Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowa Honda Civic Type R - rzut oka na królową hot hatchy

Honda zaprezentowała długo oczekiwanego Civika Type R, ale czy będzie on tak dobry jak poprzednicy?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 lipca 2022
Nowa Honda Civic Type R
23

Długo oczekiwana prezentacja nowej Hondy Civic Type R już za nami - to jeden z najlepiej zapowiadających się szybkich hatchbacków ostatnich lat, głównie dzięki znakomitym opiniom na temat poprzednika. W nowej generacji Honda poszła utartą ścieżką - znowu wykorzystała dwulitrowy, turbodoładowany motor benzynowy, napęd na przód i manualną skrzynię biegów. Wszyscy oczekujemy, że nowy model będzie jeszcze lepszy, ale nie uprzedzajmy faktów.

Nowa Honda Civic Type R - nowa linia auta
23

Zacznijmy od podstaw. Honda nie ujawniła wielu kluczowych informacji technicznych dotyczących nowego Civica Type R, mówiąc jedynie, że nowy model będzie lepszy od swojego poprzednika. Wiemy, że pod maską znajdzie się ten sam turbodoładowany, czterocylindrowy silnik KC201 o pojemności 1996 cm3 z systemem VTEC i dwoma wałkami w głowicy. Moc i moment obrotowy mają wzrosnąć z obecnych 320 KM i 400 Nm, ale do jakich konkretnych wartości nie wiadomo. Honda twierdzi, że jej celem było poprawienie reakcji silnika w górnych granicach jego zakresu obrotów, co sugeruje, że istnieją rozległe zmiany zarówno w silniku, jak i turbosprężarce. Moc wędruje na przednie koła wyłącznie poprzez manualną skrzynię sześciobiegową z charakterystycznym dla Type R lewarkiem zakończonym aluminiową gałką. Dodatkowo na przedniej osi pracuje mechaniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu.

Civic Type R - wygląd zewnętrzny

Proporcje nadwozia nowego Type R pozostaną niemal niezmienione względem modelu bazowego, który jest dłuższy i szerszy niż większość rywali. W porównaniu z nim Type R ma szerzej rozstawione koła na obu osiach, co wymagało od producenta poszerzenia nadkoli. Tym razem Honda postanowiła harmonijnie zintegrować nowe błotniki z nadwoziem zamiast stosować mało estetyczne dokładki. Przedni i tylny zderzak, maska, przednie błotniki i progi są stworzone tylko dla Type R, ale znacznie bardziej znaczącą zmianą jest całkowicie nowe boczne przetłoczenie i tylne drzwi, które również są zmodyfikowane dla modelu sportowego.

Nowa Honda Civic Type R - wygląd zewnętrzny
23

Ogólnie widać, że w nowej generacji zdecydowanie stonowano wygląd w odniesieniu do ekstremalnie stylizowanego Civika FK8, co wpisuje się w ogólną stylizację 11. generacji tego modelu w pozostałych wersjach. Nie zrezygnowano jednak z pewnych punktów charakterystycznych jak wysokie tylne skrzydło, potrójna końcówka wydechu i 19-calowe felgi z oponami Michelin.

Nowa Honda Civic Type R - tylne skrzydło
23

Za nowymi kołami kryje się pokaźny zestaw czterotłoczkowych zacisków hamulcowych Brembo, ale Honda nie ujawnia żadnych informacji technicznych dotyczących zawieszenia. Podejrzewamy, że będzie ono miało sporo wspólnego z poprzednim modelem FK8, który łączył adaptacyjne amortyzatory z układem MacPhersona z przodu i wielowahaczowym z tyłu. 

Honda potwierdziła również, że w końcu wprowadziła nowy tryb jazdy obok istniejących trybów Normal, Sport i +R, który pozwoli kierowcy mieszać i dopasowywać elementy układu napędowego i podwozia do najbardziej optymalnej kombinacji. Było to sporym rozczarowaniem w FK8 i jest mile widzianym dodatkiem w nowym modelu.

Nowa Honda Civic Type R - zaciski Brembo
23
Reklama

Civic Type R - wnętrze

W kabinie widoczny jest postęp zarówno jeśli chodzi o materiały, design jak i interfejs graficzny. Zniknęły duże ilości dziwnie powyginanych plastików, w ich miejsca Honda zaproponowała zdecydowanie bardziej gładki i dopracowany design z jednym poziomym pasem nawiewów ciągnącym się przez większość kabiny. Wysoko umieszczony ekran centralny jest większy i bardziej wyraźny, a pół-cyfrowy zestaw wskaźników normalnego Civika został zastąpiony nowym, całkowicie cyfrowym z ustawieniami dedykowanymi do Type R.

Nowa Honda Civic Type R - wnętrze auta
23

Honda ponownie skorzystała z wzorców estetycznych poprzednika jeśli chodzi o wykończenie. Są jasnoczerwone fotele z alcantary, czerwone dywaniki, kierownica pokryta alcantarą i wspomniana wcześniej aluminiowa gałka biegów. Na zdjęciach wszystko wygląda na wykonane z odpowiednio wysoką starannością.

Nowa Honda Civic Type R - dźwignia zmiany biegów
23

Nowe Civiki będą przybywać do Europy z fabryki Yorii w Japonii, podobnie jak cywilne odmiany tego auta. Wcześniej ten model był przez wiele lat produkowany w Wielkiej Brytanii, ale po zamknięciu zakładu w Swindon ze względu na Brexit, producent był zmuszony poszukać mocy produkcyjnych gdzie indziej.

Jeszcze przed premierą nowa generacja Hondy poszła w ślady poprzedników i zaczęła notować rekordy torów w kategorii przednionapędówek. Na ojczystej Suzuce próba zakończyła się powodzeniem - uzyskany czas 2:23,120 to 0,873 s szybciej niż poprzednik w wersji Limited Edition. Druga próba nosi znacznie większy ciężar gatunkowy, bo chodzi o atak na rekord Północnej Pętli Nurburgringu. Honda przyznała, że zamierza nawiązać do sukcesu poprzednika i odzyskać rekord należący obecnie do Renault Megane RS Trophy-R (7:40,1). Prototypy były już widziane na niemieckim torze, więc być może w chwili pisania tych słów producent zna już czas i wkrótce się nim pochwali.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
Maserati MCXtrema główne
Maserati / MCXtrema
Maserati MCXtrema zaliczyło serię testów na torze

Na bazie Maserati MC20 Włosi stworzyli torowy model specjalny wyposażony w 730-konny silnik V6.

27 marca 2024
2024 Mercedes-AMG G63 lifting
Mercedes / klasa G
Poliftowy Mercedes-AMG G63 wygląda tak samo i nadal ma V8

Niektóre nowe AMG porzuciły V8 na rzecz silników czterocylindrowych, ale G63 ten trend nie dotyczy.

26 marca 2024
Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar 2024
Peugeot / 9X8
Zmiana koncepcji Peugeota w Le Mans - nowy 9X8 ma już tylne skrzydło

Za Peugeotem 9X8 w specyfikacji Le Mans Hypercar 2024 stoi gruntowna zmiana koncepcji aerodynamiki.

25 marca 2024
Hennessey Venom F5 Revolution rekord toru
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Revolution z rekordem znanego toru Grand Prix

Amerykański Hennessey Venom F5 Revolution pobił rekord aut produkcyjnych na Circuit of the Americas.

25 marca 2024
Ferrari super-GT spyshot
Ferrari / 812 Superfast
Następca Ferrari 812 zachowa tradycyjne V12. Debiut w połowie roku

Kultowe V12, ponad 800 KM i klasyczny wygląd GT - tak zapowiada się następca Ferrari 812 Superfast.

25 marca 2024
Audi e-tron GT RS zapowiedź
Audi / e-tron GT
Za rok Audi e-tron GT zyska 1000-konną wersję RS

Modyfikacje opracowane dla Porsche Taycan mogą wkrótce trafić do pokrewnego Audi e-tron GT RS.

25 marca 2024
Bentley Continental GT PHEV
Bentley / Continental GT
W tym roku zadebiutuje nowy Bentley Continental GT z hybrydą i V8

W ramach tegorocznego liftingu Continental GT po raz pierwszy otrzyma napęd hybrydowy typu plug-in.

21 marca 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Scuderia Cameron Glickenhaus 004S postępy
Scuderia CG / 004S
Rozwój Scuderii Cameron Glickenhaus 004S wreszcie nabiera tempa

Trzymiejscowy supercar SCG004 w wersji drogowej jest odrobinę bliżej oficjalnego debiutu.

19 marca 2024
Nissan GT-R MY2025 główne
Nissan / GT-R
Nissan GT-R żyje i ma się dobrze. Właśnie przeszedł kolejny lifting

GT-R zwyczajnie nie chce umrzeć. Teraz dostał poprawki silnika i kosmetyczne zmiany stylizacji.

19 marca 2024
Ariel Atom i Nomad 2024
Ariel / Atom
2024 będzie ważnym rokiem Ariela - przed nami głośny debiut

W tym roku Ariel planuje wprowadzić na rynek ekstremalną wersję Atoma oraz drugą generacją Nomada.

17 marca 2024
Lancia Ypsilon HF logo
Lancia / Ypsilon
Lancia Ypsilon HF - powrót kultowego logo na elektrycznym hatchbacku

Szykuje się nowa, szybka Lancia - model Ypsilon HF otrzyma napęd o mocy 240 KM.

14 marca 2024