijmy od tego jak wygląda. Design nowego Civika jest znacznie bardziej dojrzały, co nie spodoba się miłośnikom krzykliwego i przerysowanego poprzednika, za to jest świetną wiadomością dla wszystkich innych, w tym dla nas. Nie brakuje ciekawych detali takich jak lakierowane na czarno elementy aerodynamiczne.

Wnętrza nie da się pomylić - to stuprocentowy Type R.

W kabinie dominują krwistoczerwone fotele, ale prawdziwa jakość objawia się w doskonałej ergonomii miejsca kierowcy, przyjemnych materiałach i komforcie.  Pozycja za kierownicą to czysta magia, fotele mają mocne podparcie boczne, a pedały są idealnie rozmieszczone.

Honda Civic Type R FL5 - krwisto czerwone fotele
13

Eleganckie nowe nadwozie ma większy rozstaw osi i rozstaw kół. Dzięki zastosowaniu dużej ilości spoiw chemicznych konstrukcja jest 15% sztywniejsza niż w poprzedniku. Wielu producentów robiąc nowy model decyduje się na zrobienie nowego nadwozia dostosowanego do istniejących podzespołów i starego, jedynie delikatnie podkręconego silnika. Nie Honda. Podstawowe elementy, jak śrubki i nakrętki, są oczywiście takie same, ale konstruktorzy i programiści Hondy rzucili się w wir drobiazgowego poszukiwania elementów, które można jeszcze udoskonalić.

Silnik imponuje bardziej niż kiedykolwiek.

Przyrost mocy i momentu jest minimalny (329 KM i 420Nm; +9 KM i +15 Nm), ale sposób jego reakcji na gaz robi zdecydowanie największą różnicę. Honda popracowała nad wirnikami turbosprężarki, dzięki czemu rozkręca się ona szybciej. W ten sposób podkreślono naturalną spontaniczność jaką od zawsze charakteryzowały się wyczynowe silniki VTEC Hondy. Silniki w większości turbodoładowanych hatchbacków sprawiają wrażenie nieco sztucznie pompowanych przez turbinę, ale w Civicu silnik daje wrażenie solidnego motoru wolnossącego jedynie delikatnie wspomaganego dodatkowym powietrzem z turbiny. To subtelna, ale kluczowa różnica.

Honda Civic Type R FL5 - doskonały silnik
13

W połączeniu z szybką, niebywale precyzyjną i pieczołowicie dopracowaną sześciobiegową skrzynią manualną napęd nowego Civika potrafi wywołać szeroki uśmiech na twarzy. Dodatkowo skrzynia ma funkcję automatycznych międzygazów “throttle-blip”, która pozwala na perfekcyjne dopasowanie obrotów podczas redukcji. Działa to na tyle mądrze, że możesz samodzielnie robić międzygazy bez wyłączania systemu, ale możesz też go całkowicie wyłączyć, choć musisz znaleźć odpowiednią opcję głęboko w menu. 

Pierwszy test nowego Type R obejmował zarówno jazdę po drodze jak i po torze. Niestety przez większość czasu pogoda nie rozpieszczała, ale i tak możemy postawić plusik na koncie Hondy, bo samochód potrafił pokazać charakter i ogromne możliwości także w niesprzyjających warunkach. Od momentu gdy dotkniesz czerwonej tapicerki fotela czujesz się całkowicie zjednoczony z autem. Kierownica obszyta alcantarą i zimny metalowy lewarek zmiany biegów idealnie leżą w dłoniach. Type R ma w sobie energię i spójność we wszystkich kluczowych elementach sterowania, co z miejsca staje się inspirujące. Pedały sprzęgła i hamulca są dość sztywne i idealnie płynne, układ kierowniczy stawia odpowiedni opór, zapewnia laserową precyzję i takie wyczucie, że bez przygotowania zaczynasz trafiać w wierzchołki już od pierwszego zakrętu.

Honda Civic Type R FL5 podczas testów drogowych
13

Układ napędowy jest ostry i gładki jednocześnie, a przy tym posiada tak pożądaną głębię. Już przy niskich obrotach reakcja na gaz jest dobra, a wraz z postępem wskazówki obrotomierza narasta bardzo progresywnie, więc możesz operować gazem nie dopuszczając do nadmiernego poślizgu napędzanej osi nawet na mokrej nawierzchni.

Na torze jest mnóstwo możliwości, aby zbliżyć się do granicy przyczepności, a potem lekko ją przekroczyć. Z miejsca da się poczuć dużą stabilność wozu i płynność jazdy, która daje niesamowitą pewność prowadzenia. Civic potrafi także wpaść w kontrolowaną nadsterowność, jeśli tylko dobrze zgrasz ujęcie gazu i szybką kontrę w zakręcie. Hamulce dają niezłe czucie, mają potężną siłę i rzadko, jeśli w ogóle, podpierają się ABS-em. Imponujące, zwłaszcza na mokrej nawierzchni toru Estoril.

Reklama
Reklama
Honda Civic Type R FL5 na torze Estoril
13

Na drodze nie ma miejsca na takie ekscesy, ale przy niższych prędkościach Civic Type R także jest bardzo przyjemny. Progresywny układ kierowniczy cieszy precyzją na każdej drodze, podobnie jak linearne rozwijanie mocy przez turbodoładowany silnik. Mile widzianą nowościę w Hondzie jest tryb Individual, w którym kierowca sam decyduje jakie preferuje ustawienia pracy silnika i podwozia.

Być może najważniejszą rzeczą w nowym Civiku jest fakt, że mimo ambicji Hondy dotyczącej pobicia rekordu okrążenia Północnej Pętli Nurburgringu wśród przednionapędówek, nowy model nie jest autem pełnym kompromisów, których jedynym celem jest uzyskanie pożądanego czasu. Wręcz przeciwnie, nowy Civic z powodzeniem może służyć jako codzienny środek transportu.

Honda Civic Type R FL5 - masywny spojler
13

Jak zawsze w przypadku pierwszych jazd zastrzegamy sobie prawo wydania ostatecznego werdyktu na temat auta do czasu przeprowadzenia testu na ojczystej ziemi. W tej chwili wygląda na to, że Honda zdała egzamin i przy niskich prędkościach jest wystarczająco sprężysta, a przy wysokich ma odpowiednią szybkość, ostrość i wyczucie.

Wady? Cóż, to spore auto jak na segment kompaktów. Zwiększony rozstaw osi i kół oczywiście wpłynął pozytywnie na prowadzenie i stabilność, ale to naprawdę pakowny samochód rodzinny. Na co dzień nie jest to duży problem (wręcz przeciwnie), ale na krętych i wąskich drogach, czyli w swoim żywiole, Honda wydaje się odrobinę nieporęczna, bo zajmuje większość nitki asfaltu. Trudno też przejść obojętnie obok kwestii ceny…

Honda Civic Type R FL5 - hamulce
13

Ceny i konkurencja

Honda żąda za swój flagowy sportowy model aż 244 900 zł, czyli poważnie narusza rynkową przestrzeń kompaktów wyposażonych w zaawansowane napędy na wszystkie koła. Spore przestrzelenie? Niekoniecznie - być może Japończycy znakomicie wiedzą do kogo skierowany jest Civic Type R, czyli do osób naprawdę lubiących i potrafiących szybko jeździć. To ludzie, którzy rozumieją na czym polega siła Civika TR, będą potrafili docenić jego specyfikę i wykorzystać jego potencjał. Jasne, to nadal wielka kwota, ale za te pieniądze dostajesz drobiazgowo dopracowany pojazd, w którym się zakochasz jeśli przywiązujesz dużą wagę do detali.

Pod względem ceny wyżej od Hondy są już tylko grube ryby - Mercedes-AMG A45 SAudi RS3. Różnica w cenie wynosi 30-40 tysięcy złotych, a w mocy silników 70-90 KM, ale Civic ze swoją niebywałą dynamiką i dopracowaniem jest dobrym powodem, aby dwa razy przemyśleć co tak naprawdę dają producenci premium oprócz bardziej prestiżowego znaczka i lepszych cyfr na papierze. Musimy jeszcze zweryfikować nowego Type R na drogach we własnej okolicy, ale coś nam mówi, że w kwestii czystej przyjemności z ambitnej jazdy, i realnej szybkości z punktu A do B, nowy Civic TR FL5 będzie nie do pobicia.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025