Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Oto nowy Range Rover Sport SV o mocy 630 KM - następca SVR-a

Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 maja 2023
Range Rover Sport SV V8 Edition One
15

Potężny, odważnie stylizowany i nieprzyzwoicie szybki Range Rover Sport SVR z 2015 roku stworzył swoją własną niszę w segmencie usportowionych SUV-ów. Teraz jego następca - Range Rover Sport SV -  ma podtrzymać ten wyjątkowy status. Tym razem do dyspozycji nie ma już 5-litrowego V8 z kompresorem, a znacznie nowocześniejsze 4.4 V8 twin turbo znane już z normalnego Sporta, lecz w znacznie mocniejszej wersji. Tak mocnej, że SV z miejsca staje się najpotężniejszym Range Roverem w historii tego modelu, a przy okazji najbardziej zaawansowanym technicznie pod kątem podwozia i prowadzenia. Jest też bardzo drogi - wyprzedana już wersja Edition One kosztowała blisko 1 mln złotych.

Flagowy RR Sport ma pod maską 4.4-litrową jednostkę V8 produkcji BMW, której podstawowe parametry to 630 KM i 750 Nm. Z silnikiem spalinowym współpracuje moduł mild hybrid, czyli starter-generator w miejsce tradycyjnego alternatora i rozrusznika, który odzyskuje część energii z hamowania, aby oddać ją podczas nabierania prędkości. Poszerzone do 305 mm tylne opony są jednym z elementów, dzięki którym RR przyspiesza do 100 km/h w 3,8 s i wyciąga 290 km/h. Samo to stawia Range’a tuż obok Audi RS Q8, ale kuracja SV nie ogranicza się tylko do zwiększenia siły ognia.

Moc to nie wszystko - prawdziwie imponujące nowinki kryje podwozie RR Sport SV.

Land Rover stworzył dla tego modelu specjalny system, który nazywa “zawieszeniem 6D" zawierający dedykowane podzespoły i oprogramowanie sterujące pozwalające idealnie panować nad masą auta zarówno w szybkich zakrętach jak i na dużych nierównościach. Pneumatyczne sprężyny o regulowanej wysokości są podobne jak w pozostałych nowych Range Roverach, a różnice zaczynają się od tylnej ramy pomocniczej. Auto ma na nowo stworzoną geometrię zawieszenia, a także nowoczesne hydraulicznie połączone ze sobą amortyzatory, które efektywnie zastępują tradycyjne stabilizatory. Podobny system od kilku lat stosuje McLaren w swoich supersamochodach. Korzyści są takie, że każde koło może się poruszać w stu procentach niezależnie, co pomaga zarówno skuteczniej redukować przechyły podczas skręcania, jak i niwelować wszelkie niedoskonałości drogi.

Range Rover Sport SV V8 Edition One tył
15

Jest to niebywale skomplikowany i zaawansowany system jak na tego typu samochód, ale a jego pomocą producent osiągnął dwa cele. Przede wszystkim poprawił zachowanie auta na drodze zgodnie z jego usportowionym charakterem, ale też zachował typowe dla Range Rovera wysokie zdolności terenowe.

W zależności od wybranego trybu jazdy RR Sport SV porusza się na zawieszeniu od 10 do 25 mm niższym niż normalny Range Rover V8, a przy tym ma indywidualne ustawienia napędu 4x4 i skrętnej tylnej osi. Poza tym auto ma szybszą przekładnię kierowniczą oraz system wektorowania momentu obrotowego oparty o układ hamulcowy. To polepsza jego stabilność podczas pokonywania zakrętów, a seryjny dyferencjał o ograniczonym poślizgu na tylnej osi daje lepszą trakcję na wyjściu z łuku. Jak zawsze kierowca może ustawiać po swojemu wiele parametrów jazdy, w tym głośność wydechu, sztywność amortyzatorów, a także poziom zaangażowania systemu TracDSC. W odpowiednim trybie pracy kontrola trakcji pozwala spokojnie badać limity przyczepności sportowego SUV-a.

Adaptacyjne zawieszenie, elektronika i szpera-  Range Rover Sport SV ma wszystko co jest potrzebne do doskonałej jakości jazdy.

Walka o obniżenie masy może wydawać się śmieszna w kontekście SUV-a ważącego 2560 kg, ale Land Rover oferuje na liście opcji lekkie karbonowo-ceramiczne hamulce Brembo. Zmniejszają one masę nieresorowaną o 34 kg, a opcjonalne 23-calowe felgi wykonane z włókien węglowych (największe takie na świecie w samochodzie seryjnym) zdejmują kolejne 35,6 kg. Niezależnie od materiału i rozmiaru felgi SV w standardzie jeździ na oponach wielosezonowych Michelin.

Range Rover Sport SV detal hamulca
15
Reklama

Włókno węglowe wykorzystano także do wykonania maski silnika, czterech końcówek wydechu i niektórych elementów ozdobnych. SV różni się od standardowego Sporta pełnym pakietem zderzaków i progów oraz wykończeniem pasa tylnego. Ogólnie stylistyka Range Rovera Sport SV nie bije w oczy aż tak jak w późnych SVR-ach poprzedniej generacji, ale jeśli komuś brakuje agresji nadwozia, może zamówić kolejne pakiety karbonowych dekoracji zewnętrznych. Z kolei wyprzedana pierwsza seria Edition One charakteryzuje się tym, że występuje tylko w trzech kombinacjach kolorystycznych nadwozia i wnętrza.

Unikalne dla SV elementy są też we wnętrzu - przede wszystkim fotele “Body and Soul” z karbonowymi plecami i zintegrowaną technologią sensorów wzmacniających odbiór dźwięków z systemu audio Meridian o mocy 1430W. Pośrodku deski rozdzielczej znajdziecie znany z innych Range Roverów ekran dotykowy systemu Pivi Pro z funkcjami Apple CarPlay, łącznością 4G i asystentem głosowym Amazon Alexa. W pierwszym roku produkcji firma planuje tworzyć tylko limitowaną serię SV Edition One - wszystkie egzemplarze zostały już  zarezerwowane poprzez system sprzedaży “na zaproszenie”. Dopiero później nowy model z silnikiem V8 dołączy do cennika na stałe.

RR Sport SV - Ceny i konkurencja

W momencie debiutu poprzedniego SVR segment super-SUV dopiero raczkował, ale zaprezentowany dziś nowy SV będzie rywalizował w bardzo zróżnicowanej rynkowej stawce. Kosztujący około miliona złotych Edition One (cena regularna będzie na pewno niższa) awansował o oczko w górę, aby stać się realną alternatywą dla najbardziej ekskluzywnych sportowych SUV-ów na rynku, ale docelowo SV ma nie oddalać się zbyt mocno od bardziej mainstreamowych rywali. Niedawno zmodernizowane BMW X5 M i X6 M mają pod maską dokładnie ten sam silnik co RR. Muszą jednak wykonać spory postęp w dziedzinie prowadzenia i jakości tłumienia, bo ich poprzednicy w tej dziedzinie pozostawili spory niedosyt.

Range Rover Sport SV wnętrze
15

W tym momencie bardzo mocną pozycję w segmencie ma Aston Martin DBX - to jeden z naszych ulubionych SUV-ów, a jego sposób jazdy bardziej przypomina superlimuzynę, a nie podwyższonego pseudo-terenowca. Na szczycie gamy stoi niebywale udany model DBX707, a tuż za nim jest poliftowe Lambo Urus S (666 KM) z niebywale agresywną charakterystyką i poprawionym podwoziem. Mocnym konkurentem dla RR mógłby być też odświeżony Cayenne Turbo GT, ale Porsche wycofało ten model z Europy.

Ciekawym autem jest też 550-konny Bentley Bentayga V8 S - ma mniej mocy niż SV, ale wynagradza to ręcznie wykończoną kabiną i królewskim komfortem, mając przy tym silnik i podwozie mocno spokrewnione z Audi RS Q8. Żadne z wymienionych tu aut nie posiada tak zaawansowanej technologii zawieszenia jak Range Rover. W tej kwestii wyżej jest tylko Ferrari Purosangue ze swoimi w pełni aktywnymi amortyzatorami Multimatic TrueActive przy każdym kole. Jest to jednak samochód z zupełnie innej galaktyki jeśli chodzi o cenę.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis rzuca wyzwanie Ferrari i Toyocie w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

5 grudnia 2024
Electrogenic Mazda MX-5 EV
Mazda / MX-5
Elektryczna Mazda MX-5 - kontrowersyjny współczesny klasyk

To nie jest kolejna Mazda MX-5 - to jej pierwsza odmiana po konwersji na EV w firmie Electrogenic.

5 grudnia 2024
Ford Escort Boreham Motorworks
Restomod
Klasyczny Ford Escort powróci w 2025 jako modny restomod

Nowy Escort nie jest kolejnym SUV-em, to klasyczny restomod napędzany benzyną.

5 grudnia 2024
Jaguar Type 00 premiera
Jaguar / GT EV
Jaguar Type 00 to koncept nowej, elektrycznej ery Jaguara

Drogie, luksusowe, elektryczne super-GT o mocy 1000 KM ma pokazać kierunek, w którym podąża Jaguar.

4 grudnia 2024
Bernie Ecclestone kolekcja F1
F1
Warta 0,5 mld dolarów kolekcja Berniego Ecclestone’a idzie pod młotek

Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.

2 grudnia 2024
Lotus Emira hybryda zapowiedź
Lotus / Emira
Lotus nie wyklucza wprowadzenia hybrydowej wersji Emiry

Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.

2 grudnia 2024
Audi F1 zmiany właścicielskie
Audi
Audi już zdążyło sprzedać część udziałów w zespole F1

Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.

2 grudnia 2024
Lamborghini Lanzador przyszłość marki
Lamborghini / Lanzador
Lamborghini Lanzador EV opóźniony do 2030 r., w planach nowa hybryda

Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.

2 grudnia 2024
Lotus Hyper Hybrid
Lotus
Lotus zmienia kurs i pracuje nad technologią Hyper Hybrid

W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.

30 listopada 2024
Toyota Supra Final Edition news
Toyota / Supra
Toyota kończy produkcję Supry wzmocnioną odmianą Final Edition

Większa moc i poprawione ustawienia wersji Final Edition mogą w końcu uwolnić pełny potencjał Supry.

30 listopada 2024
Lamborghini Temerario V8 moc
Lamborghini / Temerario
Nowe V8 Lamborghini Temerario ma potencjał na ponad 1000 KM

Gama Lamborghini Temerario wkrótce rozrośnie się o kolejne warianty, także z RWD i większą mocą.

27 listopada 2024
Alfa Romeo 33 Stradale Nardo
Alfa Romeo / 33 Stradale
Zobacz jak Alfa Romeo 33 Stradale osiąga 333 km/h na Nardò

Niedawno pokazany supersamochód Alfy Romeo osiągnął 333 km/h podczas testów dynamicznych w Nardò.

26 listopada 2024