Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Mercedes A45S AMG - potyczka z Audi RS3 o pierwszeństwo w klasie

A45 jest dowodem na to, że Mercedes-AMG znalazł receptę nie tylko na szybkiego hatchbacka, ale również prawdziwie angażującego.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 listopada 2021
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Osiągi i czas 0-100
  3. 3.Prowadzenie i amortyzacja
  4. 4.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  5. 5.Design
  6. 6.Ceny, wyposażenie i konkurencja
Mercedes A45S AMG
37
Ocena Evo
Cena:
od 262 600 zł
Imponujące osiągi, świetne podwozie, design wnętrza
Drogi, A35 dostarcza podobne emocje za mniej

Obecny Mercedes-AMG A45S nie mógł się bardziej różnić od swojego poprzednika. Oba te auta wyglądają podobnie na papierze - pięciodrzwiowe hatchbacki, turbodoładowane, czterocylindrowe silniki, napęd na wszystkie koła - ale A45S wygląda teraz jak samochód stworzony dla entuzjastów jazdy, a nie tylko narzędzie do szybkiego podróżowania z punktu A do B.

Mimo to, wciąż dobrze się do tego nadaje. Z ponad czterema setkami koni mechanicznych pod prawą stopą A45S jest najmocniejszym obecnie dostępnym hot-hatchbackiem. Ogromna szybkość jest tylko jedną składową repertuaru. AMG bazowało na solidnym postępie jaki zrobił model A35, a rezultat końcowy jest jednym z naszych ulubionych hothatchy na rynku.

Mercedes A45S AMG
37

A45S jest jednym z tych samochodów, które wykraczają poza swój segment. Nie ma co porównywać go z innymi hatchbackami ani cenowo (+260 tys. zł), ani osiągami. W pewnym sensie może nawet mieć więcej sensu jako CLA 45S, wtedy na siłę można go wcisnąć do segmentu superszybkich limuzyn.

Jeśli dostrzegamy jakąś wadę, ale naprawdę małą, to dotyczy ona wewnętrznej konkurencji. Co prawda A45S dostarcza bardziej kompletny i angażujący styl jazdy niż tańsze A35, ale różnica w cenie czyni z tańszego modelu całkiem niezłą okazję. Pamiętamy jednak, że to A45 zostało naszym Samochodem Roku 2019.

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne

2-litrowy silnik AMG osiąga większą moc niż jakikolwiek inny tego typu silnik obecnie produkowany.

Reklama
Reklama

Silnik A45S to coś znacznie więcej niż jednostka A35 z wgranym innym programem ECU, praktycznie to zupełnie inny motor. Jest obrócony o 180 stopni względem tego w A35, a więc nadal poprzecznie ustawiony, ale turbina i wydech są z tyłu, a dolot z przodu, dla poprawy przepływu powietrza dolotowego i chłodzącego.

Turbosprężarka również jest inna, z łożyskami rolkowymi dla zmniejszenia tarcia i podzielonymi kanałami, aby oddzielić impulsy spalin dla szybszego, mniej zakłóconego przepływu. Dzięki wnioskom wyciągniętym z silników V8 AMG, turbosprężarka jest chłodzona olejem, wodą i powietrzem - to ostatnie przez specjalne kanały w pokrywie silnika. Zawór wastegate jest z kolei sterowany elektronicznie.

W samym silniku zastosowano dwustopniowy wtrysk paliwa, oddzielne pompy wody dla bloku i głowicy cylindrów, dwustopniowy intercooler oraz przegrodzoną miskę olejową, aby zapobiec skokom oleju przy dużych obciążeniach na zakrętach. Aha, i całość jest złożona jak prawdziwy silnik AMG - ręcznie zbudowany przez jednego człowieka w Affalterbach.

Co to wszystko robi dla kierowcy? Odpowiedź brzmi: 421 KM przy 6750 obr./min. i 500 Nm w zakresie 5000-5250 obr./min. Nie dajcie się zwieść wąskiemu zakresowi maksymalnego momentu, bo ten silnik jest potężny w przekroju całego zakresu obrotów. Tego właśnie oczekujemy od najmocniejszego 2-litrowca na świecie i jednocześnie najmocniejszego silnika w hothatchach. Widzieliśmy już podobne konstrukcje w samochodach, najbardziej jaskrawy przykład to Mitsubishi Lancer Evo, ale uwierzcie, że w A45S silnik nie wymaga czynności serwisowych takich jak wymiana oleju co 5000 km jak w Mitsu…

Moc jest przenoszona na wszystkie cztery koła, najpierw przez 8-biegowy, dwusprzęgłowy automat (w odróżnieniu od 7-biegowego DCT w A35), potem na tył przez sprzęgło wielopłytkowe na to koło, które akurat najmocniej jej potrzebuje. Cała ta technika ma swój koszt i nie do końca chodzi o cenę w salonie. Samochód waży 1560 kg, o 80 kg więcej niż prostsze A35.

Osiągi i czas 0-100
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025