Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Nowe Audi RS3 wnosi kilka istotnych usprawnień, w tym… lepszy zapach

Lifting Audi RS3 ‘8Y’ objął między innymi design, podwozie, wnętrze i technologię.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 sierpnia 2024
2025 Audi RS3 8Y lifting
20

Audi RS3 obecnej generacji to najchętniej kupowane RS3 w historii. To samochód, w którym wyrafinowana dynamika spotyka się z niecodziennym pięciocylindrowym silnikiem tworząc wyjątkowo atrakcyjną mieszankę. Po raz pierwszy poznaliśmy ten model w 2021 roku, a teraz przyszedł czas na standardowy lifting obejmujący w tym przypadku design i technologię zarówno sedana, jak i Sportbacka. Zbieranie zamówień rozpocznie się we wrześniu. Niemiecki cennik zaczyna się od 66 000 euro (282 tys. zł).

Tak jak do tej pory, na rynek trafi RS3 w dwóch odmianach: Sportback (hatchback) i Limousine (sedan; 2000 euro dopłaty) i oba przejdą analogiczne modyfikacje. Najbardziej oczywistą zmianą jest nowy geometryczny design przedniego pasa, przede wszystkim grilla. Ma on teraz bardziej skomplikowany wzór plastra miodu, a jego boki zachodzą głębiej dając wrażenie większej szerokości całego auta; za tym efektem podążają poszerzone boczne wloty powietrza. Pojawiły się trzy motosportowo wyglądające chwyty powietrza poniżej głównej “paszczy” grilla oraz światła do jazdy dziennej LED przypominające szachownicę. Zresztą oświetlenie do jazdy dziennej można sobie zmieniać z poziomu menu w kabinie, bo dostępne są trzy różne schematy graficzne.

Nowe Audi RS3 wygląda bardziej agresywnie za sprawą nowego grilla i karbonowego dyfuzora.

Podobne zabiegi zastosowano z tyłu. Tu też motywem przewodnim stało się podkreślenie szerokości auta poprzez modyfikację karbonowego dyfuzora zawierającego teraz pionowe światełko i charakterystyczne dla RS3 owalne końcówki układu wydechowego. Tylne światła także przeszły odświeżenie, a w niektórych wersjach RS3 będą dostępne fabrycznie przyciemnione lampy.

Reklama

W RS3 po faceliftingu pojawiły się nowe wzory 19-calowych, 10-ramiennych felg typu diamond cut. Standardem są wykończenia zewnętrzne z włókna węglowego i błyszczącego czarnego plastiku, ale ich zakres można poszerzyć wybierając odpowiednie opcje. Dostępne będą dwa nowe dedykowane dla RS3 kolory lakieru: Kyalami GreenKemora Grey. Poza tym w konfiguratorze będą znane barwy Ascari Blue, Progressive RedDaytona Grey, ten ostatni także w wersji matowej.

2025 Audi RS3 design
20

Dobre wieści: pod maską RS3 nadal pracuje charyzmatyczny pięciocylindrowy motor 2.5 TFSI, który pozostanie w ofercie jeszcze przez co najmniej parę lat. Parametry są te same co poprzednio: 400 KM i 500 Nm przenoszone na cztery koła dają przyspieszenie do 100 km/h w czasie 3,8 s i prędkość maksymalną 250 km/h. Można podnieść limiter do 280 km/h dokupując specjalny pakiet. Audi twierdzi, że zaszły zmiany w układzie wydechowym, który ma dawać głębszy i bardziej spójny dźwięk, a także zoptymalizowano pracę zaworów w kluczowym zakresie obrotów (2200-3500).

Największe korzyści dla prowadzenia poliftowego Audi RS3 mają pochodzić z poprawek układu jezdnego. Sporą zmianą są same opony, bo standardowo RS3 będzie mieć model Pirelli P Zero R o szerokości 265 mm z przodu i 245 mm z tyłu. Ponownie na wyposażeniu jest tylny dyferencjał RS z blokadą i funkcją torque vectoring, ale producent zmienił oprogramowanie tego elementu w celu poprawy jakości jego działania. Z tego samego powodu nowy soft otrzymały też systemy stabilności i adaptacyjne amortyzatory.

Reklama

W poliftowym Audi RS3 udało się zachować unikalny silnik 2.5 TFSI na kolejne kilka lat.

W kabinie odświeżonego RS3 wyróżnia się przede wszystkim nowa podcięta z góry i z dołu kierownica, ale zmian jest więcej. Pojawiły się fotele sportowe RS z przeprofilowanymi podparciami bocznymi i karbonowymi “plecami”, wirtualne zegary z ekranem 12,3 cala z dedykowanymi dla RS-a grafikami i specjalnymi lampkami zmiany biegów, nowy system infomediów i rozszerzone oświetlenie ambientowe. To wszystko wyraźnie odróżnia nowy model od dotychczasowego i tworzy wrażenie świeżości. Lifting oświetlenia wewnętrznego objął m.in. LED-owe boczki drzwi i lepiej doświetlone kluczowe obszary całego wnętrza.

Samochód ten niewątpliwie był testowany na torze Nürburgring, ale według Audi proces rozwojowy skupił się nawet na takich aspektach jak zapach wnętrza. Niemcy twierdzą, że starannie szukali takich materiałów, które nie będą nieprzyjemnie pachnieć gdy się nagrzeją. Podobno przeanalizowano pod tym kątem ponad 200 części wnętrza, aby każdy element miał zapach, który nie będzie drażnił klientów…

2025 Audi RS3 wnętrze
20

Z większą aprobatą przyjmujemy jednak nową logikę obsługi trybów jazdy: na kierownicy Audi RS3 znalazły się przyciski Performance i RS Individual, aby kierowca mógł przywołać swoje ulubione presety jednym prostym kliknięciem. Jak zwykle najciekawsze elementy wyposażenia będą dostępne dopiero jako opcje. Na liście znajdziecie m.in. adaptacyjne zawieszenie, elektryczny szyberdach, elektrycznie sterowane fotele, system audio premium SONOS i wiele innych.

Nie znamy jeszcze polskich cen Audi RS3 po liftingu, ale w Niemczech model ten kosztuje od 66 000 euro za Sportbacka i od 68 000 euro za Limousine. Dotychczasowy model kosztował u nas od 292 400 zł (Sportback) lub 301 600 zł (Limousine).

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
McLaren 750S Project Viva premiera
McLaren / 750S
McLaren 750S Spider "Project Viva" - design skrojony pod Las Vegas

Podczas Grand Prix Las Vegas McLaren zaprezentuje wyjątkowy model 750S Spider od MSO.

17 listopada 2025
Cupra Leon VZ TCR premiera
Cupra / Leon
Cupra Leon VZ TCR - cywilna wersja torowego hot hatcha

Limitowany model Leon VZ TCR to najbardziej torowo nastawiona Cupra w historii.

17 listopada 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025
Ferrari 499P tytuł WEC 2025
WEC
Ferrari zgarnia najważniejsze laury w klasie WEC LMH w sezonie 2025

Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.

10 listopada 2025
Ujęcie z drona przedstawiające barwny autobus jadący po pustynnej drodze w Afryce
Życie przez obiektyw
Paweł Sudoł – z lotu ptaka w świat filmu i motoryzacji

Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.

8 listopada 2025
Różowe Porsche Taycan podczas autorskiego roadtripu Tomka Mąkolskiego — fotograficzna interpretacja motoryzacji inspirowana filmem „Ona”.
Życie przez obiektyw
Tomek Mąkolski – rzeczywistość w nowym kadrze

Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.

8 listopada 2025