Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Nowa Honda Civic Type R - rzut oka na królową hot hatchy

Honda zaprezentowała długo oczekiwanego Civika Type R, ale czy będzie on tak dobry jak poprzednicy?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 lipca 2022
Nowa Honda Civic Type R
23

Długo oczekiwana prezentacja nowej Hondy Civic Type R już za nami - to jeden z najlepiej zapowiadających się szybkich hatchbacków ostatnich lat, głównie dzięki znakomitym opiniom na temat poprzednika. W nowej generacji Honda poszła utartą ścieżką - znowu wykorzystała dwulitrowy, turbodoładowany motor benzynowy, napęd na przód i manualną skrzynię biegów. Wszyscy oczekujemy, że nowy model będzie jeszcze lepszy, ale nie uprzedzajmy faktów.

Nowa Honda Civic Type R - nowa linia auta
23

Zacznijmy od podstaw. Honda nie ujawniła wielu kluczowych informacji technicznych dotyczących nowego Civica Type R, mówiąc jedynie, że nowy model będzie lepszy od swojego poprzednika. Wiemy, że pod maską znajdzie się ten sam turbodoładowany, czterocylindrowy silnik KC201 o pojemności 1996 cm3 z systemem VTEC i dwoma wałkami w głowicy. Moc i moment obrotowy mają wzrosnąć z obecnych 320 KM i 400 Nm, ale do jakich konkretnych wartości nie wiadomo. Honda twierdzi, że jej celem było poprawienie reakcji silnika w górnych granicach jego zakresu obrotów, co sugeruje, że istnieją rozległe zmiany zarówno w silniku, jak i turbosprężarce. Moc wędruje na przednie koła wyłącznie poprzez manualną skrzynię sześciobiegową z charakterystycznym dla Type R lewarkiem zakończonym aluminiową gałką. Dodatkowo na przedniej osi pracuje mechaniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu.

Civic Type R - wygląd zewnętrzny

Proporcje nadwozia nowego Type R pozostaną niemal niezmienione względem modelu bazowego, który jest dłuższy i szerszy niż większość rywali. W porównaniu z nim Type R ma szerzej rozstawione koła na obu osiach, co wymagało od producenta poszerzenia nadkoli. Tym razem Honda postanowiła harmonijnie zintegrować nowe błotniki z nadwoziem zamiast stosować mało estetyczne dokładki. Przedni i tylny zderzak, maska, przednie błotniki i progi są stworzone tylko dla Type R, ale znacznie bardziej znaczącą zmianą jest całkowicie nowe boczne przetłoczenie i tylne drzwi, które również są zmodyfikowane dla modelu sportowego.

Reklama
Nowa Honda Civic Type R - wygląd zewnętrzny
23

Ogólnie widać, że w nowej generacji zdecydowanie stonowano wygląd w odniesieniu do ekstremalnie stylizowanego Civika FK8, co wpisuje się w ogólną stylizację 11. generacji tego modelu w pozostałych wersjach. Nie zrezygnowano jednak z pewnych punktów charakterystycznych jak wysokie tylne skrzydło, potrójna końcówka wydechu i 19-calowe felgi z oponami Michelin.

Nowa Honda Civic Type R - tylne skrzydło
23

Za nowymi kołami kryje się pokaźny zestaw czterotłoczkowych zacisków hamulcowych Brembo, ale Honda nie ujawnia żadnych informacji technicznych dotyczących zawieszenia. Podejrzewamy, że będzie ono miało sporo wspólnego z poprzednim modelem FK8, który łączył adaptacyjne amortyzatory z układem MacPhersona z przodu i wielowahaczowym z tyłu. 

Honda potwierdziła również, że w końcu wprowadziła nowy tryb jazdy obok istniejących trybów Normal, Sport i +R, który pozwoli kierowcy mieszać i dopasowywać elementy układu napędowego i podwozia do najbardziej optymalnej kombinacji. Było to sporym rozczarowaniem w FK8 i jest mile widzianym dodatkiem w nowym modelu.

Nowa Honda Civic Type R - zaciski Brembo
23
Reklama

Civic Type R - wnętrze

W kabinie widoczny jest postęp zarówno jeśli chodzi o materiały, design jak i interfejs graficzny. Zniknęły duże ilości dziwnie powyginanych plastików, w ich miejsca Honda zaproponowała zdecydowanie bardziej gładki i dopracowany design z jednym poziomym pasem nawiewów ciągnącym się przez większość kabiny. Wysoko umieszczony ekran centralny jest większy i bardziej wyraźny, a pół-cyfrowy zestaw wskaźników normalnego Civika został zastąpiony nowym, całkowicie cyfrowym z ustawieniami dedykowanymi do Type R.

Nowa Honda Civic Type R - wnętrze auta
23

Honda ponownie skorzystała z wzorców estetycznych poprzednika jeśli chodzi o wykończenie. Są jasnoczerwone fotele z alcantary, czerwone dywaniki, kierownica pokryta alcantarą i wspomniana wcześniej aluminiowa gałka biegów. Na zdjęciach wszystko wygląda na wykonane z odpowiednio wysoką starannością.

Nowa Honda Civic Type R - dźwignia zmiany biegów
23

Nowe Civiki będą przybywać do Europy z fabryki Yorii w Japonii, podobnie jak cywilne odmiany tego auta. Wcześniej ten model był przez wiele lat produkowany w Wielkiej Brytanii, ale po zamknięciu zakładu w Swindon ze względu na Brexit, producent był zmuszony poszukać mocy produkcyjnych gdzie indziej.

Jeszcze przed premierą nowa generacja Hondy poszła w ślady poprzedników i zaczęła notować rekordy torów w kategorii przednionapędówek. Na ojczystej Suzuce próba zakończyła się powodzeniem - uzyskany czas 2:23,120 to 0,873 s szybciej niż poprzednik w wersji Limited Edition. Druga próba nosi znacznie większy ciężar gatunkowy, bo chodzi o atak na rekord Północnej Pętli Nurburgringu. Honda przyznała, że zamierza nawiązać do sukcesu poprzednika i odzyskać rekord należący obecnie do Renault Megane RS Trophy-R (7:40,1). Prototypy były już widziane na niemieckim torze, więc być może w chwili pisania tych słów producent zna już czas i wkrótce się nim pochwali.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025