Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Audi RS Q3 Sportback 10 Years Edition - jubileusz muzyczny

Niemcy celebrują 10-lecie obecności na rynku crossovera, który generuje dźwięki godne orkiestry.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 sierpnia 2023
Audi RSQ3 10 years główne
24

Audi stworzy tylko 555 egzemplarzy tej serii dostępnej dla obydwu wersji nadwoziowych modelu. Pojawiły się nowe, 21-calowe felgi z czarnymi akcentami, wyczernione logotypy, ciemniejsze obudowy matrycowych reflektorów Matrix LED oraz połyskujące czernią wykończenia lusterek i tylnego zderzaka. Do tego kubełkowe fotele z przeszyciami w kształcie plastra miodu z tapicerką dedykowaną wyłącznie jubileuszowej serii, których tyły obito solidną połacią włókna węglowego. Wnętrze zdobią elementy wykończone w czarnym połysku. Do wyboru jeden z dwóch kolorów nadwozia - metaliczny Chronos Gray lub matowy Dew Silver, przywodzący na myśl barwę Balloon White z Lamborghini Murcielago (choć pewnie tylko mi). Opcją pozostaje wyczynowy, ceramiczny układ hamulcowy.

RS Q3 w specjalnej edycji nie krzyczy zbytnio swą "specjalnością", nie ma tu nawet plakietek mówiących o serii specjalnej (choć Audi odgrażało się, że takie będa obecne), ale z drugiej strony - kto ma wiedzieć, ten wie, a głównie ma być to atut dla świadomości właściciela. Zmian nie uświadczymy w mechanice - wciąż jest tu 2.5-litrowa jednostka o pięciu cylindrach, która przenosi 400 KM i 480 Nm na wszystkie koła (quattro) przy pomocy 7-stopniowego automatu S-tronic. Osiągi, niezależnie od wybranej wersji nadwozia (“klasyczna” czy Sportback) to odpowiednio: 4,5 s do setki i 250 km/h prędkości maksymalnej, z możliwością przesunięcia ogranicznika do 280 km/h. 

400 KM i 480 Nm katapultuje niewielkie RS Q3 do "setki" w 4,5 s. Prędkość maksymalna wynosi 280 km/h.

Lat obecności na rynku Audi nie uda się ukryć we wnętrzu - tu po prostu czuć upływający czas, ale szczerze mówiąc to ciekawa alternatywa dla ociekających ekranami kokpitów nowoczesnych aut niezależnie od marki. Tu mamy ciekłokrystaliczne ekrany za kierownicą i na konsoli centralnej, ale są zwyczajnych rozmiarów, “otulone” ponadto klasycznymi guzikami. Użytkowo - na plus, ale model ten ewidentnie zdradza, że wkrótce pojawi się następca. Klient z pewnością powoli będzie zwracał na to uwagę. Poza designem (wciąż udanym, klasycznym i nie chaotycznym), wnętrze modelu jest przyjazne użytkownikowi. Sportowe fotele są złotym środkiem między trzymaniem w zakrętach, a komfortem podróżowania, a podniesione zawieszenie (np. względem RS 3, obniżone rzecz jasna w porównaniu z bazowym Q3) ułatwia użytkowanie na co dzień. Do wykonania trudno mieć większe zastrzeżenia, choć niektóre plastiki mogłyby być bardziej ukryte lub obite bardziej miękkim materiałem.

Audi RS Q3 10 years tył
24

Wyposażenie - niemal kompletne. Mamy tu w zasadzie wszystko co dotyczy systemu inforozrywki, podobnie rzecz ma się z rozwiązaniami dbającymi o bezpieczeństwo podróży kierowcy i pasażerów. To w końcu topowy produkt tej klasy auta w palecie Audi. Pozostając jeszcze chwilę we wnętrzu, warto wspomnieć, że jest to samochód o niemal idealnych gabarytach do użytku codziennego. Liczy około 4,5 metra długości, dzięki czemu nawet na tylnej kanapie z powodzeniem podróżować będą dorośli pasażerowie. Dopóki nie wybierzemy się czteroosobową ekipą na odległy, kilkudniowy wyjazd, również bagażnik liczący wyjściowo poniżej 400 litrów okaże się w sam raz.

RS Q3 mierzy 4,5 m długości i idealnie sprawdzi się jako auto na co dzień. Tylko bagażnik może być nieco za mały na dłuższe wyjazdy.

Pora na jazdę. Już odpalenie silnika zdradza, że mamy tu do czynienia z pięciocylindrowym motorem - czymś, co dla wielu malkontentów będzie broniło RS Q3 na tle rywali. To prawda, że Audi, szczególnie w świetle świeższych konstrukcji np. Porsche czy Mercedesa-AMG, nieco odstaje pod kątem stylistyki czy rozwiązań, szczególnie wewnątrz. Jednostka napędowa nadrabia jednak zarówno charakterystyką pracy, jak i dźwiękiem - już nie tak wyraźnym jak jeszcze kilka lat temu (to efekt oczywiście narzucanych ograniczeń dotyczących m.in. emisji spalin), ale wciąż potrafiącym rozkochać w sobie.

Audi RS Q3 10 years kokpit
24
Reklama

Swoje aspiracje RS Q3 zdradza głównie wykończeniem z alcantary, które kierowca spotyka na świetnych fotelach i przyjemnie wyprofilowanej kierownicy czy dźwigni zmiany biegów. To, a także nieco niższa pozycja za kierownicą względem bazowej odmiany zdradza odrobinę bardziej “atletyczne” nacechowanie modelu. Przy okazji samochód pozostaje jednak przyjemnym kompanem codziennego użytkowania - zawieszenie nie jest przesadnie twarde, szczególnie w komfortowych nastawach, układ kierowniczy nie stawia nad wyraz dużego oporu, ale jednocześnie w obydwu tych aspektach mamy odpowiednie wiadomości zwrotne od auta, by wiedzieć, co się dzieje z samochodem. Wszystko jest wyostrzone, ale nie przeszkadza na co dzień. No i silnik. Jednostka z pięcioma cylindrami to coś, czego za chwilę nie będzie nam dane smakować. Podobnie rzecz ma się z pojemnością, niemal idealną pod gabaryty RS Q3 - tu wszystko zdaje się do siebie pasować, kreując niejako perfekcyjne auto na co dzień.

Jedną z unikalnych cech Auri RS Q3 jest 5-cylindrowy silnik o ciekawej ścieżce dźwiękowej.

Silnik oferuje odpowiednią dawkę momentu obrotowego już w niskim paśmie pracy obrotomierza. Jednocześnie nienachalnie raczy kojącym dźwiękiem nieparzystej liczby cylindrów. Bez wątpienia jest to auto nieco bardziej łagodne niż RS 3, choć trudno oceniać to w kategoriach bycia “słabszym”. Audi uznało, że to będzie optymalne rozwiązanie dla auta tego segmentu i według nas była to słuszna decyzja. Elastycznie buduje moc, dzięki czemu możemy jeździć dynamicznie bez szarpania się z samochodem i uderzania głową o zagłówek.

Audi RS Q3 10 years wzór tapicerki
24

Zmienia się to po przestawieniu kilku opcji na centralnym ekranie. W najbardziej “hardcore’owych” ustawieniach RS Q3 zupełnie zmienia oblicze. Przestaje pozwalać na swobodne podróżowanie i słuchać relaksacyjnej muzyki - wszystko dzieje się szybciej i twardziej. Generowany dźwięk - nie będzie to zbytnia przesada z technicznego punktu widzenia, choć mocno słodzi modelowi RS Q3 - przypomina… połowę jednostki Audi R8 V10. W takim wydaniu auto pogłębia świetne czucie przyczepności, optymalnego prowadzenia i solidnej dawki wyrachowania.

Czy Audi RS Q3 jest samochodem sportowym? Nie szedłbym aż tak daleko, ale bez wątpienia jest pojazdem dedykowanym osobom, którym auta nie są obojętne, lubią szybszą jazdę i niuanse związane z poważną techniką motosportu. Takich smaczków w RS Q3 nie brakuje, a odmiana 10 Years Edition tylko podkreśla wyjątkowość tego jednego z ostatnich tchnień Audi z 5-cylindrową jednostką napędową. Optymalne rozmiary samochodu oraz dość wszechstronne możliwości ustawień jego parametrów czynią z RS Q3 pojazd bliski perfekcji jeśli chodzi o zgrabne, dość wygodne i prestiżowe auto na co dzień. Bazowe RS Q3 Sportback to wydatek nieco ponad 300 000 zł. Z jubileuszowym pakietem rachunek dobija do 350 000 zł, wciąż pozostawiając miejsce na kilka dodatków. Mimo wszystko warto rozważyć tę propozycję, szczególnie w limitowanej do 555 aut odsłonie. Takich dźwięków i trakcji za chwilę już nie będzie, a RS Q3 posłuży Wam na pewno długo i wdzięcznie. 

Nowy Peugeot E-3008
Prezentacja Partnera
Nowy Peugeot E-3008 - dobry design w parze z technologią

Allure – to nie tylko nazwa jednej z wersji wyposażeniowych nowego Peugeot E-3008, ale także słowo, które oddaje ducha tego projektu. 

10 czerwca 2024
Volkswagen Golf GTI Clubsport MK8.5
Volkswagen / Golf
Nowy Golf GTI Clubsport jest jednym z ostatnich benzynowych GTI

Nadchodząca dziewiąta generacja popularnego kompaktu przejdzie w całości na napęd elektryczny.

31 maja 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Oficjalnie: Aston Martin Valkyrie wystartuje w 24h Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

14 czerwca 2024
Alpine A290 wersja produkcyjna
Alpine / A290
Alpine A290 ma wszystko, aby zostać pierwszym udanym hot hatchem EV

Wielokrotnie zapowiadane i wyczekiwane przez nas Alpine A290 właśnie miało swój oficjalny debiut.

13 czerwca 2024
2024 BMW M2 lifting
BMW / M2
Debiutuje odświeżone BMW M2 z większą mocą i (nadal) manualną skrzynią

Na kolejny rok modelowy BMW M wprowadziło kilka poprawek do najmniejszego w gamie coupe M2.

13 czerwca 2024
Nowy naczelny EVO Magazine Michał Sztorc
HOT NEWS
Michał Sztorc nowym naczelnym EVO Magazine

Czas na zmiany! Za sterami EVO Magazine zasiada teraz nowy redaktor naczelny, Michał Sztorc. Co to oznacza dla magazynu?

13 czerwca 2024
Nowy Peugeot E-3008
Prezentacja Partnera
Nowy Peugeot E-3008 - dobry design w parze z technologią

Allure – to nie tylko nazwa jednej z wersji wyposażeniowych nowego Peugeot E-3008, ale także słowo, które oddaje ducha tego projektu. 

10 czerwca 2024
2024 Lexus UX 300h test
Lexus / UX
2024 Lexus UX 300h - hybrydowy crossover spoza mainstreamu

UX 300h po liftingu jest mocniejszy i oszczędniejszy, ale czy to wystarczy na czołówkę segmentu?

8 czerwca 2024
Lanzante Porsche 930 TAG Championship
Restomod
TAG Championship od Lanzante to restomod Porsche 911 z silnikiem F1

Lanzante zbuduje trzy egzemplarze Porsche 930 z silnikiem V6 z bolidu McLarena z lat 80.

7 czerwca 2024
Alpina B3 GT news
Alpina / B3
Nowe Alpiny B3 i B4 GT są mocniejsze i bardziej luksusowe od BMW M3

Wariant GT popularnych modeli Alpiny: B3 i B4 wnosi sporo nowości w dziedzinie napędu i dynamiki.

6 czerwca 2024
Caterham nowa siedziba
Caterham
Caterham otwiera nową siedzibę i inwestuje w większe moce produkcyjne

W nowych halach w Dartford pod Londynem Caterham chce produkować nawet 750 samochodów rocznie.

5 czerwca 2024
2024 BMW M135 xDrive premiera
BMW / M135
Nowe BMW M135 xDrive jest słabsze, za to ma ostrzejszy charakter

Hot hatch BMW stracił kilka koni mechanicznych, za to zyskał nowy wygląd i ostrzejsze prowadzenie.

5 czerwca 2024
Ferrari Enzo Pirelli współpraca
Ferrari / Enzo
Pirelli stworzyło specjalną nowoczesną oponę dedykowaną do Ferrari Enzo

Nowa opona P Zero Corsa System zbliża osiągi Ferrari Enzo do poziomu współczesnych hipersamochodów.

4 czerwca 2024
Nürburgring 24 Hours 2024
Nürburgring 24 Hours
Nürburgring 24 Hours 2024: triumf dla Audi R8 zespołu Scherer Sport PHX

Pomimo rekordowo słabej pogody tegoroczny Nürburgring 24 Hours dostarczył sporo wyścigowych emocji.

3 czerwca 2024