Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

21 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
14
Ocena Evo
Cena:
od 1,1 mln zł
najlepiej jeżdżąca Bentayga
brak elegancji typowej dla Bentleya

Bentayga odpowiada za 40% sprzedaży marki Bentley podczas gdy Continental GT to 33% sprzedaży, a pozostałe 27% stanowi Flying Spur. Można śmiało stwierdzić, że SUV stał się kluczowym modelem brytyjskiej marki - pozwala księgowym spać spokojnie i zachęca nowych inwestorów, aby przychodzili z gotówką cokolwiek miałoby się dalej wydarzyć.

Prawdopodobnie właśnie dlatego Bentayga ma najwięcej wspólnego z innymi produktami VAG i Bentley nie może za bardzo z tym walczyć. Tylko najwyższej jakości ręcznie wykonane wnętrze jest w stanie ukryć przed nabywcami fakt, że tak naprawdę jazda tym SUV-em ma niewiele wspólnego ze standardami marki Bentley. Naszym zdaniem samochód ten jeździ zbyt miękko i niepewnie, a przez to jest po prostu przeciętny.

Jednak w przeciwieństwie do dyskusyjnego wyglądu pozbawionego wrodzonej elegancji, właściwości jezdne Bentaygi na przestrzeni lat uległy zauważalnej poprawie. W 2020 roku, gdy do sprzedaży wchodził aktualny model, odnieśliśmy wrażenie, że inżynierowie dostali trochę więcej swobody i mogli wreszcie postawić stempel jakości Bentleya także na układzie jezdnym. Było to o tyle trudne, że korzystali z tych samych podzespołów, które pracują w Touaregu, Q8, UrusieCayenne. Po przejażdżce Bentaygą w wersji S musimy przyznać, że wykonano kolejny krok w dobrym kierunku.

Bentley Bentayga S 2022 sylwetka z przodu
14

Szkoda tylko, że 4-litrowe V8 z podwójnym doładowaniem, które nawiasem mówiąc rywalizuje z 2-litrowym EA888 w dziedzinie ilości zastosowań w gamie VAG, nie ma ani konia mechanicznego więcej niż w standardowej wersji Bentayga V8. Nie zmienił się także moment obrotowy, więc do dyspozycji kierowca ma 550 KM770 Nm, które pozwalają przyspieszyć do 100 km/h w 4,5 s oraz osiągnąć 290 km/h. W takim razie gdzie te nowości?

Ogólnie rzecz ujmując, pod spodem, ale nie tylko. We wnętrzu pojawiło się pełno alcantary w połączeniu z tradycyjną dla marki skórą i dedykowanymi detalami. Zmieniono układ wydechowy na taki, który podkreśla walory dźwiękowe silnika V8. Z zewnątrz pojawiły się czarne listwy wykończeniowe w miejsce chromów oraz przyciemnione klosze lamp i większy tylny spoiler. Chociaż wszystkie te elementy są mile widziane i dodają nieco pikanterii aparycji Bentaygi, to najbardziej znacząca transformacja ma miejsce po ożywieniu V8 i przejechaniu pierwszych kilku kilometrów. 

Bentley Bentayga S 2022 w ruchu
14

Wtedy można się na własnej skórze przekonać, że zmiany układu jezdnego wersji S daleko wykraczają poza zwyczajną zmianę kodu oprogramowania elektroniki sterującej. Zastosowano sprężyny i amortyzatory o innej charakterystyce tłumienia, aby były sztywniejsze i dawały lepszą kontrolę nad przechyłami nadwozia. Standardowe zawieszenie pneumatyczne przekalibrowano, aby pracowało bardziej mięsiście, lecz bez utraty absolutnego komfortu jazdy. W rezultacie jazda Bentaygą S w trybach Bentley lub Comfort jest bardziej opanowana, a przechyły nadwozia pojawiają się tylko wtedy, gdy kierowca zdecyduje się mocniej wcisnąć pedał gazu.

Po aktywacji trybu Sport Bentayga S pokazuje co naprawdę potrafi. Usztywnienie zawieszenia o 15% i zaostrzenie układu kierowniczego pozwalają jeszcze bardziej skrócić metaforyczny dystans między samochodem, a kierowcą, ale wciąż bez poświęcenia komfortu. Inżynierowie najwyraźniej pamiętali co jest nadrzędnym celem każdego Bentleya - otoczenie pasażerów luksusem pozbawionym niepotrzebnych wstrząsów i nieprzyjemności.

Bentley Bentayga S na drodze
14
Reklama

Nie ma już tej niepewności, która towarzyszyła kierowcy przy jeździe poprzednimi modelami. “S” wydaje się bardziej spojony z drogą, mniej podatny na jej niedoskonałości. Elektrycznie sterowane aktywne stabilizatory wykonują świetną robotę izolując pasażerów od wszelkich nieprzyjemności, przez co jazda tym SUV-em jest dużo spokojniejsza. Bardziej naturalne reakcje na polecenia kierowcy sprawiły, że Bentayga wreszcie wyrosła ponad przeciętność - nie jest już tak chwiejna i jednowymiarowa jak inne, podobne pojazdy.

Bentley Bentayga S 2022 wnętrze
14

Kolejną nowością jest dodanie do trybu Sport mniej restrykcyjnego ustawienia systemu ESP. Kierowca może naprawdę poczuć jak pracuje napęd auta, a system torqe vectoring będzie dbał o trakcję do momentu, aż pojawią się naprawdę poważne kłopoty. W rzeczywistości nie da się tego odczuć bez rozwijania zupełnie nielegalnej prędkości, ale także na ciasnych zakrętach czuć większą zwinność modelu S. Wykazuje się on zauważalnie lepszym zachowaniem na drodze niż normalna Bentayga V8, która posłużyła za punkt wyjścia dla modelu S.

Jestem daleki od stwierdzenia, że nowe ustawienia układu jezdnego przeobraziły Bentaygę z luksusowego SUV-a w rasowego sportowca. Charakter auta nie zmienił się znacząco, za to przekonaliśmy się jakimi możliwościami dysponują specjaliści od podwozi Bentleya jeśli tylko pozwoli się im w spokoju popracować nad ustawieniami. W związku z tym nasuwa się pytanie: dlaczego nie oferować tego w standardzie? Nie ujmuje to nic z filozofii luksusu Bentleya, za to dodaje Bentaydze tak pożądanej głębi i charakteru.

Bentley Bentayga S - podstawowe dane

Silnik: V8 3996 cm3, twin turbo
Moc: 550 KM przy 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 770 Nm przy 2000-4500 obr./min.
Masa własna: 2416 kg (230 KM/tonę)
0-100 km/h: 4,5 s
Prędkość: 290 km/h
Cena: od 1,1 mln zł

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

15 stycznia 2025
TAG Heuer w Formule 1
Formuła 1
TAG Heuer Oficjalnym Czasomierzem Formuły 1

Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
Subaru
Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

11 stycznia 2025
Mazda MX-5 Racing Spirit Roadster 12R design
Mazda / MX-5
Mazda MX-5 Spirit Racing 12R - japońskie ekstremum

Wersja Spirit Racing 12R to roadster Mazdy doprowadzony do skrajności. Spoiler: tylko na Japonię.

10 stycznia 2025
Subaru WRX STI S210
Subaru / WRX STI
Nowe sportowe Subaru WRX S210 STI dostało skrzynię CVT

Subaru WRX STI w wersji S210 próbuje podtrzymać ducha dawnej Imprezy, ale jest w nim jeden haczyk.

10 stycznia 2025
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition prezentacja
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition - EV stworzone do driftu

Specjalna wersja DK Edition jeszcze podkręca emocje jakie za kierownicą daje Hyundai Ioniq 5 N.

10 stycznia 2025
Toyota GR Yaris silnik centralny
Toyota / Yaris GR
Czy centralnosilnikowy GR Yaris M to tak naprawdę prototyp nowej MR2?

GR Yaris M z silnikiem pośrodku posłuży Toyocie do testów nowego silnika… a może to coś więcej?

10 stycznia 2025
Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera S 992.2 lifting
Porsche / 911 Carrera S
Nowe Porsche 992.2 Carrera S przyspiesza szybciej niż GT3

Jest już dostępne poliftowe Porsche 992.2 Carrera S, czyli model pośredni w dolnej części gamy 911.

8 stycznia 2025
Honda 0 Saloon Concept główne
Honda / 0 Saloon
Honda 0 Saloon Concept jest lekka, szybka i… ma na pokładzie Asimo

Generacja elektrycznych modeli 0 Series Hondy wystartuje w 2026 roku.

8 stycznia 2025