Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
14
Ocena Evo
Cena:
od 1,1 mln zł
najlepiej jeżdżąca Bentayga
brak elegancji typowej dla Bentleya

Bentayga odpowiada za 40% sprzedaży marki Bentley podczas gdy Continental GT to 33% sprzedaży, a pozostałe 27% stanowi Flying Spur. Można śmiało stwierdzić, że SUV stał się kluczowym modelem brytyjskiej marki - pozwala księgowym spać spokojnie i zachęca nowych inwestorów, aby przychodzili z gotówką cokolwiek miałoby się dalej wydarzyć.

Prawdopodobnie właśnie dlatego Bentayga ma najwięcej wspólnego z innymi produktami VAG i Bentley nie może za bardzo z tym walczyć. Tylko najwyższej jakości ręcznie wykonane wnętrze jest w stanie ukryć przed nabywcami fakt, że tak naprawdę jazda tym SUV-em ma niewiele wspólnego ze standardami marki Bentley. Naszym zdaniem samochód ten jeździ zbyt miękko i niepewnie, a przez to jest po prostu przeciętny.

Jednak w przeciwieństwie do dyskusyjnego wyglądu pozbawionego wrodzonej elegancji, właściwości jezdne Bentaygi na przestrzeni lat uległy zauważalnej poprawie. W 2020 roku, gdy do sprzedaży wchodził aktualny model, odnieśliśmy wrażenie, że inżynierowie dostali trochę więcej swobody i mogli wreszcie postawić stempel jakości Bentleya także na układzie jezdnym. Było to o tyle trudne, że korzystali z tych samych podzespołów, które pracują w Touaregu, Q8, UrusieCayenne. Po przejażdżce Bentaygą w wersji S musimy przyznać, że wykonano kolejny krok w dobrym kierunku.

Bentley Bentayga S 2022 sylwetka z przodu
14

Szkoda tylko, że 4-litrowe V8 z podwójnym doładowaniem, które nawiasem mówiąc rywalizuje z 2-litrowym EA888 w dziedzinie ilości zastosowań w gamie VAG, nie ma ani konia mechanicznego więcej niż w standardowej wersji Bentayga V8. Nie zmienił się także moment obrotowy, więc do dyspozycji kierowca ma 550 KM770 Nm, które pozwalają przyspieszyć do 100 km/h w 4,5 s oraz osiągnąć 290 km/h. W takim razie gdzie te nowości?

Ogólnie rzecz ujmując, pod spodem, ale nie tylko. We wnętrzu pojawiło się pełno alcantary w połączeniu z tradycyjną dla marki skórą i dedykowanymi detalami. Zmieniono układ wydechowy na taki, który podkreśla walory dźwiękowe silnika V8. Z zewnątrz pojawiły się czarne listwy wykończeniowe w miejsce chromów oraz przyciemnione klosze lamp i większy tylny spoiler. Chociaż wszystkie te elementy są mile widziane i dodają nieco pikanterii aparycji Bentaygi, to najbardziej znacząca transformacja ma miejsce po ożywieniu V8 i przejechaniu pierwszych kilku kilometrów. 

Bentley Bentayga S 2022 w ruchu
14

Wtedy można się na własnej skórze przekonać, że zmiany układu jezdnego wersji S daleko wykraczają poza zwyczajną zmianę kodu oprogramowania elektroniki sterującej. Zastosowano sprężyny i amortyzatory o innej charakterystyce tłumienia, aby były sztywniejsze i dawały lepszą kontrolę nad przechyłami nadwozia. Standardowe zawieszenie pneumatyczne przekalibrowano, aby pracowało bardziej mięsiście, lecz bez utraty absolutnego komfortu jazdy. W rezultacie jazda Bentaygą S w trybach Bentley lub Comfort jest bardziej opanowana, a przechyły nadwozia pojawiają się tylko wtedy, gdy kierowca zdecyduje się mocniej wcisnąć pedał gazu.

Po aktywacji trybu Sport Bentayga S pokazuje co naprawdę potrafi. Usztywnienie zawieszenia o 15% i zaostrzenie układu kierowniczego pozwalają jeszcze bardziej skrócić metaforyczny dystans między samochodem, a kierowcą, ale wciąż bez poświęcenia komfortu. Inżynierowie najwyraźniej pamiętali co jest nadrzędnym celem każdego Bentleya - otoczenie pasażerów luksusem pozbawionym niepotrzebnych wstrząsów i nieprzyjemności.

Bentley Bentayga S na drodze
14
Reklama
Reklama

Nie ma już tej niepewności, która towarzyszyła kierowcy przy jeździe poprzednimi modelami. “S” wydaje się bardziej spojony z drogą, mniej podatny na jej niedoskonałości. Elektrycznie sterowane aktywne stabilizatory wykonują świetną robotę izolując pasażerów od wszelkich nieprzyjemności, przez co jazda tym SUV-em jest dużo spokojniejsza. Bardziej naturalne reakcje na polecenia kierowcy sprawiły, że Bentayga wreszcie wyrosła ponad przeciętność - nie jest już tak chwiejna i jednowymiarowa jak inne, podobne pojazdy.

Bentley Bentayga S 2022 wnętrze
14

Kolejną nowością jest dodanie do trybu Sport mniej restrykcyjnego ustawienia systemu ESP. Kierowca może naprawdę poczuć jak pracuje napęd auta, a system torqe vectoring będzie dbał o trakcję do momentu, aż pojawią się naprawdę poważne kłopoty. W rzeczywistości nie da się tego odczuć bez rozwijania zupełnie nielegalnej prędkości, ale także na ciasnych zakrętach czuć większą zwinność modelu S. Wykazuje się on zauważalnie lepszym zachowaniem na drodze niż normalna Bentayga V8, która posłużyła za punkt wyjścia dla modelu S.

Jestem daleki od stwierdzenia, że nowe ustawienia układu jezdnego przeobraziły Bentaygę z luksusowego SUV-a w rasowego sportowca. Charakter auta nie zmienił się znacząco, za to przekonaliśmy się jakimi możliwościami dysponują specjaliści od podwozi Bentleya jeśli tylko pozwoli się im w spokoju popracować nad ustawieniami. W związku z tym nasuwa się pytanie: dlaczego nie oferować tego w standardzie? Nie ujmuje to nic z filozofii luksusu Bentleya, za to dodaje Bentaydze tak pożądanej głębi i charakteru.

Bentley Bentayga S - podstawowe dane

Silnik: V8 3996 cm3, twin turbo
Moc: 550 KM przy 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 770 Nm przy 2000-4500 obr./min.
Masa własna: 2416 kg (230 KM/tonę)
0-100 km/h: 4,5 s
Prędkość: 290 km/h
Cena: od 1,1 mln zł

Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
Bentley Supersports teaser
Bentley / Continental GT
Bentley zapowiada powrót limitowanego modelu Supersports

Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.

6 listopada 2025
Czerwona lodówka i ekspres Porsche x SMEG 917 Salzburg w nowoczesnym wnętrzu inspirowanym duchem Le Mans
Design
Porsche x SMEG: pasja, precyzja i design z duszą Le Mans
6 listopada 2025
MINI Paul Smith Edition premiera
Mini / Cooper S
Nowe MINI Paul Smith Edition – brytyjski styl w limitowanej wersji

MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.

4 listopada 2025
Forch Racing by Atlas Ward z przełomowym sezonem w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
Sport
Przełomowy sezon Forch Racing by Atlas Ward

Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025

3 listopada 2025
Lamborghini wyniki 2025
Lamborghini
Lamborghini chwali się wynikami. Gigantyczny zysk

Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.

3 listopada 2025
2026 Maserati Grecale Folgore prezentacja
Maserati / Grecale
Maserati Grecale Folgore teraz z lepszym zasięgiem i technologią

Na rok modelowy 2026 elektryczny wariant Maserati Grecale zyska istotne aktualizacje.

3 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Brązowa torba z zamszu, pasek i sztyblety OCHNIK – elegancki zestaw dla mężczyzny w miejskim stylu
Prezentacja Partnera
Elegancja w miejskim stylu – nowa kolekcja OCHNIK

OCHNIK w sezonie jesień–zima 2025 stawia na ponadczasową elegancję i miejski styl. Skórzane kurtki, płaszcze, torby i dodatki dla mężczyzn, którzy cenią klasę i komfort.

3 listopada 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Nowy AMG GT Track Sport rozpoczął program testowy

Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.

30 października 2025
Mazda Vision X-Coupe prezentacja
Mazda
Mazda Vision X-Coupe dowodzi, że Japończycy wciąż wierzą w Wankla

Dwurotorowy silnik Wankla jest elementem nowego typu napędu PHEV do przyszłych modeli Mazdy.

29 października 2025
Ferrari 12Cilindri novitec design
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri z pakietem Novitec - więcej karbonu, lepszy dźwięk

Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.

28 października 2025
Mercedes-Benz 190E 2.3-16 Senna
Aukcje
Mercedes 190E 2.3-16 Cosworth Ayrtona Senny na sprzedaż. Cena powala

Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.

27 października 2025