Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Poznaliśmy specyfikację nowego BMW X5M Competition i X6M Competition

Dzięki odświeżeniu najszybsze SUV-y BMW mają skutecznie rywalizować z Porsche Cayenne Turbo GT.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 lutego 2023
2023 BMW X6 M Competition lift
13

Po premierze standardowego X5 i X6 BMW odsłoniło karty w sprawie najmocniejszych wersji swoich SUV-ów: X5 MX6 M Competition. Oba nowe modele wyróżniają się poprawioną stylistyką i wnętrzem, a także subtelnymi zmianami w układzie jezdnym. Znamy już cenniki obu aut - X5 M Competition kosztuje od 700 000 zł, a za X6 M Competition trzeba zapłacić 30 tysięcy złotych więcej.

X5 i X6 w wersji M nadal dysponują 4.4-litrowym silnikiem V8 wspomaganym dwoma turbosprężarkami. Jedyna różnica jest taka, że dodano moduł mild hybrid, który zastępuje alternator i rozrusznik oraz wspomaga główny silnik gdy jest to potrzebne. Bateria zasilająca ten system zmieściła się pod maską, więc przeróbka nie wpływa w żaden sposób na objętość wnętrza.

BMW X5 M / X6 M Competition po liftingu zyskało moduł mild hybrid i szereg innych drobnych zmian pod maską.

Sam silnik także przeszedł szereg małych modyfikacji. Ulepszono między innymi kolektor wydechowy, który w BMW jest umieszczony nietypowo, bo między głowicami silnika. Poza tym pojawił się wzmocniony wał korbowy, przeprojektowana miska olejowa, nowa pompa oleju oraz drobne poprawki turbosprężarek. Nowe są też katalizatory układu wydechowego.

2023 BMW X5 M Competition tył dynamiczne
13

Parametry pozostały takie same jak przed liftingiem, ale moc na poziomie 625 KM przy 6000 obr./min. i moment obrotowy 750 Nm od 1800 do 5800 obrotów to nadal ścisła czołówka segmentu. Zwłaszcza duży moment dostępny w tak szerokim zakresie sprawia, że oba auta wydają się szybsze niż są w rzeczywistości. A są naprawdę szybkie - 100 km/h pojawia się po 3,9 s, a 200 km/h po 13,8 s. Bardziej aerodynamiczne X6 M jest w tym drugim parametrze lepsze o 0,2 s. Prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h, ale po wykupieniu pakietu M Driver (12 000 zł) limiter jest przesunięty na 290 km/h.

Cała ta moc jest przekazywana na koła poprzez system napędu na obie osie xDrive. Akurat w sportowych modelach X5 M i X6 M system ten ma dwa tryby działania, oba faworyzujące tylną oś w rozkładzie momentu obrotowego.  W przeciwieństwie do wielu rywali w BMW jest także elektronicznie sterowany tylny dyferencjał zapobiegający poślizgom tylnych kół i rozdzielający moment obrotowy pomiędzy prawe i lewe koło.

Nowe BMW X5 M Competition rozpędza się do 290 km/h pod warunkiem wykupienia pakietu M Driver.

W użyciu nadal jest skrzynia automatyczna z ośmioma biegami, choć BMW dopracowało jej konstrukcję. Teraz ma nową magistralę olejową, zmienione przełożenia, poprawioną hydraulikę wewnętrzną i aktywne mocowania. Dzięki temu skrzynia ma być jeszcze bardziej szybka i responsywna.

2023 BMW X6 M Competition kokpit
13
Reklama

X5 M i X6 M Competition wyróżniają się w jeszcze jednym aspekcie - w konstrukcji zawieszenia. BMW opracowało system oparty na stalowych sprężynach w połączeniu z adaptacyjnymi amortyzatorami oraz aktywnym systemem niwelowania przechyłów. W tej klasie na ogół samochody wyposażone są w nowoczesne systemy pneumatyczne, choć obserwujemy mały renesans klasycznych sprężyn, choćby na przykładzie Lamborghini Urus Performante. Bazowy układ zawieszenia w BMW to podwójne wahacze z przodu i pięciowahaczowy układ z tyłu. Zmieniono jedynie kąty zbieżności kół i ustawienia adaptacyjnych amortyzatorów.

Usztywnienie newralgicznych punktów karoserii będzie miało istotny wpływ na prowadzenie nowych modeli X5 M / X6 M.

Sama karoseria w modelach M przeszła konkretne wzmocnienie względem standardowego X5/X6. Dodano poziome rozpórki w rejonie komory silnika, boczne wsporniki z tyłu i kolejny w rejonie wydechu. Producent zmienił ustawienia elektrycznego wspomagania kierownicy i sterowania hamulcami, przy czym rozmiary tarcz nie zmieniły się. Z przodu pracują stalowe tarcze o średnicy 395 mm, a z tyłu zastosowano mniejsze o średnicy 308 mm. Koła standardowo mają rozmiar 21 cali z przodu i 22 cali z tyłu, a opony odpowiednio 295 i 315 mm szerokości. Ile to wszystko waży? Oficjalnie nie podano jeszcze masy własnej odświeżonych SUV-ów z rodziny M. Dotychczasowe X5 M waży 2335 kg.

2023 BMW X6 M Competition profil lewy
13

Pozostałe zmiany odpowiadają wprost modelom X5 i X6 z mniejszymi silnikami. Po lifcie oba duże SUV-y BMW mają identyczny przód i różnią się tylko tylną częścią karoserii. Kokpit dostosowano do najnowszego standardu BMW, czyli pojawił się zakrzywiony, podwójny ekran centralny. Do najnowszego stylu firmy dostosowano także ofertę dostępnych kolorów nadwozia oraz opcji wykończenia wnętrza.

Zmiany przeprowadzone w BMW X5 M i X6 M Competition pomogą tym modelom skutecznie rywalizować z całą plejadą rywali z Audi RSQ8 i Porsche Cayenne na czele. W pewnym sensie za rywala można uznać również Lamborghini Urus po niedawnym liftingu.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024