Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Honda Civic Type R FL5 - powrót króla

Nowy Civic Type R dużo kosztuje, ale niezmiennie należy do światowej czołówki hot hatchy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 grudnia 2022
Honda Civic Type R - podczas testów
13
Ocena Evo
Cena:
od 244 900 zł
znacznie lepszy design; angażujący napęd; ogromne możliwości dynamiczne
cena; gabaryty

Na pewno czytaliście już doniesienia amerykańskich portali oraz widzieliście materiał Top Gear. Teraz, po najbardziej frustrującym embargo w ostatnich latach, w końcu i my możemy podzielić się opinią temat najnowszej Hondy Civic Type R generacji FL5.

Nie będziemy owijać w bawełnę - nowy Type R jest po prostu doskonały. Jesteśmy nawet skłonni stwierdzić, że to najlepszy hot hatch dla kierowcy jakiego możecie dziś kupić. Aby dowiedzieć się dlaczego tak jest i w czym dokładnie bryluje nowa Honda, zapraszamy do dalszej części…

Honda Civic Type R FL5 - tył auta
13

Zacznijmy od tego jak wygląda. Design nowego Civika jest znacznie bardziej dojrzały, co nie spodoba się miłośnikom krzykliwego i przerysowanego poprzednika, za to jest świetną wiadomością dla wszystkich innych, w tym dla nas. Nie brakuje ciekawych detali takich jak lakierowane na czarno elementy aerodynamiczne.

Wnętrza nie da się pomylić - to stuprocentowy Type R.

W kabinie dominują krwistoczerwone fotele, ale prawdziwa jakość objawia się w doskonałej ergonomii miejsca kierowcy, przyjemnych materiałach i komforcie.  Pozycja za kierownicą to czysta magia, fotele mają mocne podparcie boczne, a pedały są idealnie rozmieszczone.

Honda Civic Type R FL5 - krwisto czerwone fotele
13

Eleganckie nowe nadwozie ma większy rozstaw osi i rozstaw kół. Dzięki zastosowaniu dużej ilości spoiw chemicznych konstrukcja jest 15% sztywniejsza niż w poprzedniku. Wielu producentów robiąc nowy model decyduje się na zrobienie nowego nadwozia dostosowanego do istniejących podzespołów i starego, jedynie delikatnie podkręconego silnika. Nie Honda. Podstawowe elementy, jak śrubki i nakrętki, są oczywiście takie same, ale konstruktorzy i programiści Hondy rzucili się w wir drobiazgowego poszukiwania elementów, które można jeszcze udoskonalić.

Silnik imponuje bardziej niż kiedykolwiek.

Przyrost mocy i momentu jest minimalny (329 KM i 420Nm; +9 KM i +15 Nm), ale sposób jego reakcji na gaz robi zdecydowanie największą różnicę. Honda popracowała nad wirnikami turbosprężarki, dzięki czemu rozkręca się ona szybciej. W ten sposób podkreślono naturalną spontaniczność jaką od zawsze charakteryzowały się wyczynowe silniki VTEC Hondy. Silniki w większości turbodoładowanych hatchbacków sprawiają wrażenie nieco sztucznie pompowanych przez turbinę, ale w Civicu silnik daje wrażenie solidnego motoru wolnossącego jedynie delikatnie wspomaganego dodatkowym powietrzem z turbiny. To subtelna, ale kluczowa różnica.

Honda Civic Type R FL5 - doskonały silnik
13

W połączeniu z szybką, niebywale precyzyjną i pieczołowicie dopracowaną sześciobiegową skrzynią manualną napęd nowego Civika potrafi wywołać szeroki uśmiech na twarzy. Dodatkowo skrzynia ma funkcję automatycznych międzygazów “throttle-blip”, która pozwala na perfekcyjne dopasowanie obrotów podczas redukcji. Działa to na tyle mądrze, że możesz samodzielnie robić międzygazy bez wyłączania systemu, ale możesz też go całkowicie wyłączyć, choć musisz znaleźć odpowiednią opcję głęboko w menu. 

Pierwszy test nowego Type R obejmował zarówno jazdę po drodze jak i po torze. Niestety przez większość czasu pogoda nie rozpieszczała, ale i tak możemy postawić plusik na koncie Hondy, bo samochód potrafił pokazać charakter i ogromne możliwości także w niesprzyjających warunkach. Od momentu gdy dotkniesz czerwonej tapicerki fotela czujesz się całkowicie zjednoczony z autem. Kierownica obszyta alcantarą i zimny metalowy lewarek zmiany biegów idealnie leżą w dłoniach. Type R ma w sobie energię i spójność we wszystkich kluczowych elementach sterowania, co z miejsca staje się inspirujące. Pedały sprzęgła i hamulca są dość sztywne i idealnie płynne, układ kierowniczy stawia odpowiedni opór, zapewnia laserową precyzję i takie wyczucie, że bez przygotowania zaczynasz trafiać w wierzchołki już od pierwszego zakrętu.

Honda Civic Type R FL5 podczas testów drogowych
13

Układ napędowy jest ostry i gładki jednocześnie, a przy tym posiada tak pożądaną głębię. Już przy niskich obrotach reakcja na gaz jest dobra, a wraz z postępem wskazówki obrotomierza narasta bardzo progresywnie, więc możesz operować gazem nie dopuszczając do nadmiernego poślizgu napędzanej osi nawet na mokrej nawierzchni.

Na torze jest mnóstwo możliwości, aby zbliżyć się do granicy przyczepności, a potem lekko ją przekroczyć. Z miejsca da się poczuć dużą stabilność wozu i płynność jazdy, która daje niesamowitą pewność prowadzenia. Civic potrafi także wpaść w kontrolowaną nadsterowność, jeśli tylko dobrze zgrasz ujęcie gazu i szybką kontrę w zakręcie. Hamulce dają niezłe czucie, mają potężną siłę i rzadko, jeśli w ogóle, podpierają się ABS-em. Imponujące, zwłaszcza na mokrej nawierzchni toru Estoril.

Reklama
Honda Civic Type R FL5 na torze Estoril
13

Na drodze nie ma miejsca na takie ekscesy, ale przy niższych prędkościach Civic Type R także jest bardzo przyjemny. Progresywny układ kierowniczy cieszy precyzją na każdej drodze, podobnie jak linearne rozwijanie mocy przez turbodoładowany silnik. Mile widzianą nowościę w Hondzie jest tryb Individual, w którym kierowca sam decyduje jakie preferuje ustawienia pracy silnika i podwozia.

Być może najważniejszą rzeczą w nowym Civiku jest fakt, że mimo ambicji Hondy dotyczącej pobicia rekordu okrążenia Północnej Pętli Nurburgringu wśród przednionapędówek, nowy model nie jest autem pełnym kompromisów, których jedynym celem jest uzyskanie pożądanego czasu. Wręcz przeciwnie, nowy Civic z powodzeniem może służyć jako codzienny środek transportu.

Honda Civic Type R FL5 - masywny spojler
13

Jak zawsze w przypadku pierwszych jazd zastrzegamy sobie prawo wydania ostatecznego werdyktu na temat auta do czasu przeprowadzenia testu na ojczystej ziemi. W tej chwili wygląda na to, że Honda zdała egzamin i przy niskich prędkościach jest wystarczająco sprężysta, a przy wysokich ma odpowiednią szybkość, ostrość i wyczucie.

Wady? Cóż, to spore auto jak na segment kompaktów. Zwiększony rozstaw osi i kół oczywiście wpłynął pozytywnie na prowadzenie i stabilność, ale to naprawdę pakowny samochód rodzinny. Na co dzień nie jest to duży problem (wręcz przeciwnie), ale na krętych i wąskich drogach, czyli w swoim żywiole, Honda wydaje się odrobinę nieporęczna, bo zajmuje większość nitki asfaltu. Trudno też przejść obojętnie obok kwestii ceny…

Honda Civic Type R FL5 - hamulce
13

Ceny i konkurencja

Honda żąda za swój flagowy sportowy model aż 244 900 zł, czyli poważnie narusza rynkową przestrzeń kompaktów wyposażonych w zaawansowane napędy na wszystkie koła. Spore przestrzelenie? Niekoniecznie - być może Japończycy znakomicie wiedzą do kogo skierowany jest Civic Type R, czyli do osób naprawdę lubiących i potrafiących szybko jeździć. To ludzie, którzy rozumieją na czym polega siła Civika TR, będą potrafili docenić jego specyfikę i wykorzystać jego potencjał. Jasne, to nadal wielka kwota, ale za te pieniądze dostajesz drobiazgowo dopracowany pojazd, w którym się zakochasz jeśli przywiązujesz dużą wagę do detali.

Pod względem ceny wyżej od Hondy są już tylko grube ryby - Mercedes-AMG A45 SAudi RS3. Różnica w cenie wynosi 30-40 tysięcy złotych, a w mocy silników 70-90 KM, ale Civic ze swoją niebywałą dynamiką i dopracowaniem jest dobrym powodem, aby dwa razy przemyśleć co tak naprawdę dają producenci premium oprócz bardziej prestiżowego znaczka i lepszych cyfr na papierze. Musimy jeszcze zweryfikować nowego Type R na drogach we własnej okolicy, ale coś nam mówi, że w kwestii czystej przyjemności z ambitnej jazdy, i realnej szybkości z punktu A do B, nowy Civic TR FL5 będzie nie do pobicia.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Porsche 718 Boxster Spyder RS w trakcie jazdy
Porsche / 718 Spyder RS
Porsche 718 Boxster Spyder RS - intensywność wrażeń za kierownicą

Spyder RS to pożegnanie ze spalinowym Boxsterem w kompletnie bezkompromisowym stylu.

15 sierpnia 2023
Renault Megane R.S. - front auta
Renault / Megane RS
Renault Megane R.S. - czy to samochód dla każdego!

Przy dużych prędkościach łatwiej się obrócić za kierownicą Renault Megane R.S. niż w wielu tylnonapędowych autach.

12 sierpnia 2023
Alkomat AlcoSense podczas pomiaru
Prezentacja Partnera
Jechać czy nie jechać? Oto jest pytanie!

Z którym z alkomatów dostępnych w Polsce warto „jechać”? Sprawdzamy w grupowym teście!

10 lipca 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Porsche 911 GT3 R Rennsport główne profil
Porsche / 911 GT3
Przywitajcie 911 GT3 R Rennsport - torowy projekt specjalny od Porsche

Porsche wzięło 911 GT3 i stworzyło wyjątkowy wóz wymykający się wszelkim regulacjom - GT3 R Rennsport.

29 września 2023
Ferrari SF90 XX Stradale główne
Ferrari / SF90 Stradale
Nowe Ferrari SF90 XX Stradale - design, parametry, osiągi

Ferrari wprowadza ekstremalną wersję SF90 Stradale XX o mocy 1030 KM, następcę pamiętnego FXX K.

28 września 2023
Porsche Cayenne S E-Hybrid profilowe
Porsche / Cayenne
Porsche prezentuje nowe Cayenne S E-Hybrid o mocy 519 KM

Rodzina Cayenne po liftingu powiększyła się o nową, mocną hybrydę z 3-litrowym silnikiem V6.

28 września 2023
Aston Martin Valhalla prezentacja główne
Aston Martin / Valhalla
1000-konny Aston Martin Valhalla wejdzie do produkcji w 2024 roku

Nowy Aston Martin Valhalla ma przełożyć technologię Formuły 1 na drogi publiczne.

27 września 2023
BMW serii 5 2023 front
BMW / seria 5
BMW wprowadza nowe, hybrydowe 530e i 550e xDrive

BMW serii 5 ósmej generacji dostało zupełnie nowy wygląd, napędy i wnętrze inspirowane serią 7.

27 września 2023
BMW i4 Gran Coupe lift spyshot
BMW / i4
Nowe BMW i4 po liftingu na pierwszych zdjęciach

Elektryczna seria 4 po liftingu zadebiutuje w przyszłym roku z nowym wyglądem i multimediami.

26 września 2023
2024 Audi Q8 lift główne
Audi / Q8
Audi wprowadza odświeżone Q8 na rok modelowy 2024

Nowe Audi Q8 na rok 2024 wyróżnia się poprawionym designem i wydłużoną listą wyposażenia.

22 września 2023
Zakaz rejestracji samochodów spalinowych 2035 zdjęcie główne
ICE/EV
Zakaz rejestracji samochodów spalinowych w UK przesunięty do 2035 roku

Premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak zdecydował o przełożeniu zakazu rejestracji nowych aut ICE o 5 lat.

21 września 2023
Frontline LE60 MG B restomod
Restomod
Frontline LE60 - nowy restomod MG B z V8 o mocy 375 KM

Specjaliści z firmy Frontline stworzyli efektownego restomoda z mocnym V8 na bazie klasycznego MG B.

21 września 2023
Audi S6 Avant e-tron spyshot
Audi / A6
Audi pracuje nad nową generacją S6 Avant e-tron z napędem elektrycznym

Nadchodzące Audi A6/S6 z napędem elektrycznym będzie oferowane także jako praktyczny Avant.

20 września 2023
Album „Kronika Porsche. Polskie historie”
Książka
„Kronika Porsche. Polskie historie” to gratka dla miłośników motoryzacji.

Z okazji 75-lecia marki Porsche, odbyła się premiera wyjątkowego albumu pt. „Kronika Porsche. Polskie historie”

19 września 2023
Porsche Taycan Turbo GT spyshot główne
Porsche / Taycan
Nadchodzi najbardziej sportowe EV na rynku - Porsche Taycan Turbo GT

Na Nürburgringu trwają testy najbardziej ekstremalnej wersji Taycana - otrzyma on nazwę Turbo GT.

13 września 2023