Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
14
Ocena Evo
Cena:
od 1,1 mln zł
najlepiej jeżdżąca Bentayga
brak elegancji typowej dla Bentleya

Bentayga odpowiada za 40% sprzedaży marki Bentley podczas gdy Continental GT to 33% sprzedaży, a pozostałe 27% stanowi Flying Spur. Można śmiało stwierdzić, że SUV stał się kluczowym modelem brytyjskiej marki - pozwala księgowym spać spokojnie i zachęca nowych inwestorów, aby przychodzili z gotówką cokolwiek miałoby się dalej wydarzyć.

Prawdopodobnie właśnie dlatego Bentayga ma najwięcej wspólnego z innymi produktami VAG i Bentley nie może za bardzo z tym walczyć. Tylko najwyższej jakości ręcznie wykonane wnętrze jest w stanie ukryć przed nabywcami fakt, że tak naprawdę jazda tym SUV-em ma niewiele wspólnego ze standardami marki Bentley. Naszym zdaniem samochód ten jeździ zbyt miękko i niepewnie, a przez to jest po prostu przeciętny.

Jednak w przeciwieństwie do dyskusyjnego wyglądu pozbawionego wrodzonej elegancji, właściwości jezdne Bentaygi na przestrzeni lat uległy zauważalnej poprawie. W 2020 roku, gdy do sprzedaży wchodził aktualny model, odnieśliśmy wrażenie, że inżynierowie dostali trochę więcej swobody i mogli wreszcie postawić stempel jakości Bentleya także na układzie jezdnym. Było to o tyle trudne, że korzystali z tych samych podzespołów, które pracują w Touaregu, Q8, UrusieCayenne. Po przejażdżce Bentaygą w wersji S musimy przyznać, że wykonano kolejny krok w dobrym kierunku.

Bentley Bentayga S 2022 sylwetka z przodu
14

Szkoda tylko, że 4-litrowe V8 z podwójnym doładowaniem, które nawiasem mówiąc rywalizuje z 2-litrowym EA888 w dziedzinie ilości zastosowań w gamie VAG, nie ma ani konia mechanicznego więcej niż w standardowej wersji Bentayga V8. Nie zmienił się także moment obrotowy, więc do dyspozycji kierowca ma 550 KM770 Nm, które pozwalają przyspieszyć do 100 km/h w 4,5 s oraz osiągnąć 290 km/h. W takim razie gdzie te nowości?

Ogólnie rzecz ujmując, pod spodem, ale nie tylko. We wnętrzu pojawiło się pełno alcantary w połączeniu z tradycyjną dla marki skórą i dedykowanymi detalami. Zmieniono układ wydechowy na taki, który podkreśla walory dźwiękowe silnika V8. Z zewnątrz pojawiły się czarne listwy wykończeniowe w miejsce chromów oraz przyciemnione klosze lamp i większy tylny spoiler. Chociaż wszystkie te elementy są mile widziane i dodają nieco pikanterii aparycji Bentaygi, to najbardziej znacząca transformacja ma miejsce po ożywieniu V8 i przejechaniu pierwszych kilku kilometrów. 

Bentley Bentayga S 2022 w ruchu
14

Wtedy można się na własnej skórze przekonać, że zmiany układu jezdnego wersji S daleko wykraczają poza zwyczajną zmianę kodu oprogramowania elektroniki sterującej. Zastosowano sprężyny i amortyzatory o innej charakterystyce tłumienia, aby były sztywniejsze i dawały lepszą kontrolę nad przechyłami nadwozia. Standardowe zawieszenie pneumatyczne przekalibrowano, aby pracowało bardziej mięsiście, lecz bez utraty absolutnego komfortu jazdy. W rezultacie jazda Bentaygą S w trybach Bentley lub Comfort jest bardziej opanowana, a przechyły nadwozia pojawiają się tylko wtedy, gdy kierowca zdecyduje się mocniej wcisnąć pedał gazu.

Po aktywacji trybu Sport Bentayga S pokazuje co naprawdę potrafi. Usztywnienie zawieszenia o 15% i zaostrzenie układu kierowniczego pozwalają jeszcze bardziej skrócić metaforyczny dystans między samochodem, a kierowcą, ale wciąż bez poświęcenia komfortu. Inżynierowie najwyraźniej pamiętali co jest nadrzędnym celem każdego Bentleya - otoczenie pasażerów luksusem pozbawionym niepotrzebnych wstrząsów i nieprzyjemności.

Bentley Bentayga S na drodze
14
Reklama

Nie ma już tej niepewności, która towarzyszyła kierowcy przy jeździe poprzednimi modelami. “S” wydaje się bardziej spojony z drogą, mniej podatny na jej niedoskonałości. Elektrycznie sterowane aktywne stabilizatory wykonują świetną robotę izolując pasażerów od wszelkich nieprzyjemności, przez co jazda tym SUV-em jest dużo spokojniejsza. Bardziej naturalne reakcje na polecenia kierowcy sprawiły, że Bentayga wreszcie wyrosła ponad przeciętność - nie jest już tak chwiejna i jednowymiarowa jak inne, podobne pojazdy.

Bentley Bentayga S 2022 wnętrze
14

Kolejną nowością jest dodanie do trybu Sport mniej restrykcyjnego ustawienia systemu ESP. Kierowca może naprawdę poczuć jak pracuje napęd auta, a system torqe vectoring będzie dbał o trakcję do momentu, aż pojawią się naprawdę poważne kłopoty. W rzeczywistości nie da się tego odczuć bez rozwijania zupełnie nielegalnej prędkości, ale także na ciasnych zakrętach czuć większą zwinność modelu S. Wykazuje się on zauważalnie lepszym zachowaniem na drodze niż normalna Bentayga V8, która posłużyła za punkt wyjścia dla modelu S.

Jestem daleki od stwierdzenia, że nowe ustawienia układu jezdnego przeobraziły Bentaygę z luksusowego SUV-a w rasowego sportowca. Charakter auta nie zmienił się znacząco, za to przekonaliśmy się jakimi możliwościami dysponują specjaliści od podwozi Bentleya jeśli tylko pozwoli się im w spokoju popracować nad ustawieniami. W związku z tym nasuwa się pytanie: dlaczego nie oferować tego w standardzie? Nie ujmuje to nic z filozofii luksusu Bentleya, za to dodaje Bentaydze tak pożądanej głębi i charakteru.

Bentley Bentayga S - podstawowe dane

Silnik: V8 3996 cm3, twin turbo
Moc: 550 KM przy 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 770 Nm przy 2000-4500 obr./min.
Masa własna: 2416 kg (230 KM/tonę)
0-100 km/h: 4,5 s
Prędkość: 290 km/h
Cena: od 1,1 mln zł

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Rimac Nevera w trybie drift
Rimac / Nevera
Rimac Nevera - niszczyciel supersamochodów

Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.

20 maja 2023
Lamborghini Huracán Sterrato - na drodze
Lamborghini / Huracan Sterrato
Lamborghini Huracán Sterrato - w tym szaleństwie jest metoda

Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.

15 maja 2023
Szóste wydanie EVO Magazine
EVO magazine
Co przedstawiamy w szóstym wydaniu EVO Magazine?

Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.

5 maja 2023
Alpine A110 R Le Mans główne
Alpine / A110
Alpine A110 R Le Mans - 100 sztuk na stulecie

Na stulecie wyścigu 24h Le Mans Alpine przygotowało limitowaną edycję specjalną modelu A110 R.

8 czerwca 2023
Caterham Project V teaser
Caterham / Project V
Caterham zapowiada elektryczny model sportowy o kryptonimie Project V

Caterham chce zacząć erę napędów EV od zgrabnego sportowego coupe o współczesnej sylwetce.

7 czerwca 2023
Tesla Model S Plaid Track Pack Nurburgring
Tesla / S Plaid
Tesla Model S Plaid Track Pack odzyskuje rekord samochodów EV na Ringu

Tesla Plaid ponownie jest najszybszym samochodem seryjnym z napędem elektrycznym na Nürburgringu.

5 czerwca 2023
Ferrari SF90 test spyshot
Ferrari / SF90 Stradale
Prototyp ekstremalnego Ferrari SF90 przyłapany podczas testów

Wzmocnione torowe SF90 otrzyma najbardziej agresywną aerodynamikę w historii drogowych Ferrari.

2 czerwca 2023
Bugatti Bolide testy na torze
Bugatti / Bolide
Bugatti Bolide rozpoczyna program testów na torze

Nowy hypercar Bugatti ma być znacznie bardziej ekstremalny niż pozostałe modele z silnikiem W16.

2 czerwca 2023
Porsche logotyp nowy
Porsche
Porsche ma nowe logo stworzone z okazji 75-lecia firmy

Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.

1 czerwca 2023
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition zdjęcie główne
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition - wyjątkowość przede wszystkim

Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.

31 maja 2023
Aehra Sedan koncept teaser
Aehra / Sedan
Nowy gracz w segmencie mocnych EV - włoska Aehra Sedan

Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.

31 maja 2023
Range Rover Sport SV V8 Edition One
Land Rover / Range Rover Sport
Oto nowy Range Rover Sport SV o mocy 630 KM - następca SVR-a

Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.

31 maja 2023
Porsche 911 ST spyshot główne
Porsche / 911 ST
Porsche 911 ST - kolejna limitowana wariacja na bazie GT3

Porsche przygotowuje lekką, ekstremalną pochodną GT3 Touring inspirowaną dawnym modelem 911 ST.

31 maja 2023
Mariusz Miękoś z pucharami
Wyścigi WSMP
Niesamowity weekend dla Fastline Racing Academy!

Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.

30 maja 2023
Range Rover SV test
Land Rover / Range Rover
Range Rover SV - personalizowana “przeciętność”

Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.

27 maja 2023