Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
A45 jest dowodem na to, że Mercedes-AMG znalazł receptę nie tylko na szybkiego hatchbacka, ale również prawdziwie angażującego.
Obecny Mercedes-AMG A45S nie mógł się bardziej różnić od swojego poprzednika. Oba te auta wyglądają podobnie na papierze - pięciodrzwiowe hatchbacki, turbodoładowane, czterocylindrowe silniki, napęd na wszystkie koła - ale A45S wygląda teraz jak samochód stworzony dla entuzjastów jazdy, a nie tylko narzędzie do szybkiego podróżowania z punktu A do B.
Mimo to, wciąż dobrze się do tego nadaje. Z ponad czterema setkami koni mechanicznych pod prawą stopą A45S jest najmocniejszym obecnie dostępnym hot-hatchbackiem. Ogromna szybkość jest tylko jedną składową repertuaru. AMG bazowało na solidnym postępie jaki zrobił model A35, a rezultat końcowy jest jednym z naszych ulubionych hothatchy na rynku.
A45S jest jednym z tych samochodów, które wykraczają poza swój segment. Nie ma co porównywać go z innymi hatchbackami ani cenowo (+260 tys. zł), ani osiągami. W pewnym sensie może nawet mieć więcej sensu jako CLA 45S, wtedy na siłę można go wcisnąć do segmentu superszybkich limuzyn.
Jeśli dostrzegamy jakąś wadę, ale naprawdę małą, to dotyczy ona wewnętrznej konkurencji. Co prawda A45S dostarcza bardziej kompletny i angażujący styl jazdy niż tańsze A35, ale różnica w cenie czyni z tańszego modelu całkiem niezłą okazję. Pamiętamy jednak, że to A45 zostało naszym Samochodem Roku 2019.
2-litrowy silnik AMG osiąga większą moc niż jakikolwiek inny tego typu silnik obecnie produkowany.
Silnik A45S to coś znacznie więcej niż jednostka A35 z wgranym innym programem ECU, praktycznie to zupełnie inny motor. Jest obrócony o 180 stopni względem tego w A35, a więc nadal poprzecznie ustawiony, ale turbina i wydech są z tyłu, a dolot z przodu, dla poprawy przepływu powietrza dolotowego i chłodzącego.
Turbosprężarka również jest inna, z łożyskami rolkowymi dla zmniejszenia tarcia i podzielonymi kanałami, aby oddzielić impulsy spalin dla szybszego, mniej zakłóconego przepływu. Dzięki wnioskom wyciągniętym z silników V8 AMG, turbosprężarka jest chłodzona olejem, wodą i powietrzem - to ostatnie przez specjalne kanały w pokrywie silnika. Zawór wastegate jest z kolei sterowany elektronicznie.
W samym silniku zastosowano dwustopniowy wtrysk paliwa, oddzielne pompy wody dla bloku i głowicy cylindrów, dwustopniowy intercooler oraz przegrodzoną miskę olejową, aby zapobiec skokom oleju przy dużych obciążeniach na zakrętach. Aha, i całość jest złożona jak prawdziwy silnik AMG - ręcznie zbudowany przez jednego człowieka w Affalterbach.
Co to wszystko robi dla kierowcy? Odpowiedź brzmi: 421 KM przy 6750 obr./min. i 500 Nm w zakresie 5000-5250 obr./min. Nie dajcie się zwieść wąskiemu zakresowi maksymalnego momentu, bo ten silnik jest potężny w przekroju całego zakresu obrotów. Tego właśnie oczekujemy od najmocniejszego 2-litrowca na świecie i jednocześnie najmocniejszego silnika w hothatchach. Widzieliśmy już podobne konstrukcje w samochodach, najbardziej jaskrawy przykład to Mitsubishi Lancer Evo, ale uwierzcie, że w A45S silnik nie wymaga czynności serwisowych takich jak wymiana oleju co 5000 km jak w Mitsu…
Moc jest przenoszona na wszystkie cztery koła, najpierw przez 8-biegowy, dwusprzęgłowy automat (w odróżnieniu od 7-biegowego DCT w A35), potem na tył przez sprzęgło wielopłytkowe na to koło, które akurat najmocniej jej potrzebuje. Cała ta technika ma swój koszt i nie do końca chodzi o cenę w salonie. Samochód waży 1560 kg, o 80 kg więcej niż prostsze A35.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.
BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.
Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.
Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.
Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.
Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.
Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.
Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.
Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.
Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.
Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.
Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.