Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Honda Civic Type R FL5 - powrót króla

Nowy Civic Type R dużo kosztuje, ale niezmiennie należy do światowej czołówki hot hatchy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 grudnia 2022
Honda Civic Type R - podczas testów
13
Ocena Evo
Cena:
od 244 900 zł
znacznie lepszy design; angażujący napęd; ogromne możliwości dynamiczne
cena; gabaryty

Na pewno czytaliście już doniesienia amerykańskich portali oraz widzieliście materiał Top Gear. Teraz, po najbardziej frustrującym embargo w ostatnich latach, w końcu i my możemy podzielić się opinią temat najnowszej Hondy Civic Type R generacji FL5.

Nie będziemy owijać w bawełnę - nowy Type R jest po prostu doskonały. Jesteśmy nawet skłonni stwierdzić, że to najlepszy hot hatch dla kierowcy jakiego możecie dziś kupić. Aby dowiedzieć się dlaczego tak jest i w czym dokładnie bryluje nowa Honda, zapraszamy do dalszej części…

Honda Civic Type R FL5 - tył auta
13

Zacznijmy od tego jak wygląda. Design nowego Civika jest znacznie bardziej dojrzały, co nie spodoba się miłośnikom krzykliwego i przerysowanego poprzednika, za to jest świetną wiadomością dla wszystkich innych, w tym dla nas. Nie brakuje ciekawych detali takich jak lakierowane na czarno elementy aerodynamiczne.

Wnętrza nie da się pomylić - to stuprocentowy Type R.

W kabinie dominują krwistoczerwone fotele, ale prawdziwa jakość objawia się w doskonałej ergonomii miejsca kierowcy, przyjemnych materiałach i komforcie.  Pozycja za kierownicą to czysta magia, fotele mają mocne podparcie boczne, a pedały są idealnie rozmieszczone.

Honda Civic Type R FL5 - krwisto czerwone fotele
13

Eleganckie nowe nadwozie ma większy rozstaw osi i rozstaw kół. Dzięki zastosowaniu dużej ilości spoiw chemicznych konstrukcja jest 15% sztywniejsza niż w poprzedniku. Wielu producentów robiąc nowy model decyduje się na zrobienie nowego nadwozia dostosowanego do istniejących podzespołów i starego, jedynie delikatnie podkręconego silnika. Nie Honda. Podstawowe elementy, jak śrubki i nakrętki, są oczywiście takie same, ale konstruktorzy i programiści Hondy rzucili się w wir drobiazgowego poszukiwania elementów, które można jeszcze udoskonalić.

Silnik imponuje bardziej niż kiedykolwiek.

Przyrost mocy i momentu jest minimalny (329 KM i 420Nm; +9 KM i +15 Nm), ale sposób jego reakcji na gaz robi zdecydowanie największą różnicę. Honda popracowała nad wirnikami turbosprężarki, dzięki czemu rozkręca się ona szybciej. W ten sposób podkreślono naturalną spontaniczność jaką od zawsze charakteryzowały się wyczynowe silniki VTEC Hondy. Silniki w większości turbodoładowanych hatchbacków sprawiają wrażenie nieco sztucznie pompowanych przez turbinę, ale w Civicu silnik daje wrażenie solidnego motoru wolnossącego jedynie delikatnie wspomaganego dodatkowym powietrzem z turbiny. To subtelna, ale kluczowa różnica.

Honda Civic Type R FL5 - doskonały silnik
13

W połączeniu z szybką, niebywale precyzyjną i pieczołowicie dopracowaną sześciobiegową skrzynią manualną napęd nowego Civika potrafi wywołać szeroki uśmiech na twarzy. Dodatkowo skrzynia ma funkcję automatycznych międzygazów “throttle-blip”, która pozwala na perfekcyjne dopasowanie obrotów podczas redukcji. Działa to na tyle mądrze, że możesz samodzielnie robić międzygazy bez wyłączania systemu, ale możesz też go całkowicie wyłączyć, choć musisz znaleźć odpowiednią opcję głęboko w menu. 

Pierwszy test nowego Type R obejmował zarówno jazdę po drodze jak i po torze. Niestety przez większość czasu pogoda nie rozpieszczała, ale i tak możemy postawić plusik na koncie Hondy, bo samochód potrafił pokazać charakter i ogromne możliwości także w niesprzyjających warunkach. Od momentu gdy dotkniesz czerwonej tapicerki fotela czujesz się całkowicie zjednoczony z autem. Kierownica obszyta alcantarą i zimny metalowy lewarek zmiany biegów idealnie leżą w dłoniach. Type R ma w sobie energię i spójność we wszystkich kluczowych elementach sterowania, co z miejsca staje się inspirujące. Pedały sprzęgła i hamulca są dość sztywne i idealnie płynne, układ kierowniczy stawia odpowiedni opór, zapewnia laserową precyzję i takie wyczucie, że bez przygotowania zaczynasz trafiać w wierzchołki już od pierwszego zakrętu.

Honda Civic Type R FL5 podczas testów drogowych
13

Układ napędowy jest ostry i gładki jednocześnie, a przy tym posiada tak pożądaną głębię. Już przy niskich obrotach reakcja na gaz jest dobra, a wraz z postępem wskazówki obrotomierza narasta bardzo progresywnie, więc możesz operować gazem nie dopuszczając do nadmiernego poślizgu napędzanej osi nawet na mokrej nawierzchni.

Na torze jest mnóstwo możliwości, aby zbliżyć się do granicy przyczepności, a potem lekko ją przekroczyć. Z miejsca da się poczuć dużą stabilność wozu i płynność jazdy, która daje niesamowitą pewność prowadzenia. Civic potrafi także wpaść w kontrolowaną nadsterowność, jeśli tylko dobrze zgrasz ujęcie gazu i szybką kontrę w zakręcie. Hamulce dają niezłe czucie, mają potężną siłę i rzadko, jeśli w ogóle, podpierają się ABS-em. Imponujące, zwłaszcza na mokrej nawierzchni toru Estoril.

Reklama
Reklama
Honda Civic Type R FL5 na torze Estoril
13

Na drodze nie ma miejsca na takie ekscesy, ale przy niższych prędkościach Civic Type R także jest bardzo przyjemny. Progresywny układ kierowniczy cieszy precyzją na każdej drodze, podobnie jak linearne rozwijanie mocy przez turbodoładowany silnik. Mile widzianą nowościę w Hondzie jest tryb Individual, w którym kierowca sam decyduje jakie preferuje ustawienia pracy silnika i podwozia.

Być może najważniejszą rzeczą w nowym Civiku jest fakt, że mimo ambicji Hondy dotyczącej pobicia rekordu okrążenia Północnej Pętli Nurburgringu wśród przednionapędówek, nowy model nie jest autem pełnym kompromisów, których jedynym celem jest uzyskanie pożądanego czasu. Wręcz przeciwnie, nowy Civic z powodzeniem może służyć jako codzienny środek transportu.

Honda Civic Type R FL5 - masywny spojler
13

Jak zawsze w przypadku pierwszych jazd zastrzegamy sobie prawo wydania ostatecznego werdyktu na temat auta do czasu przeprowadzenia testu na ojczystej ziemi. W tej chwili wygląda na to, że Honda zdała egzamin i przy niskich prędkościach jest wystarczająco sprężysta, a przy wysokich ma odpowiednią szybkość, ostrość i wyczucie.

Wady? Cóż, to spore auto jak na segment kompaktów. Zwiększony rozstaw osi i kół oczywiście wpłynął pozytywnie na prowadzenie i stabilność, ale to naprawdę pakowny samochód rodzinny. Na co dzień nie jest to duży problem (wręcz przeciwnie), ale na krętych i wąskich drogach, czyli w swoim żywiole, Honda wydaje się odrobinę nieporęczna, bo zajmuje większość nitki asfaltu. Trudno też przejść obojętnie obok kwestii ceny…

Honda Civic Type R FL5 - hamulce
13

Ceny i konkurencja

Honda żąda za swój flagowy sportowy model aż 244 900 zł, czyli poważnie narusza rynkową przestrzeń kompaktów wyposażonych w zaawansowane napędy na wszystkie koła. Spore przestrzelenie? Niekoniecznie - być może Japończycy znakomicie wiedzą do kogo skierowany jest Civic Type R, czyli do osób naprawdę lubiących i potrafiących szybko jeździć. To ludzie, którzy rozumieją na czym polega siła Civika TR, będą potrafili docenić jego specyfikę i wykorzystać jego potencjał. Jasne, to nadal wielka kwota, ale za te pieniądze dostajesz drobiazgowo dopracowany pojazd, w którym się zakochasz jeśli przywiązujesz dużą wagę do detali.

Pod względem ceny wyżej od Hondy są już tylko grube ryby - Mercedes-AMG A45 SAudi RS3. Różnica w cenie wynosi 30-40 tysięcy złotych, a w mocy silników 70-90 KM, ale Civic ze swoją niebywałą dynamiką i dopracowaniem jest dobrym powodem, aby dwa razy przemyśleć co tak naprawdę dają producenci premium oprócz bardziej prestiżowego znaczka i lepszych cyfr na papierze. Musimy jeszcze zweryfikować nowego Type R na drogach we własnej okolicy, ale coś nam mówi, że w kwestii czystej przyjemności z ambitnej jazdy, i realnej szybkości z punktu A do B, nowy Civic TR FL5 będzie nie do pobicia.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025