Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
A45 jest dowodem na to, że Mercedes-AMG znalazł receptę nie tylko na szybkiego hatchbacka, ale również prawdziwie angażującego.
Obecny Mercedes-AMG A45S nie mógł się bardziej różnić od swojego poprzednika. Oba te auta wyglądają podobnie na papierze - pięciodrzwiowe hatchbacki, turbodoładowane, czterocylindrowe silniki, napęd na wszystkie koła - ale A45S wygląda teraz jak samochód stworzony dla entuzjastów jazdy, a nie tylko narzędzie do szybkiego podróżowania z punktu A do B.
Mimo to, wciąż dobrze się do tego nadaje. Z ponad czterema setkami koni mechanicznych pod prawą stopą A45S jest najmocniejszym obecnie dostępnym hot-hatchbackiem. Ogromna szybkość jest tylko jedną składową repertuaru. AMG bazowało na solidnym postępie jaki zrobił model A35, a rezultat końcowy jest jednym z naszych ulubionych hothatchy na rynku.

A45S jest jednym z tych samochodów, które wykraczają poza swój segment. Nie ma co porównywać go z innymi hatchbackami ani cenowo (+260 tys. zł), ani osiągami. W pewnym sensie może nawet mieć więcej sensu jako CLA 45S, wtedy na siłę można go wcisnąć do segmentu superszybkich limuzyn.
Jeśli dostrzegamy jakąś wadę, ale naprawdę małą, to dotyczy ona wewnętrznej konkurencji. Co prawda A45S dostarcza bardziej kompletny i angażujący styl jazdy niż tańsze A35, ale różnica w cenie czyni z tańszego modelu całkiem niezłą okazję. Pamiętamy jednak, że to A45 zostało naszym Samochodem Roku 2019.
2-litrowy silnik AMG osiąga większą moc niż jakikolwiek inny tego typu silnik obecnie produkowany.
Silnik A45S to coś znacznie więcej niż jednostka A35 z wgranym innym programem ECU, praktycznie to zupełnie inny motor. Jest obrócony o 180 stopni względem tego w A35, a więc nadal poprzecznie ustawiony, ale turbina i wydech są z tyłu, a dolot z przodu, dla poprawy przepływu powietrza dolotowego i chłodzącego.
Turbosprężarka również jest inna, z łożyskami rolkowymi dla zmniejszenia tarcia i podzielonymi kanałami, aby oddzielić impulsy spalin dla szybszego, mniej zakłóconego przepływu. Dzięki wnioskom wyciągniętym z silników V8 AMG, turbosprężarka jest chłodzona olejem, wodą i powietrzem - to ostatnie przez specjalne kanały w pokrywie silnika. Zawór wastegate jest z kolei sterowany elektronicznie.
W samym silniku zastosowano dwustopniowy wtrysk paliwa, oddzielne pompy wody dla bloku i głowicy cylindrów, dwustopniowy intercooler oraz przegrodzoną miskę olejową, aby zapobiec skokom oleju przy dużych obciążeniach na zakrętach. Aha, i całość jest złożona jak prawdziwy silnik AMG - ręcznie zbudowany przez jednego człowieka w Affalterbach.
Co to wszystko robi dla kierowcy? Odpowiedź brzmi: 421 KM przy 6750 obr./min. i 500 Nm w zakresie 5000-5250 obr./min. Nie dajcie się zwieść wąskiemu zakresowi maksymalnego momentu, bo ten silnik jest potężny w przekroju całego zakresu obrotów. Tego właśnie oczekujemy od najmocniejszego 2-litrowca na świecie i jednocześnie najmocniejszego silnika w hothatchach. Widzieliśmy już podobne konstrukcje w samochodach, najbardziej jaskrawy przykład to Mitsubishi Lancer Evo, ale uwierzcie, że w A45S silnik nie wymaga czynności serwisowych takich jak wymiana oleju co 5000 km jak w Mitsu…
Moc jest przenoszona na wszystkie cztery koła, najpierw przez 8-biegowy, dwusprzęgłowy automat (w odróżnieniu od 7-biegowego DCT w A35), potem na tył przez sprzęgło wielopłytkowe na to koło, które akurat najmocniej jej potrzebuje. Cała ta technika ma swój koszt i nie do końca chodzi o cenę w salonie. Samochód waży 1560 kg, o 80 kg więcej niż prostsze A35.
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.
Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.
Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.
Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.
Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.
Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.
Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.
Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.
Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.
Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.
Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.
Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.
Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.