Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Oto nowy Range Rover Sport SV o mocy 630 KM - następca SVR-a

Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 maja 2023
Range Rover Sport SV V8 Edition One
15

Potężny, odważnie stylizowany i nieprzyzwoicie szybki Range Rover Sport SVR z 2015 roku stworzył swoją własną niszę w segmencie usportowionych SUV-ów. Teraz jego następca - Range Rover Sport SV -  ma podtrzymać ten wyjątkowy status. Tym razem do dyspozycji nie ma już 5-litrowego V8 z kompresorem, a znacznie nowocześniejsze 4.4 V8 twin turbo znane już z normalnego Sporta, lecz w znacznie mocniejszej wersji. Tak mocnej, że SV z miejsca staje się najpotężniejszym Range Roverem w historii tego modelu, a przy okazji najbardziej zaawansowanym technicznie pod kątem podwozia i prowadzenia. Jest też bardzo drogi - wyprzedana już wersja Edition One kosztowała blisko 1 mln złotych.

Flagowy RR Sport ma pod maską 4.4-litrową jednostkę V8 produkcji BMW, której podstawowe parametry to 630 KM i 750 Nm. Z silnikiem spalinowym współpracuje moduł mild hybrid, czyli starter-generator w miejsce tradycyjnego alternatora i rozrusznika, który odzyskuje część energii z hamowania, aby oddać ją podczas nabierania prędkości. Poszerzone do 305 mm tylne opony są jednym z elementów, dzięki którym RR przyspiesza do 100 km/h w 3,8 s i wyciąga 290 km/h. Samo to stawia Range’a tuż obok Audi RS Q8, ale kuracja SV nie ogranicza się tylko do zwiększenia siły ognia.

Moc to nie wszystko - prawdziwie imponujące nowinki kryje podwozie RR Sport SV.

Land Rover stworzył dla tego modelu specjalny system, który nazywa “zawieszeniem 6D" zawierający dedykowane podzespoły i oprogramowanie sterujące pozwalające idealnie panować nad masą auta zarówno w szybkich zakrętach jak i na dużych nierównościach. Pneumatyczne sprężyny o regulowanej wysokości są podobne jak w pozostałych nowych Range Roverach, a różnice zaczynają się od tylnej ramy pomocniczej. Auto ma na nowo stworzoną geometrię zawieszenia, a także nowoczesne hydraulicznie połączone ze sobą amortyzatory, które efektywnie zastępują tradycyjne stabilizatory. Podobny system od kilku lat stosuje McLaren w swoich supersamochodach. Korzyści są takie, że każde koło może się poruszać w stu procentach niezależnie, co pomaga zarówno skuteczniej redukować przechyły podczas skręcania, jak i niwelować wszelkie niedoskonałości drogi.

Range Rover Sport SV V8 Edition One tył
15

Jest to niebywale skomplikowany i zaawansowany system jak na tego typu samochód, ale a jego pomocą producent osiągnął dwa cele. Przede wszystkim poprawił zachowanie auta na drodze zgodnie z jego usportowionym charakterem, ale też zachował typowe dla Range Rovera wysokie zdolności terenowe.

W zależności od wybranego trybu jazdy RR Sport SV porusza się na zawieszeniu od 10 do 25 mm niższym niż normalny Range Rover V8, a przy tym ma indywidualne ustawienia napędu 4x4 i skrętnej tylnej osi. Poza tym auto ma szybszą przekładnię kierowniczą oraz system wektorowania momentu obrotowego oparty o układ hamulcowy. To polepsza jego stabilność podczas pokonywania zakrętów, a seryjny dyferencjał o ograniczonym poślizgu na tylnej osi daje lepszą trakcję na wyjściu z łuku. Jak zawsze kierowca może ustawiać po swojemu wiele parametrów jazdy, w tym głośność wydechu, sztywność amortyzatorów, a także poziom zaangażowania systemu TracDSC. W odpowiednim trybie pracy kontrola trakcji pozwala spokojnie badać limity przyczepności sportowego SUV-a.

Adaptacyjne zawieszenie, elektronika i szpera-  Range Rover Sport SV ma wszystko co jest potrzebne do doskonałej jakości jazdy.

Walka o obniżenie masy może wydawać się śmieszna w kontekście SUV-a ważącego 2560 kg, ale Land Rover oferuje na liście opcji lekkie karbonowo-ceramiczne hamulce Brembo. Zmniejszają one masę nieresorowaną o 34 kg, a opcjonalne 23-calowe felgi wykonane z włókien węglowych (największe takie na świecie w samochodzie seryjnym) zdejmują kolejne 35,6 kg. Niezależnie od materiału i rozmiaru felgi SV w standardzie jeździ na oponach wielosezonowych Michelin.

Range Rover Sport SV detal hamulca
15
Reklama

Włókno węglowe wykorzystano także do wykonania maski silnika, czterech końcówek wydechu i niektórych elementów ozdobnych. SV różni się od standardowego Sporta pełnym pakietem zderzaków i progów oraz wykończeniem pasa tylnego. Ogólnie stylistyka Range Rovera Sport SV nie bije w oczy aż tak jak w późnych SVR-ach poprzedniej generacji, ale jeśli komuś brakuje agresji nadwozia, może zamówić kolejne pakiety karbonowych dekoracji zewnętrznych. Z kolei wyprzedana pierwsza seria Edition One charakteryzuje się tym, że występuje tylko w trzech kombinacjach kolorystycznych nadwozia i wnętrza.

Unikalne dla SV elementy są też we wnętrzu - przede wszystkim fotele “Body and Soul” z karbonowymi plecami i zintegrowaną technologią sensorów wzmacniających odbiór dźwięków z systemu audio Meridian o mocy 1430W. Pośrodku deski rozdzielczej znajdziecie znany z innych Range Roverów ekran dotykowy systemu Pivi Pro z funkcjami Apple CarPlay, łącznością 4G i asystentem głosowym Amazon Alexa. W pierwszym roku produkcji firma planuje tworzyć tylko limitowaną serię SV Edition One - wszystkie egzemplarze zostały już  zarezerwowane poprzez system sprzedaży “na zaproszenie”. Dopiero później nowy model z silnikiem V8 dołączy do cennika na stałe.

RR Sport SV - Ceny i konkurencja

W momencie debiutu poprzedniego SVR segment super-SUV dopiero raczkował, ale zaprezentowany dziś nowy SV będzie rywalizował w bardzo zróżnicowanej rynkowej stawce. Kosztujący około miliona złotych Edition One (cena regularna będzie na pewno niższa) awansował o oczko w górę, aby stać się realną alternatywą dla najbardziej ekskluzywnych sportowych SUV-ów na rynku, ale docelowo SV ma nie oddalać się zbyt mocno od bardziej mainstreamowych rywali. Niedawno zmodernizowane BMW X5 M i X6 M mają pod maską dokładnie ten sam silnik co RR. Muszą jednak wykonać spory postęp w dziedzinie prowadzenia i jakości tłumienia, bo ich poprzednicy w tej dziedzinie pozostawili spory niedosyt.

Range Rover Sport SV wnętrze
15

W tym momencie bardzo mocną pozycję w segmencie ma Aston Martin DBX - to jeden z naszych ulubionych SUV-ów, a jego sposób jazdy bardziej przypomina superlimuzynę, a nie podwyższonego pseudo-terenowca. Na szczycie gamy stoi niebywale udany model DBX707, a tuż za nim jest poliftowe Lambo Urus S (666 KM) z niebywale agresywną charakterystyką i poprawionym podwoziem. Mocnym konkurentem dla RR mógłby być też odświeżony Cayenne Turbo GT, ale Porsche wycofało ten model z Europy.

Ciekawym autem jest też 550-konny Bentley Bentayga V8 S - ma mniej mocy niż SV, ale wynagradza to ręcznie wykończoną kabiną i królewskim komfortem, mając przy tym silnik i podwozie mocno spokrewnione z Audi RS Q8. Żadne z wymienionych tu aut nie posiada tak zaawansowanej technologii zawieszenia jak Range Rover. W tej kwestii wyżej jest tylko Ferrari Purosangue ze swoimi w pełni aktywnymi amortyzatorami Multimatic TrueActive przy każdym kole. Jest to jednak samochód z zupełnie innej galaktyki jeśli chodzi o cenę.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Porsche 718 Boxster Spyder RS w trakcie jazdy
Porsche / 718 Spyder RS
Porsche 718 Boxster Spyder RS - intensywność wrażeń za kierownicą

Spyder RS to pożegnanie ze spalinowym Boxsterem w kompletnie bezkompromisowym stylu.

15 sierpnia 2023
Renault Megane R.S. - front auta
Renault / Megane RS
Renault Megane R.S. - czy to samochód dla każdego!

Przy dużych prędkościach łatwiej się obrócić za kierownicą Renault Megane R.S. niż w wielu tylnonapędowych autach.

12 sierpnia 2023
Alkomat AlcoSense podczas pomiaru
Prezentacja Partnera
Jechać czy nie jechać? Oto jest pytanie!

Z którym z alkomatów dostępnych w Polsce warto „jechać”? Sprawdzamy w grupowym teście!

10 lipca 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
2024 Audi Q8 lift główne
Audi / Q8
Audi wprowadza odświeżone Q8 na rok modelowy 2024

Nowe Audi Q8 na rok 2024 wyróżnia się poprawionym designem i wydłużoną listą wyposażenia.

22 września 2023
Zakaz rejestracji samochodów spalinowych 2035 zdjęcie główne
ICE/EV
Zakaz rejestracji samochodów spalinowych w UK przesunięty do 2035 roku

Premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak zdecydował o przełożeniu zakazu rejestracji nowych aut ICE o 5 lat.

21 września 2023
Frontline LE60 MG B restomod
Restomod
Frontline LE60 - nowy restomod MG B z V8 o mocy 375 KM

Specjaliści z firmy Frontline stworzyli efektownego restomoda z mocnym V8 na bazie klasycznego MG B.

21 września 2023
Audi S6 Avant e-tron spyshot
Audi / A6
Audi pracuje nad nową generacją S6 Avant e-tron z napędem elektrycznym

Nadchodzące Audi A6/S6 z napędem elektrycznym będzie oferowane także jako praktyczny Avant.

20 września 2023
Album „Kronika Porsche. Polskie historie”
Książka
„Kronika Porsche. Polskie historie” to gratka dla miłośników motoryzacji.

Z okazji 75-lecia marki Porsche, odbyła się premiera wyjątkowego albumu pt. „Kronika Porsche. Polskie historie”

19 września 2023
Porsche Taycan Turbo GT spyshot główne
Porsche / Taycan
Nadchodzi najbardziej sportowe EV na rynku - Porsche Taycan Turbo GT

Na Nürburgringu trwają testy najbardziej ekstremalnej wersji Taycana - otrzyma on nazwę Turbo GT.

13 września 2023
2024 BMW M4 CS
BMW / M4
Nowe BMW M4 CS pojawi się w 2024 roku

W przyszłym roku zadebiutuje nowe BMW M4 CS z zawieszeniem i napędem przejętym od M3 CS.

13 września 2023
Mini fabryka Oksford
MINI
BMW zainwestuje 600 milionów funtów w fabrykę MINI w Oksfordzie

Od 2030 roku zakład MINI w Oksfordzie będą opuszczać wyłącznie pojazdy elektryczne.

11 września 2023
ELegend EL1 Quattro Sport glówne
Quattro
ELegend EL1 to elektryczne Audi Quattro naszych czasów

Za rok rynek wejdzie ELegend EL1 - współczesna interpretacja Audi Sport Quattro z napędem EV.

9 września 2023
2024 Lotus Emeya zdjęcie główne
Lotus / Emeya
Nowy Lotus Emeya - 900-konne EV celuje w pozycję Porsche Taycana

Elektryczny sedan Lotusa - Emeya - zawiera najnowszą technologię napędu w nadwoziu zgrabnego GT.

8 września 2023
Lamborghini Urus S podczas testów
Lamborghini / Urus
Lamborghini Urus S - brutal w każdym calu

Po pięciu latach SUV Lamborghini zyskał cenne aktualizacje. Od niedawna bazową wersją jest Urus S.

7 września 2023
Ford Mustang Mach-E Rally główne
Ford / Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E Rally - elektryczna rajdówka wchodzi do produkcji

Ford przerobił elektrycznego Mustanga Mach-E na styl rajdowy i jest to samochód w pełni produkcyjny.

7 września 2023