Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Audi RS3 - Audi Sport bierze na celownik AMG A45S

Nowe Audi RS3 to hiper-hatchback, który przy pomocy technologii chce zdetronizować najszybszy kompakt od AMG.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 października 2021
Audi RS3
23
Ocena Evo
Cena:
od 275 000 zł
Zmiany w podwoziu w końcu dają zwinność i zwrotność
przestarzały silnik i skrzynia biegów

Prawdopodobnie już w tej chwili macie w głowie gotowy obraz jak nowe Audi jeździ. Jest tak szybki jak można oczekiwać od 400-konnego, 5-cylindrowego silnika. Będzie do bólu poprawny, bezpieczny, ale z pięknie zrobionym wnętrzem. Z łatwością stwierdzisz, że wydasz swoje 275 tys. zł (i resztę jeśli zamówisz opcje, a na pewno zamówisz) na oczywisty wybór w tej klasie, czyli Merca AMG 45S lub przytniesz trochę budżet i skierujesz się do innej marki w grupie VW, po Golfa R. Nie rób tego, zwłaszcza w przypadku Golfa, bo RS3 jest niemałą niespodzianką. Mało tego, on ma już wszystko, by iść łeb w łeb z najdzikszym hothatchem od AMG.

Posadowiony na platformie MQB, tak samo jak poprzednik i cała zgraja obecnych kompaktów od VAG, nowy RS3 mógłby być kolejnym mocno średnim hothatchem obiecującym złote góry i nie dowożącym ich ułamka. W końcu osiągi nowego Golfa MK8 nie rozpaliły świata zbyt mocno, a ostatnie dokonania sugerują, że VW robi to dobrze tak często, jak Audi Sport robi to źle. Ale nie tym razem.

Z Audi wydobywa się charakterystyczny bulgot, a jest to dźwięk, który raczej szybko się nie znudzi. To wyróżnia RS3 na tle wszystkich rywali. Pewne niewielkie zmiany w silniku wykrzesały dodatkowe 20 Nm, ale moc pozostała niezmieniona na poziomie 400 KM, chociaż pojawia się na niższych obrotach i zostaje na dłużej. W tym wypadku nawet samochód ważący 5 kg więcej niż poprzednik ma bardzo dużo do zaoferowania na drodze. To nie jest najbardziej responsywny silnik i nigdy takim nie był, ale podczas jazdy bez wahania przewija kolejne przełożenia, by uzyskać swoje rewelacyjne osiągi. Mowa o 0-100 km/h w 3,8 s i nawet do 290 km/h jeśli zakreślisz właściwą opcję, ale to auto sprawia, że zawsze chcesz wrzucić kolejny bieg za pomocą żałośnie małych łopatek lub poczekać aż automat zrobi to sam.

Audi RS3
23

W temacie skrzyni biegów, dwusprzęgłowy, siedmiobiegowy automat to najsłabszy element RS3. Jeśli zmieniasz biegi samodzielnie jest za wolny i w górę, i w dół, a szczególnie wtedy gdy zwalniasz z dużej prędkości do zakrętu i chcesz zrzucić dwa biegi w jak najszybszym tempie. Przyspieszając łatwo jest dobić do limitera obrotów, a nawet jak pociągniesz manetkę na ułamek sekundy przed limiterem, opóźnienie skrzyni i tak sprawi, że dobijesz. Na torze jest to wystarczająca chwila, by auto z przodu uciekło na kilka długości.

Reszta to kompletnie inna historia. To dziwne uczucie, jakby inżynierowie Audi Sport wreszcie dostali wolną rękę do zaprojektowania samochodu tak jak chcieli, i jak zawsze wiedzieli, że można. Wyrzucili standardowe sprężyny i amortyzatory, które nigdy nie były w stanie w pełni kontrolować przechyłów ani dać sobie rady z tendencją samochodu do tłuczenia się z jednej strony drogi na drugą. Zamiast tego jest tutaj podwozie idealne na drogę, jednocześnie dopracowane pod kątem jazdy torowej.

W kategorii jazdy po zakrętach nie ma tutaj żadnej rewolucji, ale małe zmiany w podwoziu przyniosły naprawdę widoczne rezultaty. Sprężyny i stabilizatory są sztywniejsze, a amortyzatory dostały nowy typ zaworu dla polepszenia czułości i charakterystyki tłumienia drgań. Koła przednie stoją w negatywie o 1 stopień większym niż w zwykłym A3, a tylne w większym o 0,5 stopnia. To wymagało zmiany belki przedniej na sztywniejszą oraz łożysk kół na bardziej wytrzymałe. Czteropunktowe zawieszenie wielowahaczowe z tyłu także ma sztywniejsze wsporniki kół. Jeśli zaznaczysz pakiet RS Dynamic amortyzatory będą miały kolejne możliwości ustawień, ale niezależnie od specyfikacji RS3 jest niższe o 10 mm niż S3 i o 25 mm niż A3.

W wyniku tych wszystkich zmian po raz pierwszy gdy widzisz duży garb na swojej drodze i szykujesz się na porządne dobicie amortyzatorów do ograniczników, ze zdziwieniem stwierdzasz, że przeszkoda jest pokonana bez większych zastrzeżeń. Już od pierwszej jazdy można poczuć, że zachowanie zawieszenia na gładkich nawierzchniach jest bardziej wyrafinowane, a na kiepskich drogach radzi sobie bez huków i trzasków.

Nawet gdy przyspieszysz, by w końcu dojść do krańca możliwości auta odkryjesz, że w zasadzie trudno znaleźć istotne mankamenty. W trybie komfort jest cicho i spokojnie, bez niepotrzebnej napinki. Znaleziono odpowiednie wyważenie między komfortem, a kontrolą nad samochodem. Na długich trasach, gdzie komfort jest priorytetem, Golf R w porównaniu z Audi RS3 daje wrażenie jakby jeździł na betonowych kołach.

To wszystko pewnie się posypie, gdy zaczniesz cisnąć bardziej? Nic bardziej mylnego. W ustawieniach jest kilka trybów zdefiniowanych przez producenta, ale są też dwa tryby RS Individual. Jeden z nich nazwany jest RS Performance i zawiera ustawienia typowo na tor, choć na drodze sprawdza się równie dobrze.

Ogólnie Audi RS3 pozostaje grzeczne i ułożone, ale można bardziej zagłębić się w detale. Jest więcej czucia w zachowaniu auta podczas hamowania i składania się w zakręt. Gdy jest sztywno ustawiony można znaleźć balans inny niż typ ‘zaraz wypadniesz z zakrętu’ jak w dawnych Audi Sport. Można z łatwością znaleźć punkt równowagi podczas wejścia w zakręt, a po linearnym jego pokonaniu dokładnie wiesz kiedy masa zostaje przerzucona z powrotem w swój centralny punkt.

Audi RS3
23

To sprawia, że chcesz tego doświadczać więcej niż w jakimkolwiek wcześniejszym RS3. Chciałbyś także zacząć się bawić z punktem drugim programu : RS Torque Rear, czyli nowym tylnym dyferencjałem. Tam, gdzie poprzednie RS3 miało zestaw z pojedynczym sprzęgłem do rozprowadzania momentu obrotowego na tylną oś, tutaj jest po jednym sprzęgle na każdą półoś. Pozwala to przekazać nawet do 100% momentu obrotowego na tył i to na najbardziej obciążone koło. Nieoczekiwanie system ten sprawia zdolnym kierowcom sporo frajdy.

To znaczy, że po raz pierwszy na torze RS3 nie przewraca się o własne nogi, a odrętwienie zostało zastąpione imponującym poziomem zwinności. W szybkich zakrętach możesz realnie poczuć jak tylny dyferencjał rozdziela moment pomiędzy koła i odciąża przednie opony. Co do opon, testowaliśmy samochód na zestawie specjalnie dostosowanych do tego modelu Potenzach Sport od Bridgestone. W teście udowodniły, że to naprawdę dobrze wyważone i właściwe do tego auta gumy. Przy brutalnym traktowaniu ściskają się zewnętrzne klocki bieżnika i auto w efekcie wypycha przód z zakrętu, ale jeśli nauczysz się nie nadwerężać tych opon przekonasz się, że doskonale współpracują z podwoziem Audi. W testach torowych mieliśmy egzemplarz wyposażony w opcjonalne opony Pirelli Trofeo R, które lepiej trzymają się nawierzchni niż polityk stołka. Zamiast maskować dynamikę podwozia te pół-wyczynowe opony pozwalają na jeszcze więcej w zakrętach. W naszym kraju ta opcja kosztuje 4130 zł brutto.

Wrzuć samochód w zakręt - wciąż mając w pamięci, że z przodu wisi ciężki, 5-cylindrowy motor - i przód ostrym zwrotem zmierza w kierunku szczytu, a tył zgrabnie i z lekkością obraca się wokół środka ciężkości w okolicy twoich bioder. Przód z tyłem są tutaj naprawdę zjednoczone, przekonują kierowcę o swojej płynności poruszania się i wzmagają pewność siebie. Wciskaj gaz z wyczuciem, a RS3 będzie fruwać po zakrętach. Szczególnie w tych szybszych można poczuć jak wszystkie 4 koła odpychają się od nawierzchni ciągnąc samochód przez zakręt z dużą stanowczością.

Reklama

Spróbuj na jakimś pustym parkingu, albo na torze, wyłączyć kontrolę trakcji i włączyć tryb RS Performance. Samochód staje się dziki, ale w przyjemny sposób. Nie przeobrazi się niestety w typowo tylnonapędowy sprzęt, w którym kręcisz bączki bawiąc się kątem skrętu i gazem. Można za to we wczesnej fazie zakrętu zarzucić tyłem i na imponującej kontrze wyjść z zakrętu mając wciąż dość dużo siły na przedniej osi, by szybko pojechać dalej.

W tej kwestii RS3 mocno przypomina Focusa RS MK3, ale na limicie daje więcej czucia i możliwości.Poprzednie RS3 rzucało ręcznik już w momencie przeciążenia zewnętrznej części opony. Ten system w obecnym Audi RS3 jest bardziej intuicyjny niż tryb drift w nowym Golfie R.

Nie jest jednak idealnie. Audi jest wrażliwe na zbyt lekkomyślne bodźce np. odpuszczenie gazu w środku zakrętu lub założenie zbyt zamaszystej kontry. Wtedy moment obrotowy tylnej osi jest odcinany i samochód prostuje się tak szybko, jak to możliwe. Są też momenty kiedy wychodzi zaawansowany wiek tego zestawu napędowego, który nie jest tak szybki w reakcjach jak można oczekiwać i skutkuje to niechlujnymi zmianami kierunku jazdy. Po opanowaniu tych reakcji, nauczeniu się ich, Audi RS3 z każdym kilometrem robi coraz większe i większe wrażenie.

Audi RS3
23

Napęd działa tutaj bardziej instynktownie niż w Golfie R w trybie drift oraz możesz być w Audi bardziej żywiołowy niż Mercedes A45S kiedykolwiek pozwoli. Mimo to chcielibyśmy RS3 wypróbować z lepszym silnikiem i żywszą skrzynią biegów oraz bardziej dynamicznym quattro, by w pełni cieszyć się zaletami poprawionego podwozia.

Trochę to zajęło, zbyt długo naszym zdaniem, ale Audi w końcu zaproponowało RS3, które jest godne znaczka na tylnej klapie. Z tą technologią podwozia i tylnym dyferencjałem do wykorzystania w przyszłych modelach, rywale z BMW M, Mercedes-AMG i Alfa Romeo muszą nerwowo patrzeć przez ramię, bo rośnie im potencjalna konkurencja.

Ceny i konkurencja

Dwa rodzaje nadwozia, trzy poziomy wyposażenia (olewamy wersję Launch Edition, która jest wyprzedana) i interesująca paleta kolorystyczna wyróżniają RS3 na tle konkurencji.

Ceny Sportbacka startują od 275 000 zł, a Limousine od 284 000 zł. Interesujące opcje zaczynają się obecnie od pakietu Superior (14 900 zł), który dodaje do wyposażenia wiele elementów z zakresu komfortu. Są to m.in. kamera cofania, podgrzewane fotele, system audio Bang & Olufsen, reflektory Matrix LED i wiele innych. Warto też wspomnieć o pakiecie RS Dynamic Plus, dzięki któremu RS3 ma znakomite adaptacyjne amortyzatory DCC i ogranicznik prędkości przesunięty na 290 km/h. Takie dodatki kosztują w konfiguratorze niby 10 910 zł, ale trzeba koniecznie dokupić też hamulce ceramiczne, które windują cenę o kolejne 27 400 zł. Szybko robi się bardzo drogo.

AMG za swoje A45S żąda minimum 262 600 zł lub 305 tys. po zakreśleniu wszystkich najbardziej atrakcyjnych dodatków spod znaku AMG. Za ponad 100 tys. mniej Volkswagen ma w ofercie Golfa R (od 200 300 zł), a oszczędności pozwolą skompensować mniejszą moc każdą opcją jaka tylko jest na liście np. pakiet R-Performance (9590 zł) lub wydech od Akrapovica (15 720 zł). Zawsze można zignorować wszystkie czteropędne auta i sięgnąć po Civica Type R tańszego z grubsza o połowę. Nie będzie wolniejszy na drodze ani na torze, a jest to chyba najlepszy hothatch swoich czasów. Można ostatecznie poczekać na odświeżone BMW M2, które cenowo powinno znaleźć się w tej samej lidze.

Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Abarth 500 wycofany
Abarth / 500
Po 16 latach Abarth wygasza produkcję benzynowego 500

Włoski hot hatch na bazie Fiata 500 miał długie i owocne życie, ale nadszedł czas pożegnania.

21 sierpnia 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Caterham Project V proces rozwojowy
Caterham / Project V
Caterham Project V będzie gotowy jeszcze w 2025 r.

Nowoczesne coupe Caterhama z elektryczną technologią Yamahy zakończy proces rozwojowy w 2025 r.

2 października 2024
Bentley Continental GT Mulliner 2024
Bentley / Continental GT
Bentley Continental GT od Mulliner jest jeszcze bardziej luksusowy

Mulliner to wersja specjalna dla klientów, którym zwykły Continental GT wydaje się zbyt pospolity.

1 października 2024
2025 Audi RS5 spyshot
Audi / RS5
Nowe Audi RS5 otrzyma hybrydę z V6 i ponad 500 KM

RS5 następnej generacji zastąpi jednocześnie modele RS4 Avant i RS5 Sportback.

30 września 2024
McLaren W1 zapowiedź
McLaren / W1
Następca McLarena P1 otrzymał nazwę W1

McLaren zapowiada premierę nowego hipersamochodu W1 - duchowego następcy F1 i P1.

27 września 2024
Nissan IDx Silvia plotki
Nissan
Nissan wskrzesi model Silvia? Coraz więcej na to wskazuje

Nasilają się plotki o powrocie na rynek Nissana Silvia opartego o elektryczną architekturę Alpine.

25 września 2024
Toyota Corolla GR nurburgring
Toyota / Corolla GR
Czy GR Corolla trafi do Europy? Toyota nie zaprzecza

Toyota testuje Corollę GR na Nürburgringu, co wywołało lawinę spekulacji o przyszłości tego modelu.

25 września 2024
Ford Sierra RS Cosworth Grupy A
Ford Cosworth
Powraca Ford Sierra RS500 Cosworth w specyfikacji Grupy A

Firma CNC Motorsport podjęła się stworzenia nowych Fordów Sierra RS500 Cosworth wyścigowej grupy A.

24 września 2024
Alpine A390 spyshot
Alpine / A390
Alpine A390 będzie elektrycznym crossoverem wielkości Polestara 4

Szybki coupe-crossover A390 będzie drugim modelem w elektrycznym portfolio marki Alpine.

24 września 2024
Porsche silnik sześciosuwowy grafika
Porsche
Porsche opatentowało czystszy i mocniejszy silnik sześciosuwowy

Technologia sześciosuwowa Porsche to szansa na zwiększenie mocy silnika przy zmniejszeniu emisji.

24 września 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Toyota Supra V8 Supercars
Toyota / Supra
Toyota Supra dostanie silnik V8

Na potrzeby serii Australian Supercars Toyota zamontuje w Suprze jednostkę 5.0 V8 2UR-GSE Lexusa.

19 września 2024