Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
14
Ocena Evo
Cena:
od 1,1 mln zł
najlepiej jeżdżąca Bentayga
brak elegancji typowej dla Bentleya

Bentayga odpowiada za 40% sprzedaży marki Bentley podczas gdy Continental GT to 33% sprzedaży, a pozostałe 27% stanowi Flying Spur. Można śmiało stwierdzić, że SUV stał się kluczowym modelem brytyjskiej marki - pozwala księgowym spać spokojnie i zachęca nowych inwestorów, aby przychodzili z gotówką cokolwiek miałoby się dalej wydarzyć.

Prawdopodobnie właśnie dlatego Bentayga ma najwięcej wspólnego z innymi produktami VAG i Bentley nie może za bardzo z tym walczyć. Tylko najwyższej jakości ręcznie wykonane wnętrze jest w stanie ukryć przed nabywcami fakt, że tak naprawdę jazda tym SUV-em ma niewiele wspólnego ze standardami marki Bentley. Naszym zdaniem samochód ten jeździ zbyt miękko i niepewnie, a przez to jest po prostu przeciętny.

Jednak w przeciwieństwie do dyskusyjnego wyglądu pozbawionego wrodzonej elegancji, właściwości jezdne Bentaygi na przestrzeni lat uległy zauważalnej poprawie. W 2020 roku, gdy do sprzedaży wchodził aktualny model, odnieśliśmy wrażenie, że inżynierowie dostali trochę więcej swobody i mogli wreszcie postawić stempel jakości Bentleya także na układzie jezdnym. Było to o tyle trudne, że korzystali z tych samych podzespołów, które pracują w Touaregu, Q8, UrusieCayenne. Po przejażdżce Bentaygą w wersji S musimy przyznać, że wykonano kolejny krok w dobrym kierunku.

Bentley Bentayga S 2022 sylwetka z przodu
14

Szkoda tylko, że 4-litrowe V8 z podwójnym doładowaniem, które nawiasem mówiąc rywalizuje z 2-litrowym EA888 w dziedzinie ilości zastosowań w gamie VAG, nie ma ani konia mechanicznego więcej niż w standardowej wersji Bentayga V8. Nie zmienił się także moment obrotowy, więc do dyspozycji kierowca ma 550 KM770 Nm, które pozwalają przyspieszyć do 100 km/h w 4,5 s oraz osiągnąć 290 km/h. W takim razie gdzie te nowości?

Ogólnie rzecz ujmując, pod spodem, ale nie tylko. We wnętrzu pojawiło się pełno alcantary w połączeniu z tradycyjną dla marki skórą i dedykowanymi detalami. Zmieniono układ wydechowy na taki, który podkreśla walory dźwiękowe silnika V8. Z zewnątrz pojawiły się czarne listwy wykończeniowe w miejsce chromów oraz przyciemnione klosze lamp i większy tylny spoiler. Chociaż wszystkie te elementy są mile widziane i dodają nieco pikanterii aparycji Bentaygi, to najbardziej znacząca transformacja ma miejsce po ożywieniu V8 i przejechaniu pierwszych kilku kilometrów. 

Bentley Bentayga S 2022 w ruchu
14

Wtedy można się na własnej skórze przekonać, że zmiany układu jezdnego wersji S daleko wykraczają poza zwyczajną zmianę kodu oprogramowania elektroniki sterującej. Zastosowano sprężyny i amortyzatory o innej charakterystyce tłumienia, aby były sztywniejsze i dawały lepszą kontrolę nad przechyłami nadwozia. Standardowe zawieszenie pneumatyczne przekalibrowano, aby pracowało bardziej mięsiście, lecz bez utraty absolutnego komfortu jazdy. W rezultacie jazda Bentaygą S w trybach Bentley lub Comfort jest bardziej opanowana, a przechyły nadwozia pojawiają się tylko wtedy, gdy kierowca zdecyduje się mocniej wcisnąć pedał gazu.

Po aktywacji trybu Sport Bentayga S pokazuje co naprawdę potrafi. Usztywnienie zawieszenia o 15% i zaostrzenie układu kierowniczego pozwalają jeszcze bardziej skrócić metaforyczny dystans między samochodem, a kierowcą, ale wciąż bez poświęcenia komfortu. Inżynierowie najwyraźniej pamiętali co jest nadrzędnym celem każdego Bentleya - otoczenie pasażerów luksusem pozbawionym niepotrzebnych wstrząsów i nieprzyjemności.

Bentley Bentayga S na drodze
14
Reklama
Reklama

Nie ma już tej niepewności, która towarzyszyła kierowcy przy jeździe poprzednimi modelami. “S” wydaje się bardziej spojony z drogą, mniej podatny na jej niedoskonałości. Elektrycznie sterowane aktywne stabilizatory wykonują świetną robotę izolując pasażerów od wszelkich nieprzyjemności, przez co jazda tym SUV-em jest dużo spokojniejsza. Bardziej naturalne reakcje na polecenia kierowcy sprawiły, że Bentayga wreszcie wyrosła ponad przeciętność - nie jest już tak chwiejna i jednowymiarowa jak inne, podobne pojazdy.

Bentley Bentayga S 2022 wnętrze
14

Kolejną nowością jest dodanie do trybu Sport mniej restrykcyjnego ustawienia systemu ESP. Kierowca może naprawdę poczuć jak pracuje napęd auta, a system torqe vectoring będzie dbał o trakcję do momentu, aż pojawią się naprawdę poważne kłopoty. W rzeczywistości nie da się tego odczuć bez rozwijania zupełnie nielegalnej prędkości, ale także na ciasnych zakrętach czuć większą zwinność modelu S. Wykazuje się on zauważalnie lepszym zachowaniem na drodze niż normalna Bentayga V8, która posłużyła za punkt wyjścia dla modelu S.

Jestem daleki od stwierdzenia, że nowe ustawienia układu jezdnego przeobraziły Bentaygę z luksusowego SUV-a w rasowego sportowca. Charakter auta nie zmienił się znacząco, za to przekonaliśmy się jakimi możliwościami dysponują specjaliści od podwozi Bentleya jeśli tylko pozwoli się im w spokoju popracować nad ustawieniami. W związku z tym nasuwa się pytanie: dlaczego nie oferować tego w standardzie? Nie ujmuje to nic z filozofii luksusu Bentleya, za to dodaje Bentaydze tak pożądanej głębi i charakteru.

Bentley Bentayga S - podstawowe dane

Silnik: V8 3996 cm3, twin turbo
Moc: 550 KM przy 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 770 Nm przy 2000-4500 obr./min.
Masa własna: 2416 kg (230 KM/tonę)
0-100 km/h: 4,5 s
Prędkość: 290 km/h
Cena: od 1,1 mln zł

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025
Brabus XL 800 Cabrio premiera
Mercedes / klasa G
Brabus XL 800 Cabrio - niebo nad głową i 800 KM pod maską

Pustynia w Emiratach i bulwary w Monako - Brabus XL 800 Cabrio świetnie pasuje do obu tych miejsc.

24 listopada 2025
Porsche 911 992.2 GT3 Manthey
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 z Manthey Kit - minus 2,8 sekundy na Ringu

Nowe Porsche 911 GT3 z Manthey Kit urywa kolejne kilka sekund z wyniku na torze Nürburgring.

24 listopada 2025
Genesis GV60 Magma debiut
Genesis / GV60
Genesis GV60 Magma - koreański sposób na połączenie luksusu i osiągów

Genesis GV60 Magma bazuje na rozwiązaniach Hyundaia Ioniq 5 N, ale aspiruje do segmentu premium.

21 listopada 2025
Lotus Emeya moc ładowania
Lotus / Emeya
Lotus Emeya z rekordem mocy ładowania wśród EV

443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.

19 listopada 2025
Porsche Cayenne Electric premiera
Porsche / Cayenne
Nowe Porsche Cayenne Electric - sport i luksus w elektrycznym SUV-ie

Z mocą 1156 KM nowe Cayenne w wersji Turbo jest najmocniejszym seryjnym Porsche w historii.

19 listopada 2025
McLaren 750S Project Viva premiera
McLaren / 750S
McLaren 750S Spider "Project Viva" - design skrojony pod Las Vegas

Podczas Grand Prix Las Vegas McLaren zaprezentuje wyjątkowy model 750S Spider od MSO.

17 listopada 2025
Cupra Leon VZ TCR premiera
Cupra / Leon
Cupra Leon VZ TCR - cywilna wersja torowego hot hatcha

Limitowany model Leon VZ TCR to najbardziej torowo nastawiona Cupra w historii.

17 listopada 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025